Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-08-10, 19:16   #661
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Jeg bare lurer på en ting. Og det er et oppriktig spørsmål, altså.
Men dere som jobber 100% begge to og avhjelper situasjonen med vaskehjelp, au pair etc. Ansetter dere da menn til disse stillingene?

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 19:28   #662
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Så det er mer fritt å velge noe en egentlig ikke vil, men som man igrunn ikke vet om man vil, av solidaritet til de som er sikker på at de handler fritt fordi de velger det motsatte av "tradisjonelt"?

Nei. Men man må bare ikke gå og tro at man tar beslutninger helt løsrevet fra hvem man er og hvor man kommer fra, liksom.

Jeg har valgt et av de to mannsdominerte fagene i humaniorakretsen. Jeg gjorde det fordi jeg vokst opp i en familie som synes menn er kule og damer er teite, og for å få det minste snev av respekt til tross for mitt kjønn måtte jeg derfor velge mannsdominert. Jeg var ikke bevisst på det da beslutningen ble tatt, men jeg ser det nå. Og jeg er ikke den eneste datteren som har gjort dette for å glede min far. (Uten at det hjalp det spor).

Jeg hadde lyst på den utdanningen, altså. Og jeg trives med den. Men det var ikke et fritt valg på individuelt grunnlag, selv om jeg trodde det den gangen. Det at man tar betingede valg, degraderer oss ikke som mennesker, altså. det bare hjelper oss å forstå.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 19:32   #663
kie
weird
 
kie sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 5.456
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

I tillegg har du vært påvirket av om familien din hadde utdanning eller ikke, om du gjorde det bra på skolen, hvor god råd dere hadde og hvor du vokste opp, i tillegg til venner, lærere og andre signifikante påvirkere.

Mitt poeng er at ingen er fri for forestillingene om kjønn og ingen valg er *egentlig* frie. Vi tar valgene vi tar av en rekke bakeforliggende årsaker.

Men nå begynner det vel muligens å bli slik at de fleste forventes å være i jobb uavhengig av kjønn? Jeg opplever i alle fall det at å være i full jobb, sukke over tidsklemma osv. er "å følge strømmen". Det å velge noe annet enn dette er det som for meg, og mange i min generasjon, blir å gjøre noe annet enn det som forventes. Spesielt er forventningen sterk overfor kvinner, synes jeg. De blir jo gjerne bakstreverske fjols og ødelegger for alle sammen så fort de gjør noe som var tradisjonelt før. Sånn sett kan det være "enklere" sosialt å bare følge strømmen og gjøre som de andre.

Altså mener jeg at det å være hjemme for mange av oss i stor grad er et ganske bevisst valg. Skulle jeg ha gjort som jeg er lært opp til og som det blir forventet av meg så ville jeg jo ha gått for "barnehage og jobb"-varianten. Ikke hjemmemammatilværelsen.

Slik har jeg veldig inntrykk av at det er for mange andre som er hjemme nå også. Det er et bevisst valg og ikke noe man bare gjorde fordi man fulgte strømmen. Det er det som ble løsningen etter en tankeprosess om hvordan man best skal leve livet og hva som er viktige prioriteringer. Jeg vet ikke om en som bare har ramlet inn i hjemmemammatilværelsen fordi "alle andre gjør det".

At det blir flest kvinner som tar disse valgene tror jeg har mye å gjøre med det Floksa påpekte tidligere. Lønn og slike ting som påvirker konklusjonen når et foreldrepar setter seg ned en kveld med kalkulatoren for å finne ut hva de har råd til og hvor mye tid de får igjen for pengene. I tillegg tror jeg dessverre det er mange i kvinnedominerte yrker som er "flinke piker" og reduserer stillinger etc. når helsa ikke tåler jobben lenger, når de egentlig skulle ha søkt attføring e.l.

__________________
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 19:41   #664
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Norge, ja.

Trodde dette var almennkunnskap. I Norge velger folk veldig tradisjonelt. Mer tradisjonelt enn i resten av verden.


Jeg beklager, hersketeknikk virker ikke på meg. Glemte jeg å nevne det?


