Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Knekte armen?

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-01-11, 08:26   #1
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Knekte armen?

Er det riktig å skrive "knekte armen"?
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10013071

Jeg synes "knakk" høres mer riktig ut?

Belær meg.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 08:28   #2
celebelen
Dragedytteren
 
celebelen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Innlegg: 5.620
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Knekte armen?

Knakk. Det vil si, jeg ville nok brukt brakk.

__________________
Det jeg mangler i tålmodighet, tar jeg igjen i temperament.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 08:33   #3
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.894
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knekte armen?

Tør jeg anbefale diskusjonen i denne gamle kaffebloggen? Komplett med statistikk.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 08:33   #4
Morella
Superbasinella
 
Morella sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 4.641
Blogginnlegg: 276
Morella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelenMorella er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Knekte armen?

Opprinnelig lagt inn av celebelen, her.

Knakk. Det vil si, jeg ville nok brukt brakk.

Ja, jeg tenkte på brakk jeg også.

Morella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 08:36   #5
Joika
Pauset
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Innlegg: 23.987
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knekte armen?

En venninne av meg påstår hardnakket at det heter "knokket". Jeg ville sagt "brakk".

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 08:38   #6
Blondie
ctrl+z
 
Blondie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 22.829
Blogginnlegg: 215
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knekte armen?

Jeg lo så jeg grein av denne tittelen. Forferdelig dårlig i min bok. Man sier da at man brakk armen?

__________________
It takes a forum to raise a child
Blondie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 08:42   #7
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.894
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knekte armen?

Klipper og limer fra gammel bloggforskning:

Google er gøy:

«knekke beinet»: 3 650
«brekke beinet»: 2 180
«knakk beinet»: 2 440
«brakk beinet»: 86 400
«knekt bein»: 532
«brukket bein»: 12 800
«brekt bein»: 2 910

Så knekke er vanligere enn brekke i infinitiv, men ikke i andre former. :hverdagsforsk:

Ved et studium av den langt mer lavfrekvente kollokasjonen brekke/knekke + tå finner vi langt på vei den samme distribusjonen:

«knekke tåa» 96
«brekke tåa» 99
«knakk tåa» 301
«brakk tåa» 1 300
«knekt tå» 657
«brukket tå» 591
«brekt tå» 930

Legg likevel merke til at «knekt tå» virker langt mer akseptabelt enn «knekt bein», noe som kan tyde på at distribusjonen av verbene knekke og brekke tar hensyn til størrelsen på det brukne/knekte objektet.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda googler i imperativ

Jeg tør. Noen av dem var selvsagt nynorsk, men av de på bokmål var dette de første 10 treffene på "brekk beinet":

1. Kom her og brekk beinet mitt du.Jeg gjør det BARE fordi du tenner på det.Kom igjen da.........!!!!!!
2. Brekk beinet bakover når senene i leddet er skåret over.
3. Dette kan bare bli bra. Brekk beinet!
4. Hopp ned fra et tak, brekk beinet så får du lege erklæring på at du ikke skal ha gym.
4. "Lat som du brekker beinet," foreslo Hermine. "Brekk beinet," sa Ronny.
5. Bare ikke fall og brekk beinet! Da er det ingen som finner deg! INGEN!
6. brekk beinet ditt... [Overskriften her var "Hvordan unngå førstegangstjenesten ??"
7. Ikke brekk beinet. Da blir du sykmeldt i 12 uker. Lønn får du bare i 10 dager.
9. Brekk beinet, sett deg i rullestol, og jeg skal døtte deg opp på rampen for rullestole, og bidra til best musikk opplevelse under SRF
10. og DRE fekk eit nytt poeng så var stilingen 1-2 til DRE og trenaren til fiendane sa:brekk beinet hans!
og dei brakk beinet hans han barre låg der og så reiste seg selom han hadde brekt så halta han
og når dei begynnte tok han baklengs salto og spente ansiktet hans og DRE vant [en omtale av Karate Kid i bloggen til en ganske liten jente]

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 08:45   #8
Honda
Type R ;)
 
Honda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Innlegg: 8.453
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Knekte armen?

Jeg sier Knekt/knekte men kunne aldri ha falt meg inn å skrive det.
Enda så mye rart jeg skrive

__________________
Honda som ikke kjører Honda bil for tiden men har Honda snøfres og gressklipper med Honda motor...
Honda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:38   #9
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knekte armen?

Jeg la også merke til den overskriften i går, og tenkte at journalisten har hatt skillet mellom den transitive og intransitive versjonen av slike verb i bakhodet. Når knekke brukes uten objekt, altså intransitivt, bøyes det sterkt: knekke, knakk, har knekket/knekt. Når verbet brukes transitivt - i betydningen "få til å knekke" - bøyes det svakt: knekke, knekte, har knekt. Et eksempel kan være: Jeg knekte mange nøtter i går.

I dette tilfellet har jo strengt tatt setningen både subjekt og objekt:
"Grete Faremo(S) knekte armen(O) på glattisen"

Derfor skjønner jeg at journalisten har valgt den svake formen, men jeg tror likevel ikke nødvendigvis det er riktig. Det er jo ikke snakk om noen aktiv handling, som det ville ha vært hvis en pengeinnkrever knekte armen på en klient. Det vanlige ville vel vært å skrive at Faremo brakk armen på glattisen.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 09:46   #10
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Knekte armen?

For å videreføre toffegooglinga:

knekke armen: 958 treff
brekke armen: 2870 treff
knakk armen: 4320 treff
knekte armen: 2530 treff (deriblant en tilsvarende tråd på barnimagen)
brakk armen: 54 500 treff - suveren vinner!
knukket armen: 101 treff ( )
knekt armen: 1010 treff
knekket armen: 6 treff
brukket armen: 11 200 treff

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 21:52   #11
Philippa
Aktiv
 
Philippa sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 257
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

Sv: Knekte armen?

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

For å videreføre toffegooglinga:

knekke armen: 958 treff
brekke armen: 2870 treff
knakk armen: 4320 treff
knekte armen: 2530 treff (deriblant en tilsvarende tråd på barnimagen)
brakk armen: 54 500 treff - suveren vinner!
knukket armen: 101 treff ( )
knekt armen: 1010 treff
knekket armen: 6 treff
brukket armen: 11 200 treff



AU!! tenker jeg da....

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 22:38   #12
veobra
på slep
 
veobra sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Innlegg: 10.853
veobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de flesteveobra er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Knekte armen?

Bruk brodder. Så unngår man hele problemet.

__________________
S.E.& O.
veobra er aktiv nå   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no