Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Sportshjørnet

Lær meg litt om sykling!

Sportshjørnet Alt som har med sport å gjøre passer inn her.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-07-10, 11:34   #1
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lær meg litt om sykling!

Jeg har alltid vært glad i å sykle, men kan egentlig for lite om det. Finnes det noen tommelfingerregel for hvor høyt setet skal være, f.eks.? Og hvor mye sparer man egentlig farts- og tidsmessig på å ha klikkpedaler? (For ikke å snakke om: Hvor mange velt må man i tilfelle egentlig regne med hvis man er over snittet nervøs og surrete? )

Nå kjører jeg på en offroader (Scott Scale 60) som nylig har fått seg hybriddekk, men dekkene er jo fortsatt veldig kraftige. Hvor mye ville jeg spare tidsmessig på å kjøpe en hybridsykkel i stedet? Jeg har ca. 25 kilometer å sykle til jobb, litt kupert asfalt. Kunne jeg like gjerne bytte til en landeveissykkel? Jeg punkterer visst i eninga, så jeg ser for meg at det kan være litt risky.

Og til slutt: Er det vanlig å få vondt på innsiden av knærne når man sykler? Hva kan det i tilfelle skyldes - for høy belastning? For lavt eller høyt sete, f.eks.?

Håper noen sykkeleksperter vil dele litt av sin visdom.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 11:41   #2
Malama
Bør lage seg en tittel selv
 
Malama sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Innlegg: 28.685
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Lær meg litt om sykling!

Dette var hakket over min kunnskap, men jeg husker fra barndommen når pappa justerte setet at vi skulle ha foten helt utstrakt (men ikke "måtte strekke tærene") når vi satt på setet og hadde foten på den pedalen som var helt nede. Den tommelfingerregelen lever jeg (i min naivitet?) fortsatt etter...

__________________
Storebror, aug -08 og Mellomsøster feb -11 og lillesøster des -15
Malama er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 11:54   #3
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.059
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg litt om sykling!

Det er en formel for hvor høyt setet skal være i forhold til indre benlengde. Jålebukken er ekspert på dette, skal få han til å skrive noe i kveld.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 12:19   #4
Gerbera
Bør lage seg en tittel selv
 
Gerbera sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Viken
Innlegg: 4.468
Gerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner tilGerbera er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Lær meg litt om sykling!

Tidsmessig vil jeg tro du sparer mest på å sjekke etter om forbremsen ligger på hjulet (leser bloggen)

Det andre du spør om, har jeg lært lik regel om høyden på setet, men på resten, der har jeg ikke peiling.

__________________
To søte germini 05~07
Gerbera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 12:22   #5
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.272
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg litt om sykling!

En grei tommelfingerregel er at setet skal nå til hoftebenet når du står ved siden av sykkelen (Jålebeinets utregning er nok mer nøyaktig ). Du skal aldri strekke benet helt ut når du sykler og rumpa skal sitte helt stille.

Når du sitter på setet skal styret dekke midten av navet på forhjulet - da er ramma passe lang.

Du sparer masse med klikkpedaler, om du lærer deg å bruke hele benet, altså også dra opp bak.

Sykling er gøy!

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 12:23   #6
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.272
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg litt om sykling!

Og knærne - sikkert bare uvanlig muskelbruk. Det hender jeg kjenner i knærne at jeg sykler også, og jeg gjør det tidvis en del (tør ikke si mye, for det finnes sånne som Jålebeinet her inne...)

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 12:43   #7
B.O.
Nybegynner
 
B.O. sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 3
B.O. har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Lær meg litt om sykling!

Vil absolutt anbefale klikkpedaler - du vil føle at du flyr avgårde. Jeg har noen som er kombinert klikkpedal (så kalt SPD) og vanlig på hver sin side, og da er det aldri noe problem uansett hvilke sko jeg sykler med. De koster ca 400,- på XXL (Shimano PD-M324). Terrengsykkelen har jeg brukt mye de siste 6-7 årene, også til og fra jobb, men jeg ville absolutt anbefalt en hybridsykkel til så lange distanser på asfalt. Med store hjul og klikkpedaler setter du garantert ny rekord på vei til jobb.

B.O. er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:03   #8
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg litt om sykling!

Tusen takk for svar! Jeg hadde slike kombipedaler; de fulgte med sykkelen, men jeg byttet dem ut med gammeldagse flate. Jeg bare vet at jeg kommer til å velte gang på gang.

Hvis tidsbesparelsen med klikkpedaler kan måle seg med den besparelsen jeg oppnår uten å ha forbremsen inne, begynner vi å snakke. Den nye rekorden er en halvtime raskere enn bremseturen på 25 km.

Ang. knærne er jeg egentlig litt bekymret - ikke for at det er veldig vondt, men jeg kjenner noe under høyre kne stort sett hele tida. Det er nesten verst når jeg sitter stille. Jogger eller går jeg, merker jeg lite, mens jeg kjenner det under sykling også. Tror jeg har en uvane med å sette høyrefoten litt skjevt på pedalen, og det ville jeg jo pent måttet slutte med hvis jeg hadde sykkelsko.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 13:30   #9
Sol
Skinner
 
Sol sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 4.272
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Sv: Lær meg litt om sykling!

