|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Ekvilist
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
|
|
|
#2 |
|
X First Lady
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereIrma! Du sier det så bra |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Shake it out!
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereDet er ikke bare i Norge man kan makse ut av systemet. Her i USA, som ikke akkurat er kjent for sitt fantastiske sosialsystem så kan man faktisk ende opp med mer disponibelt om man jobber på minstelønn (som er 14500 $ i året) enn om man har en inntekt på 60 000 $ i året (som er en helt vanlig middelklasseinntekt). Dette fordi så lav inntekt utløser en haug med ordninger, så som gratis helsestell (ja, det finnes for de aller fattigste), gratis skolemat, food stamps (det er ufattelig mange millioner amerikanere som faktisk går på food stamps), tilskudd til bolig osv.
|
|
|
#4 |
|
weird
Her peker du på noe viktig. Selv om jeg tror gulrot funker bedre enn pisk. Altså: Ikke gjøre det vanskeligere å motta, men å gjøre det lettere å jobbe det man klarer.
Om noe skulle ha gjort meg passiv her ville det vært frykten for å trå feil. Så jeg fører opp timer som jobb på meldekortene selv om noen sier at jeg ikke skal. Fordi andre sier at jeg skal. Og fordi konsekvensene av å ta feil i en retning er verre enn konsekvensene av å ta feil i en annen retning. Men det er skikkelig frustrerende, og ikke så lite distraherende, å famle rundt i ukjent terreng på den måten.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
|
|
|
|
|
|
#6 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Hun prater om USA.
|
|
|
#8 |
|
maler
|
psssst - hun bor i usa.
|
|
|
#9 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Hun snakker vel om amerikanske forhold.
|
|
|
#10 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#11 |
|
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
Wow! Har vitnemålet ditt vært i VG? |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Passiv
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereJeg har ikke pekt spesifikt på de syke. Debatten har tatt den retningen fordi det er mange syke som har engasjert seg og dermed dreid den den veien. |
|
|
|
#13 |
|
Ekvilist
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereOg når det gjelder -ea- sitt utsagn rine, så tror jeg ikke jeg spesifiserer ytterligere. Polyannas innlegg var beskrivende nok.
|
|
|
#14 |
|
Halloen!
Hm, jeg synes faktisk Polyannas innlegg var ganske ufint også, jeg, Mulig jeg bør rødprikke henne også? |
|
|
|
|
|
#15 |
|
Ekvilist
|
Ser du ikke det ironiske i at du helt åpenbart tar dette personlig og fyrer deg opp på vegne av lærere, men samtidig latterliggjør uføre og trydede som du spesifiserer at befinner seg i denne tråden, fordi de tar seg nær av generaliserende utsagn om uføre og trygdede? Jeg stiller meg selvsagt ikke bak det at lærere er domme (det skulle tatt seg ut, siden jeg har stor respekt for de aller fleste lærere jeg kjenner), men jeg synes dobbeltbudskapet var ganske bra. Og din reaksjon, understreker dobbeltbudskapet. Generalisering fører sjelden godt med seg. Det er idioter blant lærere, og det er idioter blant trygdede. De fleste kjenner til noen i begge grupper. Det sier allikevel ingenting om gruppen som helhet.
|
|
|
#16 |
|
Halloen!
Jeg har ikke latterliggjort uføretrygdede og syke, utsagnet mitt var myntet på deg, siden du tydeligvis synes det er veldig rart at jeg kan ta et innlegg der jeg er qoutet og der det vises til mitt yrke, personlig, men har full forståelse for at noen her i tråden kan ta seg nær av utsagn der ingen er quotet eller vist til på noen som helst måte. |
|
|
|
|
|
#17 |
|
Passiv
|
Jepp. Det er den der jeg sliter med. At man kan la være å stå på egne bein fordi det går an å la være. Jeg synes man skal stå på egne bein. Rett og slett. |
|
|
|
#18 |
|
Passiv
|
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereEn ting til - når det gjelder forståelse og motivasjon og hva man nå har. En gang iblant er det best å sette en grense og kort og godt si nei. |
|
|
|
#19 |
|
weird
Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikereOm sykmelding på grunn av mistrivsel etc:
Det var det som var mitt poeng. For de som "sykmeldes på grunn av mistrivsel" snakker vi da følgelig om enten svindel eller sykdom utløst av mistrivselen. Selv ikke kosmetiske inngrep gir rett til sykepenger (til tross for at man sannsynligvis ikke er arbeidsfør med en gang alltid) med mindre inngrepet er medisinsk begrunnet.
Jeg regner jo med at du vet dette, altså. Det er ikke ment som en belæring.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou Sist redigert av kie : 23-11-10 kl 20:33. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Passiv
|
Du er ikke villig til å diskutere om noen burde prøve litt mer å få grep på eget liv - men om noen er sykemeldt på grunn av mistrivsel så er det svindel? |
|
![]() |
| Emneord |
| arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd |
|
|