Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Hvilke objektiver til Canon?

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-02-12, 16:45   #1
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.036
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvilke objektiver til Canon?

Nå hermer jeg etter Sonja Sockersöt her altså, men det får gå.

Jeg har et Canon 350D som begynner å trekke på årene, mener det blir 7 til sommeren. Har ekstern blits, objektivet som fulgte med 18-55 mm og et på 55-200 mm ultrasonic. Det er det siste jeg bruker absolutt mest og som jeg syns tar best bilder.

Kunne gjerne tenkt meg et objektiv til å ta nærbilder. Tror det står øverst på ønskelista. Men også et som jeg når lenger med.
Men hvilke objektiver bør jeg se på da? Jeg har nemlig ikke peiling.

Og, bør kamerahuset "renses" nå og da?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 16:51   #2
Niobe
Personlig pessimist
 
Niobe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 27.912
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke objektiver til Canon?

Det er Canon jeg har. Men det er jo egentlig litt uvesentlig mtp. hvilke objektiver man trenger. Jeg har altså 18-200 og 50 mm. Og kit-objektivet, men det bruker jeg aldri.

__________________
«If you can’t be a good example, at least be a horrible warning.»
- Aileen Wuornos, seriemorder
Niobe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 17:00   #3
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke objektiver til Canon?

En 50mm 1,4 bør stå høyt oppe på listen din. Og enten en 17-40 eller en 70-200 kommer litt ann på om du liker å ta bilder nært eller langt vekke.

Men du bør og vurdere nytt hus etter hvert. 350D er rimelig utdatert. Det er mye mye gøyere å ta bilder om du oppgraderer litt. Jeg hadde 350D frem til 09. Da kjøpte jeg 500D som var et helt fantastisk kamera i forskjell. Nå er 500D et av de dårligeste kameraene på markedet. 550D eller 600 har mye bedre bildebrikke. (Nå har ikke jeg 500D lenger heller da fordi jeg synes det ble for dårlig). Du vil komme langt med nye objektiver. Men du vil komme ekstremt langt med et 50mm fek og et nytt hus.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 17:12   #4
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.036
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke objektiver til Canon?

Som alenemamma med ikke verdens beste økonomi så står ikke kamerahus øverst dessverre. Ski og ny sykkel kommer nok før der.

Men alle disse tallene som står på objektivene, hva står de for? Og noe annet man bør tenke på. Som sagt så er langlinsa mi ultrasonic, hva har det å si?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 17:21   #5
Wix
Skal rømme
 
Wix sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Innlegg: 5.491
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke objektiver til Canon?

Hva mener du med nærbilder? Mener du nærbilder av barna eller av blomster, der blomsten dekker hele bildet? Hvis det er det siste trenger du et macroobjektiv.

Tallene, feks 18-55, står for mm, og handler om vinkelen du får med på bildet. Gammeldagse kameraer med film var som regel 35 mm. Lavere tall enn det er vidvinkel, da får du med mer på sidene av bildet, og høyere tall enn det blir "zoom" og etterhvert tele. 18-55 dekker vidvinkel + normal, og passer sikkert greit å ta bilder inne med. Ute har man mer rom rundt seg, og vil kanskje også zoome inn. 55-200 er et ute-zoom-objektiv etter min mening.

Generelt får du et bedre objektiv for prisen hvis du velger fast objektiv, som ikke kan zoome. De som ikke kan zoome tåler som regel at det er dårligere lys og gir bedre bilder. Feks 50 mm f/1.4 er veldig bra.

Ultrasonic vet jeg ikke hva er, det må være noe canon-tull.

__________________
Jente, des 06
Gutt, april 08
Wix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 17:27   #6
Katta
maler
 
Katta sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Innlegg: 31.242
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke objektiver til Canon?

Ultrasonic er vel det canon kaller de linsene som har litt raskere fokus.

Jeg hadde tatt en 50mm linse før en mer typisk makrolinse egentlig, den er mer i bruk hos meg. 105mm makro blir som en liten tele og man havner ofte litt langt unna. Jeg har imidlertid ganske ofte savnet et objektiv på ca 80mm.

__________________
Storebror 2002 - Toern 2003 - Plutt 2009 - Mikro 2012
Katta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 17:30   #7
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke objektiver til Canon?

Har du råd til en linse så kjøper du denne mener jeg:
http://www.fotovideo.no/Produkter/Ob...000010445.aspx

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 17:38   #8
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.036
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke objektiver til Canon?

Var de litt andre tallene jeg mente Wix, du er Nikon fan skjønner jeg
På langlinsa mi står det f.eks 1:4.5-5.6 II

Nå bruker jeg 15-55mm til nærbilder. Jeg får greie portrettbilder, men ikke ute.
Tenker ikke rent blomsterbilde med bare en blomst i hele bilde egentlig, men mer et mindre utsnitt.

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 17:38   #9
star
bits and pieces
 
star sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Innlegg: 14.036
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke objektiver til Canon?

Er sånt noe billigere i USA?

__________________
Gutta 2005 og 2007
star er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 13-02-12, 18:44   #10
Isolde
Øyboer
 
Isolde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 12.696
Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke objektiver til Canon?

Sånt er mye billigere i USA.

De tallene du nevner som står på objektivet er hvor stor blenderåpning du kan ha. Hvor lavere tall du har jo mer lys slipper du inn og dyrere er objektivet. Et som ikke går lenger ned enn 4,5-5,6 fek er ikke noe lysterkt og du vil slite inne. Vist det da også har høy brennvidde som en telezoom så har du null sjangs uten blits. Men med lav blender tall som 1,4 og lav brennvidde som 50mm(eller enda lavere selvfølgelig) så har man god mulighet til å få gode bilder innendørs uten blits. Du kan jo prøve på objektivet du har om 50mm er godt nok for deg eller om du vil ha enda mindre utsnitt. Og så kjøper du et fastobjektiv som passer til det utsnittet du ser for deg.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no