|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
27-10-10, 12:36 | #1 |
Pauset
|
NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikerehttp://www.aftenposten.no/meninger/k...cle3875612.ece Sist redigert av Jessica : 20-11-10 kl 22:37. |
27-10-10, 15:17 | #2 |
På (opp?)tur
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereSystemet skal ikke være fristende å utnytte, sies det. Problemet er at det rammer de syke. De andre ordner seg. På meg virker det som vi går mer og mer over mot at det er avgjørende å treffe riktig person i NAV. Hvorfor er det bedre enn at fastlege/lege får komme med avgjørelsen?
27-10-10, 15:22 | #3 |
Den som gir seg...
Medlem siden: Sep 2006
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereTusen takk for at du bringer opp dette, Jessica. Jeg hadde funnet den artikkelen du viser til leseverdig før jeg nå ser at du har linket til den her inne. Jeg ble sint, lei meg og frustrert da jeg leste den. Det finnes ikke grenser for hvor kaldt det skal bli i vårt samfunn.
27-10-10, 15:31 | #4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereDette er en vanskelig og nesten umulig debatt. Det handler om enkeltmennesker og deres historie samtidig som det handler om samfunnsøkonomien og velferdsstaten i et lengre perspektiv. |
27-10-10, 15:32 | #5 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereKan dere si litt om hva konsekvensene er av den nye ordningen? For dere syke, altså?
27-10-10, 15:34 | #6 |
Off the map.
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereNå er jeg heldigvis ikke rammet av dette - så dette blir en liten betraktning fra utsiden.
27-10-10, 15:46 | #7 |
På (opp?)tur
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Jeg tror vi må innse at det alltid vil være noen som utnytter systemet. Uten at det på noen måte er greit, altså.
19-11-10, 13:27 | #8 |
Pauset
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg VIL jobbe!!! Jeg vil ikke ha trygd http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7387972 |
19-11-10, 15:24 | #9 |
Ekvilist
|
En av konsekvensene er at alle de som tidligere mottok rehabiliteringspenger, attføring eller midlertidig uføretrygd blir behandlet på samme måte friske og arbeidsføre. Dvs. meldekort annenhver uke, harde sanksjoner hvis man skulle levere meldekortet for sent osv. Det er mye mer detaljerte krav, noe som for f.eks kronisk og/eller alvorlig syke kan være en stor belastning. Energi som er tiltrengt tilfriskning eller rehabilitering blir brukt på masse NAV-surr. Et eksempel jeg hørte om var en kvinne som søkte om fritak fra å innlevere meldekort, fordi hun var alvorlig syk (dødelig). Hun fikk fritak fra å sende meldekort, men måtte i stedenfor møte opp personlig på NAV annenhver uke. Hurra lizzom. En annen jeg kjenner til leverte meldekort til rett tid (dokumenterbart), men NAV mente at det ble levert for sent. Vedkommede fikk derfor ikke utbetalt stønad i det hele tatt. Da avgjørelsen ble påklaget fikk vedkommede til svar at det var 6 måneders behandlingstid på klagen. For mange vil noe slikt medføre en økonomisk krise. Hvor er rettssikkerheten?
19-11-10, 18:33 | #10 |
Pauset
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereMå bare si meg så innmari enig med Irma. Jeg er dødssyk, altså jeg blir ikke frisk fra kreften. Jeg har hatt 40 cellegiftkurer siste 1,5 år. Siden mai i år har jeg fått cellegift hver uke fram til forrige uke. Jeg spurt på starten av året om jeg kunne slippe meldekort siden det ikke er aktuelt med å jobbe slik ting ser ut. Jeg fikk til svar at det var omtrent umulig så lenge jeg kunne bruke en datamaskin. Jeg snakket med en sosionom på sykehuset. Hun sa at det var fortvilte pasienter der som ble lagt inn og som ikke fikk sendt meldekortet. Da var det sosionomen måtte ordne opp. |
19-11-10, 20:44 | #11 |
Pauset
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereAutofil: Takk |
19-11-10, 21:01 | #12 |
weird
|
Selv er jeg i alle fall ganske opprørt over det som er i ferd med å skje. Og jeg aner snart ikke hvilke politikere jeg har tillit nok til til å stemme på. Langt mindre stole på til å ivareta mitt sikkerhetsnett.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
19-11-10, 22:33 | #13 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereVil berre få presisert at NAV utøver det lovverket som til ei kvar tid finns, men det er jo dei ulike departementa og regjering/storting som lagar og vedtek nye lover. Arbeidsavklaringspengar er f.eks Bjarne Håkon sitt verk. Tilsette i NAV må jo berre forholde seg til regelverket.
19-11-10, 22:52 | #14 |
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
|
|
19-11-10, 23:03 | #15 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg skulle ønske NAV var forbeholdt ordentlig syke, slike som HI her. Jeg mener ikke at man trenger å være dødssyk for å få hjelp av NAV, men Norge i dag har utviklet seg til et krav-samfunn uten like. Alle har krav og rett på penger fra NAV, om man har valgt feil utdanning, frivillig sagt opp jobben sin, eller hva det måtte være. En ordning der kronikere, alvorlig syke og folk i virkelig økonomisk uføre gikk foran i køen og fikk penger det gikk an å leve av, hadde vært ideell. Så får heller vi andre klare oss som best vi kan, for det gjør vi jo. |
19-11-10, 23:33 | #16 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
|
Dessverre er der vel sosekoppar i nav, som i dei fleste andre firma, og dei bør så absolutt lukast ut, men eg trur nok mange er fortvila over å måtte handheve eit regelverk, som ikkje alltid fungerer irl. Det er mykje som er fint og flott på papiret, men som ikkje er tilpassa individuelle forskjeller.
19-11-10, 23:46 | #17 |
Pauset
|
De fleste NAV-ansatte gjør så godt de kan. Det er jeg ikke i tvil om. Folk som ikke følger opp og gjør det de skal finner vi overalt, ikke bare i NAV. |
19-11-10, 23:53 | #18 |
Tar en fot av gangen
Hvor: Havørnbyen
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg viser til dette innlegget. http://www.hk-nytt.no/hk_og_fagbeveg...cle5386025.ece
20-11-10, 00:04 | #19 |
weird
|
Hæ? Det er da ingen som får attføring fra NAV bare for å ha valgt feil jobb? Tror du virkelig det?
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
20-11-10, 00:10 | #20 |
weird
|
Viktig poeng. Selv om det ikke utelukker at ting kan fungere dårlig med NAV av andre grunner også.
Emneord |
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd |
|
|