Bortsett fra den samme OECD (2002)-rapporten som to av linkene dine viser til, snakkes det om Europa, den vestlige verden og den industrialiserte verden (som stort sett defineres som den vestlige verden). Det er en smule mindre enn Verden. Ta Kina og India. Har de større eller mindre kjønnsforskjeller enn Norge, i sær når det gjelder kvinners lønn og rettigheter i arbeidslivet? Du har halve verden bare der. Legg til resten av Asia, Afrika og store deler av Sør-Amerika, og gjør samme sammenligningen. Og link 1 går jo svært langt i å forklare hvorfor det tilsynelatende er så enorme forskjeller i (det geografiske) området som sammenlignes, om det nå er Europa eller "verden".

I Norge har man dermed noe av det aller beste arbeidsmarkedet for kvinner i verden (hele), og det påvirker statistikken tilsvarende.

Link 1: " I følge internasjonale sammenlignbare studier har Norge et av de mest kjønnsdelte arbeidsmarkeder i den industrialiserte verden." [...]

"Sannsynligvis er dette likevel ikke et paradoks, men heller slik at det faktisk er kvinners høye yrkesdeltagelse som forklarer kjønnssegregeringen i arbeidsmarkedet. I Norge og de andre skandinaviske landene er mange tradisjonelle omsorgsoppgaver overført fra familien til markedsøkonomien. Det er overveiende kvinner som fyller disse jobbene som nå lønnes på arbeidsmarkedet. «Kvinners nye inntog i arbeidslivet [har] først og fremst skjedd på områder som har «liknet» på det private familiearbeidet», skriver Solheim og Teigen (2006:3). I land med lavere kvinnelig sysselsetting skjøttes omsorgsoppgavene ofte i privatsfæren, og omsorgsarbeidet faller utenfor yrkesstatistikken. Dermed har land som tradisjonelt regnes som mindre likestilte enn Norge, tilsynelatende en mindre grad av kjønnssegregering på arbeidsmarkedet enn oss, fordi omsorgsoppgavene i disse landene utføres hjemme, av ubetalt arbeidskraft (Jensen og Storvik 2006, Solheim og Teigen 2006)."

Link 2: "I følge OECD er det norske arbeidsmarkedet et av de mest kjønnsdelte i verden (OECD 2002)." Igjen, hvilken verden - og er det slik her også at Norges ekstremt høye kvinnedeltakelse i arbeidslivet skaper paradokset det vises til i link 1?

Link 3: Ikke spesielt relevant med akademikernes manifest, vel?

Link 4: " - Norge har i dag ett av Europas mest kjønnsdelte arbeidsmarked." Og dessuten en snurrig kommentar til artikkelen i diskusjonsfeltet: "Men den mannlige konspirasjonen, har feministene funnet ut, strakk seg altså lenger enn det: inn i kvinners hjerner. Det er DE som velger sine liv, og de velger feil. Så sier statistikken."

Link 5: "I følge OECD er det norske arbeidsmarkedet et av de mest kjønnsdelte i verden (OECD 2002)". Se link 2.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.

Sist redigert av Mauser : 13-08-10 kl 20:57.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 21:31   #665
Skremmern
Ringskrømt
 
Skremmern sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Innlegg: 20.273
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Nei. Men man må bare ikke gå og tro at man tar beslutninger helt løsrevet fra hvem man er og hvor man kommer fra, liksom.

Jeg har valgt et av de to mannsdominerte fagene i humaniorakretsen. Jeg gjorde det fordi jeg vokst opp i en familie som synes menn er kule og damer er teite, og for å få det minste snev av respekt til tross for mitt kjønn måtte jeg derfor velge mannsdominert. Jeg var ikke bevisst på det da beslutningen ble tatt, men jeg ser det nå. Og jeg er ikke den eneste datteren som har gjort dette for å glede min far. (Uten at det hjalp det spor).

