|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
tradisjonell figur
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg hadde blitt kjempestolt om min pengegave til en konfirmant hadde gått til et veldedig formål
|
|
|
#2 |
|
Sperret
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkDet er sikkert Helt Feil, men jeg kjenner jeg har potensiale til å bli grinete om (for eksempel) konfirmasjonspenger ble drukket opp. Ikke fordi det er noe problem, jeg aner jo for det meste ikke hva det blir brukt til, og slipper derfor å bli grinete. Men jeg ser bedre at det er problematisk (satt i sammenheng med at folk har gitt gaver som de kanskje har brukt endel energi på å få gitt) enn at det blir gitt til et godt formål, liksom. Eller noe fornuftig. :knirk: Når det er sagt, vet jeg godt at jeg ikke har noe med det. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkFolk kan gjøre hva de vil med gaver de får av meg. Virkelig. Gi dem videre til noen som trenger det mer er jo genialt.
|
|
|
|
#4 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg synes det er rart om folk blir sure over at en konfirmant gir videre penger som de fikk.
|
|
|
#5 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk..men hvorfor ønske seg noe hvis man ikke trenger det? Hvorfor ikke da heller ønske at folk gir noe til veldedig formål?
|
|
|
#7 |
|
Unik
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikk
Jo, det vil jeg da tro? Det strømmer jo på i begravelser der folk ønsker gave til formål istedenfor blomster, jeg hører jo også om bryllup med slike ønsker. Og de får.
|
|
|
#8 |
|
Sperret
|
Mitt inntrykk er at ganske mange føler at de må gi gave til personen likevel, enten i tillegg eller isteden for bidraget til veldedighet (bortsett fra i begravelse, men det synes jeg blir litt annerledes). Men det varierer jo garantert ut ifra hvem man snakker om. Jeg kan ikke si at det er slik eller sånn. Men vi vet vel heller ikke om hun har ønsket seg noe i det hele tatt, eller står det i artikkelen? Man får jo vanligvis gaver ved slike anledninger om man har ønsket seg det eller ikke. Ellers tenker jeg jo at hun kanskje ikke tenkte at det var viktig å si ifra om, og det er jeg enig i. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Fordi mange folk ville følt seg forpliktet til å gi gave to ganger.
|
|
|
#10 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkMin erfaring er at når noen ønske seg donasjon til veldedig formål, så ender mange opp med å gi dobbelt. Både en donasjon, og så en gave i tillegg.
|
|
|
|
#11 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg skjønner deg godt jeg, Pelle. Når jeg hørte om saken så tenkte jeg først "Oi. Det var flott gjort", så "Glad hun ikke fikk gave av meg" og så "Hjelp. Hvorfor i all verden tenkte jeg det?"
|
|
|
|
#12 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkSur fordi konfirmanten gir bort pengene til noen som trenger dem mer? |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Passiv
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg en omvendt. Om min sønn vil gi konfirmasjonspengene sine til et veldedig formål så er det helt greit. Om han vil bruke dem på et større prosjekt eller innkjøp ala moped eller førerkort - helt greit. Men om han ikke ønsker å være enig i at pengene skal brukes relativt fornuftig så får han ikke like mye, faktisk. Jeg blakker meg gjerne for at han skal få det alle andre får og ikke skille seg ut. Men jeg blakker meg ikke for enda en haug med spill til ps3 eller noen kasser med øl til mindreårige. |
|
|
|
#14 |
|
ctrl+z
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg må innrømme at jeg blir litt satt ut av at dette kan oppfattes negativt, altså. Jeg for min del ga gave til konfirmantene i år for at de skulle få en oppmerksomhet på merkedagen sin. Hvis de hadde valgt å gi det videre til veldedighet hadde jeg blitt rørt, stolt og fryktelig glad. Løper de på kjøpesenteret med dem vil jeg nok humre lett i skjegget og tenke at de nok lærer på den harde måten tilslutt.
|
|
|
#15 |
|
Textrovert
|
Jeg er fullstendig enig.
|
|
|
#17 |
|
Permakulturell
|
Sv: Konfirmanten som ga bort alt hun fikkJeg fatter ikke at givere kan bli sure for at mottaker av en pengegave gir den videre til et veldedig formål. Virkelig ikke. Jeg hadde vært superstolt dersom jeg hadde bidratt til en slik gave. Jeg sitter faktisk og måper over at det i det hele tatt blir diskutert.
|
|
|
#18 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg hadde blitt rørt og glad dersom jeg hadde opplevd lignende og aldeles ikke sur! |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Ekvilist
|
Her tar du utgangspunkt i at folk konfirmerer seg for å få gaver/penger slik jeg oppfatter det. Det finnes heldigvis ungdom som konfirmerer seg av innholdsmessige årsaker, og jeg tror ikke det er så ofte det deles ut ønskeliste sammen med innbydelsen. Det har vært mye kritikk av eksempelvis borgerlig konfirmasjon, og her ser man et godt eksempel på at det er mulig å konfirmere seg borgerlig fordi man faktisk ønsker å konfirmere seg borgelig, med alt det innebærer. Ikke bare for å få gaver.
|
|
|
#20 |
|
Unik
|
![]() |
|