Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-10, 08:38   #301
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 15.517
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Men det er klart at det gjør noe med samfunnet vi lever i at menn på mange måter er diskriminert i sine egne hjem. Det gjør noe med de guttene som vokser opp, fordi mannsidealet deres formes etter deres opplevelser av faren.

Bra ord! Jeg tror det er mange menn som opplever at det de gjør på hjemmebane ikke er "bra nok" eller "gjort på rette måten", og hvor inspirerende er det da å "hjelpe til hjemme"?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:03   #302
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Det med at menn diskrimineres på hjemmebane er faktisk godt sagt. Det er ikke bare kvinnekamp for kvinners økonomiske rettigheter det her - det er også menns rettigheter.

  Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:04   #303
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.677
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Da er det betryggende å vite at min sønn vokser opp i et hjem hvor faren har ansvar for bl.a oppvasken, ikke hjelper til, men har solidarisk ansvar for husarbeidet, og dertil også har vært delvis hjemmeværende guttens første par leveår. Da bør jo hans mannsideal formes etter en mann som tar naturlig del i barneoppdragelse og husarbeide. Det bør en fremtidig svigerdatter sette pris på

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:19   #304
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Jeg er mer opptatt av at vi er likestilte når det gjelder arbeid og omsorg på hjemmebane enn utenfor hjemme. Jeg vet nemlig om mange som begge jobber fullt, men hvor mannen er fritatt for det meste som kan likne oppfølging/arbeid i heimen. Ikke kan jeg forstå at de er en tilfredstillende løsning for noen av dem.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:22   #305
Chanett
navnet sjemmer ingen
 
Chanett sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 13.327
Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Da er det betryggende å vite at min sønn vokser opp i et hjem hvor faren har ansvar for bl.a oppvasken, ikke hjelper til, men har solidarisk ansvar for husarbeidet, og dertil også har vært delvis hjemmeværende guttens første par leveår. Da bør jo hans mannsideal formes etter en mann som tar naturlig del i barneoppdragelse og husarbeide. Det bør en fremtidig svigerdatter sette pris på

Jeg tenker også slik, men må innrømme at jeg er litt redd for at mine jenter skal møte en mann som aldri har fått samme opplæring.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:50   #306
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.789
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Dette husker jeg at vi har diskutert før, og da ble jeg litt lei meg fordi jeg følte jeg ble satt i bås. Men det blir jeg ikke denne gangen, så det betyr vel at jeg er blitt litt mer voksen kanskje?

Jeg jobber redusert nå, men jeg har ingen drøm om å bli forsørget. Motivasjonen min er ikke å ha en dag hvor jeg kan late meg og ikke bidra. Dette er en felles beslutning vi har tatt sammen, jeg svinger ikke pisken til mannen og sier at han vær så god får tjene litt penger til meg så jeg kan bruke litt på fridagen min. Og jeg tviler sterkt på at det er slik i så mange familier som det vises til her. Ja, jeg bruker en del av fridagen min på å trene og det er noe som kommer hele familien til gode.

Ja, vi har valgt et tradisjonelt rollemønster i vår familie. Jeg jobber redusert fordi vi syns det gir oss en bedre hverdag og fordi vi har råd til det. Vi vil prioritere å ha litt å gå på i denne perioden - slik er det for oss, og alle ære til alle dere som fikser hverdagen så greit med fulltid begge to! Kjempebra! Motivasjonen vår er ikke at ungene skal se rene og pene ut i tøyet, men at vi ikke skal føle på stress hele tiden, også i forhold til sykdomsdager som det blir en del av - hos oss i hvertfall -de første årene i barnehage.

Med vår løsning forstår jeg at vi er med på å gi statistikkene et bilde av mindre likestilling. Men i vår familie er vi likestilt - det påstår jeg - selv om det er som regel er jeg som ukeshandler, lager de fleste middagene på hverdagene og ordner det meste av ungenes klær. For meg er likestilling at vi er to mennesker som føler like mye ansvar for barna og hjemmet. Selv om jeg akkurat nå jobber litt mindre betyr det ikke for oss at han må jobbe mer. Han er innstilt på å ikke legge all energi i karriere nå som ungene er små.

Jeg mener ikke at likestilling nødvendigvis er en stillingsprosent på et papir.

Men det er interessant å tenke på hvorfor det er jeg som har lyst til å jobbe redusert, og hva jeg viderefører av holdninger til ungene mine, til neste genersajon. Jeg prøver å være bevisst på det. Det har nok helt sikkert med forventninger fra samfunnet å gjøre, og personligheten til oss to.


