Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-09-10, 22:09   #21
Shamu
På opplading
 
Shamu sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Innlegg: 3.859
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Her har de bommet på takten, veldig.

__________________
Jente 95, Gutt 04, Jente 06

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 15:31   #22
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.855
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Teit og tåpelig. I tillegg tydeligvis krenkende. Tipper at KIWI leter etter en ny partyplanner nå.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:03   #23
Lhi-My
Bør lage seg en tittel selv
 
Lhi-My sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 4.902
Lhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt avLhi-My har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Det høres mest ut som en dårlig russefest.

Lhi-My er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:18   #24
Embriksmamma
Bokglad
 
Embriksmamma sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Innlegg: 8.390
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Bare dumt.

__________________
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
There is a life about to start
When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:23   #25
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Ja. Tja. Tjo. Jeg tror ikke jeg hadde følt meg spesielt krenket over dette om jeg var same. Det var ikke hysterisk morsomt heller. Bare teit liksom.

Eller så kan det være at jeg begynner å bli litt trøtt på alle som blir personlig krenket over ting som er på gruppenivå. Krenket. Krenket. Alle er så forbaska krenket hele tiden. :gørp:

Overtramp på enkeltmenneskers rettigheter er noe helt annet.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:28   #26
Pasta
En skrue løs
 
Pasta sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Innlegg: 7.678
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja. Tja. Tjo. Jeg tror ikke jeg hadde følt meg spesielt krenket over dette om jeg var same. Det var ikke hysterisk morsomt heller. Bare teit liksom.

Eller så kan det være at jeg begynner å bli litt trøtt på alle som blir personlig krenket over ting som er på gruppenivå. Krenket. Krenket. Alle er så forbaska krenket hele tiden. :gørp:

Overtramp på enkeltmenneskers rettigheter er noe helt annet.

Jeg må si meg enig med Esme her. Dette er litt vel mye blåst opp.
Morsomt kan jeg vel uansett ikke si at det var.

__________________
2001, 2005, 2020
Pasta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:48   #27
Fibi
Prematurmamma
 
Fibi sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Innlegg: 14.671
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Eh, oops...

Glad jeg ikke jobber i kiwi lengre.

__________________
Jente 03 - Gutt 08 - Gutt 14 (uke 24+6)

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 16:59   #28
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja. Tja. Tjo. Jeg tror ikke jeg hadde følt meg spesielt krenket over dette om jeg var same. Det var ikke hysterisk morsomt heller. Bare teit liksom.

Eller så kan det være at jeg begynner å bli litt trøtt på alle som blir personlig krenket over ting som er på gruppenivå. Krenket. Krenket. Alle er så forbaska krenket hele tiden. :gørp:

Overtramp på enkeltmenneskers rettigheter er noe helt annet.

Dette signerer jeg.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 17:03   #29
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Fy søren, dette var nitrist lesning. At det går an å være tett. Smakløst, respektløst, og et hån mot en minoritetsgruppe som har måttet tåle mye fra før.

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 17:38   #30
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Hvor eller hva er egentlig dette hånet dere snakker om? Hån forutsetter i mitt hode en bevisst intensjon om å ramme noen på en negativ måte. Jeg tror neppe det var meningen her. Er da handlingen så avskyelig som mange her later til å mene? Lage, dele ut og ta på seg en grönn kofte som kan minne om en samekofte, det er automatisk nedlatende, trist og hånende?

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 17:41   #31
Apple
Elsker gamlis- godis
 
Apple sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 8.695
Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Jeg har latt være å kommentere i tråden fordi jeg ikke har visst helt hvordan jeg skal formulere meg. Men Mauser sa det jeg egentlig tenkte. At artister forlater arrangementet er da veldig til melodrama?

Apple er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 17:55   #32
Lorien
Pauset
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 2.834
Blogginnlegg: 40
Lorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelenLorien er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Nå hadde jeg skrevet et veldig langt innlegg, men så orket jeg ikke.

Prøv å bo her jeg bor, og se problematikken og fordommene med egne øyne, så reagerer dere kanskje også på å kle opp ørten drita fulle nordmenn på firmafest i "samekofte".

