Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Spikerhjørnet

Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-03-07, 20:01   #61
Camomilla
Wooohhoooooo
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.176
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Jeg meldte meg ut for ett par år siden.
Sendte de en mail nå for å høre om jeg står der eller ikke. Propellen har vi ikke døpt og da fikk jeg høre av en eller annen at han ikke sto der, men spurte i mailen om han står der.

__________________
Propellen januar 2005
Camomilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-07, 20:13   #62
Divine
Textrovert
 
Divine sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.773
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Bah. Kirkejævler!

__________________
En stor og en liten (94 og 02)

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 11:36   #63
LilleT
Rastløs dagdrømmer
 
LilleT sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.656
Blogginnlegg: 350
LilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleT har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Svar mottatt.

Sitat:

Vi viser til e-post og bekrefter at du ikke står oppført i medlemsregisteret for Den norske kirke.

__________________
LilleT
LilleT er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 11:43   #64
Jessica
Pauset
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Innlegg: 6.122
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men bare et lite spørsmål til dere som er utmeldt - dere gifter dere vel ikke i kirken da? Jeg har en bekjent som meldte seg ut, og proklamerte seg "aktivt ateist" (gjorde litt nummer av akkurat det begrepet). Men ville likevel gifte seg i sin barndomskirke, men gikk først og ba presten der om han i så tilfelle vær så snill kunne la være å nevne Jesus, Gud eller snakke om noe kristent under seremonien! Presten stakkars kunne slett ikke love noe sånt og da ble hun skikkelig oppgitt.

er det mulig ??? Oppgitt over at presten ikke kunne love å nevne Jesus, Gud osv.?? Huff...

Jeg er medlem i statskirken og har ingen planer om å melde meg ut. Jeg er ikke enig i alt de står for, men nok til at jeg fortsatt vil være medlem. Enkeltutspill fra prester er ikke grunn nok for meg til å melde meg ut.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 12:15   #65
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Var det ikke sånn før da at alle ble automatisk medlem ved fødsel (jfr statskirke-navnet) og så måtte man melde seg aktivt ut hvis man ikke ville stå der? Og at det "henger igjen" mange steder selv om det ikke skal være slik lenger? Men jeg vet ikke altså; bare mener å ha hørt noe sånt i sin tid. Selv er jeg både døpt og konfirmert og gift og medlem.

Men bare et lite spørsmål til dere som er utmeldt - dere gifter dere vel ikke i kirken da?

Har ikke lest hele diskusjonen men:
Barn av foreldre i statskirken blir har sk. tilhørighet til kirken (uten at jeg vet hva det innebærer). Denne varer til barnet blir døpt og dermed innmeldt, eller til det blir myndig.

Og nei, ikke gift i kirken når jeg ikke står i statskirken, nei.

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 12:19   #66
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.686
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men bare et lite spørsmål til dere som er utmeldt - dere gifter dere vel ikke i kirken da?

Selvfølgelig ikke.

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 13:50   #67
lil'c
Passiv
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.092
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Snuppa er ikke døpt, og stod heller ikke som medlem i kjerka, og det gjorde ikke jeg heller. :blid:

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 13:53   #68
tiddelibom
Lille tyrann
 
tiddelibom sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 7.137
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Jeg måtte selvfølgelig finne ut av det med "tilhørighet":

Dine barn står oppført som "tilhørig", dvs. at de ikke er døpt, men hører til Den norske kirke fordi en av foreldrene står som medlem av Den norske kirke. I Kirkelovens § 3.2 står det: "Barn anses å høre inn under Den norske kirke fra fødselen såfremt en av foreldrene er medlem. Hvis en av foreldrene ikke er medlem av Den norske, kan de melde fra til kirkebokføreren at barnet ikke skal anses å høre inn under denne. Blir foreldre som har foreldrenasvaret sammen, begge medlemmer av Den norske kirke, skal også deres barn under 15 år anses å høre inn under denne. Tilsvarende gjelder dersom en far eller mor som har foreldreansvaret alene, blir medlem av Den norske kirke" I samme lov, punkt 3.5: "Når barnet har fylt 18 år uten å være døpt, anses det ikke lenger å høre inn under Den norske kirke."

__________________
Tiddelibom med en liten (-06) og en stor (-02)

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 13:56   #69
Mikkeline
Flax
 
Mikkeline sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Innlegg: 5.728
Mikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner tilMikkeline er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Både barna og jeg stod registrert. Jeg meldte meg ut for 3 år siden, og mannen har aldri vært medlem.