Jeg synes jobben min gir meg energi og kunne ikke tenke meg å være hjemmeværende, og om ikke lenge vil jeg nok jobbe 100% igjen. Jobben er mentalt utladende og å sitte på FP i arbeidstiden er ikke aktuelt, for å si det slik. Så behov for redusert stilling er også veldig individuelt - både på grunn av jobb og personlighet, og ikke bare kjønnsrealtert? Jeg har mannlige kollegaer med små barn som også jobber redusert nå i småbarnsperioden.


Sist redigert av Minerva : 11-08-10 kl 09:56.
Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 09:58   #307
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg tenker også slik, men må innrømme at jeg er litt redd for at mine jenter skal møte en mann som aldri har fått samme opplæring.

Det har jeg også tenkt. Men så klamrer jeg meg fast til tanken om at man velger utfra hva man har lært å godta, i stor grad, og man velger i stor grad utfra hvordan ens far har vært som rollemodell, ifølge psykologer. Har man hatt en far som har bidratt på lik linje med mor i heimen vil man ikke nøye seg med noe dårligere enn det.

Sikker kan man vel aldri bli.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:00   #308
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.677
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Jeg tenker også slik, men må innrømme at jeg er litt redd for at mine jenter skal møte en mann som aldri har fått samme opplæring.

Det kan man jo tenke på. Jeg er jo nemlig også vokst opp i et hjem hvor slikt var delt på, selv om min mor var hjemmeværende/ufør. Men i mitt barndomshjem var brødbaks og gulvvask f.eks en mannfolkjobb (i hovedsak rett og slett fordi det var fysisk tungt) Hvorvidt denne oppveksten har lagt føringer på mitt valg av partner kan man jo bare lure på, men det føles i alle fall utenkelig for meg å la mannen "slippe unna" på hjemmebane. (Hos oss er også brødbakst i hovedsak en mannfolkjobb, men dog da mer grunnet interesse/hvem som går fortest lei av butikkbrød), Kanskje vil jenter oppvokst i slike "likestilte hjem" også oftere velge seg menn eller i alle fall jobbe for en slik fordeling i parforholdet, som de selv er oppvokst med?

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:01   #309
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Jeg som har sønner er på den annen side livredd for at jeg skal ende med svigerdøtre som tar som en selvfølge at jeg har skaffet dem skaffedyr.

  Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:01   #310
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Cille, jeg tenker heller ikke at dere ikke er spesielt u-likestilte i dag. Men i et langtidsperspektiv så kommer du dårligere ut av dealen med ordningen dere har valgt.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:09   #311
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.789
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Cille, jeg tenker heller ikke at dere ikke er spesielt u-likestilte i dag. Men i et langtidsperspektiv så kommer du dårligere ut av dealen med ordningen dere har valgt.

Det har du rett i og det er jo noe vi har vurdert sammen. I det store bildet er det likevel verdt å jobbe 2-3 år redusert for meg.

Stod det et sted tidligere her også at man skulle råde ungene sine til å ikke tenke trivsel når man skulle velge utdannelse/yrke? Man skulle velge ut i fra et økonomisk perspektiv? For meg blir det på tvers av mine verdier, altså. Og man trenger ikke å være naiv av den grunn.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:13   #312
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Stod det et sted tidligere her også at man skulle råde ungene sine til å ikke tenke trivsel når man skulle velge utdannelse/yrke? Man skulle velge ut i fra et økonomisk perspektiv? For meg blir det på tvers av mine verdier, altså. Og man trenger ikke å være naiv av den grunn.

Nei, det sto det ikke. Det sto at man ikke bare skulle velge det som var gøy, i tillegg til å jobbe for å se at andre ting også kan være gøy.

Det er jo litt interessant å se intervjuer med tenåringer hvor både jenter og gutter ønsker å ha tjene masse penger en dag, og gutta i all hovedsak ønsker å tjene dem selv, mens jentene ofte tenker at de skal finne en mann som gjør det. I 2010!

Jeg har selv valgt utifra "gøy", og jeg ser jo at det aldri kommer til å gi meg den helt store karrieren. Paradoksalt har Glittermannen også valgt ""gøy", og tjener det dobbelte som meg.

Jeg tenker litt på det der at familien velger sammen at mor skal "ta støyten" karrieremessig og økonomisk, hva om ekteskapet havarerer da?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:14   #313
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Det om karriærevalg var at det er et ubetinget krav at man ikke bare har det gøy med jobben sin - man må også greie å leve av den. Det hjelper ikke hvor gøy det er - man må forsørge seg først.

  Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:15   #314
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Det har du rett i og det er jo noe vi har vurdert sammen. I det store bildet er det likevel verdt å jobbe 2-3 år redusert for meg.

Stod det et sted tidligere her også at man skulle råde ungene sine til å ikke tenke trivsel når man skulle velge utdannelse/yrke? Man skulle velge ut i fra et økonomisk perspektiv? For meg blir det på tvers av mine verdier, altså. Og man trenger ikke å være naiv av den grunn.

