|
|
|
|
#1 |
|
I mål
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?
Det var ikke hovedsakelig riskake og fullkornspasta jeg hang meg opp i. Når det er sagt, er det mye kalorier i pasta, og normalt sett holder det lenge å spise det til middag jevnlig (noe jeg antar de fleste gjør). |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Ringskrømt
|
Hva hang du deg opp i da?
|
|
|
#4 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nå sitter jeg her med grete roedes kaloriguide og alle sorter med brød inneholder langt mer kalorier enn pasta. I mange tilfeller dobbelt så mye faktisk.
|
|
|
#5 |
|
I mål
|
Det avhenger veldig av mengde, men de aller fleste barn vil spise mye mer pasta enn brød. |
|
|
|
|
|
#6 |
|
stressmonster
De kan ikke spise mer enn de får med seg i matboksen sin...
|
|
|
#7 |
|
Drømmer
|
|
|
|
|
|
|
#8 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg synes ikke dere trenger å bli snurte eller ta det som sterk kritikk, altså. Jeg ser på et mer som at en presisering var på plass, i tilfelle lesere av tråden misforstår hva som er sunne måter å piffe opp en matpakke på. Det er forskjell på å servere sunne matpakker som av og til inneholder noe usunt, uten at det totalt sett blir direkte usunt, og å presentere det som forslag til sunne alternativer. Det var bare det det gikk på, i forhold til trådtittelen. Matpakkene deres ser sunne og fine ut, (igjen), og er jo tross alt langt bedre enn for eksempel engelskmenns oppfatning av hvordan piffe opp en matpakke (dvs sende med sjokolade og potetgull!).
|
|
|
#9 |
|
Sviiisj!!
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Forresten vil jeg goså kommentere dette med kalorier: barnematpakkers kalori-innhold er jeg ikke spesielt opptatt av (med mindre det blir ekstremt og et problem for barnet), for barn skal ha nok energi til å vokse og leke.
|
|
|
#10 |
|
I mål
|
En siste kommentar: Det er jeg helt enig i, men jeg synes ikke det er en god måte å få den energien på å spise en matboks full av pasta. Da vil jeg at de skal spise mye mer forskjellig for å få i seg ulike næringsstoffer. |
|
|
|
|
|
#11 |
|
Salt in the rainbow
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Det var jeg som sa at "da spiser han i allefall litt", og jeg skal love deg at hvis det er noe min sønn ikke er, så er det kresen. Han liker det meste. Så det er ikke det det går i, men at han liker variasjon, også i tekstur på maten sin. Han spiser lite i barnehagen, spesielt hvis han bare får brødskiver.
|
|
|
#14 |
|
I mål
|
Nei, men det ble påpekt at de ikke spiste mer enn hva det var plass til i en matboks (ved snakk om mengde over her). Jeg synes en matboks pasta er mye pasta. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Det ble vel rettere sagt påpekt at de spiser ikke mer enn de har med seg i matboksen, ikke at de ikke spiser mer enn det er plass til i matboksen? Og det de har med seg i matboksen har aldri i noen av de innleggene jeg har sett vært en matboks full av pasta, altså.
|
|
|
#16 |
|
stressmonster
Jeg siktet ikke til matboksens størrelse, men til at den som lager matpakken har full kontroll på hvor mye pasta som er i den. Du hevdet at barna gjerne spiser mer pasta enn brød og jeg ville bare påpeke at det er den som lager matpakken som bestemmer hvor mye av selve matpakken som skal bestå av pasta.
|
|
|
#18 |
|
I mål
|
|
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?En liten håndfull fullkornspasta, og minst like mye grønnsaker av ulike sorter. Og dette er aldri hele matpakken, og serveres ikke daglig.
|
|
|
#20 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Sunne og "morsomme" matpakker?Jeg blir for øvrig ikke snurt selv om mine matbokser kritiseres, men jeg tenker at jeg kanskje har misforstått tråden hvis det er slik at en matboks går fra å være sunn til usunn pga litt rosiner. Og hvem som har rett når det gjelder balansert kosthold, vet jeg ikke, for jeg kjenner bare til maten vi spiser.
|
![]() |
|
|