Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Finansdepartementet har eksplodert!

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Lukket tråd

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-07-11, 00:18   #1
Mirasol
En Som Trener

Mirasol sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 12
Mirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de flesteMirasol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Finansdepartementet har eksplodert!

Jeg sover dårlig om natta, drømmer om hendelsen og at jeg selv er på Utøya (jeg har selv vært der for 20 år siden, så jeg har gode minner derfra som nå blir gjort om til mareritt). Jeg våkner med Til Ungdommen kvernende på repeat i hodet mitt og jeg har brutt ut i gråt på jobben når jeg snakket med en kollega som heldigvis fikk sin søster hjem i live og forholdsvis uskadd, men hun er ute av stand til å snakke eller spise. Jeg er nyhetsjunkie og kommer meg aldri i seng, og jeg gir altfor dårlig oppmerksomhet til mine barn de få timene jeg har sammen med dem pga dette, til tross for at det er NÅ vi trenger å være sammen mest (har tatt meg sammen nå, var ille i helgen). Hverdagen vil komme tilbake også etter dette, men jeg vil nok alltid være en som gråter når jeg blir minnet om det grufulle, for jeg har så altfor lett for å sette meg inn i andres sted.

Gammel 28-07-11, 17:04   #2
Odelia
Bør lage seg en tittel selv

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Dette blir bare mer og mer forferdelig etter hvert som omfanget går opp for meg. Jeg er heller ikke direkte berørt, kjenner ingen som mistet verken livet eller sine. Men søsteren min og mannen var der det smalt, og dro heldigvis derfra 1/2 time før bomben gikk av. De hadde tenkt å være der lenger, men hun var høygravid og sliten så de dro hjem. Heldigvis! Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort om noe hadde skjedd med dem, og spesielt ille er det å tenke på at mange må håndtere en slik sorg hver eneste dag for resten av livet fordi en mann av en slik karakter, et udyr, tok sin rett til å avslutte mange, mange menneskers liv.

I likhet med mange av dere felles det en del tårer her flere ganger til dagen. Jeg og et par venninner har pratet om dette med at man suger til seg det som er å lese om alt som har skjedd i forsøk på å forstå situasjonen bedre, men det er så stort at det ikke går inn der og da. Men plutselig går det opp for en hva en har lest, og da er det for seint siden man allerede vet. Bare tanken på hvordan situasjonen har artet seg, spesielt for dem på Utøya, er aldeles absurd. De reddet livet, men må kanskje kjempe mot alvorlige traumer for resten av sin tid. Aldri føle ubetinget trygghet igjen. Alltid ha bildene i hodet sitt.

Jeg vet at man ikke burde la seg skremme, og jeg er vanvittig glad for at statslederne går foran med slike gode eksempler, men jeg kjenner meg faktisk utrygg når jeg er på jobb. Hadde min første nattevakt etter terroren i natt, og hadde aldri trodd at jeg skulle få en slik reaksjon, men hodet kjørte sitt eget løp da jeg hadde tilsyns- og oppdragsrundene på et tilhørende, ubemannet bygg. Tidligere har jeg nok alltid tenkt at om jeg møter på noen skumle folk så har de ingen grunn for å skulle drepe meg. Jeg skjønner jo at folk har blitt drept uten at det har vært motiv for det før, men det har aldri blitt så skissert for meg tidligere. Når en mann kan massakrere en hel øy full av ungdommer uten at det er noen klar link til motivet her (i alle fall ikke for et normalt menneske eller andre mennesker jeg noen sinne hadde forestilt meg) så kan det jo tenkes at det finnes et udyr der ute som får det for seg at h*n skal drepe alle sykepleierne der hvor jeg jobber, eller alle lærere, eller andre fordi de representerer noe vedkommende har innvendinger mot.

Det er jo helt tullete å tenke slik, men herregud, en øy med ungdommer..? Det måtte vel ha vært det siste jeg kunne ha tenkt meg, og det føles ekkelt å ikke kunne føle seg trygg når man ikke har gjort noe galt for å kunne forvente å erte på seg slike folk.

Man må jo skyve slike tanker bort, og ikke la frykten overvinne for da har jo terroren tatt overhånd. Men man gjør seg jo noen tanker når slikt skjer. Hvor fort ting kan snu, og hvor fort livene til mange, mange har blitt snudd på hodet på en liten uke.

Odelia er ikke aktiv  
Gammel 28-07-11, 17:39   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Thomas:

Teofelia er ikke aktiv  
Gammel 28-07-11, 17:44   #4
Malama

Malama sin avatar

Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

At muslimbarn føler slik skyldfølelse er jo rett og slett helt forferdelig.

