Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Fårikålsesongen – har dere medlidenhet med dyrene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-09-10, 09:18   #1
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 264
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Fårikålsesongen ... Har dere medlidenhet med dyrene?

Jeg spiser ikke kjøtt.
Ikke på grunn av medlidenhet med dyr,
men jeg synes det er greit å vite at ingen må både leve og dø for at jeg skal bli mett.

Jeg er sikkert litt gammeldags i hodet som tenker at det er "koselig" med dyr som blir til fordi de er fine og nyttige mens de lever, og så kan man benytte anledningen og spise dem etterhvert.
I motsetning til masseproduksjon hvor alle blir til med ett formål: Mest mulig mat på minst mulig plass.

Men.. er jeg naiv når jeg tror at Norge er et bra land i forhold til dette?

Gammel 29-09-10, 09:20   #2
Pappalille
Tøff

Pappalille sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Blogginnlegg: 57
Pappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt avPappalille har mye å være stolt av
Standard

Dyr er dyr, og lam og sau er velsmakende dyr.

Terry Pratchett
Pappalille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 09:29   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veravera:

Jeg blir forresten litt oppgitt når man først klager over hvor fælt det er å spise nusselige små lam og så sier at man ikke kan bli veggis fordi man ikke greier å spise riktig. Du kan ikke få i pose og sekk. Om du ikke greier å få i deg nok proteiner som veggis, så er det din egen feil.

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Jeg er sikkert litt gammeldags i hodet som tenker at det er "koselig" med dyr som blir til fordi de er fine og nyttige mens de lever, og så kan man benytte anledningen og spise dem etterhvert.

Jeg vil ikke si at det er en spesielt gammeldags tanke, det er faktisk en relativt nymotens idé. Folk var ikke gladere i dyra sine før, eller hadde dem mer for kosens skyld.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 09:30   #4
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Men.. er jeg naiv når jeg tror at Norge er et bra land i forhold til dette?

Nja...
Landbruket i Norge er i ferd med å industrialiseres ganske kraftig. Det er ikke noen hemmelighet at dyra betaler prisen for økt produktivitet og et massivt krav pm lavere matpriser ( vi har Europas billigste mat )

Men Norge er bra, vi er langt framme på dyrevelferd og den nye Dyrevelferdsloven er en milepæl i så måte!

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 09:05   #5
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Nei.
Dyr er mat, sånn er det bare. Jeg har ett ønske om at de skal behandles humant, og gjerne være løse på beite mest mulig. Utover det bruker jeg lite tid på å dvele over dette.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 09:07   #6
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og til TS,ta deg en tur innom nærmeste gård, vær med å lesse opp transporten og bli med dyra inn. Bildet du har laget deg i hodet stemmer ikke med virkeligheten og hadde hatt godt av en realtitets orientering.

Floksa, bonde som støtt og stadig gråter når dyrebilen reiser, men jeg vet i allefall at det dreier seg om følelser inni MITT hode, ikke kua sitt

Gammel 29-09-10, 09:13   #7
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nå er det en gang sånn at vi er rovdyr, sånn er bare naturen. Så nei, tenker ikke særlig på de stakkars dyra, men håper jo de blir slaktet på en human måte.

Gammel 29-09-10, 09:39   #8
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Fårikålsesongen – har dere medlidenhet med dyrene?

Nei det tenker jeg ikke på.

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 09:43   #9
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mest medlidenhet med meg selv, for jeg liker ikke fårikål. :full av empati:

Gammel 29-09-10, 09:42   #10
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes ikke det er spesielt stas med slakting av dyr, det er en soft spot. Jeg er aldri med å leverer dyr til slakt her hjemme, jeg er egentlig aldri med dyra på noe som helst. Bortsett fra de vi har for kosens skyld.
Skulle jeg gått i grisehuset ville nok sørgelig få dyr ha blitt levert gitt.

Jeg er absolutt klar over min egen dobbeltmoral i dette siden jeg jo spiser kjøtt, har ikke helt klart for meg hvorfor jeg er skrudd sammen på denne måten.

Gammel 29-09-10, 10:04   #11
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Så du mener at dyra ikke blir stresset av trang og langvarig transport samt oppbevaring på fremmed sted og med fremmede lukter?

Jeg håper du har rett.

Gammel 29-09-10, 10:08   #12
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mani, her.

Så du mener at dyra ikke blir stresset av trang og langvarig transport samt oppbevaring på fremmed sted og med fremmede lukter?

Jeg håper du har rett.

Selvfølgelig opplever de stress, men det utelukket negativt?
Svært mange hester opplever stress i forbinnelse med konkuranser, men de færreste omtaler det som noe negativt?
Hverken transport eller oppstalling er spesielt trang altså.

Gammel 29-09-10, 13:40   #13
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi som jobber med dyr tar jo alle mulige hensyn vi kan for å unngå stress.
I tillegg samarbeider man mye lettere med dyra hvis man selv er rolig.
Ingenting er så dumt som å begynne å stresse for at leveringa går tregt, og så skylde på grisen som plutselig er så vanskelig. Vi tar dem så rolig vi kan ut av bingene, følger dem i deres tempo så langt det er mulig til bilen, og de går alltid sammen fler og fler. Transportbilene har gjerne en sånn strøm-jager for vanskelige tilfeller, men jeg har faktisk aldri sett den blitt brukt. Sjåførene er også opplært til å beholde roen og følge dyras tempo.
Grisen gasses først på slakteriet, og går sammen hele veien. Jeg tenker at de sikkert er stresset, slik de alltid er ved en flytting. Det betyr jo ikke at de er stresset fordi de vet at de snart er ribbe! Det er følelser vi tilegner dyret, som de ikke har evne til. Mener jeg, da. På det slakteriet jeg har besøkt sto storfe i rekke i fangbåser, og ble slaktet fortløpende. Det var ikke sånn at de sto rett ved de som foretok selve avlivingen. Hester blir alltid slaktet først på morgenen, før man starter opp med kyr, fordi de kan reagere sterkere på lukter og sånt.

