Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Autofil

Hvordan få ned dieselandelen?

Autofil Bilsnakk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-02-12, 14:27   #1
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Hvordan få ned dieselandelen?

Avgiftsendringene i år har bare ført til en liten nedgang i dieselandelen.
Dårlig nytt for alle som bor i byene.
Hva tror dere må til?
Jeg tror at drivstoffprisene har aller størst effekt. Om diesel hadde vært så lite som en krone dyrere enn bensin ville veldig mange valgt bensin. Bensinprisene kunne vært justert ned, dieselprisene opp, slik at prisene totalt sett ikke trengtes å endres.

Samt en bredere opplysning om bensinbilenes fordeler kontra diesel (varme, lukt, lite Nox, intet partikkelfilter etc.)


I byene kunne en saftig bompengeøkning for dieselbiler vært aktuellt, men det er fryktelig surt for de som i god tro har kjøpt dieselbil. Kanskje en løsning kunne vært fritak fra omregistreringsavgift begge veier ved bytte til brukt bensinbil, for de med dieselbil som har bosted og/eller jobbadresse i byene? Hva tror dere?


Hilsen en som angrer på å ha kjøpt dieselbil.

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 15:50   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.620
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan få ned dieselandelen?

Jeg er i samme båt - vi kjøpte diesel delvis fordi det skulle være bedre for miljøet. Skal vi bytte bil, blir det til bensinbil uansett pga miljøhensyn. Skulle vi kjørt mindre, tror jeg det eneste som ville gjort en merkbar forskjell for oss ville vært en radikal forbedring av kollektivtilbudet, i og med at vi ikke kjører hver dag og som regel tar bussen til jobben.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 15:52   #3
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.620
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan få ned dieselandelen?

For å svare på det du egentlig vel spør om - jeg tror det er lommeboka som avgjør for veldig mange. Og da må det både være dyrere å kjøpe mer forurensende biler, og dyrere å bruke bil.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:38   #4
mrc
Bør lage seg en tittel selv
 
mrc sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
Innlegg: 5.480
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvordan få ned dieselandelen?

Samtidig se rman en utvikling der dieselbilene har blitt mye snillere, og man forventer en fortsatt forbedring der - samtidig som en del av problemene knyttet til diesel blir områdeavhengig, samt at det for en del typer bruk får sine fordeler.

Da jeg kjøpte dieselbil handlet det egentlig ikke om miljø. Jeg kjøpte dieselbil pga. en bensinbil med tilsvarende ytelse i praksis ville ha blitt mye dyrere. Nå begynner man å se mer bensinmotorer på turbo, hvilket betyr at man ikke trenger et satans turtall for at man kommer i nærheten av å hente ut effekten som motoren er oppgitt med. Små motorer uten turbo suger - i dobbel forstand... ;-) Jeg anså vel at skulle jeg med en sugebensinmotor ha samme praktisk følte ytelse måtte jeg opp på en motor med 130-140hk.

Norge er et land med variasjoner, og folk har individuelle behov. Jeg mener en økt avgiftslegging av bil og bilbruk er feil. Bil i Norge skal vist være luksus. I basis ser det ut som den sosialistiske fløyen ønsker et slikt klasseskille. For mange betyr det ikke et pøkk om en bil blir 70 000 kr dyrere eller 15000 dyrere å eie/drive å året. For andre får det større konsekvenser. Her blir det litt "få fattigfolket bort fra veien"-praksis?

Vi kan ikke avgiftslegge videre før det finnes gode alternativer. plug-in-hybrider o.l. er det jeg i første omgang ser for meg som et reelt alternativ - man får det beste fra to verdener - reele i dag blir at elbilen for mange er "nr. 2-bilen", og områdene man ser med størst elbilsalg er områder med høy gjennomsnittlig inntekt. Elbilstedene er i dag områdene der det bor folk med høy inntekt, som kjøper elbilen pga. de praktiske fordelene det gir dem. Og en plug-in-hybrid kan godt være diesel den også. Det vil jo gjerne være ute av byen at forbrenningsmotoren i hovesak benyttes......

__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
mrc er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 14:12   #5
vestlandsfanden
Superaktiv
 
Medlem siden: Aug 2010
Innlegg: 441
vestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populærvestlandsfanden er populær
Standard

Sv: Hvordan få ned dieselandelen?

Å vende litt på drivstoffavgiftene betyr ikke generellt sett høyere avgifter. Jeg tror heller ikke at 50 øre eller 1 krone mer for diesel eller bensin betyr all verdens i forskjell i drivstoffkostnader. Men det er noe mentalt - hvis man hver eneste gang man passerte en bensinstasjon ville sett at bensin er billigere enn diesel - da ville flesteparten gått for bensin.


I forhold til eierkostnadene er det lett å skylde på avgiftene - mens man glemmer at verkstedene tar 1500,- i timepris for den minste ting. Da jeg eide en eldre bil var verkstedsutgiftene den klart største økonomiske byrden. En knirkelyd fra forstillingen - hokus pokus 10 000,- ut av vinduet. Det har ikke med avgifter å gjøre men med velstand, lønnsnivå og privat kjøpekraft/etterspørsel. Likeledes er det et paradoks når folk klager over 15 kroner literen for bensin når de samtidig kjøper en brus på bensinstasjonen til 35,- kr. Eller en pølse til 50 kroner. Drivstoffprisene er lave her til lands i forhold til folks kjøpekraft.

Jeg mener det beste ville vært følgende avgiftssystem:
-drivstoffpris på rundt 20,-
-billigere bensin enn diesel
-mye lavere engangsavgift
-engangavgiften burde ha trykk på nox, bort med hkavgift (ville også bidratt til økt bensinsalg)
-bort med omregistreringsavgiften
-miljødifferensierte bompenger: gratis passering for el/hybrid/gass, dyrt for diesel.
-sosialt differensierte bompenger: eks. fritak for barnefamilier. Progressive bompengesatser basert på inntekt/formue?
-subsidiering av gassinstallering på dieselbiler (som gjerner NOXutslipp)
-tiltak for økt kompiskjøring, mindre matpakkekjøring

vestlandsfanden er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no