|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
En Som Trener
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg sover dårlig om natta, drømmer om hendelsen og at jeg selv er på Utøya (jeg har selv vært der for 20 år siden, så jeg har gode minner derfra som nå blir gjort om til mareritt). Jeg våkner med Til Ungdommen kvernende på repeat i hodet mitt og jeg har brutt ut i gråt på jobben når jeg snakket med en kollega som heldigvis fikk sin søster hjem i live og forholdsvis uskadd, men hun er ute av stand til å snakke eller spise. Jeg er nyhetsjunkie og kommer meg aldri i seng, og jeg gir altfor dårlig oppmerksomhet til mine barn de få timene jeg har sammen med dem pga dette, til tross for at det er NÅ vi trenger å være sammen mest (har tatt meg sammen nå, var ille i helgen). Hverdagen vil komme tilbake også etter dette, men jeg vil nok alltid være en som gråter når jeg blir minnet om det grufulle, for jeg har så altfor lett for å sette meg inn i andres sted.
|
|
#2 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Dette blir bare mer og mer forferdelig etter hvert som omfanget går opp for meg. Jeg er heller ikke direkte berørt, kjenner ingen som mistet verken livet eller sine. Men søsteren min og mannen var der det smalt, og dro heldigvis derfra 1/2 time før bomben gikk av. De hadde tenkt å være der lenger, men hun var høygravid og sliten så de dro hjem. Heldigvis! Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort om noe hadde skjedd med dem, og spesielt ille er det å tenke på at mange må håndtere en slik sorg hver eneste dag for resten av livet fordi en mann av en slik karakter, et udyr, tok sin rett til å avslutte mange, mange menneskers liv. |
|
|
|
|
#4 |
|
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!At muslimbarn føler slik skyldfølelse er jo rett og slett helt forferdelig.
|
|
#5 |
|
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg har aldri hatt noe særlig sans for Fabian Stang, men jeg synes han har vært fin den siste uka. Blant annet dette sitatet fra besøket i moskeen på Grønland, delt av en fb-venn gjør meg litt mer glad i mannen:
|
|
#6 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!
Fabian Stang er undervurdert, det har jeg alltid sagt. Hørte noen intervjuer med ham før han ble aktuell som ordfører, og det gjemmer seg en ganske klok man bak det litt fjottete ytre der.
|
|
#7 |
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Ja, Fabian Stang har vært... vel, jeg liker ham mye bedre nå enn jeg gjorde før, for å si det sånn. Han har gjort en god figur, bedre enn forventet. (Siv har gjort en dårlig, men det var forventet, og Stoltenberg en fantastsik, men det var heller ikke egentlig uventet, synes jeg. Imponerende likevel altså.)
|
|
#8 |
|
Passiv
|
|
|
|
#9 |
|
sukk
Medlem siden: Jul 2008
Ikke jeg heller. Samtidig er det jo slående hvor likt de to fløyene (eller hva man skal kalle det - ytterkantene?) ser på kvinner og homofile. Ekstremisme og fundamentalisme er ikke noe for meg, gitt. |
|
|
|
|
#10 |
|
Ekvilist
|
Det siste der ville vel vært i samme gata, om vi skulle kjørt kristenfundamentalistgreia også.
|
|
#11 |
|
Passiv
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg synes avisene innimellom går litt langt. Det svære bildet på forsiden av VG i dag, av blodig dame med en pinne stikkende ut av hodet. Ikke kult å prøve å lose 3 barn gjennom kassaområdet i butikken, med avisstativer i barnefjeshøyde på alle bauger og kanter. Jeg prøver å skåne ungene mine, spesielt for sterke bilder, men man må jo i butikken i blant |
|
|
#13 |
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Nei, jeg vil jo ikke bo i sharia-land, det var ikke det jeg mente. Jeg vil ikke bo i et land hvor folk skytes, stenes eller whatever, fordi en eller annen mener det tenker galt.
|
|
#14 |
|
Ekvilist
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg ser ikke på ytterste høyre som kristenfundamentalistisk. Men jeg vet ikke hva fasiten er. Hører stadig begrepet høyreekstremist om drapsmannen, et begrep som jeg ofte tolker som nazist. Drapsmannen er så vidt meg bekjent ikke nazist, tvert i mot - kristenfundamentalist og på jødenes side? Hva pokker han har gjort på nazistforum da, er jo et spørsmål? Eh. Tror ikke jeg skal begi meg inn på den forstå-greia. Jeg tror ikke man kommer i mål, rett og slett.
|
|
#15 |
|
sukk
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Det viser seg jo veldig vanskelig å kategorisere denne fyren, det blir brukt en rekke begreper som høyre-ekstremist, counterjihadist, nasjonalist, kristenkonservativ, kristenfundamentalist, pan-nasjonalist. Men ikke nazist. Ytterste høyre i Norge (altså FrP) er jo ikke spesielt kjennetegnet av kristenfundamentalisme slik som f.eks i USA og andre land. |
|
|
|
|
#17 |
|
sukk
Gudene vet hva ytterste høyre i Norge er egentlig, jeg føler meg helt i villrede. |
|
|
|
|
#18 |
|
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Ja, og det var et slikt samfunn, preget av hva nå enn abb og hans likemenn skal kalles sine holdninger, jeg tenkte på. Og det tror jeg ikke er nevneverdig trivligere enn "eurabia" altså. fundamentalister er egentlig på mange måter ganske like, uansett hva slags fundamentalist/ekstremist de er.
|
|
#19 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Finansdepartementet har eksplodert!Jeg kjenner at det er vanskelig å holde tunga rett i munnen nå, jeg.
|
|
#20 |
|
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Klart det er forskjell, og at begge eksisterer i paralell. |
|
|