Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-01-11, 08:49   #21
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.937
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?

Jeg ville ikke kjøpt smørefrie ski. Smøreski er ikke mye jobb dersom man bare fjerner gammel smøring. Det står på tubene hvilken temperatur de er beregnet på, så både du og jeg klarer å gjette oss frem til hvilken smøring vi trenger. Jeg skal ikke si for mye, for jeg ser pent på mannen og setter mine ski sammen med hans mens jeg hjelper jentene og så er de ferdigsmurt når jeg skal ta de på. Men jeg får det til om jeg er alene, altså.

Når det gjelder støvler, så har jeg heller ikke funnet varme skistøvler, men kompenserer med et nummer for store slik at det er god plass til ullsåle og sokker i. Jeg har kjøpt skistrømper til jentene på XXL. De er i ullfrotté, ca 40% ull og ganske lange. Selv lillesøster (som alltid fryser på føttene) var god og varm i disse, og jeg har tenkt å kjøpe make til meg selv.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 08:50   #22
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?

Ikke kjøp smørefrie, de funker halvdårlig på alt føre. Hvis du ikke orker smørestyret på vanlige ski, kjøp heller tape som du har på skiene i starten av sesongen. En runde med tape varer lenge, jeg brukte to omganger på en hel sesong i fjor og da snakker vi laaaang snøsesong og overivrig skigåer, brukte de opptil 5 ggr i uka til trening. Genialt, funker på alt føre! Veldig greit for mosjonister og late folk som ikke forsker på skismøring!

Skisko er av en eller annen grunn irriterende kalde. Skinnsko noe bedre enn de andre mht varme. Skotrekk er sikkert smart, burde jeg nok hatt selv. Jeg har Alpina sko, Fischer som jeg hadde først fikk jeg grusomme gnagsår av + tånegler som datt av i fleng. Har lagt merke til at det er mistenkelig mange som går på Fischer ski med Alpina sko

Jeg ville kjøpt ski på sportsbutikk, si at du skal ha ski til å gå sammen med barnet ditt, ikke noe avansert men tilpasset deg og ditt bruk. Det bør ikke trenge koste mye, men det er viktig å ha utstyr som er veltilpasset.

Hilsen Synnemor som ikke fikk til å stå i bakke i 15 år før hun fikk Ski istedetfor ski!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 08:53   #23
Blå
Dårlig husmor
 
Blå sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.937
Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?

Og en ting, som jeg oppdaget alt for sent, men det kan jo være at alle andre vet det. Gamasjer (som "tetter" hullet mellom støvlene og buksen) er helt genialt, både for voksne og barn. Mye mindre risiko for snø ned i støvlene og mye varmere og behageligere skitur.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 09:11   #24
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.407
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?

Jeg ville også gått for smøreski. De dagene det er fristende å gå på ski er det enten mellom +2 og 0 og du kan smøre med rød/lilla, eller -1 til -8 og perfekt med blå extra.

Skisko: Jeg har Alpina skisko (syntetiske), har kjøpt dem litt store og de er varme nok til meg også på kalde dager med under -10 bare jeg tar rett sokk på meg (Ulvang-typen med mye ull). Hvis du passer på å kjøpe sko med plass til ullsåle, tynn ullsokk type Ulvang og i tillegg bruker gamasjer utenpå, så skal det en del til for å fryse. Syntetiske sko tørker også kjappere enn skinn.

Jeg ville satset på noe slikt, de er stødige og gode for deg:

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 10:25   #25
Ine
rakkarpus
 
Ine sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 8.924
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?

Opprinnelig lagt inn av Kaprifol, her.

Jeg ville satset på noe slikt, de er stødige og gode for deg:

Hvis jeg ikke hadde gått på ski på 20 år tror jeg disse vil bli for smale. Etter at jeg kjøpte fjellski og dertil skisko i lær hater jeg å bruke tynne skisko, blir mye mer sliten i beina av de enn fjellskisko.

