Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Tankevekkende om lekser?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-02-12, 14:49   #1
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tankevekkende om lekser?

At lekser ikke har noe å si for læringen, nekter jeg å tro på. Sønnen min kan INGEN engelske ord etter engelsktimen, men når vi har øvd hjemme (både ved å pugge, skrive og snakke engelsk), kan han mange. Og læringen sitter, jeg pleier å sjekke etter noen uker for å se om kunnskapen fremdeles er der, og det er den.

Vi prioriterer også fritidsaktiviteter som utfyller skolens opplæring. Sjakk og basketball for Storebror om vinteren, fotball og sjakk om sommeren. Etterhvert blir det nok ski, fotball og speider. Men om han skulle begynne å slite med skolearbeidet, er dette noe som vi (selvsagt) må revurdere. Å henge med på skolen er (for oss) det soleklart viktigste i forhold til valgmuligheter videre i eget liv. De som skal over i praktiske yrker hvor ikke så mye teori trengs, trenger også leseferdigheter, skriveferdigheter, økonomiforståelse og engelskkunnskaper. Slik jeg ser det er barneskolepensum derfor avgjørende uansett hva du skal videre i livet. Om de kan Egypts historie eller hva en makrellsky er derimot, det er av mindre viktighet og noe jeg fint i samråd med lærer kunne bortprioritert hvis man slet - også før vi bortprioriterte fotball.

Gammel 12-02-12, 15:50   #2
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Vi merker nå et hav av forskjell, i alle fall. De ukene vi øver på glosene: 9 til 10 rett av 10 på ukestesten. De ukene vi ikke gjør det: 2 til 3 rett. Helt konsekvent.

Men det er vel ingen som mener at man ikke trenger å øve for å få inn gloser? Det er vel heller hvor og når denne øvingen skal foregå man diskuterer.

Jeg er av dem som vil ha lekser til et minimum på ettermiddag- og kveldstid. Barn trenger å ha fri, og de trenger å få lov til å drive med opplæring som skolen ikke kan tilby.

Gammel 12-02-12, 14:40   #3
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Og etter å ha lest kattas innlegg, så tenker jeg at innlegget til Olympia i #97 blir ekstra interessant. Ikke kan man la ungene holde på med ettermiddagsaktiviteter ala fotball eller ballett som tar tid fra lekselesing. Da er man uansvarlig foresatt. Og ikke kan man be om mer gym i skoletiden, for da fraskriver man seg ansvaret.

Jeg får vel prise meg lykkelig over at jeg bare har ett barn til som skal gjennom grunnskolen, og at hun enn så lenge ser ut til å henge greit nok med.

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 17:22   #4
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Dere som ikke ønsker lekser på barneskolen: Mener dere også at barna ikke bør ha lekser på ungdomsskolen? Eller på videregående?

Det blir jo veldig rart å plutselig måtte jobbe hjemme når man begynner i åttende klasse hvis man fra før er vant med at all læring foregår i skolen. Er det ikke lurt å gradvis introdusere lekser fra barneskolen? Arbeidsrutiner kommer vel ikke av seg selv? Og å jobbe hjemme og måtte finne frem til ting helt alene er og blir noe helt annet enn å arbeide i omgivelser med mange andre barn og voksne som man kan henvende seg til.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 17:26   #5
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Dere som ikke ønsker lekser på barneskolen: Mener dere også at barna ikke bør ha lekser på ungdomsskolen? Eller på videregående?

Det blir jo veldig rart å plutselig måtte jobbe hjemme når man begynner i åttende klasse hvis man fra før er vant med at all læring foregår i skolen. Er det ikke lurt å gradvis introdusere lekser fra barneskolen? Arbeidsrutiner kommer vel ikke av seg selv? Og å jobbe hjemme og måtte finne frem til ting helt alene er og blir noe helt annet enn å arbeide i omgivelser med mange andre barn og voksne som man kan henvende seg til.

Hvis man skal fjerne lekser, må man vel fjerne det i hele løpet? Inkludert i høyere studier? Eller hva mener dere som ikke ønsker lekser?

