Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Abort

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Er du for/mot retten til selvbestemt abort?
For 50 35,21%
Mot uansett 11 7,75%
For hvis man søker en nemnd som vurderer den enkelte 5 3,52%
For så lenge det blir utført innen uke 12 65 45,77%
For så lenge det blir utført innen uke 9 11 7,75%
Deltakere: 142. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-02-07, 16:09   #161
Zefid
Moden

Zefid sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 1
Zefid er litt kulZefid er litt kul
Standard

Sv: Abort

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Har man en krevende jobb bør man være oppegående nok til å kunne beskytte seg, eller i det minste klare å få et barn uten at det går utover alt. Det er faktisk ikke så vanskelig som man skal ha det til. Med mindre man mener at det materialistiske er mer verdt enn et liv.

Her er jeg faktisk helt enig
(hadde aldri trodd jeg skulle signere sitron)

Gammel 11-02-07, 16:29   #162
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

Her er jeg faktisk helt enig
(hadde aldri trodd jeg skulle signere sitron)

Jeg tror de fleste er enig i at man bør bruke prevensjon hvis man vil ha sex men ikke barn.

Det vi diskuterer er hvorvidt man skal få lov til å ta abort hvis man likevel ikke bruker prevensjon og blir gravid som følge av det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 16:50   #163
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg synes dette er ei av dei vanskelegaste sakene å ha eit fast standpunkt i. Eg klarer ikkje å sjå på eit foster som ein kroppsdel, ergo så kjøper eg ikkje heilt argumentet med at kvar kvinne må sjølv få bestemme over eigen kropp.
Likevel må eg, med tungt hjerte, erkjenne at eg er for retten til sjølvbestemt abort som den er i dag. Eg ser ikkje noko godt alternativ.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 18:37   #164
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Line*, her.

Bedre for fosteret?

Ja, jeg innbiller meg det er bedre med en "naturlig" død fremfor å bli hakket opp i biter og sugd ut gjennom en slange.

Gammel 11-02-07, 18:41   #165
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, jeg innbiller meg det er bedre med en "naturlig" død fremfor å bli hakket opp i biter og sugd ut gjennom en slange.

Det blir jo helt absurd. Om døden er naturlig eller ikke betyr ingenting for smertene det eventuelt medfører. Ved kirurgisk abort er kvinnen - og derved fostret - i narkose så vidt jeg vet? Stemmer ikke dette da? Jeg vet heller ikke hvorfor medisinsk abort virker, men det kan jo være hva som helst. Det blir som å si at det er bedre å ta selvmord med rottegift enn å skjære over pulsårene.

Gammel 11-02-07, 18:44   #166
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er vel derfor det er vist at fostre kan trekke seg unna når man kommer med kniven.

Dessuten; ved kirurgiske aborter kan det hende at fosteret ikke blir abortert og man senere føder et helt barn, eller at man tilfeldigvis bare kutter av en arm, fot eller litt sånt og senere føder et misdannet barn. Flotte greier. Og nei, det skjer ikke ofte, men det skjer.

Gammel 11-02-07, 18:50   #167
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er vel derfor det er vist at fostre kan trekke seg unna når man kommer med kniven.

Man bruker ikke kniv under kirurgisk abort så vidt jeg vet?
Man bruker en liten sugeslange som suger ut fostret og morkaken. Etterpå blir hele livmorslimhinnen skrapet.
Er ikke du sykepleier?

Opprinnelig lagt inn av Sitron

Dessuten; ved kirurgiske aborter kan det hende at fosteret ikke blir abortert og man senere føder et helt barn, eller at man tilfeldigvis bare kutter av en arm, fot eller litt sånt og senere føder et misdannet barn. Flotte greier. Og nei, det skjer ikke ofte, men det skjer.

Hvordan er det mulig med den prosedyren jeg beskriver over?

Gammel 11-02-07, 18:53   #168
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Fostre har overlevd utskrapninger. Ingen prosedyrer er 100% sikre.

Og nei, jeg er slett ikke sykepleier.

Gammel 11-02-07, 18:54   #169
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nordmenn er visst verdensmestre i usikker sex.

http://www.bt.no/forbruker/samliv/article339554.ece

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 18:57   #170
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fostre har overlevd utskrapninger. Ingen prosedyrer er 100% sikre.

Og nei, jeg er slett ikke sykepleier.

Fostre har og overlevd medisinsk abort.

Gammel 11-02-07, 18:59   #171
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Det har de nok, på lik linje som de overlever angrepiller og annen prevensjon. Nå er jeg ikke oppdatert på evt bivirkninger av å overleve en medisinsk abort, men jeg innbiller meg at de er mindre enn hva som kan skje under en kirurgisk. Kanskje noen kan opplyse meg?

Gammel 11-02-07, 19:35   #172
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har hatt min fartstid som ihuga abortmotstander (med sånn pin med beina til et foster på 12 uker på jakka altså) - Nå synes jeg vel egentlig at abortloven som er idag er ok. - Det er vanskelig å sette seg som "herre over liv og død" - men tanken på strikkepinner i desperasjon er så avskrekkende at jeg synes det er bedre at abort er mulig. Det er jo ikke slik at abort vil forsvinne om det er forbudt - det vil bare utføres med illegale metoder.

