Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Cupcakes, feminismens død?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-12-11, 16:54   #1
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Cupcakes, feminismens død?

Limpistol er pedagogutstyr.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 18:24   #2
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg forbeholder meg nå uansett retten til å slettes ikke heie på hverken jenter eller kvinner eller andre som tar rare valg eller følger usunne trender jeg da. Om trenden nå er å være heroin-chick, sexy husmor, eller formfull som Rubens kvinner. Jeg er for sunne trender, og mg teite trender. Og "alle burde prioritere barna sine gjennom å ha en schtilig blogg om blonder"- trenden greier jeg å styre meg for.

Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 18:39   #3
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg forbeholder meg nå uansett retten til å slettes ikke heie på hverken jenter eller kvinner eller andre som tar rare valg eller følger usunne trender jeg da.

Det er jo det som er så fint; man heier på de man føler for, eller så lar man være. Det er til og med helt greit å si blæ, om man synes det er givende, men da må man regne med reaksjoner fra andre surpomper, som for eksempel meg.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 19:51   #4
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Trude Mostue er gjest hos "Trude" på TV2 førstkommende onsdag.

Gammel 06-12-11, 20:21   #5
Heilo
Fjellpiper

Heilo sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Blogginnlegg: 317
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Jeg beklager at jeg gjentar meg selv, men det er fortsatt ingen som har kommet med annet enn anekdotiske bevis på at cupcakes-husmødre er et utbredt fenomen. Derimot finnes det forskning som tilsier det motsatte. SSB har f.eks en artikkel som nettopp diskuterer hvem som er husmødre i Norge i dag. Her er konklusjonen:

Sitat:

Dagens husmor – ingen luksuskvinne
Gitt de definisjonene vi har benyttet, støtter analysene i denne artikkelen i liten grad opp om bildet av de moderne husmødrene som velutdannede kvinner som tar et avbrekk i karrieren for å engasjere seg i hjem og familie, eller som rikmannsfruer som bruker tiden til å dyrke egne interesser. Selv om vi finner en liten andel husmødre blant de høyt utdannede kvinnene, er husmødrene klart overrepresentert blant dem med kort utdanning. Dette er trolig kvinner som har satset forholdsvis lite på jobb og karriere.

Husmødrene er dessuten overrepresentert blant kvinner med helsemessige begrensninger. Også dette kan indikere at små arbeidsmarkedsmuligheter trekker i retning av en tilpasning som husmor. Ikke overraskende finner vi relativt sett flest husmødre blant kvinner med mange og små barn, noe som tyder på at omsorgsbehovet i familien har betydning for hvordan kvinner tilpasser seg. Det kan også være slik at kvinner som ønsker å være husmødre, velger å få mange barn.

Husmødrene har oftere enn de fulltids yrkesaktive kvinnene en partner med høy inntekt, men partnerens utdanningsnivå har ingen selvstendig betydning. Partnerens høyere inntekt kompenserer ikke fullt ut for at husmødrene har lavere inntekt enn andre kvinner. Parets samlede inntekt er dermed lavere i husmorfamiliene enn i andre familier. Det er altså ikke først og fremst kvinner i høyere sosiale lag som er husmødre, men for mange vil en partner med forholdsvis høy inntekt være en forutsetning for å kunne velge en slik tilpasning.

Som vi kunne vente, har husmødrene oftere enn andre kvinner hovedansvar for husarbeidet, og ytterst få har rengjøringshjelp. Dette tyder på at husmødre flest konsentrerer seg om hjem og familie og ikke om egne fritidsinteresser. Vi har imidlertid ikke opplysninger om antall timer brukt til husarbeid, og vet derfor ikke hvor mye mer tid husmødrene bruker hjemme enn andre kvinner.

Link til artikkelen:http://www.ssb.no/ssp/utg/201101/02/

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:05   #6
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg beklager at jeg gjentar meg selv, men det er fortsatt ingen som har kommet med annet enn anekdotiske bevis på at cupcakes-husmødre er et utbredt fenomen. Derimot finnes det forskning som tilsier det motsatte. SSB har f.eks en artikkel som nettopp diskuterer hvem som er husmødre i Norge i dag. Her er konklusjonen:

Link til artikkelen:http://www.ssb.no/ssp/utg/201101/02/

Dette stemmer med mitt inntrykk.