Gammel 12-02-12, 17:34   #6
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vil vel ikke være så bastant som å si at man fjerner lekser totalt. Jeg er glad for at vi må gjøre leselekse hjemme hver dag men det er vel mer hvor mye tid barn skal bruke på lekser jeg tenker på.

Jeg er 100% for heldagsskole og håper den vil komme om ikke så altfor mange år. Kanskje den over tid vil gjøre noe med denne absurde forskjellen og disse skillene vi har på elever som får hjelp hjemme og ikke som overhode ikke har noen oppfølging hjemme?

Gammel 12-02-12, 17:37   #7
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg vil vel ikke være så bastant som å si at man fjerner lekser totalt. Jeg er glad for at vi må gjøre leselekse hjemme hver dag men det er vel mer hvor mye tid barn skal bruke på lekser jeg tenker på.

Jeg er 100% for heldagsskole og håper den vil komme om ikke så altfor mange år. Kanskje den over tid vil gjøre noe med denne absurde forskjellen og disse skillene vi har på elever som får hjelp hjemme og ikke som overhode ikke har noen oppfølging hjemme?

Dere får bare unnskylde at jeg skriver det samme om og om igjen, men jeg kan ikke se at jeg har fått svar ennå: Hvordan skal det utjevne forskjellene? Engasjerte foreldre vil engasjere seg i sine barns skolegang åkke som, helt uavhengig lekser eller ikke. Forskjellene vil bestå. For at det skal utjevne seg må alle foreldre engasjere seg like mye/lite, og det vil jo aldri skje?

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 18:08   #8
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Hvis man skal fjerne lekser, må man vel fjerne det i hele løpet? Inkludert i høyere studier? Eller hva mener dere som ikke ønsker lekser?

Det er da nok av de som har kommet seg gjennom høyere studier ved å jobbe med faget 8-16 på alle hverdager? Hadde lekser kun representert selvstendig jobbing (hvor selvstendig jobber man forresten om foreldrene skal være med hele veien?) hadde det vært en ting. Men det er også noe med kveldsjobbing på toppen av en "arbeidsdag" og hvorvidt man får noe særlig utbytte av det.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 19:00   #9
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Jeg ser ikke behovet for kveldsjobbing hvis man også har jobbet 8-16. Enten er man på SFO og har fritid der og gjør lekser etterpå, eller så kommer man rett hjem etter skolen og kan gjøre lekser fram til 16 eller så gjør man lekser på SFO og er også ferdig klokka 16.

Og selvstendig jobbing er målet. I første klasse trenger de hjelp, etter hvert er målet at de skal klare det selv - men at de kan spørre om hjelp hvis det er noe man lurer ekstra på. Nå i slutten av andre klasse ser jeg at vi har kommet dit. Det har vært en lang vei for Storebror å lære å jobbe selvstendig og effektivt, men løsningen er jo ikke å ta bort leksene slik at han slipper å lære å det. Han klarer alt det faglige med leksene med glans, men arbeidsvanene har vært det viktigste for HAN med leksene. Nå har arbeidsdisiplinen hjemmefra smittet over på skolen, og han jobber skikkelig også der.

Jeg mener absolutt ikke at foreldrene skal være med hele veien, nesten alle mine elever fra 5. - 7. klasse gjør lekser før foreldrene kommer hjem. Og så sparer de det de ikke får til til foreldrene kommer slik at de kan få hjelp til det.

Og ja, han satt opp til 3 timer med leksene enkelte dager (når de skulle skrive historier og tegne til, for det likte han ikke). Fordi han surret bort tiden. Og da fant han ut at han ikke fikk noe fritid, det var jo dumt. Dermed kom motivasjonen for å øve seg på å jobbe mer effektivt.

Og kie - leksene er da den delen av skolearbeidet som er lettest å tilpasse. Hvis leksene ikke hjelper, hadde jeg som lærer blitt sjeleglad hvis foreldre hadde påtatt seg å lære barnet matte ved å bygge slede. Bedre kan det da ikke bli.

