|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Passiv
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikerekie - mener du i fullt alvor at antall mennesker på trygd ikke er et problem her i landet? |
|
|
|
#2 |
|
tankefull
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereMen hvor skal grensen for hvem som skal få trygd gå da? Må man ha spesifikke diagnoser for å ha rett til å få trygd? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereLitt forenklet matematikk (jada, jeg vet at tallene ikke stemmer):
|
|
|
#4 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Nav dekker utdanning for inntil 100 000,- eller inntil 3 år. I alle fall var dette tallene i fjor.
|
|
|
#5 |
|
maler
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereI utgangspunktet skal det vel være slik at man får uføretrygd om man er i en situasjon hvor man ikke kan omskoleres. Jeg tror ikke det er slik idag heller at man enkelt kan omskolere de som får uføretrygd. Men klart, man må nok bli enda mer aggressive på å få folk ut i jobb. Og det er jo slik systemet er ment å fungere også idag, det må bare bli bedre. Og sikkert noe strengere. Jeg kjenner flere vellykkede NAV-rehabliliteringer om man skal bruke et slikt ord. Mennesker som har vært syke på typisk kvinnevis og falt utenfor slik at veien til arbeidslivet er lang når det omsider ikke er så mye sykdom igjen. Men hvor praksisplass og jobb med tilskudd fra NAV har ført til fast ansettelse i en jobb de trives i. Det er bare synd det er så sjelden vi hører om slike tilfeller, de burde vært løftet frem som malen på hvordan et forløp skal være.
|
|
|
#6 |
|
tankefull
|
Helt enig. Og jeg tror det dette som må gjøres, heller enn å kutte på uføretrygden. Den er veldig lav allerede. |
|
|
|
|
|
#7 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er veldig usikker om jeg egentlig synes den er lav.
|
|
|
#8 |
|
tankefull
|
Varig uføretryd er mindre enn 66% av tidligere lønn altså. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
tankefull
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg er usikker på hva jeg mener om ministillinger eller andre måter å sysselsette trygdede på. |
|
|
|
|
|
#10 |
|
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
Oi!
|
|
|
#11 |
|
© All rights reserved
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereMobbekortet ("Jeg blir mobbet på jobben og dermed syk") er lett å bruke - også for de som ikke mobbes på jobben. Når man spiller ut mobbekortet, så har man så godt som vunnet, det er vanskelig å motargumentere for både bedrift, lege og NAV. |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Å bli syk er vel en ting som kan sjekkes. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
weird
Det stiller jeg meg veldig tvilende til. Ingen blir sykmeldt fordi de blir mobbet. De blir sykmeldt for plagene de har fått som konsekvens av mobbingen. Det å bli mobbet er også for mange knyttet til såpass mye skam at det ikke er lett å si høyt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Pauset
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg lurer på hvor alle disse svindlerne er jeg. Jeg må være veldig naiv. De jeg kjenner som har blitt trygdet eller har havnet på attføring har hatt gode grunner til det. Mitt inntrykk er at fastlegene er strengere på hvem som blir sykemeldt. Min fastlege ville ikke sykemelde meg da jeg begynte å bli dårlig av kreften. Vi visste jo ikke at det var derfor jeg var blitt så dårlig igjen. Etter at det ble oppdaget et halvt år etterpå la fastlegen min seg helt flat. Hun sa rett ut at hun hadde et stort press fra NAV på å ikke sykemelde og derfor hadde blitt mer en "tjener" for NAV enn så se meg. Det var nesten ordrett det hun sa. |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Pauset
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg fikk beskjed fra saksbehandler i NAV nå at dersom legen min åpner bittelitt for at det kan være mulighet for at jeg har restarbeidsevne senere så får jeg ikke varig trygd. Hun sa at det har blitt veldig strengt. Hun sa også at NAV kan evnt. overprøve legen min. Som mange av dere vet så har jeg uhelbredelig kreftdiagnose og får kreftbehandling hele tiden. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Logistikkdronning
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Må si jeg ikke helt skjønner kritikk mot din ordbruk. Synes du argumenterer meget godt og saklig smilefjes. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
Den som gir seg...
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereNår jeg leser det som blir skrevet her, undertonen av at så mange syter seg frem til de fantastiske trygdeordingene og rettighetene, så er jeg virkelig sjeleglad for at jeg sitter her på denne siden av skjermen med kroniske smerter flere steder i kroppen og har blitt eier av den fantastiske diagnosen fibromyalgi. Jeg sutret meg selvsagt til den fordi jeg ikke ønsket å jobbe mer i det yrket jeg nettopp hadde utdannet meg til. Et yrke som var selve drømmen for meg.
|
|
|
#19 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Der er det som gjør denne diskusjonen så vanskelig. Man ønsker seg en generell diskusjon, men det er så fryktelig vanskelug, fordi det er livet vårt som diskuteres, kommentarene rammer så nært at det er nesten umulig å ikke ta det personlig. Men det vanskeliggjør en generell diskusjon.
|
|
|
#20 |
|
weird
Det blir nok bra bare du er takknemlig nok.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
![]() |
| Emneord |
| arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd |
|
|