|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ctrl+z
|
![]() Hva er velskapt?Fra tid til annen dukker dette begrepet opp og jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som menes. Noen ønsker seg "kun et velskapt barn", menes det da friskt? Noen roper i spaltene at "en velskapt gutt ble født". Samme definisjon? Hva er det motsatte? Og hvor går grensen? Er et barn med downs eller ryggmargsbrokk f.eks velskapt?
![]() |
#2 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg forstår det som frisk ved fødselen, uten fysiske mangler. Men innser at det er et begrep som blir ubrukelig for de som er lykkelige over sin nyfødte, om den så skulle mangle en finger eller få med en diagnose i fødselsgave.
![]() |
#3 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Hva er velskapt?
Selvsagt. Jeg er bare nysgjerrig på hva som er alternativet, liksom. Vanskapt? Man bruker jo ikke det som begrep? Jeg ser for meg at de aller fleste foreldre vil anse barnet sitt som velskapt, helt uavhengig av fysisk tilstand. Men jeg tar kanskje feil?
![]() |
#4 |
We weren't born to follow
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg tenker vel mer sånn at det er ett ord som blir brukt, uten tanke på hva det motsatte er.
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg tenker at "velskapt" på en måte er et ord uten så mye innhold, for de fleste.
![]() |
#7 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg grøsser litt av uttrykket. Skal jeg forstå det riktig, så har jeg en velskapt, og en som ikke er det. Jeg ønsket meg bare barn, så jeg ble like glad for begge.
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg tror mange bruker begrepet når barnet er født friskt. Men jeg kan skrive under på at mitt barn med ryggmargsbrokk var like velskapt som alle andre barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hva er velskapt?
Det mener jeg også. Men det er ikke første gangen hvor jeg har sett at man reagerer på det, så jeg ville kanskje ha latt være å bruke det begrepet. (da jeg ikke kan greie å sette meg inn i en situasjon, der en har fått et barn som ikke passer inn i den definisjonen)
![]() |
#11 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Det er et begrep som har det innhold en selv vil det skal ha, tenker jeg. Ingen tror jeg tenker på barn som vanskapt, uansett forutsetninger.
![]() |
#13 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Selvfølgelig er det helt normalt å ønske seg et barn som er friskt. Det gjør vel alle. Men, det er jo ikke sikkert man er så heldig. Livet er så skjørt, og det skal ikke så mye til før noe går bittelitt eller mye galt når et menneske blir til. For meg er det verste setningen som svigermor kom med "ørten" ganger før vi fikk poden. "Det er det samme hva det er (gutt eller jente) bare det er velskapt." Selvfølgelig håpet vi på et friskt barn, og var så heldige å få det, men vi hadde ingen garanti for det. Og barnet i magen var like mye elsket, og like velkomment, uansett. Nå har vi slitt lenge, og hatt utallige aborter, i jakten på lillebrøster. Alderen øker og jeg er klar over at vi ikke er garantert et velskapt barn om vi skulle være så heldige å få en til. Selvfølgelig håper vi på det, men et barn med en eller annen skavank vil også bli ønsket velkommen.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Hva er velskapt?For meg er det bare et ord, på samme måte som alle for tiden får en prins(esse) eller en keiser(inne). Men jeg kunne ikke ha brukt noen av ordene i det hele tatt, fordi det ligger et eller annet i ordene jeg ikke liker.
![]() |
![]() |
#15 |
⭐️⭐️⭐️
|
![]() Sv: Hva er velskapt?For meg betyr det at barnet er friskt og uten fysiske feil eller mangler.
![]() |
#16 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg såg uttrykket brukt i en fødslesannonse engang, der det i etterkant viste seg at barnet var født med funksjonshemming, som man såg/visste ved fødsel. Jeg tenker at dette barnet var like velskapt for sine foreldre som andre "helt friske" barn. Reagerte ikke på bruken av ordet egentlig. Men vet andre gjorde det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Aktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Når jeg tenker velskapt, så tenker jeg på en måte godt skapt.
![]() |
![]() |
#18 |
maler
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Det er vel et sånt ord folk sier uten å tenke på hvor grensene går for når det ikke er velskapt lenger eller hva man skal kalle det hvis det er noe galt. Ikke helt det samme som frisk, for man kan vel være velskapt og syk også slik jeg tenker på ordet, for eksempel om man er født med en infeksjon og må behandles rett etter fødsel. Jeg tenker på "velskapt" som synonymt med "ikke noe galt avdekket" ved fødselen. Men et snodig ord er det. En av de mange meningsløse, men likevel følelsesladde frasene med evne til å såre som folk lirer av seg i forbindelse med svangerskap og fødsel.
![]() |
#19 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg regner ikke med at folk tenker så mye over det når de bruker dette ordet, men det var litt sårt da jeg ventet Aurora. Spesielt dersom de slang på "med ti fingre og ti tær". Jeg fikk liksom behov for å si at vi ventet to med til sammen 20 tær og 15 fingre, men at de var like velskapte begge to for oss.
![]() |
![]() |
#20 |
Pauset
|
![]() Sv: Hva er velskapt?Jeg kjenner at jeg i mitt stille sinn heier på dem som legger ut fødselsannonser der de skriver at de har fått "en velskapt gutt med Downs syndrom" eller "ei velskapt jente" og så er det bilde av en baby med dobbelsidig leppe-kjeve-ganespalte. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|