Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

[Strikking] Å rekke opp en halv genser - hjelp!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-02-12, 12:45   #1
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.960
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

[Strikking] Å rekke opp en halv genser - hjelp!

Jeg strikket en genser ferdig i fjor vinter, bare for å finne ut at jeg må rekke opp alt ned til armhulene. Det er rundfelling øverst, og jeg må ta opp så mye at jeg får ermene løs fra bolen. Og jeg utsetter og utsetter... Men nå må jeg bare ta meg sammen, for jeg har bestemt at jeg ikke skal ha UFOer liggende og dermed kan jeg ikke begynne på noe nytt før jeg har gjort dette.

Er det lurt å sette i en tråd der jeg skal stoppe opprekkingen? Noen andre lure triks jeg kan bruke for ikke å miste masker, for å "safe" litt. Jeg gruer meg sånn til dette... huff og huff. Men jeg vet at jeg elsker det med en gang jeg er i gang igjen, jeg får sånn ro i sjelen av å strikke. Men grue grue. Trenger tips og oppbacking, jeg!

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 12:48   #2
Snuppa
Lengter etter sola
 
Snuppa sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 4.590
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: [Strikking] Å rekke opp en halv genser - hjelp!

Om du har en ekstra rundpinne så kan du hente opp masker der du skal stoppe å rekke opp. Jeg ville gjort det under ermene og heller pirke opp massene på ermepinner når jeg har fått løs bolen.

All ære til deg som gidder, er redd jeg hadde latt vær.

__________________
-03 -06 -09
Snuppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 12:54   #3
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.014
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Å rekke opp en halv genser - hjelp!



Jeg ville brukt en tynn, tynn rundpinne og stukket gjennom maskene der hvor du vil stoppe. Så er det bare å rekke opp ned til rundpinnen, også bør de fleste maskene sitte der. Grunnen til at jeg sier en tynn rundpinne, er at det da er lettere å få dem gjennom maskene etter at de er strikket. Så bytter du til normaltykkelse og strikker videre.

Det er en del som vasker ut garnet etter at det er rekt opp for å få ut krøllene og gjenopprette en del av spensten før det brukes på nytt. Jeg har ikke pleid å gjøre det, men om du googler "recycle frogged yarn" eller noe i den duren, får du helt sikkert opp noen innspill.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 12:55   #4
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.014
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Å rekke opp en halv genser - hjelp!

Men du må vel ikke rekke opp ermene også?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 13:06   #5
m^2
Bør lage seg en tittel selv
 
m^2 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.941
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: [Strikking] Å rekke opp en halv genser - hjelp!

Du kan ta en butt nål og dra en tråd gjennom alle maskene på den raden hvis du gidder, evt bruke en tynnere pinne og dra gjennom.
Når jeg rekker opp rekker jeg bare fort og gæli og nøster opp. Tar man det litt pent de siste par rundene er det få masker som klarer å lure seg noe særlig mer enn en-to omganger nedi, de ser du jo. Går sikkert helt greit

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 15:13   #6
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.960
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Å rekke opp en halv genser - hjelp!

Noterer: butt nål & tråd eller tynn rundpinne. Det siste slår kanskje to fluer i en smekk men er sikkert mindre fleksibelt mens jeg holder på. Jeg får prøve.

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Men du må vel ikke rekke opp ermene også?

Jeg må korte dem inn (du husker kanskje hvilken genser det er snakk om...), så jeg må rekke opp så jeg får dem løs fra bolen og rekke opp 6-8 cm av ermene. Jeg stusset da jeg strikket dem, for det stod de skulle være 40 cm lange før de ble strikket sammen med bolen, men det virket så kort. Etter at genseren var ferdig skjønte jeg at på gensere med rundfelling skal ikke ermene gå helt opp til armhulene, de må festes til bolen lenger nede. Så da så. Dumme meg som tror jeg vet bedre enn oppskriften.

Jeg tror jeg kunne trenge et strikkemotivasjonstreff, jeg.

Opprinnelig lagt inn av Snuppa, her.

All ære til deg som gidder, er redd jeg hadde latt vær.

Jeg er så gjerrig på garn at jeg bare gjør det, og garnet er så fantastisk fint at det ikke går an å la det ligge ubrukt.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 15:33   #7
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.014
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Å rekke opp en halv genser - hjelp!

Det er den røde/burgunder, ikke sant?

Ta det med, så kan vi ha opprekkingsparty. Jeg kan ta med nøstemaskin, så kan du rekke rett opp i nøste, om du ikke vil vaske føst.

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 16:02   #8
Appelsin
Søt og rar
 
Appelsin sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Innlegg: 10.657
Blogginnlegg: 260
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: [Strikking] Å rekke opp en halv genser - hjelp!

Jeg har en lignende greie liggende - ei jakke med raglanfelling hvor jeg talte feil i delingen mellom bol og armer.
Skulle ha et bombesikkert prosjekt til gravid-komaen i høst og det slo jo tydeligvis helt feil.

__________________
2012, 2007 og 2004
Appelsin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 16:27   #9
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.960
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Å rekke opp en halv genser - hjelp!

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Det er den røde/burgunder, ikke sant?

Ta det med, så kan vi ha opprekkingsparty. Jeg kan ta med nøstemaskin, så kan du rekke rett opp i nøste, om du ikke vil vaske føst.

Vurderer å snu nesa mot Oslo etter tur til Ås onsdag. Er det aktuelt? Med eller uten prosjektet, altså. Lenge siden vi har møttes.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-02-12, 20:03   #10
Luftslottet
geskjeftig
 
Luftslottet sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 8.014
Blogginnlegg: 270
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: [Strikking] Å rekke opp en halv genser - hjelp!

Det hørtes veldig koselig ut, men akkurat onsdag har jeg hjemmekontor med håndverkere. Neste gang?

__________________
I like big books and I cannot lie.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no