Jeg vil langt heller bo i det "eurabia" (som jeg i dag har lært at visstnok er det muslimifiserte europa som tas over av arabere) disse fælingene frykter, enn i et ultra-kristenfundamentalistisk hvitt europa, altså!

Gammel 28-07-11, 18:21   #5
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har aldri hatt noe særlig sans for Fabian Stang, men jeg synes han har vært fin den siste uka. Blant annet dette sitatet fra besøket i moskeen på Grønland, delt av en fb-venn gjør meg litt mer glad i mannen:

Sitat:

"Morderen var hvit, kristen, og bodde i mitt område, sa hele Oslos ordfører til menigheten​. "Men dere stempler ikke meg som drapsmann av den grunn. Takk for det."

Gammel 29-07-11, 22:34   #6
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Jeg har aldri hatt noe særlig sans for Fabian Stang, men jeg synes han har vært fin den siste uka. Blant annet dette sitatet fra besøket i moskeen på Grønland, delt av en fb-venn gjør meg litt mer glad i mannen:

Fabian Stang er undervurdert, det har jeg alltid sagt. Hørte noen intervjuer med ham før han ble aktuell som ordfører, og det gjemmer seg en ganske klok man bak det litt fjottete ytre der.

Gammel 28-07-11, 18:27   #7
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, Fabian Stang har vært... vel, jeg liker ham mye bedre nå enn jeg gjorde før, for å si det sånn. Han har gjort en god figur, bedre enn forventet. (Siv har gjort en dårlig, men det var forventet, og Stoltenberg en fantastsik, men det var heller ikke egentlig uventet, synes jeg. Imponerende likevel altså.)

Gammel 28-07-11, 18:31   #8
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

At muslimbarn føler slik skyldfølelse er jo rett og slett helt forferdelig.

Jeg vil langt heller bo i det "eurabia" (som jeg i dag har lært at visstnok er det muslimifiserte europa som tas over av arabere) disse fælingene frykter, enn i et ultra-kristenfundamentalistisk hvitt europa, altså!

Er du sikker?
Jeg er ikke så sikker på akkurat det. Faktisk. Jeg vil helst bo i et land som er til forveksling likt det her. Jeg vil faktisk svært gjerne ikke bo i et veldig muslimsk styrt land med streng håndhevelse av disiplin overfor kvinner og forbud mot homofili heller.

Gammel 28-07-11, 18:33   #9
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Er du sikker?
Jeg er ikke så sikker på akkurat det. Faktisk. Jeg vil helst bo i et land som er til forveksling likt det her. Jeg vil faktisk svært gjerne ikke bo i et veldig muslimsk styrt land med streng håndhevelse av disiplin overfor kvinner og forbud mot homofili heller.

Ikke jeg heller. Samtidig er det jo slående hvor likt de to fløyene (eller hva man skal kalle det - ytterkantene?) ser på kvinner og homofile. Ekstremisme og fundamentalisme er ikke noe for meg, gitt.

Turban Smukk er ikke aktiv  
Gammel 28-07-11, 18:40   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det siste der ville vel vært i samme gata, om vi skulle kjørt kristenfundamentalistgreia også.

Gammel 28-07-11, 18:41   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Det siste der ville vel vært i samme gata, om vi skulle kjørt kristenfundamentalistgreia også.

Høyreekstreme er vel litt for litt lakk&lær i det minste? Eller er det rendyrket sjåvinisme? Jeg må innrømme at jeg faktisk ikke vet hvordan kvinne- og likestillingsdebatten har rast på ytterste høyre.

Gammel 28-07-11, 18:54   #12
konsulenten
Passiv

Standard

Jeg synes avisene innimellom går litt langt. Det svære bildet på forsiden av VG i dag, av blodig dame med en pinne stikkende ut av hodet. Ikke kult å prøve å lose 3 barn gjennom kassaområdet i butikken, med avisstativer i barnefjeshøyde på alle bauger og kanter. Jeg prøver å skåne ungene mine, spesielt for sterke bilder, men man må jo i butikken i blant

Gammel 28-07-11, 18:36   #13
Malama

Malama sin avatar

Standard

Nei, jeg vil jo ikke bo i sharia-land, det var ikke det jeg mente. Jeg vil ikke bo i et land hvor folk skytes, stenes eller whatever, fordi en eller annen mener det tenker galt.

Men det jeg mente var altså at det i alle fall ikke er noe bedre dersom "ABB-adferd" er normalisert, enn at vi islamifiseres.