Sist redigert av oslo78 : 12-02-12 kl 19:07.
oslo78 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 16:08   #10
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns artikkelen i HI er ordentlig tabloid, men kommenterer likevel.

Lekser er øving. Alt man lærer og skal lære blir man flinkere i når man øver. Dette er hensikten med lekser. Hvis man som voksen går på et strikkekurs, blir man mye flinkere til å strikke, og får mer forståelse jo mer man øver. Det sier seg selv at i selve innlæringen på skolen så for man ting forklart og vist, og jo mer man øver hjemme/selv - jo flinkere blir man. Det er for meg helt selvklart at uansett hva man lærer, jo mer man øver - desto bedre blir man.

Når man bruker veldig lang tid på lekser bør det samtales med lærer. Siden lekser hovedsaklig er øving og ferdigstilling av ting man har jobbet med på skolen kan det hende at noe har gått galt under selve innlæringen, eller at man ikke har jobbet godt nok på skolen?

Leksene er lærerenes vurdering i hva/hvor mye man bør øve hjemme. Hvis man mener det er alt for mye til sitt barn, bør lærer lytte til foreldrene og kutte litt her og der.

På mine barn sin skole har leksemengden vært ok. Jeg har en gutt som er litt treig til å komme i gang på skolen, så hvis han har mye lekser kan det fort komme av at han har jobbet seint på skolen.

Gammel 12-02-12, 16:18   #11
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Magica, her.

Jeg syns artikkelen i HI er ordentlig tabloid, men kommenterer likevel.

Lekser er øving. Alt man lærer og skal lære blir man flinkere i når man øver. Dette er hensikten med lekser. Hvis man som voksen går på et strikkekurs, blir man mye flinkere til å strikke, og får mer forståelse jo mer man øver. Det sier seg selv at i selve innlæringen på skolen så for man ting forklart og vist, og jo mer man øver hjemme/selv - jo flinkere blir man. Det er for meg helt selvklart at uansett hva man lærer, jo mer man øver - desto bedre blir man.

Når man bruker veldig lang tid på lekser bør det samtales med lærer. Siden lekser hovedsaklig er øving og ferdigstilling av ting man har jobbet med på skolen kan det hende at noe har gått galt under selve innlæringen, eller at man ikke har jobbet godt nok på skolen?

Leksene er lærerenes vurdering i hva/hvor mye man bør øve hjemme. Hvis man mener det er alt for mye til sitt barn, bør lærer lytte til foreldrene og kutte litt her og der.

På mine barn sin skole har leksemengden vært ok. Jeg har en gutt som er litt treig til å komme i gang på skolen, så hvis han har mye lekser kan det fort komme av at han har jobbet seint på skolen.

Signerer helhjertet.

Gammel 12-02-12, 16:41   #12
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sier at skolen må organiseres annerledes dersom lekser skal avskaffes. Heldagsskolen har, meg bekjent, ikke kommet enda?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 16:49   #13
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det at noen kommer dårligere ut med mer lekser kan jo også kanskje komme av hva som gis som lekser? Altså at noen lærere trenger mer veiledning i fordelingen mellom hva som skal gjøres på skolen og hva som skal gjøres hjemme. Er mye lekser en følge av at læreren lener seg for mye på hjemmet som "back up-skole" slik at det blir mer nyinnlæring enn øving så vil det muligens påvirke resultatet i større grad?

Andre ting som kom frem var bl.a. lærerens faglige bakgrunn. Elevene til lærere som hadde lærerskolen presterte bedre enn elevene til lærere med annen bachelor- og mastergrad fra universitet. Alder og kjønn på lærere så man også sammenheng med. Elever av mattelærere i høyere alder presterte bedre enn elever av mattelærere i 20-årene osv.

