Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-08-11, 00:15   #41
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Opprinnelig lagt inn av Angelique, her.

Ja, det kunne jeg. Men, tror at siden jeg er singel og med tre hjemmeboende barn kanskje ikke stiller sterkt. Selvom jeg har mye å tilby.

Si ikke det. Jeg vet flere enslige foreldre som har blitt godkjent som besøkshjem. Det er som sagt et ganske massivt behov mange steder.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 00:19   #42
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Vi skal helt klart vurdere å blii besøkshjem når vi får oss større plass og jeg er ferdig med studiene om 2-3 år.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 00:19   #43
Lenam
awesom
 
Lenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.559
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Har også tenkt en del på beredskapshjem.

__________________
Personality Goes a Long Way.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 00:29   #44
Heddamor
Bør lage seg en tittel selv
 
Heddamor sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 1.384
Heddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populærHeddamor er populær
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Det er noe jeg har hatt i tankene siden jeg var veldig ung, og det er noe jeg seriøst skal vurdere når ungene blir litt større (og rekkehuset forhåpentligvis er blitt byttet ut i noe større). Pr idag føler jeg at vi verken har energi eller plass nok, dessverre.

Heddamor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 21:39   #45
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Har også tenkt en del på beredskapshjem.

Det er det også stort behov for. Men det blir jo i en helt annen sjanger, da. Beredskapshjem er fulltidsansatte i en ekstremt krevende rolle (ofte på ganske dårlige vilkår), mens det å være besøkshjem eller støttekontakt ikke krever så mye mer enn litt overskudd og fleksibilitet.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-08-11, 21:55   #46
Heiko
Helt konge
 
Heiko sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 4.796
Blogginnlegg: 106
Heiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme omHeiko har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Dette var en fin oppfordring, Shute!

Jeg har tidligere vært støttekontakt og avlaster for både barn og voksne, det er berikende. Akkurat nå har vi nok med egne barn og jobb, men jeg håper vi senere får muligheten til å hjelpe til.

Behovet er virkelig enormt, så jeg håper mange lar seg inspirere til å hjelpe en familie på denne måten.

Heiko er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 15:52   #47
frankiboy79
Nybegynner
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 8
frankiboy79 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Jeg tilhører "bruker" av fosterhjemstjenesten og må i denne annledning oppfordre enhver, som bare tenker tanken om å gjøre noe ekstra, om å søke. Fosterhjemstjenesten er kraftig under bemannet av fosterhjem. Jeg og min fru jobbet oss iherdig for å skaffe fosterhjem til våre 4 små troll. Og endte opp tilslutt med 4 ulike fosterhjem. Jeg skriver en blogg om barnevern vs biologisk opphav, som en "rådgivnings kanal" for andre som sliter med å gi barna "god nok omsorg". Jeg og min fru innså at våre ressurser var ytterst begrense, til å gi forsvarlig god nok omsorg. Og derfor besluttet vi i samråd med barnevernet å gå til fosterhjemsplassering. For våre barn, er og forblir vår fremtid, dermed skal barna ha en god trygg stabil oppvekst.
Vi, biologiske foreldre, som sliter litt i hverdagen, trenger deg som har det lille ekstra å tilby. Vi trenger flere fosterhjem, for å gi barna en trygg stabil oppvekst. Les mer på Bloggen min

frankiboy79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 16:19   #48
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.791
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Hva er forskjell på besøkshjem og avlastning?

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 19:56   #49
Serafin
Bør lage seg en tittel selv
 
Serafin sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 9.295
Blogginnlegg: 219
Serafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de flesteSerafin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva er forskjell på besøkshjem og avlastning?

Hm, jeg vet ikke?

I hodet mitt er besøkshjem gjennom BV, og avlastning gjennom kommunen? Men det er sannsynligvis bare en konklusjon jeg selv har laget meg en eller annen gang.

__________________
--
Bonusgutten 06
Storebror 07
Lillesøster 09
Serafin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 20:34   #50
shute
prokrastinator
 
shute sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 5.625
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hva er forskjell på besøkshjem og avlastning?

Cirka det Serafin sa. Mange kaller det avlastningshjem selv om det er via barneverntjenesten, men besøkshjem er det vanligste begrepet å bruke der. Da er besøkshjemmet et tiltak rettet mot barnets behov (oppleve noe annet, utvide nettverk, mestringsopplevelser osv), selv om det også kan være å avlaste en veldig sliten forelder slik at denne klarer å opprettholde ellers bra omsorg for barnet.

Mens avlastningshjem er et vanligere begrep å bruke om den avlastningen som gis foreldre til f.eks psykisk- eller fysisk handicappede barn. Her er hovedbehovet gjerne ren avlastning, det at disse barna har såpass store ekstrabehov at foreldrene må ha en "pause" i blant. Dette administreres ikke av barneverntjenesten, men andre kommunale instanser.

Det er forresten stort behov for voksne støttekontakter til barn i barneverntjenesten også. Da jobber man mer begrenset, f.eks fire timer en ettermiddag i uka.

__________________
Ungen, 2009
Minste, 2013
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:21   #51
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.791
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Takk for oppklaring.

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:31   #52
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Vi har vært avlastningshjem og syns barnevernet håndterte dette på en særs dårlig måte.
Nå er det ikke aktuelt på grunn av livssituasjonen, og jeg kommer til å tenke meg om mange ganger før jeg melder meg på nytt.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-11-11, 21:33   #53
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.624
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Kunne du tenke deg å gjøre en ekstrainnsats for et barn?

Vi har vært avlastningshjem i åtte år, for samme barn. Han var 9 første gang han var hos oss, og nå er han 17. Det har fungert veldig godt, og han er en slags storebror for Lille Ville. Han har vært hos oss en til to helger i måneden, og noen ganger en uke i ferien. Familier som trenger avlastning har veldig ulike behov - noen barn trenger å være enebarn av og til, andre vil gjerne ha barn å leke med. Noen trenger veldig trening i å være sosiale med jevnaldrende, mens andre har behov for å bli sett av voksne. Da trengs det ulike avlastningshjem.

Frankiboy79 - jeg er full av beundring for foreldre som klarer å se at de trenger hjelp, ber om det, og klarer å sette barnas beste foran egne ønsker. Lykke til!

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no