Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva skal du lage til jul (gaver)?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-11-10, 19:19   #41
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.917
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Til å dekorere lys kan man også bruke strykejern, mener jeg. Desom man ikke har varmepistol.

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 19:22   #42
Karamell
Introvert textrovert
 
Karamell sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.917
Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Julelikør, har jeg vurdert å lage, men da må den settes NÅ for å bli ferdig til jul.

Sitat:

Likøren må settes senest 10. november for å bli ferdig til julaften. Men den blir enda bedre om den blir satt tidligere slik at den får stå litt på flaska før den serveres.

Dette trenger du:

1 flaske Vodka, 75 cl
44 kaffebønner
44 sukkerbiter
2 vaniljestenger
1 appelsin

Bruk gjerne en "billig" vodka, helst en med lite smak, men pass på alkoholinnholdet, det bør være 40% eller mer. Noe billig vodka har nemlig lavere alkoholinnhold. Av sukker kan man bruke både hvite og brune sukkerbiter. Den blir litt rundere i smaken når en bruker brunt sukker (råsukker).

Slik gjør du:

Vask appelsinen godt og stikk 44 hull i den med en strikkepinne e.l. Legg den i en mugge eller bolle eller et stort Norgesglass. Ha i sukkerbiter og kaffebønner. Snitt vanlijestengene på langs og legg dem i. Hell over spriten. Rør slik at sukkeret begynner å løse seg opp.

Dekk til med folie eller lokk og la den stå i romtemperatur i 44 dager. De første dagene må du røre i den en gang eller to om dagen slik at alt sukkeret løser seg opp.

Etter 44 dager siler du likøren (kaffefilter i en trakt er helt topp å bruke) og har den på en flaske eller karaffel. Klar til servering.

Låner bilder:

__________________
Guttene 02 og 05.
On n'aime que ce qu'on ne possède pas tout entier.


Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 19:29   #43
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.932
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Tror ikke det går med strykejern, men kan hende det går med hårføner.

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 19:30   #44
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.885
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Tror ikke det går med strykejern, men kan hende det går med hårføner.

Strykejern går helt fint, det står i innlegget mitt lenger opp.
Det fikk jeg selv tips om fra en blogg.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 19:40   #45
Nina
pretty ballerina
 
Nina sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.792
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Tørkede traktkantareller på fine krukker er allerede klart, har et par venninner som får det hvert år, også får jeg fin middag med sopp litt utpå nyåret.
Er også i gang med å strikke skjerf til modern, vet ikke om jeg rekker så mye mer før jul, men garn til tovede votter til hvertfall 8 par er kjøpt inn (i fjor ).

__________________

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 20:18   #46
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.932
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Opprinnelig lagt inn av Minni, her.

Strykejern går helt fint, det står i innlegget mitt lenger opp.
Det fikk jeg selv tips om fra en blogg.

Ok, stoler på deg. Har kun gjort det med varmepistol og så liksom ikke helt for meg hvordan det funker med strykejern!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 20:38   #47
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.885
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Opprinnelig lagt inn av amylin, her.

Ok, stoler på deg. Har kun gjort det med varmepistol og så liksom ikke helt for meg hvordan det funker med strykejern!


Sånn sto det i bloggen jeg leste:
Bildene er kjørt ut på vanlig kopipapir. Klipp ut bildet,og legg det mot lyset. Legg bakepapir over bilde og ha svak til medium varme på strykejernet. Pass på å ikke stryk lenge, for da smelter stearinen litt mye. Det går ganske så kjapt det her.

Jeg har ikke brukt varmepistol selv, så vet ikke hvrdan det blir.


Sist redigert av Chablis : 14-11-10 kl 20:51.
Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 20:51   #48
millact
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 51.590
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Jeg bruker å lage brente mandler til en del. De jeg lager er visst veldig gode, så det året jeg gjorde noe annet fikk jeg spørsmål om oppskrift så de kunne lage selv. Så da blir det mandler hvert år.

Oppskrift? Tror det hadde vært en super gave å gi til endel i min familie.

millact er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 20:52   #49
allium
Bare sær
 
allium sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 11.211
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Men hva skjer med bildene når man brenner lyset?

__________________
90 - 96 - 00

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 20:54   #50
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Jeg skal strikke julekuler. De blir så kule!
Og det blir vel noen luer og noe annet strikk og hekling

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 21:14   #51
GydaG
lider av tastleksi
 
GydaG sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Innlegg: 5.981
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men hva skjer med bildene når man brenner lyset?

