|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Bedreviter
|
Sv: Bunad og hijab
Bedre enn sushi eller rødvin, tross alt. Både kjøttkaker og brød føyer seg jo greit inn i et norsk, tradisjonelt kosthold. Og øl er da norsk bondekost så det holder. :tsktsk: |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Bunad og hijabSå sant, så sant. Kanskje jeg skal fortelle henne det, så hun får høre at jeg holder norske tradisjoner i hevd?
|
|
|
|
#6 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
|
|
|
|
|
#7 |
|
Har ikke tittel
Medlem siden: Nov 2006
Sv: Bunad og hijabJeg har Romeriksbunad, og jeg ville nok heller brukt en hijab, enn den dustete kysa som hører til bunaden. |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad og hijabJeg reagerer mer på skolejenter med hijab enn kombinasjonen med bunad. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Yes, we can!!
|
|
|
|
#10 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bunad og hijabMine formødre satt ikke godt i det, nei. Tvert i mot, de kom fra et utfattig fiskerbondesamfunn. De var stort sett "taus" (tjenestejenter på andre gårder, enten fast eller hos familier som trengte ekstra hjelp for eksempel km kona lå i barsel) til de fant seg en mann, og det "skulle" være en mann med jord. ALLE hadde det selvsagt ille der, ikke bare kvinnene, men som alltid var det kvinner og barn som hadde det verst. Tenk på Ida i Emilbøkene - for en forferdelig tilværelse?!
|
|
|
#13 |
|
Bedreviter
|
Nei, nei, nei. Dere har jo ikke snøring, noen av dere. Lina er tjenestejente på Katthult. Alva er tjenestejente på Junibakken (der Marikken bor). Tsktsk. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
© All rights reserved
|
Teo har selvsagt rett. Vi bør skamme oss, Poly. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Tøff i frakk
Medlem siden: Nov 2006
Ja, poenget mitt var at du ikke kan bruke dine formødre som annet enn datapunkt, du kan ikke ut fra dere skjebne alene si noe om hvordan hele samfunnet var sammenlignet med et annet samfunn. Det blir like feil som å bruke mine formødre på samme måten. Jeg er fullt klar over at de som kom fra strengt religiøse familier i samme bygd hadde en helt annen tilværelse i forhold til kvinneundertrykking for eksempel.
|
|
|
#16 |
|
Glamorøs
|
Hvorfor i all verden skal man det? Vil man ikke bruke bunad finnes det haugevis av moderne penkjoler. Man må jo ikke akkurat uniformeres heller. Det eneste det forslaget kommuniserer er at "du er ikke bra nok for bunaden vår, så vi har lager en nødløsning for dere andre".
|
|
|
#17 |
|
Pauset
|
Jeg skjønner at om man vil se med det blikket du nevner så kan man oppfatte det slik. Jeg tenker at for alle så kan det være mange som kanskje ikke føler noen tilhørighet til noen spesielle steder i landet, og av den grunn kunne ønske en nasjonaldrakt som hører til for alle i Norge. Mange etniske nordmenn har flyttet mye og kanskje en slik drakt kunne være et valg. Eller at mange likte den så godt at de gjerne ville ha den. Den kunne vært laget mer moderne. Om de som designer den gjør en bra jobb så kan det bli en drakt som mange ønsker. Samtidig forteller drakten at du er norsk, uansett etnisitet. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bunad og hijabJeg skammer meg.
|
|
|
#19 |
|
This is normal!
|
Enig. Det er jo bare å lese norsk litteratur fra 1800-tallet for å se hvordan man så på kvinner og beskrev kvinners hverdag litt tilbake i tid. Og eksemplene dine fra nær fortid viser at kvinner har vært (og er i bygdesamfunn jeg kjenner til) underlagt strenge normer også i Norge.
|
|
![]() |
| Emneord |
| bunad, hijab, minoriteter, regler |
|
|