Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Facebook og dialekt

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-03-12, 19:59   #1
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Facebook og dialekt

Innlegg 33

"... "så barnslig og dum kommunikasjonsform."

Innlegg 57

"Man ender mentalt sett på nedre sjikt av normalnivå hva intellegensnivå angår når man skriver på dialekt - for meg."

Sikkert flere, men jeg gidder ikke lete de opp.

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 20:01   #2
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Det er ganske stor forskjell på nedre sjikt av normalnivået og evneveik.

Gammel 05-03-12, 20:05   #3
Husfruen
Erfaren

Husfruen sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Husfruen er litt kul
Standard

Og så det med at man visstnok ikke kan skrive bokmål engang heller hvis man skriver dialekt. Hvorfor i alle dager skulle man ikke være flink til å skrive rett bare fordi man skriver dialekt på fb?

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 10:04   #4
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Husfruen, her.

Og så det med at man visstnok ikke kan skrive bokmål engang heller hvis man skriver dialekt. Hvorfor i alle dager skulle man ikke være flink til å skrive rett bare fordi man skriver dialekt på fb?

Jeg tror du må lese det som er skrevet tidligere litt nøyere, altså.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 10:26   #5
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skriver dialekt på FB-statusene mine, og håper på at det irriterer Fnatten litt.

Hos meg tror jeg det handler om at majoritet av mine venner på FB er trøndere (ja, for jeg er selvfølgelig trønder ) og at jeg synes dialekt er morsomt. For meg er det viktig å ta vare på den tykke bondedialekta jeg har, både muntlig og skriftlig.
Jeg er ikke så opptatt av om noen velger å hoppe over mine statuser på FB - da de, uansett hvilken skriftlig målform jeg bruker, er meget intetsigende og lite informative. Jeg bruker FB mye til humor, og det er ikke ofte jeg har statusoppdateringer.
Synes det er morsomt å lese andre sine statuser på dialekt. *sær-og-spesiell-trønder-æ-sjø*

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 10:31   #6
Sir Limpalot
Det kan alltid bli verre.

Sir Limpalot sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
Sir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smartSir Limpalot imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Jeg skriver dialekt på FB-statusene mine, og håper på at det irriterer Fnatten litt.

Hos meg tror jeg det handler om at majoritet av mine venner på FB er trøndere (ja, for jeg er selvfølgelig trønder ) og at jeg synes dialekt er morsomt. For meg er det viktig å ta vare på den tykke bondedialekta jeg har, både muntlig og skriftlig.
Jeg er ikke så opptatt av om noen velger å hoppe over mine statuser på FB - da de, uansett hvilken skriftlig målform jeg bruker, er meget intetsigende og lite informative. Jeg bruker FB mye til humor, og det er ikke ofte jeg har statusoppdateringer.
Synes det er morsomt å lese andre sine statuser på dialekt. *sær-og-spesiell-trønder-æ-sjø*

En ting er voksne mennesker med et bevisst forhold til det, men er det bare jeg som bekymrer meg ørlite over at den oppvoksende generasjon er i ferd med å få sitt skriftspråk totalt ødelagt?
Alt er jo godtatt, så hvorfor gidde å skrive korrekt?

Gammel 06-03-12, 11:02   #7
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Skriver du dialekt?
Jeg tror ikke jeg har tenkt over det faktisk, men det kan ha å gjøre med at du ikke utmerker deg noe særlig i så måte. Jeg har nok blitt blind for "normaltrøndersk" siden jeg sliter meg nok gjennom chø, 7, bætt3, zkolonganj osv. Da blir nok dine oppdateringer nærmest for bokmål å regne.

Ja, jeg gjør det. Du er nok prega av livet her oppe, så du ser det ikke så godt.
Men det er dårlig med tall innimellom bokstavene når jeg skriver, 7. (Skal det være mer enn et sjutall?)

Gammel 05-03-12, 21:53   #8
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Husfruen, her.

Innlegg 33

"... "så barnslig og dum kommunikasjonsform."

Jeg skriver jo spesifikt i dette innlegget at jeg ikke tror personen er dum.

Sitat:

Jeg vet jo at hun er en oppegående dame, så jeg vet jo at hun ikke er barnslig eller dum av person, men jeg synes det er rart at hun velger en (i mine øyne) så barnslig og dum kommunikasjonsform.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 20:02   #9
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er fortsatt snakk om hvordan man fremstår skriftlig, og om kommunikasjonsformen, Husfruen - det er fremdeles et langt skritt unna det å beskylde andre for å være evneveike. Og når du nå flere ganger har dratt inn ordet og hørtes ut som om du forsvarer deg mot beskyldningen, blir det litt, ja, dumt. (See what I did there?)

Gammel 05-03-12, 20:13   #10
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har vel strengt tatt ikke trodd noe om deg, Husfruen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 20:14   #11
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1283
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde toppkarakter i norsk, ( ), men vi hadde vel så vidt jeg husker ikke et eget fag i rettskriving vi fikk karakter i? Eventuelt gikk jeg glipp av noe i ungdommen.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-03-12, 20:18   #12
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har verdens rareste dialekt. Trøndersk med bergensk skarre r og brukket i litt bergensk tonefall når jeg skal si for lange setninger. / Og ekstra trøndersk swung på tonefallet når jeg tuller, både muntlig og skriftlig.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 10:29   #13
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Standard

Og selvfølgelig elsker jeg Comic sans.

Gammel 06-03-12, 10:42   #14
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kreps-77, her.

Og selvfølgelig elsker jeg Comic sans.

Men har du hang til det alternative?

