Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > Skilpaddas flisespikkeri

Hvem skole (dialekt)

Skilpaddas flisespikkeri Ingen flis for liten - her er det fritt frem for alle pedanter!

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 20:58   #21
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Men er det ikke rart at lærerne her bruker det feil? Burde ikke dem vist bedre?

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:00   #22
apan
I mål
 
apan sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 27.125
Blogginnlegg: 84
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Opprinnelig lagt inn av Azi, her.

Men er det ikke rart at lærerne her bruker det feil? Burde ikke dem vist bedre?

Tja, det er ganske mye folk som er oppvokst i Norge bør vite ift språk som mange ikke vet. Tror ikke lærere er i noen særstilling, men jeg er enig i at det er ekstra ille at det jevnlig brukes foran barn som lett tar etter.

__________________
Storebror (2005), lillestoresøster (2010) og lillebror (juli 2015)
apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:04   #23
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.822
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Vel - vi påpeker til stadighet språkfeil hos svigerinna mi, som underviser blant annet i norsk. Da blir hun blodig fornærmet, og legger ut i det vide og brede om at det norske språket er i stadig forandring.

Åh, hvor gøy det er, for hun blir like hissig hver eneste gang.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:16   #24
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Og så sier de henne(r) i stedet for hun. 'Henne får IKKE komme i busjdan min!'

Helt løk er det.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:18   #25
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Og så sier de henne(r) i stedet for hun. 'Henne får IKKE komme i busjdan min!'

Helt løk er det.

Er det ikke motsatt for tiden? "Jeg snakket lenge med hun" etc?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:19   #26
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Ja, det også.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:22   #27
Turban Smukk
sukk
 
Turban Smukk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 4.476
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Vel - vi påpeker til stadighet språkfeil hos svigerinna mi, som underviser blant annet i norsk. Da blir hun blodig fornærmet, og legger ut i det vide og brede om at det norske språket er i stadig forandring.

Men det er det jo. Hvor mange her sier "Hvis kjole er det?" "Hvis bil er det?"

Jeg husker at jeg ble mektig irritert som åttendeklassing da naturfagslæreren insisterte på å skrive "øyer" i stedet for "øyne" på tavlen. Jeg syntes ikke det gikk an (og synes egentlig fremdeles ikke det går an). Det er jo feil. Men sannsynligvis en feil som blir riktig, på sikt?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:28   #28
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Og så sier de henne(r) i stedet for hun. 'Henne får IKKE komme i busjdan min!'

Helt løk er det.

JA! Det har jeg også irritert meg over. Henne meg ditt og henne meg datt. Stakkas barn dem kommer til å bli mobba når dem blir voksen og skal vekk her i fra.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:31   #29
Azi
Come what may...
 
Azi sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.216
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Vel - vi påpeker til stadighet språkfeil hos svigerinna mi, som underviser blant annet i norsk. Da blir hun blodig fornærmet, og legger ut i det vide og brede om at det norske språket er i stadig forandring.

Åh, hvor gøy det er, for hun blir like hissig hver eneste gang.

Læreren til jenta mi hadde tett samarbeid med oss pga språket til 10 åringen min. Ble stadig sjokkert over skriveleifene hennes og hun "rette" med sine uvaner/feil. Det heter ikke HVEM. Det heter hvilken. Men kom ikke gjennom der gitt. Hun er da lærer og vet best.

__________________
The greatest thing you'll ever learn is just to love and be loved in return.
eden ahbez, "Nature Boy" (1948).
Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 12:15   #30
Philippa
Aktiv
 
Philippa sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 258
Philippa er populærPhilippa er populærPhilippa er populær
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Her i Bergen sier vi jo "kafforen skole går du på?" eller enda enklere "kalla skole går du på?"
Så jeg har igrunnen ikke så mye å bidra med her - innser at dialekten min ikke er så feilfri... Men jeg syns "hvem skole" og "henne får ikke lov" og "jeg snakket lenge med hun" er schikkeli teit, asså.

Philippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 12:17   #31
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

På Nedre Romerike sier vi hvilken skole, hvilken klasse, hvilken barnehage. Dere på Øvre Romerike gjør og sier så mye rart

Nåhå - jeg har vokst opp på nedre Romerike. Og sagt hvem skole i hele mitt liv. Nesten. Denne tråden fikk meg til å innse at her har jeg jaggu tapt noe dialekt. Det var ikke bra.

  Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 12:30   #32
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.476
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Østfoldingene har gjort dette i åresvis....

__________________
Storesøster '05 og Lillesøstrene '08

"Det handler om å bli glad i seg selv som medfødt feilvare. I stedet for hele tiden å prøve å ligne på et glansbilde." Per Fugelli
sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 12:46   #33
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.903
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

På Nedre Romerike sier vi hvilken skole, hvilken klasse, hvilken barnehage. Dere på Øvre Romerike gjør og sier så mye rart

"Hvem skole" var i alle fall ofte hørt på Nedre Romerike da jeg vokste opp på 70- og 80-tallet. (Det kom aldri i min munn, da, selvfølgelig. ) Den største kjepphesten min var "hvem schino skal dere se?", som skolevennene stadig lirte av seg.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-10, 12:52   #34
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.773
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvem skole (dialekt)

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg kaller ikke det dialekt, jeg kaller det feil. Det brukes feil mange steder.

Jepp.

Takke meg til dialekter som "kalla" (som er dialekt for hvilken, hvem heter "ken") Det er dialekt.
Men når de kommer med "Ken skole" så er det feil. Like feil som "hvem skole".

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no