Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-12, 16:21   #1
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Nå er jeg litt irritert her, eller forbanna egentlig.
Jeg byttet en julegave for 5 uker siden og fikk en tilgodelapp på 1300 kr. Jeg spurte hvor lang tid jeg hadde på å bruke den, siden det ikke stod oppgitt. Svaret var at det ikke var tidsfrist. I dag kommer jeg for å bruke den, det er opphørssalg visst (stod ikke noe om det i butikk, men jeg spurte siden alt var på salg). Men - tilgodelappen fikk jeg ikke bruke for butikken fikk nemlig nye eiere for 2 uker siden, altså 3 uker etter jeg byttet varen. Er dette virkelig lov?? Butikken heter fortsatt det samme. Butikken måtte da ha visst om dette når jeg byttet varen. Tror det var butikksjef jeg byttet hos.

Ny info: ikke nye eiere og heller ikke begjært konkurs, det var feilinformasjon fra ansatt i butikk.

__________________
2006 2008

Sist redigert av Heddamor : 06-02-12 kl 17:39.
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 16:34   #2
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Jeg har vært med på det samme, men da som butikksjef, og jeg lot kunder bytte med gamle tilgodelapper. Da vi senere la ned butikken var det kunder som hadde tilgodelappper og de tror jeg ikke hadde noen rettigheter.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 16:34   #3
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Utrolig irriterende altså. Regner med de har kjøpt opp varelageret. Men forrige eier har jo fått pengene dine.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:02   #4
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Ny info:
Pappa har ringt til styreleder. Firmat var ikke begjært konkurs, men blir kastet ut av kjøpesenteret pga manglende innbetaling av husleie. Kom til å bli begjært konkurs om et par uker. Det var ikke nye eiere som hadde overtatt. Men nei, jeg kunne ikke bruke tilgodelappen likevel pga et eller annet med banken. Pappa sa han syns dette hørtes ut som svindel og det var han enig i (!!). Fyren ba pappa om å ringe tilbake om et par uker og så fikk de se om de skulle betale ut pengene isteden. Pappa spurte om han kunne stole på det. Svaret var "Nei, du kan ikke stole på noe."

Skal forhøre oss med forbrukerombudet i morgen.

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:05   #5
Pepper Lemon
Peppy!
 
Pepper Lemon sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 10.578
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Tja. Hvis du har en tilgodelapp så har du kanskje per def en fordring mot butikken? Da kan jo du true med å begjære dem konkurs da. Det ønsker de neppe.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:05   #6
Robyn
⭐️⭐️⭐️
 
Robyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2008
Innlegg: 9.017
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

En tilgodelapp er penger, og de skal ikke kunne nekte deg å betale med den så lenge det er samme eiere. (Hadde det vært nye eiere ville saken stilt seg annerledes.)
Det høres ut som lureri, forbrukerombudet er sikkert rette stedet å forhøre seg. Og vent et par uker? Butikken er sikkert ikke der om to uker, så her gjelder det nok å handle raskt om du vil ha utbytte av lappen din.

__________________
1996 & 2002
"Det har jeg aldri gjort før...
Så det tror jeg sikkert jeg kan klare..."
-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:07   #7
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Hvis de bruker det samme kassesystemet er det ikke noe problem å trykke inn en tilgodelapp selv om de har ny bankterminal mm.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:09   #8
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Det høres ut som lureri, forbrukerombudet er sikkert rette stedet å forhøre seg. Og vent et par uker? Butikken er sikkert ikke der om to uker, så her gjelder det nok å handle raskt om du vil ha utbytte av lappen din.

Ja, han sa jo at de kom til å være konkurs om et par uker, så det er helt uaktuelt å vente til da, ja!

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:10   #9
Daisy
Trademark: Imperfection
 
Daisy sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 11.055
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Hvis de sier det er nye eiere, be om å få organisasjonsnr på ny bedrift? Eller et eller annet sånt. Høres helt horribelt ut å nekte deg å bruke tilgodelapp når det er samme eiere.

__________________
Jeg skulle ønske jeg led av "flink pike syndrom"

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:21   #10
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Hvis de sier det er nye eiere, be om å få organisasjonsnr på ny bedrift? Eller et eller annet sånt. Høres helt horribelt ut å nekte deg å bruke tilgodelapp når det er samme eiere.

