Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-02-07, 14:48   #1
amor
Den som gir seg...

amor sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
amor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt avamor har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Det virker som om vi er enige om at det er fullstendig lov å bli sliten av å være hjemme hele dagene med barn(a). Jeg tror vel at det varierer veldig på når vi setter grensen for om vi er slitne eller ei, men det betyr ingenting. Det er fullstendig lov å bli sliten. Det er vel mer hvordan man takler den slitne følelsen som er viktig å tenke litt over mener jeg.

Gammel 17-02-07, 15:01   #2
Albertine
Passiv

Standard

Jeg er sykemeldt pga kraftig bekkenløsning, og har minstejenta på tre hjemme hos meg hver dag. Merker godt at jeg blir mye fortere sliten nå når jeg er høygravid, særlig på dager der hun er ekstra krevende, men det som sliter verst er min dårlige samvittighet på hennes vegne. Det at jeg ikke klarer å stimulere henne og tilby henne en ordnet hverdag med masse lek både ute og inne, sammen med jevnaldrende.
Nå har hun fått halv plass i barnehage, og jeg gleder meg hemningsløst til to dager hjemme alene uten barn hver eneste uke. UTEN dårlig samvittighet.

Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 16:28   #3
lil'c
Passiv

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
lil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smartlil'c imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Re: Sv: Er det "lov" å bli sliten av barna sine?

Opprinnelig lagt inn av amor, her.

Det virker som om vi er enige om at det er fullstendig lov å bli sliten av å være hjemme hele dagene med barn(a). Jeg tror vel at det varierer veldig på når vi setter grensen for om vi er slitne eller ei, men det betyr ingenting. Det er fullstendig lov å bli sliten. Det er vel mer hvordan man takler den slitne følelsen som er viktig å tenke litt over mener jeg.

Jepp, der skrev du det jeg satt og tenkte på.

Jeg blir ikke fysisk sliten av snuppa mi, det jeg blir sliten av er det psykiske kjøret, alle bekymringer og angst og usikkerhet rundt hennes sykdommer/diagnoser osv.
Også ikke minst kampen mot Helse-Norge, er det noe som drenerer krefter er det det.

lil'c er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 17:51   #4
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg blir sliten av mine unger rett som det er, og skammer meg slettes ikke. (Og jeg ville IKKE valgt en hjemmedag med dem hver uke. Det skammer jeg meg heller ikke det minste over. :tårnfrid: )

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg kunne tenkt meg en hjemmedag uten barn

Her har dere meg også. Jeg synes ungene krever meg med hud og hår og selv om jeg koser meg med dem i helgene sammen med mannen min, synes jeg det kan bli for intens når jeg er alene med dem. En fridag i uken hadde vært fint, men da hadde det vært for å gjøre unna handling, matlaging, baking, rydding og vasking slik at helgene kunne være bare til kos og avslapping.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 18:00   #5
vimjer
Tante Sofie

vimjer sin avatar

Blogginnlegg: 6
vimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelenvimjer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Her har dere meg også. Jeg synes ungene krever meg med hud og hår og selv om jeg koser meg med dem i helgene sammen med mannen min, synes jeg det kan bli for intens når jeg er alene med dem. En fridag i uken hadde vært fint, men da hadde det vært for å gjøre unna handling, matlaging, baking, rydding og vasking slik at helgene kunne være bare til kos og avslapping.

Mener du det? En dag i uken hjemme fra jobb for å vaske, bake , handle o.l?
Jeg er på en helt annen planet. Jeg hadde heller kosa meg på jobb den dagen, og betalt noen andre for å utføre de nevnte oppgavene. Tror det ville være en lønnsom variant også. Heller være sammen med ungene enn å vaske hus, det er jeg ikke i tvil om.

Ære være mangfoldet!

vimjer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 21:56   #6
Senna
Javel

Senna sin avatar

Hvor: The Sun
Blogginnlegg: 2
Senna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelenSenna er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

En fridag i uken hadde vært fint, men da hadde det vært for å gjøre unna handling, matlaging, baking, rydding og vasking slik at helgene kunne være bare til kos og avslapping.

Dette har jeg, og jeg må bare si at det er helt fantastisk. Er ikke så veldig glad i husarbeid, men bare det å iallefall kunne gjøre det i fred og ro. Samt gjøre litt ærend som en ellers bruker kvelder og helger på. Hadde ikke klart meg uten torsdagsfrien min.

Ellers så er jeg helt enig, det er lov å bli sliten. Jeg må også innrømme at når kvelden kommer og de er i seng så er det litt deilig med en fristund. Nå har jeg et par masebøtter som bare måååå lage lyd alltid, så hodet er totalt utslitt etter bare noen timer. Eldste står til og med og lager lyder/synger når hun pusser tenner og når hun spiser.

Gammel 17-02-07, 22:00   #7
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg blir mer sliten av mannen enn ungen.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-02-07, 23:00   #8
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Jeg blir mer sliten av mannen enn ungen.