Du faller bare maks en gang - :har samlet inn mye data: - gjør det på gresset mens du øver på å klikke ut.

Tråkker du skjevt er det lett å få vondt, som du selv sier. Enda et godt argument for sykkelsko! Dessuten bruker du hele benet med sykkelsko og belastning mot kneet blir mindre.

__________________
Solstrålen og Sjarmtrollet (04)
Sol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-07-10, 19:51   #10
Jålebeinet
med tunga på styret
 
Jålebeinet sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 5.059
Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Lær meg litt om sykling!

Tommelfingerregelen er at du skal ha strakt bein når du har hælen på pedalen. Da vil du få en naturlig bøy i kneet når du sykler med tåballen på pedalen.

Det finnes en formel som jeg selv bruker. Stå på sokkelesten med 10 cm mellom føttene. Mål høyden fra gulvet langs innsiden av beinet og opp til skrittet. Høyden multipliserer du med 0,885. Resultatet er da setehøyden fra senter krankaksel og opp til toppen av setet, langs seterøret.

Det forutsettes også at setet er stilt tilnærmet vannrett. Noen grader oppover eller nedover er tillatt.

Hvor mye du vil tjene på å bruke klikkpedaler, kommer helt an på hvor bevisst du vil være på å utnytte de. Det faller ikke naturlig å begynne med å trekke oppover helt av seg selv. Dette må du bevisst tenke på, men vil kanskje falle litt mer naturlig etterhvert. Selv har jeg syklet i over 20 år, og selv nå må jeg av og til tenke på å trekke beina oppover. Det vil falle mest naturlig å trekke i pedalene når du står og trår.

Når det gjelder valg av sykkeltype, er dette avhengig av hva som er hensikten med syklingen din. Er det trening, eller er det å komme fortest mulig frem? Du vil selvfølgelig få mest treningsutbytte av en tung sykkel med store tykke dekk med store knaster som nesten ikke ruller. Hva slags underlag sykler du på. Vil du klare deg med en sykkel, eller har du lyst på en til, kun til asfalt?

En terrengsykkel som du har kan du montere masse forskjellige dekk på, fra skikkelige knastedekk, til det vi kaller slikcs (helt slette dekk) Hvis du nå har montert forholdsvis smale dekk med lite mønster, er det viktig at du fyller så mye luft som er anbefalt på dekksidene. Kjøp ei ordentlig ståpumpe med manometer (fra 279,- på XXL), så har du kontroll på hvor mye luft du har i de.

Det er ikke vanlig å punktere mye med slike dekk dersom du sykler på asfalt til og fra jobb. Lufttrykk er derfor viktig. Et hardt dekk, har mindre sannsynlighet for å pungtere enn dekk med lite luft.

Vonde knær kan man få av så mye, og alle dine forslag kan være årsak til dette. Tunge tråkk er en av de.

Prøv i alle fall å holde tråkkfrekvensen din mellom 60-90 omdreininger i minuttet og bruk de girene du har. Man sier også at man skal ha en litt kalvbeint stilling på sykkelen, men det regner jeg med ikke er noe problem.

Har en kollega som innehar rekorden på Lillehammer-Oslo på terrengsykkel med et snitt på 37 km/t. Han syklet på beinharde dekk uten mønster på terrengsykkelen sin, og problemet hans var ikke rullemotstanden, men det at han ikke hadde flere gir igjen.

Ført i pennen av Jålebukken.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 11:55   #11
Bluen
intro
 
Bluen sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Innlegg: 31.879
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg litt om sykling!

Tusen takk, Jålebukken, dette var jo fantastisk opplysende! Her har jeg litt å lære, skjønner jeg. Min hovedmotivasjon for å sykle er treninga, men ja - jeg vurderer å kjøpe meg en sykkel til. Klarer jeg å komme under timen på de 25 kilometerne (noe som nok blir enklere hvis jeg velger en flatere trasé), kan jeg snart konkurrere med toget. Farten min er ikke all verden, litt over 20 km/t, som regel. Jeg tør ikke gi på helt maks i nedoverbakkene heller.

Å sette tynnere dekk på offroaderen høres ut som en billig og lur idé. De hybriddekkene jeg har nå, er ikke nevneverdig tynnere enn de originale, men det går litt raskere pga knastene.

__________________
Høstbarn 06 og 08
"Still there’s a light i hold before me
You’re the measure of my dreams
"
Bluen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-07-10, 12:12   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Lær meg litt om sykling!

Det er også veldig lurt å stille klikkpedalene slik at de utløses veldig lett. Da er det bare å vri bittelitt, så er de ute. Jeg har fremdeles planer om det.

Ellers klikker jeg ut pedalene når jeg kjører nedover eller når jeg kjører inn i kryss eller på annet vis kan måtte bråstoppe. Jeg taper nok litt på det, men jeg var veldig glad for det da jeg stupte over styret sist.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no