Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Kondolanser

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-03-07, 01:10   #21
Skilpadda
flisespikker
 
Skilpadda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 35.203
Blogginnlegg: 673
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kondolanser

Opprinnelig lagt inn av Dragen, her.

Jeg liker ikke uttrykket: "Kondolerer så mye". Jeg mener at enten kondolerer man, eller så gjør man det ikke.

Spørsmålet er som følger: kan kondolanser graderes?

Rent flisespikkete er jeg enig med deg. Men i praksis brukes ordet oftest i såpass vanskelige og emosjonelt ladede situasjoner at det må være greit med litt upresis bruk. Jeg kan forstå behovet for å si noe mer enn bare ett ord.

__________________
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002)
Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it.
Skilpadda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:27   #22
Eria
Fångad av en stormvind
 
Eria sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Frittgående
Innlegg: 1.147
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Kondolanser

Jeg sier kun kondolerer til folk jeg har periferte bekjentskap med. Jeg ville aldri sagt det til en nær venn.
Jeg er forresten enig med Skilpadda i at det egentlig ikke er rart at ordet blir litt feil brukt.

__________________
Torden (03), Bris (05) og Lyn (07) + to ekstra (96 og 05)
Happiness can be found, even in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
Eria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:35   #23
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: Kondolanser

Det er da ikke så lett å vite hva man skal si i situasjoner hvor en kondolanse er påkrevd. Jeg har ikke problemer med om noen sier kondolerer så mye, eller lignende.

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:36   #24
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: Kondolanser

Dessuten kan man jo være lei seg i ulike grader, så jeg synes kondolanser kan graderes, men det er kanskje ikke helt stuereint å si det?

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:44   #25
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kondolanser

Opprinnelig lagt inn av anakonda, her.

Dessuten kan man jo være lei seg i ulike grader, så jeg synes kondolanser kan graderes, men det er kanskje ikke helt stuereint å si det?

Det er nok ikke stuereint å si fordi det da kan antas at man teoretisk kunne funnet på å si "å kondolere litt". I praksis vil vel ingen si det.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:49   #26
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: Kondolanser

Ja, nå var det ikke det jeg mente. Jeg mente at innimellom kan man bry seg lite om at noen har gått bort.

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:51   #27
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Kondolanser

Opprinnelig lagt inn av anakonda, her.

Ja, nå var det ikke det jeg mente. Jeg mente at innimellom kan man bry seg lite om at noen har gått bort.

Sånn å forstå. Nei, det er ikke stuerent, men sånn føler vi vel alle i blant.

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 14:52   #28
Ru
Protonterapeut
 
Ru sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Innlegg: 31.086
Blogginnlegg: 934
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kondolanser

Jeg er liker ikke ordet kondolerer, men har fått ethåp om at jeg kan vokse meg inn i det etterhvert.

Jeg kan godt komme til å skrive kondolerer så mye, men ikke si det. Om jeg skal skrive en melding f.eks. her inne, så ser det så tomt ut med bare kondolerer.

Jeg liker bedre å si at det var trist/leit etc.

__________________
“Though she be but little, she is fierce!”
- Shakespeare
Ru er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-07, 15:10   #29
anakonda
https://www.giblod.no/
 
anakonda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 670
anakonda er populæranakonda er populæranakonda er populær
Standard

Sv: Kondolanser

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Sånn å forstå. Nei, det er ikke stuerent, men sånn føler vi vel alle i blant.

Hehe, jeg var for øvrig enig i det du skrev der oppe også.

anakonda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:13.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no