Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Divines spør-og-lær-forum

Hvorfor heter det "har rett", når "tar feil"?

Divines spør-og-lær-forum Spør om alt mulig du lurer på - kanskje er det noen som kan svare.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-02-11, 10:36   #1
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.345
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Hvorfor heter det "har rett", når "tar feil"?

Det lurer jeg på i dag. Spesielt siden jeg synes femåringens versjon "jeg tok rett" var riktig bra.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:03   #2
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.898
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor heter det "har rett", når "tar feil"?

Svaret er dessverre at det bare blidde sånn.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 11:14   #3
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.345
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor heter det "har rett", når "tar feil"?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:32   #4
Solå
Aktiv
 
Solå sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 160
Solå er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor heter det "har rett", når "tar feil"?

Det beste svaret er at det blidde bare sånn.......

....men om jeg skulle tenke meg en forklaring så ville jeg trodd at når en har rett, så har en det fremdeles/over lang tid. Om en tok feil, så skjedde det i fortiden, og siden man vet at man tok feil så har man sluttet med det og har ikke feil lenger liksom....

....oi det ble litt klønete, men i hodet mitt hørtes det veldig logisk ut

__________________
2010
"Alle mennesker fødes som orginaler, de fleste dør som kopier."
"Du setter ikke spor på veien alle andre går."
Solå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:38   #5
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.345
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvorfor heter det "har rett", når "tar feil"?

Opprinnelig lagt inn av Solå, her.

Det beste svaret er at det blidde bare sånn.......

....men om jeg skulle tenke meg en forklaring så ville jeg trodd at når en har rett, så har en det fremdeles/over lang tid. Om en tok feil, så skjedde det i fortiden, og siden man vet at man tok feil så har man sluttet med det og har ikke feil lenger liksom....

....oi det ble litt klønete, men i hodet mitt hørtes det veldig logisk ut


Men ikke logisk siden det også heter "tar feil", ikke bare "tok feil".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-02-11, 15:45   #6
Solå
Aktiv
 
Solå sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2011
Innlegg: 160
Solå er litt kul
Standard

Sv: Hvorfor heter det "har rett", når "tar feil"?

Søren og, hørtes så bra ut i hodet mitt.

Samtidig så tror jeg at det har noe med tidsperspektivet å gjøre. Nå tar du feil, er i nuet og et kortvarig prosjekt. Men rett er noe som varer lenger......

kanskje..

__________________
2010
"Alle mennesker fødes som orginaler, de fleste dør som kopier."
"Du setter ikke spor på veien alle andre går."
Solå er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:44.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no