Når det gjelder å velge jobb så synes jeg jo at trivsel er viktig, men det er ikke så lett å finne ut hva man vil trives med. Jeg har inntrykk av at når unge velger utfra "interesse" så velger de studier som høres gøy ut, og ikke tar noen særlig vurdering om jobben som studiet fører til er passende for dem. Det er også viktig å tenke gjennom om man takler å jobbe i ferier for eksempel eller takler å være våken om natten. Og lønn. Det er viktig hva man tjener og det bør helt klart være med i vurderingen.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:16   #315
Heilo
Fjellpiper
 
Heilo sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Innlegg: 6.173
Blogginnlegg: 310
Heilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt avHeilo har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har selv valgt utifra "gøy", og jeg ser jo at det aldri kommer til å gi meg den helt store karrieren. Paradoksalt har Glittermannen også valgt ""gøy", og tjener det dobbelte som meg.

Jeg har valgt "gøy" + "fornuftig", og tjener mindre enn mannen min som har valgt "gøy". Ikke har jeg noe typisk kvinneyrke heller. Hvorfor blir det likevel så ofte sånn?

Heilo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:22   #316
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.789
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.


Jeg tenker litt på det der at familien velger sammen at mor skal "ta støyten" karrieremessig og økonomisk, hva om ekteskapet havarerer da?


Helt klart et viktig poeng som alle som skal ta en felles avgjørelse må kjenne på med åpne øyne. Jeg er ikke en kuet kvinne som ikke evner å se at det finnes et risiko for samlivsbrudd selv om det ikke føles slik nå, men har likevel valgt slik. Jeg kan også bli kjørt over i morgen. At det økonomiske tapet jeg får for 3 års redusert stilling skal styre min trivsel i mitt liv akkurat nå, det er fjernt for meg.

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:24   #317
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.445
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

At det økonomiske tapet jeg får for 3 års redusert stilling skal styre min trivsel i mitt liv akkurat nå, det er fjernt for meg.

Jada, og problemet er jo heller ikke størst for dem som velger en slik løsning for en kortere periode, heller de som gjør det lenge, lenge.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:25   #318
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.515
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av Cille, her.

Stod det et sted tidligere her også at man skulle råde ungene sine til å ikke tenke trivsel når man skulle velge utdannelse/yrke? Man skulle velge ut i fra et økonomisk perspektiv? For meg blir det på tvers av mine verdier, altså. Og man trenger ikke å være naiv av den grunn.

... Men ...Men! Når jeg leser dette blir jeg helt i stuss. (Og jeg tror at grunnen til at jeg stusser er at vi kanskje har forskjellige tanker om økonomi, men det vet jeg ikke.)

For meg er penger trivsel. De fleste av oss vil som voksne få nogenlunde like utgifter (hus, bil, barn, transport etc), og de pengene som blir igjen når utgiftene er betalt bidrar direkte til å øke trivselen. Om man velger å gå på stjernerestauranter, kjøpe seg klær eller ta det ut i tid ved å jobbe redusert (for man kan ikke jobbe redusert uten at det går rundt økonomisk) - det er ett fett for meg.

Men det å si at "det å tenke trivsel" ikke innkluderer "et økonomisk perspektiv" det virker unaturlig for meg. For meg er det slik at selv om det økomimiske bare er en bit av trivselen, så er det for meg uten tvil innkludert. (Andre ting som er innkludert i trivsel for meg er helse. Jeg kunne ikke ha tenkt meg å vært frisør, selv om jeg elsker å holde på med hår. Jeg er kjempeglad i å bare sitte og gre ungene. Og flette, sette opp håret etc Men frisør er helt uaktuelt for meg som sliter med kontakteksem, psoreasis og generelt sett tørr hud.)

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:26   #319
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Jeg er forresten oppdratt til å kunne forsørge meg selv, og som mor sier "ha råd til å gifte meg med den jeg vil og ha råd til å skille meg"

Jeg kommer til å råde mine barn, og ikke minst datteren min til å være selvforsørget. Vi er ikke så pene i min familie, men innihampen smarte, så det er nok best å tenke sånn at vi må forsørge oss selv.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-10, 10:26   #320
Minerva
guru advisor
 
Minerva sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: I de dype skoger
Innlegg: 5.789
Blogginnlegg: 157
Minerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt avMinerva har mye å være stolt av
Standard

Sv: Utsagn i artikkel om at kvinner vil forsørges, fra Dagbladet

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jada, og problemet er jo heller ikke størst for dem som velger en slik løsning for en kortere periode, heller de som gjør det lenge, lenge.


Ja og jeg forstår problemstillingen. Hvorfor føler vi fortsatt at vi må velge slik? Arv eller miljø?

Minerva er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no