Så sant, så sant

Gammel 18-02-07, 09:05   #9
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å vaske de dagene jeg er hjemme med Hannah er iallefall umulig .

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-02-07, 12:08   #10
Mamarazzi
Jazzbabe

Mamarazzi sin avatar

Hvor: Elvebyen
Mamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt avMamarazzi har mye å være stolt av
Standard

Det ville jo vært merkelig om man ikke skulle bli litt sliten innimellom...

Å gå hjemme (innendørs) med ett eller flere barn hele dagen mens man forsøker å rydde etc. er jo nesten dødfødt! Barn krever plutselig mye mer oppmerksomhet når mor svinger filla - eller ikke minst forsøker å snike til seg litt tid foran pc-en, hehe.

Nei, her parkeres vesla foran TV-en (hvis hun ikke holder på med noe annet morsomt) en liten stund mens jeg tar det grøvste - deretter leker vi litt sammen, men så må vi UT! Mye man kan gjøre nå: Ski, skøyter, aking, shopping, innebading, museum, lage vinter-piknik, mate fuglene, lage snøhule/hytte/borg (lage sølekaker der det ikke er snø ) - ta med kakao på termos, formiddagskino(?), Lekeland (der det er), besøke noen du vet er hjemme. Hvis det er dønn umulig drittvær, og man "må" være inne en stund - så kan man jo lage noe sammen med barna - bli litt barn igjen selv også. Baking pleier å være en slager. Man bruker litt tid, barna ser hele prosessen, og bonusen er det man kan spise til slutt .

Vel, poenget mitt er kanskje at dersom man blir veldig sliten av å gå hjemme med barnet/a en dag eller to, gjør noe annet med dem enn du vanligvis pleier .

Gammel 18-02-07, 12:29   #11
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg elsker mine barn, men Gud bedre så sliten jeg er innimellom! Jeg har ikke disse naturlige Mary Poppins - genene, og synes ofte jeg går rundt som en vandrende bombe - klar til eksplosjon

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Jeg kunne tenkt meg en hjemmedag uten barn

Det har jeg gjort . En dag i uka, som er bare min! Et år fremover skal jeg sparke ut mann og barn hver fredag, før jeg lager meg en latte og leser avisen. Og så skal jeg bedrive det jeg vil. kanskje vaske et gulv, kanskje ikke. Kanskje rydde litt, kanskje ikke. Men i hvert fall lese bok og strikke litt og gjøre koseting!

Jeg ble så sliten av småbarn og jobb; jeg følte meg fullstendig oppspist og invadert. Å få et pusterom var bare helt nødvendig. Nå merker jeg at bare tanken på fridagen min får meg i bedre humør og gir mer overskudd.

Gammel 18-02-07, 12:44   #12
Zip
I farta!!

Zip sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 59
Zip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de flesteZip er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes absolutt det er "lov" å bli sliten av barna sine. Tror det er veldig få som kan si at de aldri har vært slitne av barna sine.
Jeg føler meg sjelden sliten, er hjemme med vesla på snart 9 mnd og de to største er hjemme fra bhg to dager. Synes det er en topp løsning. Deilig når de er i barnehagen men veldig kjekt når de er hjemme og . Jeg skal være hjemme et år ekstra med vesla og det gleder jeg meg veldig til. Nyter tiden med småbarn i huset
Nå har vi ganske rolige og bedagelige unger som sover bra så alt dette kommer nok mye ann på ungene og.

Gammel 18-02-07, 14:17   #13
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"Lov"?

Jeg trodde det var uungåelig, jeg.

Det er klart det er slitsomt å være hjemme med ungene sine! Hyggelig, koselig og alt, men slitsomt - ja! Hjemmeværende elsker jo selv å fremheve at de ikke bare "går hjemme", men faktisk gjør en JOBB!

Det som er slitsomt med en 2-åring er at de kan være så intenst til stede og kreve deg så heftig HELE tiden. Man får ikke disponert sin egen tid eller sine egne tanker.

Nå har vi snart 3 stk under 5 år - hvis noen forteller meg nå at jeg ikke har "lov" til å være sliten, så kommer jeg til å fike dem opp!!

Gammel 19-02-07, 13:41   #14
Buffe
Bare svada..

Medlem siden: Feb 2007
Buffe har et hav av muligheter foran seg
Standard

Skulle Storebror vært hjemme med meg en dag så måtte vi gjort husarbeid og vasket. Da hadde han hatt oppgaver hele tiden istedenfor å henge på meg og kjedet seg.

Der kom barnearbeidet frem igjen

Pappan lokket han i går: "Om du rydder vekk lekene dine skal vi vaske gulvet etterpå" Gutten har vel aldri vært så rask til å rydde noen gang

Gammel 19-02-07, 14:51   #15
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Kanskje jeg skulle tipse den anonyme damen om FP? *Stedet hvor mødre tør innrømme at de bare er mennesker.*

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:36.