|
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#101 |
Ustabil
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ
Men kjære deg, ser du ikke selv at du har hatt en diskusjon med din datter på 4,5 år, og hun vant diskusjonen? Hun klarte å diske opp med bedre argumenter enn deg. Og siden hun vant er du nå i ferd med å akseptere at hun av "overbevisningsgrunner" ikke vil spise kjøtt og fisk, og da må du som mor tilrettelegge for det. Det er oppbacking. Du har jo akseptert det, og er i ferd med å tilrettelegge slik at hun kan få fortsette å ha dillen sin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#102 |
Erfaren
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativ
Nei, det ser jeg faktisk ikke. Jeg har argumentert mot henne, og tilbyr vanlig mat med kjøtt og fisk til middag hver dag. Hver dag prøver jeg og få hun til og spise, hun vil ikke spise. Da gjenstår det og tvinge i hun mat. Ville du tvingt i barnet ditt noen de ikke ville spise, bare fordi du sier det. Når det finnes andre muligheter og alternativer?
![]() |
#103 |
Off the map.
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativBina - du har enda ikke svart på HVORDAN Siljemoren skal få barnet sitt til å spise kjøtt og fisk. Å svelge mat er en fysisk handling man faktisk rår over selv.
![]() |
#104 |
Peppy!
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg forstår bina mer som i at hun ikke vil akseptere at barnet er vegetarianer, og ikke at hun vil tvinge i barnet kjøtt. Og det samme ville jeg gjort. Jeg kan ikke tvinge i femåringen min kjøtt, men jeg ville aldri akseptert at han hadde en egen ordning hvor han fikk alternativ mat fordi han syntes synd på dyrene altså. Jeg ville ikke tvunget i ham kyllingen jeg serverte, men han ville ikke fått linsestuing som erstatning. Som noen over her skrev; jeg hadde ventet til dilla gikk over, og ikke gitt ham oppbakking på at vegetarisk kosthold var ok fordi det var synd på dyrene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#105 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativHelt på linje med Esme her. Da jeg først leste overskriften og så alderen på barnet, trodde jeg det var en spøk eller bare for å provosere frem reaksjoner. Når en på 4,5 år vil bli vegeterianer tenker jeg denne trenger veiledning tilbake til normalt kosthold, ikke tilrettelegging. |
![]() |
![]() |
![]() |
#106 |
Erfaren
Medlem siden: May 2009
Hvor: Internett
![]() ![]() ![]() |
Hvordan ville du har veiledet barnet da? Jeg er veldig åpen for inspill. Jeg har prøvd mye, men det ser ikke ut til og hjelpe.
![]() |
#107 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Amen.
![]() |
#108 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativDa må dere passe på at hun ikke spise bl. a. gele og andre ting en ikke tenker over som har produkter laget av dyr, samt alle skinnsko utgår vel også et.? |
![]() |
![]() |
![]() |
#109 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativVil tro hun gir seg når oppmerksomheten uteblir og det eneste hun oppnår er å spise det samme som dere minus kjøttet. Lenge. Også lure inn egg i sauser og sånt så lenge? |
![]() |
![]() |
![]() |
#110 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Kunne ikke vært mer enig.
Enig med den. 4,5 år? Hallo!
![]() |
#111 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg synes Monsoon sa det bra. Her må barnet smake på alt. Det er aldri noen unntak, men han trenger ikke å spise så mye av det han ikke synes er så godt. Om han nå etterhvert hadde fått i seg for lite kjøtt eller fisk så hadde jeg sagt at han må. Man må spise sunt for å holde seg frisk.
![]() |
#112 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg syns man kan skille mellom gode og dårlige ideer fra ungene. Hvis Litjtausa kommer og ber pent om å få lov til å vaske vinduene, så sier jeg ikke nei til det. Hvis hun vil tegne på bilen med en stein, så er jeg ikke like positiv.
![]() |
#113 |
Mother of Dragons
|
Jeg hadde faktisk blitt litt forbauset om en vegetarianerfamilie hadde begynt å kjøpe inn kjøtt til en fireåring som hadde proklamert seg som lavkarbomenneske.
![]() |
#114 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg tror jeg bare hadde gitt henne vegetarmat og ikke lagd noe stor sak av det. Uansett alder. Er det en fase, så går det over, hvis ikke :sowhat:
![]() |
#115 |
can-jur
|
![]() |
![]() |
#116 |
can-jur
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativMen så er det i hvor stor grad man skal respektere barnas meninger. En ting er å ikke ville spise kjøtt. Det er ingen big deal.
![]() |
![]() |
#117 |
Glamorøs
|
Det hadde jeg også, men de aller fleste jeg kjenner ville også synes synd på et barn som ikke fikk lov til å spise kjøtt selv om det virkelig, virkelig ville. Fordi man mener at å spise kjøtt er normalt, å være veggis er sært. Akkurat som de fleste mener at barn ikke skal spise lavkarbo selv om foreldrene gjør det.
![]() |
#118 |
Mother of Dragons
|
Absolutt, og vi er i praksis nærmest vegetarianere fordi vi spiser så mye grønnsaker, og jeg hadde glatt godtatt at sønnen min spiste mer grønnsaker, men han hadde ikke blitt tatt på det at "han er vegetarianer han", han måtte ha smakt på alt på bordet som til vanlig. Han hadde heller ikke fått annen mat. Han hadde rett og slett ikke blitt møtt på at han har en overbevisning om dette. Ikke før han hadde blitt eldre nei.
![]() |
#119 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Lillemor har blitt vegetarianer, og jeg trenger hjelp med å finne gode alternativJeg syns det bare er kårni å nekte å vurdere noe som er bra og sunt, bare fordi det kommer fra et barn. Jeg er helt med på at små barn ikke skal få diktere familiens matvaner, men det er ikke mitt inntrykk av situasjonen i HI. Jeg syns ikke det er slik at selv om man respekterer dette så må man si ja til alt annet også.
![]() |
#120 |
|
Kårni. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|