Som skilpadda så vist sier det: Antallet uønskede svangerskap må ned.

Gammel 11-02-07, 19:52   #173
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har de nok, på lik linje som de overlever angrepiller og annen prevensjon. Nå er jeg ikke oppdatert på evt bivirkninger av å overleve en medisinsk abort, men jeg innbiller meg at de er mindre enn hva som kan skje under en kirurgisk. Kanskje noen kan opplyse meg?

Jeg har lett rundt etter dokumentasjon på det du spør om her. Jeg er ikke på jobb så jeg har ikke tilgang til elektroniske tidsskrift og må nøye meg med abstrakter via PubMed.

Det ser ut til at i gjennomsnitt er det metodesvikt i ca 1% av tilfellene ved medisinsk abort. Og da er standard at man går videre med kirurgisk abort, så det er veldig få graviditeter det er snakk om, dvs de som stopper etter et forsøk med medisinsk abort, altså ingen klinisk erfaring som er signifikant.

Det er imidlertid gjort forsøk på kaniner, og de har vist teratogene effekter (hjerneskade) etter doser som gir plasmakonsentrasjoner under terapeutisk nivå.

Gammel 11-02-07, 19:52   #174
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Og jeg sier igjen; hvordan?

Gammel 11-02-07, 19:53   #175
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg har lett rundt etter dokumentasjon på det du spør om her. Jeg er ikke på jobb så jeg har ikke tilgang til elektroniske tidsskrift og må nøye meg med abstrakter via PubMed.

Det ser ut til at i gjennomsnitt er det metodesvikt i ca 1% av tilfellene ved medisinsk abort. Og da er standard at man går videre med kirurgisk abort, så det er veldig få graviditeter det er snakk om, dvs de som stopper etter et forsøk med medisinsk abort, altså ingen klinisk erfaring som er signifikant.

Det er imidlertid gjort forsøk på kaniner, og de har vist teratogene effekter (hjerneskade) etter doser som gir plasmakonsentrasjoner under terapeutisk nivå.

Så man har ikke fødte barn å sammenligne med?

Gammel 11-02-07, 19:56   #176
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg sier igjen; hvordan?

Spør du meg?

Ja altså, det er et spørsmål som man ikke har svaret på, etter det jeg kan finne.

Metodesvikt både ved medisinsk og kirurgisk abort vil medføre ny kirugisk abort, så ved legale institusjoner er det vanskelig å vite.
Var det det du lurte på?

Ved illegale institusjoner er det en stor prosent av medfødte misdannelser som kommer av mislykkede kirurgiske aborter. Men det er vel neppe representativt for da blir jo spørsmålet også om det faglige nivået er lavere enn ved legale institusjoner.

Gammel 11-02-07, 19:57   #177
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Nei, det var til Bauche.

Gammel 11-02-07, 20:02   #178
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes nå ikke at den mikroskopiske sjansen for at et foster overlever en abort (hva enten den er medisinsk eller kirurgisk) er noe særlig til argument verken for det ene eller det andre i abortdebatten. Jeg får bare assosiasjoner til de mer ekstreme skrekkvideoene til pro-liferne når du terper sånn på dette, Sitron.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-02-07, 20:04   #179
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

De får du bare ha, jeg syns det er ekstremt viktig å ta alle muligheter med når man snakker om noe så viktig som et liv. Om bare en person tenker på dette før en abort og velger det beste alternativet, så er det mer enn god nok grunn for å nevne det hvor det nevnes kan. Eller til og med ombestemmer seg. Tenk det du.

Gammel 11-02-07, 20:05   #180
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.

I samarbeid med en nemd

Til en viss grad mener jeg jo som sagt at det må tungtveiende grunner til for å få innvilget, dvs at det i noen tilfeller der nemda ikke er enig blir det jo ikke selvbestemt derfor til en viss grad

Jeg er så til de grader i mot ordningen med å bruke nemd. Det kan aldri blir verken rettferdig eller riktig. Hvem skal sitte i en slik nemd og sette seg til doms over andre mennesker? Skal andre mennesker ta beslutningen om hva som er best for den gravide og dennes livssituasjon? Det blir litt sånn "Jeg må være et bedre menneske enn deg og følgelig mer kvalifisert til å ta beslutninger som påvirker ditt liv enn hva du selv er!" Det blir så feil!

Dessuten, det er en urettferdig ordning fordi det statistisk sett er vist at det er lettere å få innvilget abort f.eks. på østlandet kontra sørvestlandet. Skal hvor i landet en bor avgjøre om man får innvilget en abort eller ikke? Ma må gjerne argumentere med at kriteriene skal være like enten man bor på Karmøy, i Tvedestrand eller i Oslo, men når alt kommer til alt vil også nemdene bare bestå av mennesker (og da ikke de samme menneskene) og følgelig vil ulike beslutninger bli tatt.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
klassiker

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:49.