Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Lite smart venninne

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-11-11, 17:55   #101
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lite smart venninne

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Seriøst? Forsøk på sterk bøying av svakt verb...

Å. Tenkte det, men syntest det var litt for teit.

Gammel 01-11-11, 18:13   #102
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Å. Tenkte det, men syntest det var litt for teit.

Ja det er teit.

Og når jeg er skikkelig overtrøtt eller surfer på dårlig-humor-bølgen kan jeg le meg skakk av slike vitser.

Jeg skjønner forresten enda ikke den med læreren og Pær. Hvorfor Pær?

Gammel 01-11-11, 18:18   #103
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enten så tar man Pær og læraren med en gang, ellers så gjør man det ikke. Og det er en sånn vits man ikke kan forklare. Mamma tar den, og læreren min fra videregående tok den, men ellers har jeg vel ikke møtt så mange.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 18:22   #104
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 357
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Enten så tar man Pær og læraren med en gang, ellers så gjør man det ikke. Og det er en sånn vits man ikke kan forklare. Mamma tar den, og læreren min fra videregående tok den, men ellers har jeg vel ikke møtt så mange.

Min ikke-så-smarte venninne ber om et forsøk på forklaring selv om den er uforklarlig (og uforståelig, sier hun.) Jeg er jo dritschmart stipendiat og sånn, så du trenger ikke forklare den for min skyld altså.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 18:25   #105
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Gammel 01-11-11, 18:26   #106
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, den gammeldagse holdningen var jo at barn ikke skulle svare tilbake når de fikk tilsnakk. Så humoren går på det at læreren syntes Pær var frekk, selv om han vitterlig bare svarte på et spørsmål.

Himmel, hvor teit vitsen høres ut når den forklares på en sånn måte.

Det blir litt som med denne:

- Mor, sjå alle føglan.
- Nei, det der er ikkje alle føglan.

Gammel 01-11-11, 18:26   #107
Babe
Palliasjonsnurse

Babe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Babe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt liktBabe er virkelig godt likt
Standard

Venninna mi vil også se forklaring på Pær og Læreren... og jeg er litt dårlig på forklaringer.

Gammel 01-11-11, 18:33   #108
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Altså, den gammeldagse holdningen var jo at barn ikke skulle svare tilbake når de fikk tilsnakk. Så humoren går på det at læreren syntes Pær var frekk, selv om han vitterlig bare svarte på et spørsmål.

Himmel, hvor teit vitsen høres ut når den forklares på en sånn måte.

Det blir litt som med denne:

- Mor, sjå alle føglan.

Så det har ikke noe å gjøre med at gutten heter "Pær"?

Min venninne trodde også lusa var på gangen.

Gammel 01-11-11, 18:39   #109
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Standard

åå....

Gammel 01-11-11, 18:40   #110
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Så det har ikke noe å gjøre med at gutten heter "Pær"?

Nei, Pær er helt tilfeldig, vil jeg tro.

Gammel 01-11-11, 18:41   #111
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sitat:

- Mor, sjå alle føglan.

Jeg skjønte den med Per og læreren, men syntes ikke den var festlig. Alle fuglene derimot er herlig!

Gammel 01-11-11, 19:10   #112
Luvi
En anelse distre

Luvi sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Luvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt liktLuvi er virkelig godt likt
Standard

Det er vel strengt tatt ikke ganglaget men det faktum at den går i det hele tatt, som gjør at man kjenner igjen lusa i forhold til rusk.
:flisespikker:

Og nå holder jeg på å daue av latter, for nå først forsto jeg denne. (Selv om jeg egt fortsatt ikke forstår din forklaring ang rusk).

Luvi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 20:02   #113
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Søkte litt på egenhånd, og fant en diskusjon rundt dette.

http://www.nrk.no/debatt/lofiversion...hp/t48314.html

Syntes en av dem oppsummerte det ganske slik jeg har forstått/brukt begrepet.

Å kjenne lusa på gangen (="gå-stilen"): Å skjønne hva man har med å gjøre. Kjenne igjen en kjeltring når man ser ham (eller et prakteksemplar, for den del).

Det er rett og slett å anerkjenne sine tidligere erfaringer.

Språkrådet:
Svar: Det riktige uttrykket er å kjenne lusa på gangen. Dette er en gammel talemåte. Velkjente små og større dyr inngår ofte i slike talemåter, og poenget med å bruke dem er gjerne at en sammenligner mennesker med noe annet kjent. Før i tida var det vanlig å ha lus på kroppen, og det er disse dyra det er snakk om her, at en kjenner dem når en ser (eller føler) hvordan de går. Overført til mennesker er meningen at en kan vite hva en kan vente av noen, en kan kjenne igjen en viss (menneske)type. Uttrykket er negativt.
I Bevingede ord (Kunnskapsforlaget 1995) ser vi at uttrykket er gammelt:
«Kjenne lusa på gangen, ordspråk; finnes i formen Kende sin lus på gangen» i Sven Grundtvigs Gamle Danske Minder i Folkemunde (1857).

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 20:32   #114
Kreps-77
Like blid

Kreps-77 sin avatar

Medlem siden: Jun 2011
Kreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smartKreps-77 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrinx, her.

Jeg, som er litt mer opplyst enn venninna mi, kan opplyse om at et laken er en stor pengeseddel.

Og der tok jeg den!

@Retz: Det er jo en av mine favorittvitser!

Den og Pær og læraren:

Læraren: Kva heiter du, gut?
Pær: Eg heiter Pær.
Læraren: Svarar du òg, gut!

Pappa sin favorittvits.

Og etter denne tråden ler jeg av ketchup-vitsen.

Kreps-77 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 20:33   #115
lego
bygger

lego sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Ishavsbyen
lego er litt kullego er litt kul
Standard

Takk for all luseprat. Nå klør det overalt!

lego er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 20:34   #116
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har en venninne som trodde kjederøyking var å røyke når man kjedet seg. Helt til hun hørte det engelske uttrykket "chain smoking".

Gammel 01-11-11, 20:37   #117
Morella
Superbasinella

Morella sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Martis, her.

Jeg har en venninne som trodde kjederøyking var å røyke når man kjedet seg. Helt til hun hørte det engelske uttrykket "chain smoking".

Jeg har alltid trodd det var noe man gjorde når man kjedet seg.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-11-11, 20:39   #118
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg smugleste denne tråden på iPhonen på møte i dag. Det var _ikke_ så smart.
:satt og småhumret:

Gammel 01-11-11, 20:40   #119
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Min venninne hertuginnen trodde inntil juni 2011 at uttrykket "lusa på gangen" betød gangen (rommet 'gang'), og ikke ganglaget. Men hun skyldte på dialekten begrepet var presentert i og slekten forøvrig for.

Jeg lærte denne i dag! Ble forklart den på jobb. Nei, min venninne, selvfølgelig. Min venninne!

Det er vel strengt tatt ikke ganglaget men det faktum at den går i det hele tatt, som gjør at man kjenner igjen lusa i forhold til rusk.
:flisespikker:

Og der ble min venninne jaggu enda klokere.

Gammel 01-11-11, 20:52   #120
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg trodde, til jeg var over 25 år, at "nåla i høystakken" var en nål i en stakk, som i bunad. Jeg har ikke vokst opp på landet med høy, jeg har vokst opp i en familie som broderer bunadsskjorter og syr stakker.

Var det noen som fortsatt ikke tok ketchup-vitsen? Si den på engelsk, da!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:35.