Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hva er velskapt?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-10, 13:17   #1
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 222
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er velskapt?

Fra tid til annen dukker dette begrepet opp og jeg er oppriktig nysgjerrig på hva som menes. Noen ønsker seg "kun et velskapt barn", menes det da friskt? Noen roper i spaltene at "en velskapt gutt ble født". Samme definisjon? Hva er det motsatte? Og hvor går grensen? Er et barn med downs eller ryggmargsbrokk f.eks velskapt?

Jeg klarer ikke å finne noe generell definisjon, hva legger du i begrepet?

Gammel 29-11-10, 13:21   #2
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva er velskapt?

Jeg forstår det som frisk ved fødselen, uten fysiske mangler. Men innser at det er et begrep som blir ubrukelig for de som er lykkelige over sin nyfødte, om den så skulle mangle en finger eller få med en diagnose i fødselsgave.

Men det må være lov å være letta og glad over å få et friskt barn til verden, uten at andre får vondt i tåa.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 13:26   #3
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av tink, her.

Men det må være lov å være letta og glad over å få et friskt barn til verden, uten at andre får vondt i tåa.

Selvsagt. Jeg er bare nysgjerrig på hva som er alternativet, liksom. Vanskapt? Man bruker jo ikke det som begrep? Jeg ser for meg at de aller fleste foreldre vil anse barnet sitt som velskapt, helt uavhengig av fysisk tilstand. Men jeg tar kanskje feil?

Gammel 29-11-10, 13:31   #4
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Jeg tenker vel mer sånn at det er ett ord som blir brukt, uten tanke på hva det motsatte er.

Gammel 29-11-10, 13:40   #5
Sansa
Bør lage seg en tittel selv

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tenker at "velskapt" på en måte er et ord uten så mye innhold, for de fleste.

Jeg er mamma til ei lita jente som ikke var fysisk "velskapt" og som derfor er død.
At hun ikke var "velskapt" etter de flestes definisjoner, gjør henne ikke mindre verdifull. Derfor er det ikke et problem for meg at noen vil mene at hun ikke var "velskapt". Hun var som hun skulle være. Det er ikke alle forunt å være "velskapt".

(Følte for å sette "velskapt" i hermetegn, av en eller annen grunn.)

Gammel 29-11-10, 13:42   #6
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

For å presisere; jeg lurte på dette også før jeg ble mamma til en som medisinsk ikke var som han skulle.

Gammel 29-11-10, 13:47   #7
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg grøsser litt av uttrykket. Skal jeg forstå det riktig, så har jeg en velskapt, og en som ikke er det. Jeg ønsket meg bare barn, så jeg ble like glad for begge.

Gammel 29-11-10, 13:49   #8
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Jeg tror mange bruker begrepet når barnet er født friskt. Men jeg kan skrive under på at mitt barn med ryggmargsbrokk var like velskapt som alle andre barn.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 13:51   #9
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ivars_mamma, her.

Jeg tenker vel mer sånn at det er ett ord som blir brukt, uten tanke på hva det motsatte er.

Det mener jeg også. Men det er ikke første gangen hvor jeg har sett at man reagerer på det, så jeg ville kanskje ha latt være å bruke det begrepet. (da jeg ikke kan greie å sette meg inn i en situasjon, der en har fått et barn som ikke passer inn i den definisjonen)

Gammel 29-11-10, 13:51   #10
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tolker velskapt som frisk, og tror ikke det ligger noe vondt bak begrepsbruken.

Gammel 29-11-10, 13:51   #11
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er et begrep som har det innhold en selv vil det skal ha, tenker jeg. Ingen tror jeg tenker på barn som vanskapt, uansett forutsetninger.

Dessuten minnet dette meg om en annen tråd, og jaggu var det din Fryd.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 13:53   #12
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Standard

Fnis, se der ja. Jeg har som sagt lurt på dette lenge (og blir stadig eksponert for bruken).