Jeg hadde lyst på den utdanningen, altså. Og jeg trives med den. Men det var ikke et fritt valg på individuelt grunnlag, selv om jeg trodde det den gangen. Det at man tar betingede valg, degraderer oss ikke som mennesker, altså. det bare hjelper oss å forstå.

Ja, det vet jeg. Vi påvirkes og formes av det rundt oss. Å tro at man ikke er et produkt av omgivelsene er naivt. Men jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre med det. Altså hva er det vi diskuterer eksakt. Jeg og mannen har som nevnt tidligere byttet roller, og han har prøvd seg som hjemmeværende. vi fikk ingen blikk eller bemerkninger fra de rundt oss, det var ikke noe spesielt med situasjonen, tydeligvis, og det var helt naturlig for oss å prøve og teste ut litt.

Anyhu, jeg trivdes mye mer i rollen, og er den som kan sitte å se på magiske lillebror i en halvtime i strekk, og bare kommunisere med mannen i form av "se så vakker han er, da!!". Jeg er bare helt oppslukt, og selv om mannen titter bort på oss og holder blikket noen sekunder, skjønner jeg at han ikke akkurat deler min iver. Det betyr ikke at jeg elsker lillebror mer, jeg er bare veldig, veldig intens. Nå har jeg pratet meg litt bort her, men poenget mitt er at jeg trives som deltidsansatt, men skal naturligvis øke min stillingsprosent når barna blir litt større. Jeg synes refleksjon er bra i alle situasjoner, men ønsker likevel at individene skal få velge fritt helt uavhengig av bakgrunnen de måtte ha for valgene sine.

__________________
2003 2007 2009 2011
Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 21:53   #666
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Men jeg skjønner ikke hva jeg skal gjøre med det.

Jeg for min del tenker ikke at du skal gjøre noe som helst med det. Det er som om vi skulle ha diskutert krigen i Afganistan, hvis jeg var klar over at det var et kjempeproblem med for lite helsearbeidere der nede (jeg vet ikke, dette er et fiktivt eksempel), så hadde jeg ikke forventet meg at du personlig skulle dra ned dit. Men jeg hadde forventet meg at du var enig med meg i at det var problematisk at det var lite helsearbeidere der nede.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 21:57   #667
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Hvis du med 'samfunnet' mener Norge vil jeg gjerne se denne påstanden dokumentert.

Det stemmer det som Mim sier: arbeidsmarkedet er veldig kjønnsdelt i Norge. Dette er grundig dokumentert i en rekke seriøse forskningsprosjekter. Selvsagt er ikke Norge unikt i forhold til resten av verden: dette er trekk man finner i en rekke vestlige land, men Norge ligger i ytterpunkter av den skalaen uansett.

I India og tilsvarende asiatiske land, er det for eksempel veldig, veldig mye større andel av kvinnelige teknologistudenter enn det er i Norge. En viktig grunn til dette er trolig at indiske kvinner ikke har råd til den luksusen det er å utdanne seg til lavtlønnsyrker, hvis de er skoleflinke nok til å kunne unngå det.

Jeg har masse dokumentasjon på dette, men ikke fra iPhone. Jeg skal se hva jeg kan grave opp senere.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:01   #668
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Jeg mente overhodet ikke å hersketeknikke deg, Mauser, jeg trodde virkelig at enhver avisleser hadde fått med seg at samme hvor mange "velg utradisjonelt"-prosjekter/kampanjer/aktiviteter man kjører på med, så blir jentene hjelpepleiere og sykepleiere og gutta blir snekkere og ingeniører.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:05   #669
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det stemmer det som Mim sier: arbeidsmarkedet er veldig kjønnsdelt i Norge. Dette er grundig dokumentert i en rekke seriøse forskningsprosjekter. Selvsagt er ikke Norge unikt i forhold til resten av verden: dette er trekk man finner i en rekke vestlige land, men Norge ligger i ytterpunkter av den skalaen uansett.

I India og tilsvarende asiatiske land, er det for eksempel veldig, veldig mye større andel av kvinnelige teknologistudenter enn det er i Norge. En viktig grunn til dette er trolig at indiske kvinner ikke har råd til den luksusen det er å utdanne seg til lavtlønnsyrker, hvis de er skoleflinke nok til å kunne unngå det.

