Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Uavbrutt søvn

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-06-11, 22:33   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Uavbrutt søvn

Kjent fenomen.

En flaske vin pleier å hjelpe.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 23:02   #2
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg har vært der, og har det heldig vis mye bedre nå. Det som har hjulpet meg aller mest har vært å høre på podcast på mp3-spilleren min når jeg skal sovne. Passelig interessante programmer som får meg til å høre etter, og dermed unngå tankene på "alt annet" er best. Korte innslag er fint, da sovner jeg gjerne i overgangen mellom to innslag. Musikk er døden, så jeg holder meg til NRK der de klipper bort musikken.

Ellers har det hjulpet bra med sånne triks som man anbefaler for barn. Fast og ikke for sent leggetidspunkt, fast kveldsrutine og mørkt og passe kjølig soverom. Jeg spiser ikke rett før leggetid, og gjør heller ingen henktiske/stressende aktiviteter.

Dessuten er jeg nøye med å minne meg selv på dersom jeg våkner, at det ikke gjør noe om jeg ikke sover, det hjelper godt for kroppen å bare hvile også. Så ligger jeg der og slapper av, og da sovner jeg lettere igjen når jeg ikke stresser med å gjøre det.

Dette har vært en positiv sirkel for meg, når jeg så at det begynte å bli bedre tenkte jeg mindre og mindre på at jeg ikke kom til å få sove, og dermed stresset jeg ikke så mye med det og sovnet igjen lettere.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-06-11, 23:37   #3
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Er du overtrøtt når du legger deg om kvelden? Det kan forstyrre søvnmønsteret. Mulig det hjelper å legge seg når du kjenner at du er trøtt, ikke en time senere. Vet ikke om noe slikt kan hjelpe, men sier det i alle fall. Du fikk jo så mange gode råd ellers her.

Gammel 14-06-11, 23:40   #4
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Amor - kan du si mer om sykdom og medisin, her eller på prikk/PM?

Ellers: jeg våkner også hver natt, kort eller langt. Nå vet jeg ikke hva som er meg og hva som er barna. Heldigvis tåler jeg ganske godt lite søvn, men det sliter på i lengden.

Gammel 14-06-11, 23:43   #5
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg har det akkurat likedan, og har hatt det sånn hele livet. Jeg sovner greit om kvelden, men våkner gjerne flere ganger pr. natt, helst etter ca. to timers søvn, og noen ganger sliter jeg med å sovne igjen. Jeg forsøkte vanlig melatonin, men hadde ingen effekt overhodet. Vallergan ville jeg ikke gitt min verste fiende, for jeg fikk hangover fra helvete av dem.

Hva er melatoninagonist?

Gammel 14-06-11, 23:44   #6
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Jeg har det akkurat likedan, og har hatt det sånn hele livet. Jeg sovner greit om kvelden, men våkner gjerne flere ganger pr. natt, og noen ganger sliter jeg med å sovne igjen. Jeg forsøkte vanlig melatonin, men hadde ingen effekt overhodet. Vallergan ville jeg ikke gitt min verste fiende, for jeg fikk hangover fra helvete av dem.

Hva er melatoninagonist?

Jeg også - men tar jeg dem 3 netter på rad så snus søvnmønsteret for meg permanent etterpå. Og det er det verdt.

Gammel 14-06-11, 23:47   #7
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Da må det være midlertidige søvnproblemer du har hatt? Jeg har vært sånn siden jeg var barn, men har ikke egentlig forsøkt annet enn melatonin. Vallergan fikk jeg mot allergi da jeg var gravid, og jeg hadde det helt grusomt da effekten gikk ut av kroppen.

Gammel 15-06-11, 08:23   #8
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 184
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Da må det være midlertidige søvnproblemer du har hatt? Jeg har vært sånn siden jeg var barn, men har ikke egentlig forsøkt annet enn melatonin. Vallergan fikk jeg mot allergi da jeg var gravid, og jeg hadde det helt grusomt da effekten gikk ut av kroppen.

Jeg har hatt dette hele mitt voksne liv, eller i hvert fall så lenge jeg kan huske. Det blir verre i perioder. Jeg våkner alltid en del om natta, men noen ganger sovner jeg igjen veldig fort. Da er det ikke problematisk. For tiden har jeg det ikke så bra, og bruker veldig lang tid på å sovne igjen.

Jeg har forsøkt Vallergan og har dette i skapet. Jeg våkner kanskje senere av vallergan, men jeg våkner da også så på meg har ikke det hatt noen effekt.

Gammel 15-06-11, 11:06   #9
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Standard

Jeg var klønete, og unnlot å sitere, men mitt svar var egentlig til oslo78.

Jeg har det akkurat som deg, Tjorven, og venter også spent på Løsningen(TM).

Gammel 15-06-11, 11:15   #10
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

All medfølelse til dere som ikke sover en hel natt.
Jeg har overhodet ikke det problemet *murmeldyr*, men hvis jeg en sjelden gang har noe dårlig søvn med mange oppvåkninger etter f.eks nattevakt, er jeg helt ødelagt.
Dette skjer hvis jeg har mye å tenke på eller rett og slett er overtrøtt.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-11, 16:27   #11
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Har det sånn jeg også. Her om natten trodde jeg at jeg hørte hunden måtte ut, kledde på meg i en fart og raste ned i gangen. Ingen hund, for han sov. Katastrofetanker er heller ikke uvanlig her. Mer når det er stress, men jeg sover alltid mer eller mindre dårlig. I 5 tiden gjerne. Ulvetimen, er det ikke det det kalles? Om det ikke er noe å lage krise av, våkner jeg av avisbudet, søppelbilen eller asfaltarbeid. Alltid noe.

Gammel 15-06-11, 20:13   #12
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Ja, det var midlertidige (varte et halvt år til sammen) søvnproblemer.

Gammel 15-06-11, 21:36   #13
Skjevo
Erfaren

Skjevo sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Skjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populærSkjevo er populær
Standard

Jeg sover stort sett natten gjennom med Sarotex. Bruker ikke disse primært mot søvnvansker, men muskelspenninger og smerter. De gangene jeg våkner opp, sovner jeg lett igjen, i motsetning til tidligere.

Gammel 16-06-11, 12:36   #14
Mumfins
Fullverdig medlem

Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Storbyen
Mumfins har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sover stort sett godt, men har nok hatt det slik i perioder - ikke fordi jeg har vært spesielt stressa på jobb/privat, men fordi "tankekverna" har gått litt i stå kanskje - dvs. for mye tanker å få orden på (kontrollfreak....). Uansett har det hjulpet å ta noen timer akupunktur - har alltid følt meg mer "nullstilt" etter noen behandlinger og sover supergodt om natten etterpå. Kan iallefall ikke skade å gjøre et forsøk..?

Mumfins er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.