Gammel 29-09-10, 10:35   #14
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Har overhodet ikke noe i mot dette nei. Dyr er mat, og så lenge de behandles bra mens de lever, så er det helt greit.

Jeg tror heller ikke at dyrene lider noen stor nød, hverken på vei til, eller på slakteriet. Selvfølgelig er det litt stress for dem i bilen, vil jeg tro, men ikke verre enn at de takler det.

Det jeg er mest bekymret for når det gjelder transporten, er om bilen skulle komme ut for en ulykke. Da får jeg stor medfølelse for dyrene. Ser på adressa.no nå at en dyretransport har veltet i Nord-Trøndelag, og jeg håper for all del at det ikke var dyr ombord.

Floksa, eller andre som kanskje vet: Vi ønsker jo alle at dyr skal leve et godt liv, og vi reagerer kraftig når vi hører om tilfeller hvor dette ikke skjer, fordi vi synes synd på dyrene. Men om man ser på det levende dyret som mat; har levevillkårene betydning for hvordan kvaliteten på kjøttet blir?

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 10:46   #15
Slettet bruker
Passiv

Standard

Nei. Jeg tror sauene har gode liv, til husdyr å være.

Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 11:04   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

OK, hvis det var du prøvde å få fram i hovedinnlegget ditt så foreslår jeg en litt annen approach. Det lønner seg nemlig å ha både overskrift og innhold som beskever det du vil snakke om,i ditt tilfelle tydeligvis dårlig dyretransport og ulempene ved store slakterier. Det er ikke så lett å skjønne når du linker det spesielt opp mot fårikålsesong og dyr som breker etter barna sine, spedd på med masse gråtesmileyer.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 11:15   #17
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Embs, her.

Hvorfor går du ut fra at dette er bedre? Med mange små slakterier blir det jo nesten umulig å følge opp hvordan de faktisk driver. Jeg tror større enheter gir mer profesjonelle internrutiner og bedre kontrollmuligheter for myndighetene. Det er en grunn til at det ikke er lov å drive med hjemmeslakting for hvem som helst lenger.

Jeg tror nok dessuten at det er like viktig for et gårdsslakteri å tjene penger som for et større slakteri. Dette er levebrødet til folk, ikke en hobby de driver med for at du skal kunne ha god samvittighet når du spiser fårikålen din.

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

OK, hvis det var du prøvde å få fram i hovedinnlegget ditt så foreslår jeg en litt annen approach. Det lønner seg nemlig å ha både overskrift og innhold som beskever det du vil snakke om,i ditt tilfelle tydeligvis dårlig dyretransport og ulempene ved store slakterier. Det er ikke så lett å skjønne når du linker det spesielt opp mot fårikålsesong og dyr som breker etter barna sine, spedd på med masse gråtesmileyer.

Tenker ikke på tilfeldige gårdslakteri, men profesjonelle gårdslakteri. Det er bedre fordi man slipper lange dyretransporter bla, og det blir ikke samme samlebåndopplegget...

Og glitter: Hvordan skal jeg vite hvordan diskusjonen utartet seg videre her inne? Det er det ingen som kan ane Jeg skrev det jeg tenkte der og da, ikke noe annet...Lurte på om det var andre som brydde seg om det...Og noen gjør det, mens andre gir blaffen.
At jeg nå nevner dyretransport og slaktingen, er vel bare et ledd videre...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 11:19   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk flashback til sangtimene på barneskolen, jeg nå:

On a wagon, bound for market
there's a calf with a mournful eye ...

(Kilde: youtube.com)

Gammel 29-09-10, 11:29   #19
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Nei, den betalingsviljen er det nok sikkert dårlig med Floksa.
Og for noen er produksjonsdyr både en hobby, yrke og næringsvei Og mange bønder er ikke altid like glade for å levere dyrene sine. Både pga det langvarige stresset som dyrene må gjennomgå før dem ender som mat, og pga at mange har så ufattelig lang transport framfor seg. Derfor ville dem helt sikkert foretrukket små lokale slakteri istede.
Så kommer vel nå sprørsmålet om hvorfor dem da driver med dyr? Men hva annet kan en bonde gjøre på bondelandet for å overleve...?

Når det gjelder kjæledyr, så gjør man vel ofte avvenningen minst mulig traumatisk vil jeg tro?

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-09-10, 12:06   #20
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Nei, den betalingsviljen er det nok sikkert dårlig med Floksa.
Og for noen er produksjonsdyr både en hobby, yrke og næringsvei Og mange bønder er ikke altid like glade for å levere dyrene sine. Både pga det langvarige stresset som dyrene må gjennomgå før dem ender som mat, og pga at mange har så ufattelig lang transport framfor seg. Derfor ville dem helt sikkert foretrukket små lokale slakteri istede.
Så kommer vel nå sprørsmålet om hvorfor dem da driver med dyr? Men hva annet kan en bonde gjøre på bondelandet for å overleve...?

Når det gjelder kjæledyr, så gjør man vel ofte avvenningen minst mulig traumatisk vil jeg tro?

Ja, å være bonde og produsere mat bør være et kall og en national dugnad
At noen også har det som hobby er irrelevant. Matproduksjon er en næringsvei og man er avhengig av holde kostnadene lavere enn inntektene.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:44.