Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 23-10-11, 09:53   #21
jane
Har ikke tittel
 
jane sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 2.988
jane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de flestejane er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Det er sikkert bever.

jane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 09:53   #22
Hyacinth
Kontrollfrik
 
Hyacinth sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Innlegg: 38.002
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Bør jeg grue meg til svaret?

Jeg husker ikke helt, men jeg skal høre med henne. Kan det hete noe så enkelt som vedbiller, eller er det noe jeg innbiller meg? Må sjekkes.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 09:57   #23
United
På (opp?)tur
 
United sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 3.558
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Husbukk er en larve som blir en bille. Tipper den ikke gidder ta parketten så lenge du sørger for nok ved. Men ikke sikker, så hadde nok flyttet veden ut, ja.

__________________
Storebror 2007 og Lillebror 2012
United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 10:13   #24
Note
Superduperaktiv
 
Note sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 741
Note er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populærNote er populær
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Dette høres ut som en borebille. Det vil du virkelig ikke ha i huset. De spiser stort sett alt som er laget av tre.

http://no.wikipedia.org/wiki/Borebiller

Note er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 10:20   #25
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

I fjor hadde vi dyr i veden. Sånne brun/røde ekle biller som flyr. (Jeg aner ikke hva de heter). Jeg merket det ved at det hver kveld fløy et par slike rundt i stuen. Og selv om vi hev dem ut så kom det stadig flere. Jeg fattet ikke hvor de kom fra, men satte det etterhvert i sammenheng med rare lyder fra veden. Det har tydeligvis vært et bol eller noe inni veden.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 10:23   #26
Retz
Slim på hovednerven
 
Retz sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
Innlegg: 4.765
Retz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de flesteRetz er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Du har en grevling i veden
greve-ling
greve-lang!

Retz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 10:26   #27
Sundae
Bør lage seg en tittel selv
 
Sundae sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 1.417
Sundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt liktSundae er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Vi hørte også knitrelyder fra veden i morfars hytte når vi skulle sove der ifjor. Når vi sjekket nærmere dagen etter var det larver inni veden.

Sundae er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 12:58   #28
Tante Sofie
Bladibladiblaah!
 
Tante Sofie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
Innlegg: 1.484
Tante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smartTante Sofie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Æææææsj! :mitt bidrag:

__________________
05 - 06
Tante Sofie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 13:58   #29
Husfruen
Erfaren
 
Husfruen sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2011
Innlegg: 952
Husfruen er litt kul
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Grøss og gru! Glad jeg ikke har vedfyring!

Husfruen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 13:59   #30
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Gådd, dette er grunnen til at veden vår bor et lykkelig liv utendørs og bare kommer inn samme kveld som den skal fyres opp.

Hvor store sponflishauger er det snakk om?

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 18:20   #31
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.970
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Gådd, dette er grunnen til at veden vår bor et lykkelig liv utendørs og bare kommer inn samme kveld som den skal fyres opp.

Hvor store sponflishauger er det snakk om?

Som kanel på risgrøt omtrent.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 18:24   #32
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Noen sitter inne i vedstabelen i hjørnet i stua og spiser. Noen har gjort det i mange kvelder, det kommer små tikkelyder fra veden. Tidligere har jeg sett at noen har spyttet ut sagflis av hoggestabben i kjelleren, og jeg regner med at de(n) som bor i veden i hjørnet er i familie med de(n) som laget sagflis av hoggestabben. Men hvem er det? Noen jeg bør prøve å få ut av stua før parketten også blir til sagflis? Det er ganske ekkelt å høre at det lever i veden 2 meter fra der jeg sitter uten å ane hvem det er som bor der!

Tikkelyder??

Sitat:

Tikk-takk . . .

Det var også mange myter omkring insekter som lager lyder. Dødningeuret, en bille som borer i treverk, lager tikkelyder for å lokke til seg maker. Før i tiden tok folk det som et varsel. Da dødningeuret tikket i veggen en stille nattetime, skulle noen i huset dø. Det samme var tilfelle da kakerlakken pep.

http://nysgjerrigper.no/Artikler/insektsommer

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 18:27   #33
Mrs. S
Bør lage seg en tittel selv
 
Mrs. S sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 1.648
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Rentokil.no sier dette om Dødningeuret:

Sitat:

I sitt naturlige miljø lever dette insektet i dødt treverk på harde tresorter med påbegynt råte.
Inne i bygninger finnes det nesten bare i gammel hardved, særlig store eikestokker. Billen kan gnage seg ut av ditt nylagte parkettgulv.
Larvene gjør skade siden de borer tunneler i treet i fem til ti år.

Så ja, jeg ville ikke hatt veden inne.

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 18:30   #34
Guttemammis
Sjokoholiker & hjemmekjær
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 8.309
Guttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt liktGuttemammis er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

jeg skal ikke bære inn mere ved i kveld

Guttemammis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 18:30   #35
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.400
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Opprinnelig lagt inn av jane, her.

Det er sikkert bever.



Usj, litt ekkelt det der. Jeg hadde kastet veden ut tvert!

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 20:08   #36
banana
Har ingen tittel
 
banana sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 6.970
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Opprinnelig lagt inn av Mrs. S, her.

Rentokil.no sier dette om Dødningeuret:

Så ja, jeg ville ikke hatt veden inne.

Det er ikke noe gammel hardved hos oss. Huset er 2 år gammelt og det er støp under parketten. Her står det også at insekter i ved ikke er skadelig for huset: http://www.skadedyr.no/artikler/skad...yringsved.html Kan jeg stole på det, tro?

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-10-11, 21:25   #37
lucifine
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Dec 2007
Innlegg: 1.202
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Sv: Hvem gnager i vedbeholdningen min?

Grøss og gru er mitt bidrag! Brenn det opp eller pælm det ut! Vil ikke ha noe annet enn folk boende i huset vårt..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no