Gammel 06-03-12, 10:58   #15
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Men altså, jeg er mer en gjennomsnittlig opptatt av et godt og korrekt skriftspråk. Jeg er nok også forholdsvis konservativ i språket, selv om jeg anerkjenner, og gleder meg over, at språket er levende og i stadig utvikling. Vår lille flik av språkhistorien blir ikke stående som Fasiten. (Riktignok vil jeg kjempe hardt for å bevare kj-lyden, det får være måte på hvor progressiv man skal være. )

Likevel, det nye i språket vårt de siste årene, er at vi har fått en hel del arenaer hvor man kommuniserer skriftlig med en muntlig stil. Vi har fått noen "sjangre" som ligger i grenselandet mellom muntlig og skriftlig, og det er uhyre interessant å se hvordan vi føler oss fram til å finne ut hvilken form som egner seg der. Med tida tror jeg vil vil se en standardisering i de ulike formatene. Det vil bli én form som dominerer i én-til-én-kommunikasjon med lengdebregrensning, som f.eks. sms og lynmeldingstjenester, og kanskje en annen form i én-til-mange-kommunikasjon med lengdebregrensning som FB-statuser og Twitter, og tilsvarende for formater uten lengdebegrensning. Kanskje forkortelsene blir mer standardisert i formatene med lengdebegrensning, mens man skriver i fulltekst der hvor det ikke er lengdebregrensning? Kanskje blir det mer lydnært i én-til-én-kommunikasjon enn i én-til-mange, eller kanskje det blir den samme formen overalt?

Poenget er at disse formene ikke nødvendigvis er med på å forringe skriftspråket. Vi har bare fått en hel del nye arenaer for skriftlig kommunikasjon som vi ikke hadde før, og ettersom disse arenaene ligger så tett opptil muntlig, uformell kommunikasjon, finner vi andre forventninger til språkform der. Formkravene til de tradisjonelt skriftlige formatene har ikke endret seg, og jeg tror det er de færreste som tror det er greit med dialekt/sms-språk i fagtekster og jobbsøknader, f.eks.

Gammel 06-03-12, 11:36   #16
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Poenget er at disse formene ikke nødvendigvis er med på å forringe skriftspråket. Vi har bare fått en hel del nye arenaer for skriftlig kommunikasjon som vi ikke hadde før, og ettersom disse arenaene ligger så tett opptil muntlig, uformell kommunikasjon, finner vi andre forventninger til språkform der. Formkravene til de tradisjonelt skriftlige formatene har ikke endret seg, og jeg tror det er de færreste som tror det er greit med dialekt/sms-språk i fagtekster og jobbsøknader, f.eks.

Du er ikke lærer, skjønner jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:51   #17
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Du er ikke lærer, skjønner jeg.

Ouch! Jeg vet ikke om jeg skal være glad for at jeg tydeligvis ikke faller inn i din lærerstereotypi, eller fornærmet over at du knegger nedlatende over det du oppfatter som manglende erfaring med å lese elevtekster. Jeg kan jo også velge å henge den feilaktige antagelsen på din manglende vurderingsevne. Jepp, den velger jeg!

Gammel 06-03-12, 11:44   #18
ElinM
På vei

ElinM sin avatar

ElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de flesteElinM er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Ikke nødvendigvis, som du sier, men sannsynligvis vil det gjøre nettopp det for veldig mange. Tenk bare på den oppvoksende generasjon som bruker mye tid på disse arenaene, hvor påvirket tror du ikke de blir. Mange nok strever mer enn nok med skriftspråket som det er, og når man i tillegg får flere arenaer med et eller annet, for ikke å snakke om mange, kvasi-skriftspråk, åpner det for total forvirring i forhold til hva som er korrekt skriftspråk. Man trenger da hverken å være rakettforsker eller lærer for å skjønne det. I tillegg vil jeg anta at det finnes en del som etter hvert bevisst vil bruke skriftlig dialekt flere steder også, rett og slett fordi de er blitt så vant til det og ikke bryr seg om å skrive korrekt.

ElinM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-03-12, 11:54   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.

Ikke nødvendigvis, som du sier, men sannsynligvis vil det gjøre nettopp det for veldig mange. Tenk bare på den oppvoksende generasjon som bruker mye tid på disse arenaene, hvor påvirket tror du ikke de blir. Mange nok strever mer enn nok med skriftspråket som det er, og når man i tillegg får flere arenaer med et eller annet, for ikke å snakke om mange, kvasi-skriftspråk, åpner det for total forvirring i forhold til hva som er korrekt skriftspråk. Man trenger da hverken å være rakettforsker eller lærer for å skjønne det. I tillegg vil jeg anta at det finnes en del som etter hvert bevisst vil bruke skriftlig dialekt flere steder også, rett og slett fordi de er blitt så vant til det og ikke bryr seg om å skrive korrekt.

Ja, utvilsomt vil dette ha konsekvenser for skriftspråkets utvikling. Det er sannsynlig å anta at normene for skriftspråket vil nærme seg det mer lydrette språket som føres i disse mer uformelle og muntlignære arenaene. Hvorvidt det er en forringelse eller ikke, er jo opp til øyet som ser.

Gammel 06-03-12, 11:52   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart jeg kriver dialekten min. Nå snakker jeg heldigvis riksmål, så de fleste skjønner nok hva jeg skriver uten de helt store anstrengelsene.

Det er egentlig ikke helt sant for 15 år på bygda har ødelagt riksmålet mitt og innimellom høres jeg helt sinnsyk ut..... Men det får ikke slippe til på fb.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:37.