|
|||||||
| Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
Sv: Facebook og dialekt |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Erfaren
Medlem siden: Oct 2011
![]() |
Sv: Facebook og dialektOg så det med at man visstnok ikke kan skrive bokmål engang heller hvis man skriver dialekt. Hvorfor i alle dager skulle man ikke være flink til å skrive rett bare fordi man skriver dialekt på fb? |
|
|
|
|
|
#4 |
|
villende
|
Sv: Facebook og dialekt
Jeg tror du må lese det som er skrevet tidligere litt nøyere, altså. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Like blid
Medlem siden: Jun 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Facebook og dialektJeg skriver dialekt på FB-statusene mine, og håper på at det irriterer Fnatten litt. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
Det kan alltid bli verre.
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
En ting er voksne mennesker med et bevisst forhold til det, men er det bare jeg som bekymrer meg ørlite over at den oppvoksende generasjon er i ferd med å få sitt skriftspråk totalt ødelagt?
|
|
|
#7 |
|
Like blid
Ja, jeg gjør det. Du er nok prega av livet her oppe, så du ser det ikke så godt. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Bedreviter
|
Sv: Facebook og dialektJeg skriver jo spesifikt i dette innlegget at jeg ikke tror personen er dum.
|
|
|
|
|
|
#9 |
|
flisespikker
|
Sv: Facebook og dialektDet er fortsatt snakk om hvordan man fremstår skriftlig, og om kommunikasjonsformen, Husfruen - det er fremdeles et langt skritt unna det å beskylde andre for å være evneveike. Og når du nå flere ganger har dratt inn ordet og hørtes ut som om du forsvarer deg mot beskyldningen, blir det litt, ja, dumt. (See what I did there?)
|
|
|
#12 |
|
Introvert textrovert
|
Sv: Facebook og dialektJeg har verdens rareste dialekt. Trøndersk med bergensk skarre r og brukket i litt bergensk tonefall når jeg skal si for lange setninger.
|
|
|
#13 |
|
Like blid
Sv: Facebook og dialektOg selvfølgelig elsker jeg Comic sans. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Facebook og dialektMen altså, jeg er mer en gjennomsnittlig opptatt av et godt og korrekt skriftspråk. Jeg er nok også forholdsvis konservativ i språket, selv om jeg anerkjenner, og gleder meg over, at språket er levende og i stadig utvikling. Vår lille flik av språkhistorien blir ikke stående som Fasiten. (Riktignok vil jeg kjempe hardt for å bevare kj-lyden, det får være måte på hvor progressiv man skal være.
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Du er ikke lærer, skjønner jeg. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Make it count!
Ouch! Jeg vet ikke om jeg skal være glad for at jeg tydeligvis ikke faller inn i din lærerstereotypi, eller fornærmet over at du knegger nedlatende over det du oppfatter som manglende erfaring med å lese elevtekster. Jeg kan jo også velge å henge den feilaktige antagelsen på din manglende vurderingsevne. Jepp, den velger jeg!
|
|
|
#18 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
Ikke nødvendigvis, som du sier, men sannsynligvis vil det gjøre nettopp det for veldig mange. Tenk bare på den oppvoksende generasjon som bruker mye tid på disse arenaene, hvor påvirket tror du ikke de blir. Mange nok strever mer enn nok med skriftspråket som det er, og når man i tillegg får flere arenaer med et eller annet, for ikke å snakke om mange, kvasi-skriftspråk, åpner det for total forvirring i forhold til hva som er korrekt skriftspråk. Man trenger da hverken å være rakettforsker eller lærer for å skjønne det. I tillegg vil jeg anta at det finnes en del som etter hvert bevisst vil bruke skriftlig dialekt flere steder også, rett og slett fordi de er blitt så vant til det og ikke bryr seg om å skrive korrekt. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Make it count!
Ja, utvilsomt vil dette ha konsekvenser for skriftspråkets utvikling. Det er sannsynlig å anta at normene for skriftspråket vil nærme seg det mer lydrette språket som føres i disse mer uformelle og muntlignære arenaene. Hvorvidt det er en forringelse eller ikke, er jo opp til øyet som ser.
|
|
|
#20 |
|
can-jur
|
Sv: Facebook og dialektKlart jeg kriver dialekten min. Nå snakker jeg heldigvis riksmål, så de fleste skjønner nok hva jeg skriver uten de helt store anstrengelsene.
|
|
![]() |
|
|