Jeg, som mor til barn som ikke er A4 bestandig, merker veldig godt når leksetid i realiteten er første gangs innlæring. Det er det aller mest problematiske. Mest fordi ungen er sliten i utgangspunktet. Og det har hendt at jeg har blitt provosert over tankegangen om at man da skal pøse på med enda mer jobbing hjemme for å løse problemet med at undervisningssituasjonen ikke fungerer. Da sitter jeg der med en sliten, demotivert unge som ikke har mestrert hele dagen. Da vi på grunn av ekstremkulde og sykdom måtte ha ungen hjemme i en del dager i strekk og vi innførte hjemmeskole her hjemme, klarte vi derimot å ikke bare være ajour, men også ta igjen resten av klassen litt. Så det sier i alle fall meg at det har veldig mye å si hva man gjør når eleven har kapasitet og hvor lite man egentlig får ut av innsatsen når eleven ikke har mer å gå på den dagen.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
Gammel 12-02-12, 16:52   #14
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Det at noen kommer dårligere ut med mer lekser kan jo også kanskje komme av hva som gis som lekser? Altså at noen lærere trenger mer veiledning i fordelingen mellom hva som skal gjøres på skolen og hva som skal gjøres hjemme. Er mye lekser en følge av at læreren lener seg for mye på hjemmet som "back up-skole" slik at det blir mer nyinnlæring enn øving så vil det muligens påvirke resultatet i større grad?

Andre ting som kom frem var bl.a. lærerens faglige bakgrunn. Elevene til lærere som hadde lærerskolen presterte bedre enn elevene til lærere med annen bachelor- og mastergrad fra universitet. Alder og kjønn på lærere så man også sammenheng med. Elever av mattelærere i høyere alder presterte bedre enn elever av mattelærere i 20-årene osv.

Jeg, som mor til barn som ikke er A4 bestandig, merker veldig godt når leksetid i realiteten er første gangs innlæring. Det er det aller mest problematiske. Mest fordi ungen er sliten i utgangspunktet. Og det har hendt at jeg har blitt provosert over tankegangen om at man da skal pøse på med enda mer jobbing hjemme for å løse problemet med at undervisningssituasjonen ikke fungerer. Da sitter jeg der med en sliten, demotivert unge som ikke har mestrert hele dagen. Da vi på grunn av ekstremkulde og sykdom måtte ha ungen hjemme i en del dager i strekk og vi innførte hjemmeskole her hjemme, klarte vi derimot å ikke bare være ajour, men også ta igjen resten av klassen litt. Så det sier i alle fall meg at det har veldig mye å si hva man gjør når eleven har kapasitet og hvor lite man egentlig får ut av innsatsen når eleven ikke har mer å gå på den dagen.

Fint innlegg.

Kan det være at barnet ditt ikke klarer å få med seg alt på skolen og at det du opplever som første gangs innlæring hjemme egentlig er et barn som ikke har fulgt med på skolen? Jeg vet ikke noe om dine barn, men det finnes elever som bruker skoledagen på annet enn å lære. Jeg selv f.eks. - jeg skrev vel mer lapper enn jeg gjorde i skolebøkene enkelte år...

Gammel 12-02-12, 17:00   #15
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fint innlegg.

Kan det være at barnet ditt ikke klarer å få med seg alt på skolen og at det du opplever som første gangs innlæring hjemme egentlig er et barn som ikke har fulgt med på skolen? Jeg vet ikke noe om dine barn, men det finnes elever som bruker skoledagen på annet enn å lære. Jeg selv f.eks. - jeg skrev vel mer lapper enn jeg gjorde i skolebøkene enkelte år...

Det er mange som sliter med det samme, uten å ha barn med spesielle behov. Ta ufaglærte som fungerer som lærere for eksempel. Det er flust av dem. Det er steder hvor foreldre får et uforholdsmessig stort ansvar for så og si all læring eleven skal igjennom. Se bare på forskjellene fra kommune til kommune når det kommer til hvor mye penger de tilgodeser pr elev. Veldig lettvint å skyve mye over på hjemmet når ikke ressursene i skoledagen er på plass.