Jeg tenker litt på dette med å bruke kopipapir, for serviettene er jo såpass tynne at det ikke er noe problem, jeg testet på et vanlig kronelys da, det egner seg ikke, for da tar det fyr. Altså,, det blir en litt forstørret veke på en måte, det ble ikke brann, men man bør unngå det. På kubbelys er jo veken et stykke fra kanten, men på Ikealys feks må man jo støtt skjære bort på toppen, for der brenner det jo stor grop underveis.
Så jeg har altså ikke turt å bruke kopipapir, tenker at det er enklere å håndtere det tynne laget med serviett.

__________________
2003 2010 2012
It's not only only, but but.
We have to take in nourishment, expel waste and inhale enough oxygen to keep our cells from dying. Everything else is optional!
GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 21:36   #52
Susse
Gal kattedame
 
Susse sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 14.820
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Synes det hørtes voldsomt ut med varmluftspistol ! Det kan jo veldig kjapt ta fyr i papiret. Skal jeg teste ut det der må det bli med strykejernet.

Jeg grubler litt på å lage noen litt eksklusive kaker av noe slag i år og pakke fint i cellofan med fint bånd på.
Har en veldig uselvstendig baby og ikke veldig mye tid å bruke, så da kan det være greit med noe som går temmelig kjapt.

__________________
En, to, tre, fire
What you give is what you get in return.
Susse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 21:59   #53
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.885
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Men hva skjer med bildene når man brenner lyset?


Papiret står igjen ,om man bruker vanlig papir.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-11-10, 23:52   #54
amylin
One of These Days
 
amylin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.932
Blogginnlegg: 246
amylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtidamylin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Jeg har brukt sånt tynt silkepapir, og det brenner eller smelter sammen med lyset noen ganger og andre ganger står det igjen!

amylin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 00:00   #55
Anne C
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 24.917
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Jeg bruker bakepapir og servietter, og varmer med varmepistol på mine kubbelys.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 05:57   #56
sunilla
Nybegynner
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 24
sunilla har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

stryke på bilder av barna på kubbelys og gi til besteforeldre og bilde fra fotografen

sunilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 09:31   #57
Obelix
Ferdig!
 
Obelix sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 11.846
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg laget både brente og salte mandler i fjor. De som fikk salte mandler holdt på å gå fra konseptene og spiste dem opp på null komma niks. Saltet dem med røkt maldonsalt, de er nydelige. Kjøpte fine små glass på Fretex til en slikk og ingenting og hadde mandlene oppi dem.
I år tenkte jeg å lage hjemmelaget marmelade, chutney og slikt. Kanskje noe sild også, feks. hvitløkssild. Får se.

Hvordan lager du salt mandler?

Jeg skal lage litt ymse konfekt, putte det i cellofanposer.
Ungene skal male boller med porselenspenner.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 09:43   #58
Nin
MORMOR
 
Nin sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 4.980
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Jeg pleier å strikke sinnsykt mye å gi bort til jul men i år orker jeg ikke det stresset det alltid blir.
Jeg har laget fotokalendere.
Svigerfar skal få hjemmelagde julekaker.
Snuppa får en stor nisse som jeg har strikket klær til. Gjenstår bare å montere det, jeg må få ut finger'n kjenner jeg så ikke det blir hengende over meg.
Og der stopper det i år tror jeg. Vi får se.

Noe jeg har laget og gitt bort mange år som er utrolig enkelt og fint.
Jeg kjøper sånne små sink"fat" med høy kant, akkurat passe store til kubbelys.
Bånd i fløyel og bittesmå rammer med opphengshull øverst.
Putter bilde av ungene i rammene og knyter de rundt kubbelysene. Det blir utrolig fint, også så fort å lage.

__________________
Likheten mellom en mann og en hund ? Hvis du holder dem i ørene.. ser dem dypt inn i øynene og snakker tydelig........ så er det akkurat som om de skjønner hva du sier......!!!
Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-11-10, 10:14   #59
Pingis
Kald på føttene
 
Pingis sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Innlegg: 4.964
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Fotokalendere til besteforeldre, mozartkuler til de som skal ha en liten hilsen og nå tror jeg sannelig det må bli salte mandler til noen også. Testbatch i gang på kjøkkenet.

__________________
Tilfeldighetene er våre venner.
Pingis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 20:54   #60
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hva skal du lage til jul (gaver)?

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Så tar jeg dem ut, strør over masse, masse maldonsalt og lar dem avkjøles før jeg har dem på glass og strør over kanskje litt mer maldonsalt. Røkt maldonsalt er digg.

Jeg er skikkelig te-skje-kjerring når det kommer til oppskrifter.. Hvor mye er masse, masse? Er 2 ss masse? er 1 dl mer enn masse?
*får ikke saltet til å feste seg på mandlene*

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no