Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Julemarked i storby

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-11, 10:29   #21
D'Arcy
Snikende Ullteppe
 
D'Arcy sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 3.798
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Julemarked i storby

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Liefje: takk for god info! Mens jeg har deg her: har du tips til områder/hoteller i Hamburg vi kan bo på? Ingen av oss har vært der før. Plasser å se/spise middag/ shopping setter vi også veldig stor pris på!

Hamburg er en super super by!! Bare ved å krysse byen og dra på motsatt side, føles omtrent som å være i et annet land. Liefie er ekspert og kan garantert komme med en haug med tips.

__________________
Gutt 03
D'Arcy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 11:22   #22
Darth
En, av to-tre
 
Darth sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 5.089
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Sv: Julemarked i storby

Opprinnelig lagt inn av tinkadott, her.

Liefje: takk for god info! Mens jeg har deg her: har du tips til områder/hoteller i Hamburg vi kan bo på? Ingen av oss har vært der før. Plasser å se/spise middag/ shopping setter vi også veldig stor pris på!

Hvis du skal bo på budsjett så anbefaler jeg ungdomsherberget i byen - vi bodde der med ungene i sommer og var utrolig fornøyde, både med pris og opphold. Hoteller vet jeg ikke noe om.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 17:34   #23
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.491
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julemarked i storby

LIEFJES HAMBURGTIPS

Omraader
Hamburg er en by som har vokst sammen av mange landsbyer. Det er derfor helt sant som D'Arcy sier, at man kan oppleve en helt annerledes by ved aa dra til en annen del. Delene som ligger saann noen lunde sentralt og som man bör faa med seg paa en helg er:

- Selve sentrum/Innenstad
Mange turister vil si at dette er Hamburg, mens de som bor der, ikke drar saa ofte til selve sentrum. Sentrum er relativt kompakt og man kan fint gaa til fots fra "min" begynnelse paa sentrum (Gänsemarkt) til det jeg vil definere som slutten (Mönckebergstrasse). Det er butikker over alt og noen restauranter, men det er helst shopping man gjör her, mens man drar andre steder for aa spise. I sentrum finnes store varehus, kjedebutikker (disse to saerlig i Mönckebergstrasse), eksklusive designerbutikker (saerlig Neuer Wall) og butikker som prismessig ligger midt mellom disse to i omraadet rundt Gänsemarkt, Colonnaden, Große og Hohe Bleichen og ikke minst inne i en av de mange passasjene (overdekte gaagater).
Hamburg ble bombet flat mot slutten av 2. verdenskrig, og saerlig i sentrum var det lite igjen, derfor ikke spesielt mange sights aa se utenom Raadhuset (som man gaar forbi mot Mönckebergstrasse uansett). I tillegg ligger det minste Altstervannet ligger i denne delen av Hamburg, og det er jo pent. Mange turister spiser paa restauranten som heter Alex som ligger ved Alster pga. bra utsikt. Maten er OK men ikke noe mer, kanskje litt Egon aktig i type mat. Hvis jeg maa spise i sentrum, blir det heller noe kjapt paa en kaffebar (Balzac or Starbucks er det mange av + et par til). Ellers er det en cafe som heter Cafe Paris der som er bra http://www.cafeparis.net/en/home.html + et par Block House (steak house som har bra kjött til en relativ grei lunsjpris), men som sagt spiser jeg helst andre steder.

- Eppendorp og deler av Winterhude
Det er her jeg liker meg best. Her er det to gater som dominerer; Eppendorfer Baum og Eppendorfer Landstrasse + Winterhuder Weg + sidegater med masser av smaabutikker. Relativt höyt prisnivaa, men ikke bare. Mest klesbutikker, men ogsaa barnebutikker, gavebutikker, interiör etc. Mange smaa, koselige restauranter her. Beste pizza og pasta paa Lentini http://www.labottegalentini.de/impressum.php (mer en lunsjplass, bare saanne höye bord med krakker, meget uformellt), sushi paa ONO http://www.onobysteffenhenssler.de/, kjempegod italiensk is paa Dante (ved siden av Lentini) eller Eis Zeit (Eppendorfer Landstrasse).
Stort marked (mest frukt og grönt og annen mat, men göy) fredager og tirsdager.

- Schanzeviertel
Dette omraadet kan kanskje beskrives som Grünerlökka. Man gaar Schanzenstrasse og Susannenstrasse og Schulterblatt og der er en salig blaning av typiske "innvandrerbutikker" og klesbutikker (smaa butikker, rimeligere enn Eppendorf) med masser av restauranter og barer innimellom. Man kan gjerne gaa her og spise frokost först, for butikkene aapner ikke för 11, noen enda senere. Masser av frokost/brunsjplasser eller bare ta en latte med portugisiske kaker til eller en toast för man utforsker butikkene. Liv her om kvelden ogsaa. Min favorittrestaurant her er Bullerei http://www.bullerei.com/ (bistro til lunsj (rimelig), restauranten til om kvelden (höy pris) - drevet av en av Tysklands best kjente TV-kokker). I tillegg er det flere asiatiske og tyrkiske restauranter her som er bra. Husker bare den indiske som har en snack bar her, men som finnes flere steder rundt om i Hamburg (http://www.shikara-gourmet.de/rest.htm ), men man kan spise bra over alt her.