Jeg har masse dokumentasjon på dette, men ikke fra iPhone. Jeg skal se hva jeg kan grave opp senere.

Så når vi har et kjønnsdelt arbeidsmarked i Norge, så er det fordi vi kan? Det stemmer jo forsåvidt med Mims linker.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:09   #670
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.524
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Det stemmer det som Mim sier: arbeidsmarkedet er veldig kjønnsdelt i Norge.

Jeg vet at det er slik, men er ikke dette også fordi vi har en veldig høy andel kvinner som er i jobb? I en del andre land er det jo slik at enten er du mamma, eller så er du karrierekvinne. (Italia, er vel typisk slik. Får du en unge er du ute av dansen)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:11   #671
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.694
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Men om det er slik fordi vi har luksusen ved å ha råd til å velge å bli sykepleier selv om man har gode nok karakterer til å bli ingeniør, er det da et tegn på at alt er så ille kjønnsdelt av dype tradisjoner, eller at man muligens velger av interesse?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:14   #672
Harriet Vane
Epikur
 
Harriet Vane sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.796
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Så når vi har et kjønnsdelt arbeidsmarked i Norge, så er det fordi vi kan? Det stemmer jo forsåvidt med Mims linker.

Ja, for jentene trenger ikke å ta ansvar for egen økonomi, for de blir forsørget av menn og /eller staten.

Jeg leser en bok om skam nå, og der fremholdes det at det er få ting menn skammer seg over, men å ikke være i stand til å forsørge familien er en av de få tingene. Det er en stor del av Det Å Være Mann, og heterofile kvinner vil vel mer eller mindre ubevisst skaffe seg menn som tjener mer enn seg/mennene vil skaffe seg damer som tjener mindre enn seg, skik at de innbyrdes forskjellene i et parforhold er riktige, uansett om damen i forhold A tjener mer enn mannen i forhold B.

Det blir vel som høyde, kanskje, de kjempehøye damene finner jo gjerne enda høyere menn. Fordi menn skal være høyere enn damer jfr. myten om hva som gjør en mann til en mann, og i følge min datter på 8. Da vi utfordret henne på hvorfor, så visste hun ikke sikkert, men det var jo sånn overalt og hun kjente ingen damer som var høyere enn kjæresten sin. Bortsett fra tante N, hvis hun brukte høye hæler.

@Skremmern; jeg tror det er det eneste man kan gjøre, konstant ta opp "vedtatte" sannheter, se på dem, diskutere dem, spørre om hvorfor det er slik, dra barna med i i diskusjoner om Sannheten og være nysgjerrige på hvorfor ting er skrudd sammen som det er.

__________________
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.”
― Dorothy L. Sayers
Harriet Vane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:15   #673
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Men om det er slik fordi vi har luksusen ved å ha råd til å velge å bli sykepleier selv om man har gode nok karakterer til å bli ingeniør, er det da et tegn på at alt er så ille kjønnsdelt av dype tradisjoner, eller at man muligens velger av interesse?

Interesser er jo veldig kjønnsrollestyrt.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:17   #674
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.694
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Ja, det er de, men er det på noen måte mindre frie valg at norske kvinner blir sykepleiere, enn at indiske blir ingeniører. Muligens er det mer "likestilt", men slett ikke mindre bekymringsfullt i mine øyne.

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:17   #675
Mauser
Frafallen
 
Mauser sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 5.288
Mauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtidMauser har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Eller kjønnsstyrt.

__________________
You can't trust girls. When I get a girlfriend I am not going to tell her where I live or work.
Mauser er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:22   #676
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Ja, det er de, men er det på noen måte mindre frie valg at norske kvinner blir sykepleiere, enn at indiske blir ingeniører. Muligens er det mer "likestilt", men slett ikke mindre bekymringsfullt i mine øyne.

Men hva er det du snakker om nå? Det er da ingen som har tenkt å tvinge norske kvinner til å bli ingeniører? Det blir da helt meningsløst å diskutere om man skal komme med slike hypotetiske problemstillinger.