Lorien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 21:58   #33
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Hvor eller hva er egentlig dette hånet dere snakker om? Hån forutsetter i mitt hode en bevisst intensjon om å ramme noen på en negativ måte. Jeg tror neppe det var meningen her. Er da handlingen så avskyelig som mange her later til å mene? Lage, dele ut og ta på seg en grönn kofte som kan minne om en samekofte, det er automatisk nedlatende, trist og hånende?

Det tyder først og fremst på dumskap og ignoranse. Festarrangørene har opplagt ikke brydd seg med å sette seg inn hvor viktig samekofta er som symbol for samene. Og hvis man som arrangør av en stor fest går til det skritt å bestille en haug av kiwigrønne kofter fra Kina for å ha det moro i offentlig rom på et sted hvor kofta er viktig for mange, så burde man vel kanskje ha tatt seg bryet å spørre noen og ikke bare ha Eia og Tufte som referanseramme. Jeg har ikke kalt det hån, og jeg tror ikke det var intensjonen var ond, men å ikke bry seg med å finne ut om dette var en ok ting å gjøre, er respektløst.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 22:05   #34
Enhjørning
Gullfisk
 
Enhjørning sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Innlegg: 9.510
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Opprinnelig lagt inn av Lorien, her.

Nå hadde jeg skrevet et veldig langt innlegg, men så orket jeg ikke.

Prøv å bo her jeg bor, og se problematikken og fordommene med egne øyne, så reagerer dere kanskje også på å kle opp ørten drita fulle nordmenn på firmafest i "samekofte".

Lorien sa det jeg tenkte.

Vi har akkurat begynt (ja, i hundreårsperspektiv er de siste 20-30 årene "akkurat") å ta tilbake kulturen, språket og symbolene og frigjøre det fra årevis med undertrykkelse, fortielse, fornorsking og de siste årene hån, latterliggjøring, stereotypier og fordommer.
Et slikt stunt stikker dypt hos noen.
Àdjagas som formidlere av denne kulturen følte det nok veldig feil å skulle spille i en sånn setting, det har jeg ingen problemer med å forstå.

__________________
"Dewey var en fin fyr." (sitat: David Massey, HiO)
Enhjørning og gutta: 02.09.69, 11.01.05 og 27.08.09
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:20   #35
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.985
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Opprinnelig lagt inn av Enhjørning, her.

Lorien sa det jeg tenkte.

Vi har akkurat begynt (ja, i hundreårsperspektiv er de siste 20-30 årene "akkurat") å ta tilbake kulturen, språket og symbolene og frigjøre det fra årevis med undertrykkelse, fortielse, fornorsking og de siste årene hån, latterliggjøring, stereotypier og fordommer.
Et slikt stunt stikker dypt hos noen.
Àdjagas som formidlere av denne kulturen følte det nok veldig feil å skulle spille i en sånn setting, det har jeg ingen problemer med å forstå.

Nettopp! Trist at det finnes folk i 2010 som ikke ser problematikken. Det er nesten lettere å forstå andre urbefolkninger i andre land enn i sitt eget.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:35   #36
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Nettopp! Trist at det finnes folk i 2010 som ikke ser problematikken. Det er nesten lettere å forstå andre urbefolkninger i andre land enn i sitt eget.

Jeg har ikke lyst å forsvare dette her fordi jeg synes det var smellteit. Men det er da vitterligen omdiskutert blant samer også dette hva de synes, om det er noe å bli krenket over eller å trekke på skuldrene over.

Samers rett til å holde på sin kultur og få morsmålundervisning er viktig. Det betyr ikke helt råautomatisk at dette er krenking av samer altså. Jeg ser ikke det sånn helt åpenbart i hvert fall. Mer sånn uprofesjonelt av en kjede og veldig teit.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:39   #37
mkj
Off the map.
 
mkj sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 14.133
Blogginnlegg: 10
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Jeg synes dette var et dustete opplegg,men hisser meg ikke opp over det. Og hadde jeg vært same så kunne jeg nok godt ha spandert på meg en liten latter.

