|
|||||||
| Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Om tidlig ultralyd og dette med sykdommer man kan finne der
Tidlig UL vil kunne føre til økt bekymring dersom man oppdager små avvik på nakkefolden. En duotest derimot tar hensyn til blodprøveresultatet også, og mors alder. Dermed vil jeg anta at selv om nakkefolden er litt forstørret trenger ikke duotesten nødvendigvis å indikere stor risiko for avvik. Jeg har inntrykk av at det er mange som tar tidlig UL i dag (eller er det kun et fenomen i forumverden?), og siden duotest gir et langt sikrere svar enn kun tidlig UL vil vel det kunne føre til færre unødvendige bekymringer. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
maler
|
Dette er faktisk et argument for duotest, ikke imot det. Duotestene gjør at flere kan definere seg ut av risikogruppen og ikke ta fostervannsprøve.
Jeg ender med å diskutere forskjellig hvis jeg diskuterer hva jeg selv synes er greit og hvis jeg diskuterer hva som bør være lov. For på en side synes jeg lovverket er fullt av motsigelser og resultat av politisk hestehandel gjennom et par tiår, og det er på tide å kalle en spade for en spade og heller diskutere hvor man setter grensene. Fostermedisin har veldig mye positivt ved seg også, det gjør at mange barn idag blir født helt friske som ikke ville overlevd for 20 år siden. Og det gjør at man kan selektere fødsler til riktig sykehus så man slipper transport av syke intensivbarn etter fødsel. I tillegg slipper endel foreldre og barn påkjenningen det er å få et barn som har så store avvik at det neppe er forenelig med noe langt liv utenfor mors liv.
|
|
|
#3 |
|
maler
|
Jeg møtte senest for noen dager siden et tvillingpar som var diagnostisert som ett barn ved 12 uker.
|
|
|
#4 |
|
maler
|
Jeg vet ikke når dette skjer, jeg vet ikke om noen vet egentlig. Det jeg imidlertid vet helt sikkert er at i uke 23 føler barnet både smerte og ubehag, det er det ingen som helst tvil om. Men uten at jeg skal bli for billedlig i forhold til hva som skjer ved en kirurgisk abort synes jeg det er helt forferdelig å tenke seg å gjøre det mot et individ som potensielt kan føle smerte.
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Jeg har vært borti problemstillingen, jeg tror ikke jeg skal utydype mer enn det på åpent forum. Men nei, det var ikke aktuelt med selektiv abort.
|
|
|
#6 |
|
Passiv
|
Jeg kan svare for min egen del siden jeg har tatt en slik test nettopp fordi det var godt mulig jeg ikke ønsket å bære frem barnet om det var noe alvorlig. Jeg sier godt mulig, ikke fordi jeg ikke visste på forhånd hva jeg mener, men fordi jeg ønsker å være forsiktig med å være bastant fordi jeg anerkjenner at man aldri vet dette sikkert før man virkelig er der og det er reelt. |
|
![]() |
|
|