Poenget er vel at det er ønskelig at folk kan få velge utdannelse etter sine evner, dvs at en jente som hadde passet godt som ingeniør hadde valgt det heller enn sykepleier, men at en jente som passer godt som sykepleier hadde valgt det. Om vi ikke kan være enig i at det hadde vært det beste så skjønner jeg ikke helt hvilket nivå man skal prøve å diskutere på en gang.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:26   #677
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Eller kjønnsstyrt.

Antagelig er det en blanding. Jeg tror at i et helt kjønnsnøytralt sammfunn så kan det godt hende at man hadde hatt skjevfordelig likevel på en del yrker, som hadde gjenspeilet biologiske kjønnsforskjeller.

Problemet med å diskutere biologiske kjønnsforskjeller er at folk som har skikkelig trua på at det er hele forklaringen og som undervurderer betydningen av kjønnsrollemønster tror at evner er rent enten-eller variable, istedet for at det er som vekt f.eks. Det er flere menn enn kvinner som veier 140 kg, men om en kvinne faktisk veier 140 kg så gjør hun det. Sånn for å sammenligne med IQ eller logisk evne eller omsorgsevne whatever.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:36   #678
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.694
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Men hva er det du snakker om nå? Det er da ingen som har tenkt å tvinge norske kvinner til å bli ingeniører? Det blir da helt meningsløst å diskutere om man skal komme med slike hypotetiske problemstillinger.

Poenget er vel at det er ønskelig at folk kan få velge utdannelse etter sine evner, dvs at en jente som hadde passet godt som ingeniør hadde valgt det heller enn sykepleier, men at en jente som passer godt som sykepleier hadde valgt det. Om vi ikke kan være enig i at det hadde vært det beste så skjønner jeg ikke helt hvilket nivå man skal prøve å diskutere på en gang.

Jeg er helt enig i det, spørsmålet mitt var mer på hvorvidt det på noe vis kan anses som mindre bekymringsfullt (siden det at vi har et mer kjønnsdelt arbeidsmarket en india ble trukket frem som et tegn på hvor ille det er her) at indiske jenter som hadde passet godt som sykepleier blir ingeniør dersom karakterene tilsier at hun kan, selv om det ikke er det hun ville trives med, men den utdannelsen kan hun klare, og hun er avhengig av å tjene best mulig?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:39   #679
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg er helt enig i det, spørsmålet mitt var mer på hvorvidt det på noe vis kan anses som mindre bekymringsfullt (siden det at vi har et mer kjønnsdelt arbeidsmarket en india ble trukket frem som et tegn på hvor ille det er her) at indiske jenter som hadde passet godt som sykepleier blir ingeniør dersom karakterene tilsier at hun kan, selv om det ikke er det hun ville trives med, men den utdannelsen kan hun klare, og hun er avhengig av å tjene best mulig?

Altså, jeg er enig i at kvinners stilling i India ikke er noe særlig ålreite.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-10, 22:44   #680
Teofelia
Bedreviter
 
Teofelia sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.849
Blogginnlegg: 387
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

Så når vi har et kjønnsdelt arbeidsmarked i Norge, så er det fordi vi kan? Det stemmer jo forsåvidt med Mims linker.

Kanskje, men det er også i høyeste grad et spørsmål om interesse. ROSE-undersøkelsen er en stort, internasjonalt forskningsprosjekt som tar for seg ungdoms valg og bortvalg av realfag. I denne presentasjonen ser du for eksepel tydelig at jenter i vesten har langt mindre interesse for teknologi enn gutter, mens interessen er omtrent like stor (og jevnt over mye større enn blant ungdom i vesten) blant både gutter og jenter i land som India, Botswana, Uganda og mange fler.

Dette er en enkel og tydelig fremstilling som godt kan leses uten å ha noe videre bakgrunnskunnskap om emnet. Den viser veldig tydelig forskjeller i interesser og prioriteringer mellom gutter og jenter, samt forskjeller mellom ulike lands ungdommer.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:29.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no