Men teit - det var det. Jeg er enig med Esme - folk blir alt for lett krenket av alt mulig rart.

__________________
røverunger 03 og 08
mkj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-10, 23:48   #38
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.985
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg har ikke lyst å forsvare dette her fordi jeg synes det var smellteit. Men det er da vitterligen omdiskutert blant samer også dette hva de synes, om det er noe å bli krenket over eller å trekke på skuldrene over.

Samers rett til å holde på sin kultur og få morsmålundervisning er viktig. Det betyr ikke helt råautomatisk at dette er krenking av samer altså. Jeg ser ikke det sånn helt åpenbart i hvert fall. Mer sånn uprofesjonelt av en kjede og veldig teit.

Vel, jeg er vel kanskje inhabil som faktisk er same og selv har fått føle diskriminering på kroppen. For ikke å snakke om min mor og hennes søsken som ble plassert på internat, nektet å snakke språket sitt og skrubbet fordi de var "skitne". Tiden leger alle sår, men ting tar faktisk tid.

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 00:00   #39
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Opprinnelig lagt inn av MissS, her.

Vel, jeg er vel kanskje inhabil som faktisk er same og selv har fått føle diskriminering på kroppen. For ikke å snakke om min mor og hennes søsken som ble plassert på internat, nektet å snakke språket sitt og skrubbet fordi de var "skitne". Tiden leger alle sår, men ting tar faktisk tid.

Jeg skjønner jo at man blir lei seg om man mener at dette stuntet er ment å latterliggjøre samer. Og om de hadde hatt en samevitsefestival eller noe så hadde det jo vært klart latterliggjøring. Dette kunne vel likegodt ha vært en "homage" på en måte, som når man tar på seg en cowboyhatt når man skal ha amerikansk fest. Det er jo ikke noe dårlig ting å være same, så at noen kler seg ut som en same skjønner jeg ikke helt uten videre skal være hån.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg jeg, men jeg får prøve. Det blir nesten litt mer diskriminerende å anta at det "selvfølgelig" er hån, for det skulle på et vis indikere at det er noe dårlig i å være same. Om nå kiwi hadde åpnet en filial i Russland og de hadde tatt på seg grønne kosakkluer, det hadde vært (for meg da) omtrent det samme. En slags gimmick for at man er i et område med egen kultur.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-09-10, 00:07   #40
MissS
Like blid!
 
MissS sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 4.985
MissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de flesteMissS er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Grønne samekofter på KIWIs årsfest

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Jeg skjønner jo at man blir lei seg om man mener at dette stuntet er ment å latterliggjøre samer. Og om de hadde hatt en samevitsefestival eller noe så hadde det jo vært klart latterliggjøring. Dette kunne vel likegodt ha vært en "homage" på en måte, som når man tar på seg en cowboyhatt når man skal ha amerikansk fest. Det er jo ikke noe dårlig ting å være same, så at noen kler seg ut som en same skjønner jeg ikke helt uten videre skal være hån.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal ordlegge meg jeg, men jeg får prøve. Det blir nesten litt mer diskriminerende å anta at det "selvfølgelig" er hån, for det skulle på et vis indikere at det er noe dårlig i å være same. Om nå kiwi hadde åpnet en filial i Russland og de hadde tatt på seg grønne kosakkluer, det hadde vært (for meg da) omtrent det samme. En slags gimmick for at man er i et område med egen kultur.

Hvorfor tok de på seg samekofter? Fordi det var fint? Neppe. Vi har hørt samevitser i årevis, folk som gjør narr av kulturen, språket, måten å snakke på. Diskriminering og rasisme i sitt eget land. Er det så vanskelig å forstå at man føler det er respektløst? Virkelig? Jeg blir oppriktig overrasket. Å sammenligne det med å ta på seg en cowboyhatt gir meg følelsen av at du ikke har skjønt det. Misforstå meg ikke. Jeg blir ikke sint, men heller matt. Vi har nei til rasisme, ler ikke av at noen er mørk i huden eller om så gul, men er man same - ja, da skal man tåle det. Man skal for all del ikke føle seg krenket...

__________________
Damned if you do, damned if you don't.
MissS er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no