Og med det så ser jeg at å få finansiert en leksefri skole er et lysår unna. Men som sagt synes jeg det bør belyses like fullt.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 17:46   #16
kie
weird

kie sin avatar

Standard

Jeg vet ikke om jeg har nevnt det, men det er snakk om spesielle behov i bl.a. autismespekteret. Så når dette barnet kommer hjem er han ganske utslitt av å sile inntrykk, forholde seg til andre i en sosial setting og i det hele tatt. Der mente læreren at han ikke kunne være utslitt han, for han hadde jo ikke løst en eneste matteoppgave i løpet av dagen. Men for noen er kanskje friminuttet det vanskeligste faget på skolen.

Så når ettermiddagen kommer er på en måte løpet kjørt. Det er ikke mer igjen å hente. De dagene vi hadde "hjemmeskole" var det derimot mye som ble lært. Da hadde vi jo en "elev" som var uthvilt og i en setting han var trygg på.

En annen ting jeg har benyttet meg litt av er også min funksjon som rollemodell. Barna mine, funksjonsfriske som funksjonshemmede, er veldig mye mer motivert for skolearbeid når jeg sitter ved langbordet selv og studerer. Hjernekart fascinerer veldig.

En annen metode har vært å la skolesekken være og at mannen min heller har hatt med ungene i garasjen for å bygge en slede eller noe annet. Det oppleves ikke som matte, men det er jo nettopp det (og andre ting) som plutselig sitter. Men da må jo læreren akseptere at f.eks. oppgaveheftet som før var full av feil nå kanskje ikke brukes i like raskt tempo, men at svarene til gjengjeld oftere er riktig.

Det er veldig mange måter å lære på og for oss har lekser som "mer av det som ikke virker" fungert dårlig. Om man ikke tenker "skoledagen virker ikke fordi han ikke gjør nok lekser", men heller snur det og ser på hvordan skoledagen kan fungere bedre så kunne det jo tenkes at det var igjen litt kapasitet til hjemmearbeid.

Gammel 12-02-12, 16:56   #17
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At det virket som om leksene faktisk er innlæring av helt nytt stoff, har vel sammenheng med hva eleven har fått med seg på skolen. Og det trenger ikke nødvendigvis være eleven det er noe galt med. Igjen, organisering, organisering, ogranisering.
Jeg tror at lærere heller sjelden gir et nytt emne som lekse i den tro at foreldrene skal introdusere elevene for det.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 17:12   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo bare de fire første årene at skoledagen er så veldig mye lenger enn den var for 30 år siden. Fra femte klasse er det vel omtrent samme timetallet som det "alltid" har vært.

En eller annen gang må man jo nesten innføre lekser. På videregående har man jo heldagsskole bare med undervisningstimer, og fortsatt må man gjøre lekser etterpå. Det er i overkant opptimistisk å tro at gode arbeidsvaner kommer av seg selv sånn helt av seg selv i 15-årsalderen, uten å ha innarbeidet dem gradvis i forkant.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-02-12, 17:17   #19
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det er jo bare de fire første årene at skoledagen er så veldig mye lenger enn den var for 30 år siden. Fra femte klasse er det vel omtrent samme timetallet som det "alltid" har vært.

En eller annen gang må man jo nesten innføre lekser. På videregående har man jo heldagsskole bare med undervisningstimer, og fortsatt må man gjøre lekser etterpå. Det er i overkant opptimistisk å tro at gode arbeidsvaner kommer av seg selv sånn helt av seg selv i 15-årsalderen, uten å ha innarbeidet dem gradvis i forkant.

Er det ikke en god del mer undervisningstimer per år i dag en det var på 80 tallet altså? Jeg mener å huske at vi hadde mye kortere skoledager før en det de har i dag men er helt inneforstådt med at jeg har dårlig husk og tar helt feil.

Gammel 13-02-12, 17:06   #20
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Er det ikke en god del mer undervisningstimer per år i dag en det var på 80 tallet altså? Jeg mener å huske at vi hadde mye kortere skoledager før en det de har i dag men er helt inneforstådt med at jeg har dårlig husk og tar helt feil.

Fra tredje klasse hadde vi seks undervisningstimer to dager i uken. Fra femte klasse hadde vi seks undervisningstimer hver dag. 80-tallet.
Og enig med Teo ang. arbeidsvaner. Gudene skal vite at noen burde tatt tak i mine.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:10.