Gammel 06-12-11, 21:07   #7
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

Sårbare valg
Det er imidlertid grunn til å være på vakt overfor kjønnsbalansen i familielivet, mener Sigtona Halrynjo, som forsker på likestilling, arbeid-familietilpasning og karriere ved Institutt for samfunnsforskning. Hun peker på at den vanlige løsningen for mange familier er at mor trapper ned på jobb når turneringen mellom karrierelivet og familielivet krever for mye. 40 prosent av norske kvinner jobber deltid.
- Det er overraskende mange deltidsarbeidende, noe som gjør at det blir relativt vanlig blant mødre å hente tidlig i barnehagen og på skolen, og å øke kravene til hjemmebakst, til økologiske middager laget fra bunnen av og en intens oppfølging av ungenes fritidsaktiviteter og sosiale liv, sier hun.
- Det er en innsats som ikke er vanskelig å forsvare, men i sum bidrar de deltidsarbeidende til å trekke opp normen for hva det vil si å være en �god mor�. Forventningene til hva kvinner skal gjøre på hjemmebane, blir rett og slett større.
Halrynjo mener deltidsarbeidende kvinner lett glemmer at de gjør seg økonomisk sårbare ved et eventuelt samlivsbrudd.
- Det som debatteres veldig lite i disse husmorbloggene, er avhengigheten som ligger i en slik tilpasning. Hvis familien oppløses og kvinnen må bli økonomisk ansvarlig, kan det bli veldig vanskelig å få det til.

Og her sier hun nøyaktig det jeg også mener.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 21:14   #8
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg skulle gjerne ha grønnprikket Halrynjo.

Gammel 06-12-11, 21:19   #9
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg skulle gjerne ha grønnprikket Halrynjo.

Jeg har magisk evner og kan ordne det.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-12-11, 22:45   #10
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg beklager at jeg gjentar meg selv, men det er fortsatt ingen som har kommet med annet enn anekdotiske bevis på at cupcakes-husmødre er et utbredt fenomen.

Nå orker ikke jeg å lese hele diskusjonen en gang til, men det er ikke mitt inntrykk at noen har påstått dette heller.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 16:17   #11
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg får ikke opp linken, men regner med hun uttaler seg i samme gate som hun gjorde i avisen?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 16:25   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Jeg får ikke opp linken, men regner med hun uttaler seg i samme gate som hun gjorde i avisen?

Tror det er denne linken:
http://www.tv2.no/underholdning/gkn/...t-3615755.html

Det er det gamle fra oktober ja.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 16:45   #13
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sitat:

Vi er kvinner og må gjøre det kvinner skal gjøre. Vi har pupper og skal amme. Den likestillingen i Norge, jeg blir helt dårlig, jeg. Likestillingen har gått altfor langt. Menn skal gjøre alt som vi gjør og omvendt. Og så kommer norske damer og klager over at mennene ikke oppvarter dem, sier Trude Mostue i et åpenhjertig intervju med Dagbladet Torsdag.

Lurer på hvilken verden hun lever i? Er det noen som klager over at menn ikke oppvarter dem? Jeg er et voksent menneske og i full stand til å klare meg selv. Noen ganger gjør mannen min hyggelige ting for meg og andre ganger er det motsatt.

Og så himler jeg med øynene over at hun liksom er så edel og flink og tar seg av barna sine dagen lang mens sannheten er at hun har au pair.

Og å dra inn likestilling "som har gått for langt" pga amming blir for dumt. Gå på biblioteket og lån bøker om kvinnekamp og likestilling, Trude, så får du se hva likestilling virkelig dreier seg om!

En av kommentarene fra Dagbladetartikkelen var "Det var en tid da kvinner var kvinner og menn var dyrleger". Den synes jeg hun burde tenke litt over.

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 23:13   #14
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hver gang jeg leser en såkalt Råzza-blogg, hvor alt tilsynelatende er perfekt og fargekoordinert har jeg denne i bakhodet:
*reality check*

Gammel 07-12-11, 23:28   #15
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den var fin ja.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-12-11, 23:38   #16
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Gammel 08-12-11, 23:04   #17
Slettet bruker
Passiv

Standard

Celine Felicia.

Ja. Der er vel det meste sagt, føler jeg egentlig jeg.

Svar med sitat
Gammel 08-12-11, 23:08   #18
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Celine Felicia.

Og mens vi er i det barnslige og usaklige hjørnet; det passer nydelig sammen med Frøya, Erik og Hilda.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-12-11, 00:05   #19
juliette
Aktiv

Medlem siden: Sep 2011
juliette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Celine Felicia.

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og mens vi er i det barnslige og usaklige hjørnet; det passer nydelig sammen med Frøya, Erik og Hilda.

Gammel 09-12-11, 08:25   #20
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av 007, her.

Og mens vi er i det barnslige og usaklige hjørnet;

Jeg befinner meg i dette hjørnet akkurat nå, og kan derfor ikke la være å fryde meg litt over følgende kommentar (fra annen debatt) til fru Mostues siste utspill: Jeg trodde Mostue var en intelligent kvinne, men det var kanskje ikke uten grunn at hun strøk første gang hun gikk opp til veterinæreksamen?

Sånn, der fikk jeg anledning til å minne om dette.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:45.