Men de var kjappe å rette opp i feilen - det skal de ha

Mikkeline er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 16:20   #70
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Mannen stod ikke som medlem, tror han faktisk vil være medlem. Han har ihvertfall ikke aktivt meldt seg ut men mulig det har skjedd automatisk pga andre ting i livet hans.

Jeg som aktivt har meldt meg ut stod som medlem og storesøster stod da som tilhørig. Barna fulgte mor fikk jeg beskjed om.

Ba de slette meg og storesøster og fikk mail etter 13 min! at vi var slettet. Så de jobber kjapt, det skal de ha.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 16:37   #71
Snippa
Jo flere jo bedre...
 
Snippa sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 6.078
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av konemor, her.

Har aldri vært slik at barna automatisk ble meldt inn ved fødse

Det er bare halvveis sant.
Når sykehus sender inn skjemaer etter en fødsel, må man si fra hvis man ikke vil at det skal rapporteres inn til kirkekontoret i kommunen din. Det vil si at alle som ikke sier at det IKKE skal sendes inn skjema, eller ikke sier at skjema skal sendes et annet trossamfunn enn den norske kirke, får papirene sendt til sitt kommunale kirkekontor. Heldigvis er det stadig mer sjelden at disse kontorene fører opp unger som ikke døpes i registrene sine, men det skjer fortsatt.

Selv har jeg meldt meg ut av statskirken 3 ganger. Jeg fikk skriftlig bekreftelse alle 3 ganger.
Min eksmann meldte seg ut 1 gang
Dattera mi på 10 er ikke døpt, men henne har jeg fått strøket fra listene 2 ganger.
Sønnen min på 7 har sluppet å stå på listene
De to på 2 år har jeg faktisk ikke sjekka.

Til spørsmålet om gifting: nei, selvsagt gifter vi oss ikke i kirka. Det har jeg virkelig absolutt null interesse for eller lyst til.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 18:16   #72
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Ang. giftespørsmålet til Miss Norway, så nei. Vi giftet oss ikke i kirken siden jeg ikke er kristen og derfor heller ikke er medlem.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 18:39   #73
Olympia
ræv med ører
 
Olympia sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.944
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Er det virkelig noen som er meldt ut av kirken og gifter seg i kirken?

__________________
-lost behind where all things fall-


Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 19:42   #74
Søster
kåt vikingbrud
 
Søster sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østlandet
Innlegg: 3.505
Søster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt liktSøster er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Vi viser til e-post og bekrefter at ingen av dere står oppført i medlemsregisteret for Den norske kirke.

Det var da betryggende.
Men burde jeg sjekke etter at lillesnupp er født også, eller kan jeg regne med at de ikke vil ha noe med min familie å gjøre?

__________________
Søster er lett å begeistre

Unger: 05 og 07. Gubbe: 77. Dugandes kone ønskes.
Søster er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 20:11   #75
Stikka
...
 
Stikka sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.284
Stikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelenStikka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Olympia, her.

Er det virkelig noen som er meldt ut av kirken og gifter seg i kirken?

Se innlegget til Miss Norway.

Det holder dessuten at en er medlem for at man skal kunne gifte seg i kirken.

__________________
-------------------------------------------------------------
Hard work has a future payoff. Laziness pays off NOW
Stikka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 20:25   #76
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Jeg er forøvrig blitt spurt om jeg vil være fadder til nevøen min på 15...Han skal konfirmere seg i mai og må døpes...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 20:35   #77
My
Semiaktiv
 
My sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 28.686
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Tøff nevø du har!

__________________
µ 05 07 07
My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 20:41   #78
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.927
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Jeg har ikke meldt meg ut av enda, men har hatt planer om det i en evighet. Kanskje jeg skulle få r ... i gir og gjøre det nå? Ungene er ikke døpt, men vi er gift i kirken. Jeg hadde lyst på dommer, men ble nedstemt. Egentlig fant jeg ut at siden dette var mindre viktig for meg, men veldig viktig for mannen, gikk jeg med på mannens ønske. Han har kommet meg i møte ved at vi hadde navnedager for ungene og ikke dåp.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 22:07   #79
Che
Har tro på forbedring
 
Che sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Innlegg: 26.700
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Tøff nevø du har!

Ja, det er litt stilig, for han har virkelig tatt et valg. Han har jo kunnet valgt HEF - det har jo vært enkelere på noe vis, men han har funnet ut at han faktisk TROR på Gud, så da ville han konfirmere seg....OG da er han tøff...

__________________
Min signatur
Che er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-03-07, 23:09   #80
Avatar
Nå også i farger
 
Avatar sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 13.975
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er du utmeldt av statskirken (se her!)

Den Norske Kirke har mye å gjøre om dagen skjønner jeg.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no