|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Sv: Bunad og hijabJeg er bunadspoliti. Jeg synes man kun skal ha en bunad man har stedlig tilhørighet til, og jeg synes man skal ha bunadssko og ikke andre svarte sko. Jeg synes heller ikke at bunad og hijab hører sammen. Jeg synes ikke noe form for hodeplagg hører sammen med bunad med mindre det er bunadslua/-hatten. Det er ikke en rasistisk greie, men en bunadsgreie. Jeg synes hijab er akkurat like upassende som caps eller solhatt.
|
|
|
|
#2 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bunad og hijabJeg må innrømme at jeg ikke ser problemet. Men så er jeg en av dem som ikler ungene mine juksebunad også, så bunadspolitiet er nok ikke noe fan av meg. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Bunad og hijabTenker likt som Tjorven. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Bunad og hijabRine: Ja, i mine øyne er det greit, jeg syns de er fine, men jeg har hørt rykter om at enkelte innen bunadspolitiet fnyser av sånt, de mener det skal være ekte eller ikke i det hele tatt. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bunad og hijabJeg er på linje med Tjorven. Bunad er tradisjon og kultur. Religiøse hodeplagg er en kilde til mange diskusjoner i det offentlige rom,og sjansen for at man kan provosere med hijab til bunad er stor.
|
|
|
|
#6 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Bunad og hijabJeg er på linje med Tjorven. Bunad er tradisjon og kultur. Religiøse hodeplagg er en kilde til mange diskusjoner i det offentlige rom,og sjansen for at man kan provosere med hijab til bunad er stor.
|
|
|
|
#7 |
|
Textrovert
|
Sv: Bunad og hijabJeg er litt bunadspoliti, jeg også, egentlig. MEN - hvis noen ønsker å bruke bunad, men hindres av de formelle reglene, så synes jeg de formelle reglene må vike. Hvis valget er hijab og bunad eller ingen bunad, så bør hijab og bunad vinne. Jeg mener det er på linje med at man må ta hensyn til at ikke alle kan følge de formelle reglene av fysiske årsaker. Hvis valget er masaisko og bunad eller ingen bunad, ja, da er valget klart i mitt hode.
|
|
|
#8 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Bunad og hijabJeg har i og for seg litt sans for "bunadspolitiets" (her representert ved Acsa) argumentasjon om at bunad er et plagg som som helhet representerer et tidsbilde, at dette tidsbildet har en verdi, og at det blir rot om man blander ting man liker inn i det. Så som solbriller, feil belter, feil sko og feil hodeplagg. Inkludert hijab.
|
|
|
#10 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bunad og hijab
Jeg løste "samboerskap på ellevte året, 36 år og skolebarn-problemet" på følgende måte: Pikeskaut (som er det eneste jeg har, og det eneste som skiller det fra koneskautet er fargen på mønsteret. På Sunnmøre var de tydeligvis så pietistiske at selv de ugifte måtte dekke til håret sitt
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Akkurat det er det vel ingen som er uenig med deg i. Men det er tross alt så godt som ingen som bruker bunaden helt korrekt. Og skal vi ha slækk for bomullstrømper med elastan fra Oroblu (som de selger overpriset på Heimen) eller godt fottøy på små føtter som skal gå bortimot en mil i løpet av dagen, så kan vi ha slækk for en hijab.
|
|
|
#13 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Akkurat den siste konklusjonen er jeg altså ikke enig i, men jeg tror ikke vi trenger å krangle så mye. Jeg bare "tenker mitt" når jeg ser folk i bunad med joggesko, solhatt, lilla neglelakk eller hijab.
|
|
|
|
#14 |
|
Glamorøs
|
Så du tenker ditt om folk ikke bruker hodeplagget, eller ikke har hjemmestrikkede strømper? Hva med moderne hårfrisyrer? Kort hår på damer? Vanlig hverdagsminke?
Sist redigert av Tallulah : 18-05-11 kl 11:20. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Personlig er jeg ganske så streng. Jeg har ikke brukt bunaden min etter at jeg giftet meg. Jeg er ikke sikker på om jeg kommer til å bruke lua hvis jeg bruker den igjen. Lua sitter ikke pent på meg, og faller av hele tiden. Ellers forsøker jeg å ha korrekte strømper, men bruker vanlige bunadsko (men ville ikke stilt opp i joggesko selv om jeg hadde hatt problemer med føttene ... da hadde jeg heller droppet bunaden).
|
|
|
|
#16 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: Bunad og hijabJeg syns hijab til bunad er problematisk, og jeg ville ha reagert på det om jeg kom over noen som brukte det. Hvis det var noen jeg kjente ville jeg også ha sagt fra om at jeg syns det er en dårlig ide. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
For meg er bunaden et tradisjonsplagg, og hijab er ikke en del av den tradisjonen. Jeg reagerer imidlertid ikke på solbriller og neglelakk som en del andre, og jeg reagerer heller ikke på at man dropper koneskaut etc. om man vil det. Det jeg reagerer på er at man introduserer et helt nytt element til bunaden - et religiøst hodeplagg, og jeg liker det ikke. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
flisespikker
|
Er du seriøs nå?
|
|
|
#20 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Muligens heller at enkelte muligens føler det finnes regler for hva som er ok å bruke til hijab, og at bikini ikke er det???
|
![]() |
| Emneord |
| bunad, hijab, minoriteter, regler |
|
|