__________________
When you know better, you do better.
Ine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 10:43   #26
Frøy
I endring
 
Frøy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Innlegg: 6.968
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?



Disse er geniale, isolerte goretex sko, har ikke frøse en dag i disse.

__________________
2004 og 2008

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 10:48   #27
skyfri
.
 
skyfri sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 3.339
skyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt liktskyfri er virkelig godt likt
Standard

Sv: Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?

Jeg sier som Kaprifol, vi som ikke er så ihuga klarer oss fint med en eller to typer smøring. Jeg er lat og fjernet ikke smøring en eneste gang i fjor, la bare oppå det jeg hadde når festet ble for dårlig. Og jammen tok jeg ikke årets første skitur med fjorårets smøring i går. :sjikkli lat: Men jeg får godt feste og god gli hvis jeg orker og vil.

skyfri er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 10:56   #28
Kaprifol
Kjernesnill
 
Kaprifol sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 6.407
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Hvis jeg ikke hadde gått på ski på 20 år tror jeg disse vil bli for smale. Etter at jeg kjøpte fjellski og dertil skisko i lær hater jeg å bruke tynne skisko, blir mye mer sliten i beina av de enn fjellskisko.

Jeg blir også sliten i føttene i starten av sesongen, men jeg blir det av bevegelsene, ikke skoene tror jeg. Ploging er f.eks. drepen for fotbuens innside.

De skoene som Frøy anbefaler ser veldig bra ut, kanskje det er enda bedre valg. Jeg hadde i alle fall valgt stoff/membran framfor skinn pga tørking av skoene.

__________________
2003 - 2007

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 11:34   #29
Anda
Smugleser
 
Anda sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.974
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?

I tillegg bør du gjøre som meg når det gjelder skiglede: Jeg går bare på ski når jeg kan bruke Blåswix eller tilsvarende. Kreves det annen smørning, går jeg ikke.

__________________
Anda
- - - - -
Har Andungen fra '03 og Knøtto fra '06
Anda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 11:37   #30
Mumfins
Fullverdig medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Storbyen
Innlegg: 89
Mumfins har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?

Jeg kjøpte meg nye Fischer ski ifjor - med Alpina skinnstøvler til. Kjøpte støvlene litt store og får dermed plass til TO par ullsokker (type Ulvang eller tilsvarende). Og jeg oppdaget gleden ved å stå på ski igjen!!!! JIPPI!!! Skiene er helt suverene - de må riktignok smøres, men jeg klarer meg VELDIG lenge med Swix blå ekstra i jakkelommen og en annen type når det nærmer seg påsketider. Tydeligvis har jeg før hatt for lange og dårlige ski - nå går det jo som en lek både oppover og nedover (jada, jeg PLOGER MASSE!!!) bakkene - og jeg holder følge med 71/2 åringen og hjelper lillesøster på 4 opp bakkene som bare det!!! De skiene tror jeg at jeg kommer til å ha glede av lenge!

__________________
Mumfins
_____________________________
Vesletroll -03 og Minitroll -06
Mumfins er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 19:25   #31
Synnemor
Born to run
 
Synnemor sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Innlegg: 5.397
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?

Opprinnelig lagt inn av Anda, her.

I tillegg bør du gjøre som meg når det gjelder skiglede: Jeg går bare på ski når jeg kan bruke Blåswix eller tilsvarende. Kreves det annen smørning, går jeg ikke.

Jeg gjentar meg selv - prøv tape! Smell på i starten av sesongen, og du trenger ikke engang blå voks på lomma. Dessuten kan du gå på ski uansett føre med samme tapen. Varer leeeenge!!

__________________
1999 2001 2004

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-01-11, 19:52   #32
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover
 
ItsOnlyMe sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 5.048
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hvilke langrennski når man ikke har gått på 20 år?

Følger med her jeg

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no