Gammel 29-11-10, 13:53   #13
M@M
Erfaren

M@M sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
M@M er populærM@M er populærM@M er populær
Standard

Selvfølgelig er det helt normalt å ønske seg et barn som er friskt. Det gjør vel alle. Men, det er jo ikke sikkert man er så heldig. Livet er så skjørt, og det skal ikke så mye til før noe går bittelitt eller mye galt når et menneske blir til. For meg er det verste setningen som svigermor kom med "ørten" ganger før vi fikk poden. "Det er det samme hva det er (gutt eller jente) bare det er velskapt." Selvfølgelig håpet vi på et friskt barn, og var så heldige å få det, men vi hadde ingen garanti for det. Og barnet i magen var like mye elsket, og like velkomment, uansett. Nå har vi slitt lenge, og hatt utallige aborter, i jakten på lillebrøster. Alderen øker og jeg er klar over at vi ikke er garantert et velskapt barn om vi skulle være så heldige å få en til. Selvfølgelig håper vi på det, men et barn med en eller annen skavank vil også bli ønsket velkommen.

Gammel 29-11-10, 13:54   #14
Input

Input sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For meg er det bare et ord, på samme måte som alle for tiden får en prins(esse) eller en keiser(inne). Men jeg kunne ikke ha brukt noen av ordene i det hele tatt, fordi det ligger et eller annet i ordene jeg ikke liker.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 14:04   #15
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

For meg betyr det at barnet er friskt og uten fysiske feil eller mangler.

Har aldri tenkt særlig over det og bruker det ikke selv. Min eldste er født med hjertefeil, og helt subjektivt selvsagt vil jeg jo påstå han er velskapt allikevel. Men han er neppe det i ordets rette forstand. Tror jeg.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 21:20   #16
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg såg uttrykket brukt i en fødslesannonse engang, der det i etterkant viste seg at barnet var født med funksjonshemming, som man såg/visste ved fødsel. Jeg tenker at dette barnet var like velskapt for sine foreldre som andre "helt friske" barn. Reagerte ikke på bruken av ordet egentlig. Men vet andre gjorde det.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 21:26   #17
Havbris
Aktiv

Havbris sin avatar

Havbris er litt kul
Standard

Når jeg tenker velskapt, så tenker jeg på en måte godt skapt.
Man har laget noe godt, noe vel, noe fullstendig, noe vakkert, noe flott, noe helt på en måte.

I mitt hode har ikke ordet velskapt noe med funksjonshemninger eller mangler å gjøre, man får et velskapt barn, uansett. For barna er skapt vel, de er skapt godt, de er fullstendige uansett hvordan du vrir på det. Fullstendige på sin helt egen måte.

Havbris er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 21:33   #18
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel et sånt ord folk sier uten å tenke på hvor grensene går for når det ikke er velskapt lenger eller hva man skal kalle det hvis det er noe galt. Ikke helt det samme som frisk, for man kan vel være velskapt og syk også slik jeg tenker på ordet, for eksempel om man er født med en infeksjon og må behandles rett etter fødsel. Jeg tenker på "velskapt" som synonymt med "ikke noe galt avdekket" ved fødselen. Men et snodig ord er det. En av de mange meningsløse, men likevel følelsesladde frasene med evne til å såre som folk lirer av seg i forbindelse med svangerskap og fødsel.

Gammel 29-11-10, 22:00   #19
kiki

kiki sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg regner ikke med at folk tenker så mye over det når de bruker dette ordet, men det var litt sårt da jeg ventet Aurora. Spesielt dersom de slang på "med ti fingre og ti tær". Jeg fikk liksom behov for å si at vi ventet to med til sammen 20 tær og 15 fingre, men at de var like velskapte begge to for oss.

Gammel 29-11-10, 22:07   #20
Lorien
Pauset

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kjenner at jeg i mitt stille sinn heier på dem som legger ut fødselsannonser der de skriver at de har fått "en velskapt gutt med Downs syndrom" eller "ei velskapt jente" og så er det bilde av en baby med dobbelsidig leppe-kjeve-ganespalte.

Det ville aldri falt meg inn å bruke ordet velskapt i en fødselsannonse. Så vidt jeg husker var gutta våre flotte og jenta nydelig, men ingen av dem var velskapte i annonsen. De var selvfølgelig de mest velskapte barna jeg noensinne hadde sett, men det hadde de vært om de hadde blitt født uten hode også - de var jo mine!

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:49.