Men jeg liker vårt land, med grunnverdier jeg er komfortabel med, hvor integrering aksepteres heller en at folk ekskluderes.

Men nei, ikke et skummelt eurabia som er shariastyrt. Bare et slikt europa som har... noen muslimer her likevel.

(Klarer ikke formulere meg rett, beklager.)

Gammel 28-07-11, 18:44   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke på ytterste høyre som kristenfundamentalistisk. Men jeg vet ikke hva fasiten er. Hører stadig begrepet høyreekstremist om drapsmannen, et begrep som jeg ofte tolker som nazist. Drapsmannen er så vidt meg bekjent ikke nazist, tvert i mot - kristenfundamentalist og på jødenes side? Hva pokker han har gjort på nazistforum da, er jo et spørsmål? Eh. Tror ikke jeg skal begi meg inn på den forstå-greia. Jeg tror ikke man kommer i mål, rett og slett.

Det som har blitt klarere for meg de siste årene er at man har å gjøre med en ganske så brun gruppe som ikke er nazistisk. Blant oss vanlige.

Gammel 28-07-11, 18:49   #15
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det viser seg jo veldig vanskelig å kategorisere denne fyren, det blir brukt en rekke begreper som høyre-ekstremist, counterjihadist, nasjonalist, kristenkonservativ, kristenfundamentalist, pan-nasjonalist. Men ikke nazist. Ytterste høyre i Norge (altså FrP) er jo ikke spesielt kjennetegnet av kristenfundamentalisme slik som f.eks i USA og andre land.

Jeg tilstår at jeg ikke kjente til begreper som counterjihadist og pan-nasjonalist før de siste dagers hendelser, så hva det egentlig innebærer skal jeg ikke akkurat uttale meg om. Men kristenfundamentalister er generelt sett lite velvillig innstilt til både homofile og likestilling mellom kjønn.

Gammel 28-07-11, 18:51   #16
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Standard

Ytterst til høyre i Norge er vel Demokratene? Men de er kanskje så små at de ikke teller?

Gammel 28-07-11, 18:53   #17
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Ytterst til høyre i Norge er vel Demokratene? Men de er kanskje så små at de ikke teller?

Gudene vet hva ytterste høyre i Norge er egentlig, jeg føler meg helt i villrede.

Gammel 28-07-11, 18:51   #18
Malama

Malama sin avatar

Standard

Ja, og det var et slikt samfunn, preget av hva nå enn abb og hans likemenn skal kalles sine holdninger, jeg tenkte på. Og det tror jeg ikke er nevneverdig trivligere enn "eurabia" altså. fundamentalister er egentlig på mange måter ganske like, uansett hva slags fundamentalist/ekstremist de er.

Gammel 28-07-11, 19:07   #19
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner at det er vanskelig å holde tunga rett i munnen nå, jeg.

Altså, kristenfundamentalister og høyreekstreme skilles bl.a. i Israel-spørsmålet. Hvilke andre sentrale punkter er de uenige om? Og er kristenfundamentalisme først og fremst knyttet til religion og livssyn, mens høyreekstremisme først og fremst er en politisk retning uavhengig av religion?

Men er høyreekstreme nynazister, er egentlig nynazister et utdatert begrep og høyreekstreme den "moderne varianten" (altså mer frigjort fra Hitlers teorier), eller er det to forskjellige retninger som eksisterer parallelt?

Gammel 28-07-11, 19:14   #20
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zulu, her.

Jeg kjenner at det er vanskelig å holde tunga rett i munnen nå, jeg.

Altså, kristenfundamentalister og høyreekstreme skilles bl.a. i Israel-spørsmålet. Hvilke andre sentrale punkter er de uenige om? Og er kristenfundamentalisme først og fremst knyttet til religion og livssyn, mens høyreekstremisme først og fremst er en politisk retning uavhengig av religion?

Men er høyreekstreme nynazister, er egentlig nynazister et utdatert begrep og høyreekstreme den "moderne varianten" (altså mer frigjort fra Hitlers teorier), eller er det to forskjellige retninger som eksisterer parallelt?

Klart det er forskjell, og at begge eksisterer i paralell.

Hva betyr det å være ekstremist ?

Breivik er tilhenger av en autoriter kristen stat. Det har da ingenting med de liberale verdiene som er grunnholdningen for f,eks klassisk eller nyklassisk økonomisk tankegang.

Høyre og venstresiden er begreper som stammer fra tiden før den franske revolusjon. De er utdaterte begreper.

Autoritær og liberal er bedre skiller.

Maz er ikke aktiv  
Lukket tråd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:01.