Andre restauranter jeg liker:
- Tarantella http://www.tarantella.cc/ (lunsj eller middag, ved kinoen og Planten un Blumen parken)
- Turnhalle http://www.turnhalle.com/ (brunsj eller lunsj)
- La Tana i Milchstrasse (italiesk, kan sitte ute i en sjarmerende bakgaard om sommeren)
- Die Brücke Innocentiastraße 82 (veldig liten og koselig restaurant med god mat, saerlig forrettene).
- Rive (ved havnen - bistro) http://www.rive.de/
- Henssler&Henssler (verdens beste sushi, ved havnen) http://www.hensslerhenssler.de/start.html
- Die Bank http://www.diebank-brasserie.de/

Hoteller
Jeg har bodd her i Hamburg i 13 aar, og har ikke bodd paa hoteller paa den tiden, saaklart. Derfor er jeg kanskje ikke den beste aa spörre om akkurat det, men jeg kan jo pröve. Jeg maa vel först forklare at jeg ikke er saa glad i Hamburg by night som gaa ut by. Kjempebra restauranter og saann, altsaa, men aa rusle rundt og saann som jeg gjerne gjör i andre byer, gjör jeg ikke i Hamburg. Det er liksom ikke en saann by. Det er mer at man drar med taxi til en restaurant, saa med taxi videre til en bestemt bar og saa med taxi hjem. Jeg er heller ikke bevandret i nattklubber/disco etc. Vet om et par barer, ofte i tilknytning til restaurantene, men jeg er liksom ikke noe natteliv-menneske mer.

Det maa ogsaa legges til at dersom man bor sentralt, er det sjelden mer enn 10 euro med taxi uansett hvilken av de stedene og restaurantene jeg har nevnt over man skal til. Det er imidlertid for langt aa gaa. Offentlige transportmidler finnes, saaklart, men jeg liker dem bedre paa dagtid enn paa kveldstid, og det er ikke noe saa bra nett som i London, f.eks.

For hoteller ville jeg unngaatt St. Georg og omraadet rundt Hauptbahnhof (selv om det kan vaere helt OK der, er det mange narkomane og andre skumlinger som lusker rundt der) og Reperbahn (men selvsagt maa man dra dit paa kveldstid om man vil dit se det omraadet, og det er helt normale nattklubber og et par restauranter som er bra der innimellom sexbutikker og lugubre barer etc., men jeg personlig liker meg IKKE der, selv om jeg ikke hadde hatt noe imot aa bo paa East hotell som er der http://www.east-hotel.de/).
I Eppendorf er det ingen hoteller, det er der folk bor.
Hotellene er stort sett i selve sentrum. De dyreste og fineste rett rundt Alstervannene (de to Grand Ladies: Vier Jahreszeiten og Atlantic), et fint Park Hyatt er rett ved Mönckebergstrasse og et fint designhotell som heter Side er ikke langt fra Gänsemarkt (http://www.side-hamburg.de/).
Ingen av disse er noe spesielt billige, men hvis du finner et som du liker (paa Tripadvisor e.l., kan jeg si hva jeg mener om omraadet det ligger i etc.)


Sist redigert av liefje : 01-09-11 kl 18:33.
liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 17:39   #24
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.794
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julemarked i storby

Tusen, tusen takk!!! Dette her ser veldig bra ut! Hotelltips etterhvert kanskje?... Vi er 2 nabopar som skal på tur, og liker å ta oss ei øl/vin på kvelden derfor godt å bo sentralt/i et område som er ok å ferdes i kveldstid.

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 18:33   #25
liefje
Musk
 
liefje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 7.491
liefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner tilliefje er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Julemarked i storby

Jeg har oppdatert litt mer naa. Gidder ikke skrive mer saann paa maafaa, men spör gjerne om konkrete ting.

liefje er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 19:18   #26
tinkadott
prøver å være tål***ig
 
tinkadott sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.794
Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Julemarked i storby

Tusen takk, L. Vi får IMF iferd reisefølget over en dag og starte hotelljakten!

__________________
hilsen tinkadott
gutt-98, jente -01, jente -04
tinkadott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-09-11, 19:31   #27
Pippsy
Nybegynner
 
Medlem siden: Sep 2011
Innlegg: 22
Pippsy har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Julemarked i storby

Jeg har veldig lyst til og reise på juleandel i London engang.blir nok ikke noe i år etter som vi pusser opp hus.så får se til neste år.

Pippsy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-09-11, 07:37   #28
Fakse
Nysgjerrig
 
Fakse sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Innlegg: 3.437
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Sv: Julemarked i storby

Jeg må bare avbefale London dersom man reiser for julemarkedet sin del. Det er greit nok, men ingenting i nærheten om man egentlig reiser for et skikkelig julemarked av den tyske typen.

Jeg har vært i Frankfurt, Nuremberg og Darmstadt. Min erfaring er at de mindre markedene ofte er vel så stemningsfulle som de store. Færre turister og mindre juggel i bodene.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:36.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no