|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?At lekser ikke har noe å si for læringen, nekter jeg å tro på. Sønnen min kan INGEN engelske ord etter engelsktimen, men når vi har øvd hjemme (både ved å pugge, skrive og snakke engelsk), kan han mange. Og læringen sitter, jeg pleier å sjekke etter noen uker for å se om kunnskapen fremdeles er der, og det er den.
|
|
|
|
#2 |
|
saftig
|
Sv: Tankevekkende om lekser?
Men det er vel ingen som mener at man ikke trenger å øve for å få inn gloser? Det er vel heller hvor og når denne øvingen skal foregå man diskuterer.
|
|
|
#3 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Tankevekkende om lekser?Og etter å ha lest kattas innlegg, så tenker jeg at innlegget til Olympia i #97 blir ekstra interessant. Ikke kan man la ungene holde på med ettermiddagsaktiviteter ala fotball eller ballett som tar tid fra lekselesing. Da er man uansvarlig foresatt. Og ikke kan man be om mer gym i skoletiden, for da fraskriver man seg ansvaret.
|
|
|
#4 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Tankevekkende om lekser?Dere som ikke ønsker lekser på barneskolen: Mener dere også at barna ikke bør ha lekser på ungdomsskolen? Eller på videregående?
|
|
|
#5 |
|
Er frisk!
|
Hvis man skal fjerne lekser, må man vel fjerne det i hele løpet? Inkludert i høyere studier? Eller hva mener dere som ikke ønsker lekser?
|
|
|
|
#6 |
|
anglofil
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg vil vel ikke være så bastant som å si at man fjerner lekser totalt. Jeg er glad for at vi må gjøre leselekse hjemme hver dag men det er vel mer hvor mye tid barn skal bruke på lekser jeg tenker på.
|
|
|
#7 |
|
ræv med ører
Dere får bare unnskylde at jeg skriver det samme om og om igjen, men jeg kan ikke se at jeg har fått svar ennå: Hvordan skal det utjevne forskjellene? Engasjerte foreldre vil engasjere seg i sine barns skolegang åkke som, helt uavhengig lekser eller ikke. Forskjellene vil bestå. For at det skal utjevne seg må alle foreldre engasjere seg like mye/lite, og det vil jo aldri skje?
|
|
|
#8 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Det er da nok av de som har kommet seg gjennom høyere studier ved å jobbe med faget 8-16 på alle hverdager? Hadde lekser kun representert selvstendig jobbing (hvor selvstendig jobber man forresten om foreldrene skal være med hele veien?) hadde det vært en ting. Men det er også noe med kveldsjobbing på toppen av en "arbeidsdag" og hvorvidt man får noe særlig utbytte av det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Er frisk!
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg ser ikke behovet for kveldsjobbing hvis man også har jobbet 8-16. Enten er man på SFO og har fritid der og gjør lekser etterpå, eller så kommer man rett hjem etter skolen og kan gjøre lekser fram til 16 eller så gjør man lekser på SFO og er også ferdig klokka 16.
Sist redigert av oslo78 : 12-02-12 kl 19:07. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
søt
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg syns artikkelen i HI er ordentlig tabloid, men kommenterer likevel.
|
|
|
#11 |
|
Er frisk!
|
Signerer helhjertet.
|
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Tankevekkende om lekser?Jeg sier at skolen må organiseres annerledes dersom lekser skal avskaffes. Heldagsskolen har, meg bekjent, ikke kommet enda? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
weird
Sv: Tankevekkende om lekser?Det at noen kommer dårligere ut med mer lekser kan jo også kanskje komme av hva som gis som lekser? Altså at noen lærere trenger mer veiledning i fordelingen mellom hva som skal gjøres på skolen og hva som skal gjøres hjemme. Er mye lekser en følge av at læreren lener seg for mye på hjemmet som "back up-skole" slik at det blir mer nyinnlæring enn øving så vil det muligens påvirke resultatet i større grad?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Er frisk!
|
Fint innlegg.
|
|
|
|
#15 |
|
Men først, kaffe!
Det er mange som sliter med det samme, uten å ha barn med spesielle behov. Ta ufaglærte som fungerer som lærere for eksempel. Det er flust av dem. Det er steder hvor foreldre får et uforholdsmessig stort ansvar for så og si all læring eleven skal igjennom. Se bare på forskjellene fra kommune til kommune når det kommer til hvor mye penger de tilgodeser pr elev. Veldig lettvint å skyve mye over på hjemmet når ikke ressursene i skoledagen er på plass. |
|
|
|
|
|
#16 |
|
weird
Jeg vet ikke om jeg har nevnt det, men det er snakk om spesielle behov i bl.a. autismespekteret. Så når dette barnet kommer hjem er han ganske utslitt av å sile inntrykk, forholde seg til andre i en sosial setting og i det hele tatt. Der mente læreren at han ikke kunne være utslitt han, for han hadde jo ikke løst en eneste matteoppgave i løpet av dagen. Men for noen er kanskje friminuttet det vanskeligste faget på skolen.
|
|
|
|
|
#17 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Tankevekkende om lekser?At det virket som om leksene faktisk er innlæring av helt nytt stoff, har vel sammenheng med hva eleven har fått med seg på skolen. Og det trenger ikke nødvendigvis være eleven det er noe galt med. Igjen, organisering, organisering, ogranisering. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Bedreviter
|
Sv: Tankevekkende om lekser?Det er jo bare de fire første årene at skoledagen er så veldig mye lenger enn den var for 30 år siden. Fra femte klasse er det vel omtrent samme timetallet som det "alltid" har vært. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
anglofil
Er det ikke en god del mer undervisningstimer per år i dag en det var på 80 tallet altså? Jeg mener å huske at vi hadde mye kortere skoledager før en det de har i dag men er helt inneforstådt med at jeg har dårlig husk og tar helt feil.
|
|
|
#20 |
|
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Fra tredje klasse hadde vi seks undervisningstimer to dager i uken. Fra femte klasse hadde vi seks undervisningstimer hver dag. 80-tallet.
|
|
![]() |
|
|