Ja, det hadde vært fristende å gå ned dit igjen, kan ikke skjønne at de kan nekte å bruke tilgodelapp når de ikke engang er begjært konkurs. Grunnen jeg fikk oppgitt til å ikke kunne bruke tilgodelapp var jo nye eiere, som det da viser seg at det ikke er. Men de samme folka som driver denne butikken, driver en annen butikk også. Fikk etterhvert nr dit, men da var selvfølgelig sjefen utenlands hele uka og han var den eneste som kunne hjelpe. Det var da fadern tok kontakt med styreleder.

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:28   #11
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Tja. Hvis du har en tilgodelapp så har du kanskje per def en fordring mot butikken? Da kan jo du true med å begjære dem konkurs da. Det ønsker de neppe.

De må være insolvente før en konkurs åpnes. Dessuten er de fleste eid av banken, som har førsteprioritet. Så det blir ikke noe igjen. 43.000,- i depositum tror jeg du også må ut med, men det får man igjen om en trekker saken. Uansett - de skjelver neppe i buksene av en slik trussel.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:33   #12
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.210
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Jeg synes ikke dette er så rart, egentlig.
Hadde jeg kjøpt en butikk og varelageret hadde jeg jo ikke gitt gamle kunder varer gratis, og det er jo i praksis det som skjer om du skal benytte tilgodelapp fra den forrige bedriften i den nye.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:37   #13
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes ikke dette er så rart, egentlig.
Hadde jeg kjøpt en butikk og varelageret hadde jeg jo ikke gitt gamle kunder varer gratis, og det er jo i praksis det som skjer om du skal benytte tilgodelapp fra den forrige bedriften i den nye.

Jeg burde sikkert endre hovedinnlegget, butikken har altså ikke nye eiere, det var bare tull.
Men hvis det hadde vært tilfelle, så syns jeg jo uansett det hadde vært rart om ikke tilgodelapper også "kjøpes". De har vel oversikt over hva folk har utestående.

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:39   #14
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Jeg synes ikke dette er så rart, egentlig.
Hadde jeg kjøpt en butikk og varelageret hadde jeg jo ikke gitt gamle kunder varer gratis, og det er jo i praksis det som skjer om du skal benytte tilgodelapp fra den forrige bedriften i den nye.

Har du ikke lest alt? Det er ikke nye eiere ifølge styreleder. Men de nærmer seg konkurs.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:44   #15
Lykken
Nek er allrighte dyr
 
Lykken sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Innlegg: 11.770
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Det er jo også en forskjell på om styreleder mener at de begjærer seg selv konkurs eller om noen andre (fordringshavere) gjør det. Det koster 43 tusen å begjære noen konkurs, så det er først og fremst firmaer som pleier å gjøre det. Du kan melde inn kravet ditt i et konkursbo, men det er ikke så stor sjanse for å få tilbake pengene på den måten, store kreditorer som banker etc står først i køen.
Jeg hadde satt inn høyt gir for å få pengene innen to uker. Møt opp i butikken og lag et helvetes bråk og ikke gå derfra før du har fått kontanter i hånda. Kan ikke se en annen løsning egentlig, hvis pengene ikke skal være tapt.

__________________
Det er bedre å vere lita og tøff,
enn en stor bløff! (Jeg er begge deler!)

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 17:50   #16
Nextlife
Rockesøster
 
Nextlife sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 9.210
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Opprinnelig lagt inn av Heddamor, her.

Jeg burde sikkert endre hovedinnlegget, butikken har altså ikke nye eiere, det var bare tull.
Men hvis det hadde vært tilfelle, så syns jeg jo uansett det hadde vært rart om ikke tilgodelapper også "kjøpes". De har vel oversikt over hva folk har utestående.

Beklager, jeg svarte ut fra infoen i hovedinnlegget.
Da må du jo kunne bruke tilgodelappen, det er jo et gyldig betalingsmiddel.

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 18:14   #17
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Beklager, jeg svarte ut fra infoen i hovedinnlegget.
Da må du jo kunne bruke tilgodelappen, det er jo et gyldig betalingsmiddel.

Ja, det er det som er så frustrerende, så lenge de nekter. Kan jo ikke true til meg varer eller penger heller (selv om jeg har krav på det)...

__________________
2006 2008
Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-12, 18:29   #18
Pelen
Bør lage seg en tittel selv
 
Pelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 21.435
Blogginnlegg: 295
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tilgodelapp ved konkurs eller bytte av eier

Ring Forbrukerrådet. De har sikkert noen lov de kan henvise med og så tar du med den.

Pelen er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no