|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Glamorøs
|
Sv: Kan du redde liv?Jeg har et par førstehjelpskurs, nå sist i forbindelse med lappen. Jeg føler meg rimelig trygg på HLR, stabilt sideleie, forbinde skader osv. Livredning i vann kan jeg ikke, desverre, i tillegg til at jeg ikke kan svømme under vann. Finnes det svømmekurs for voksne som kunne lært meg slikt?
|
|
|
#2 |
|
pretty ballerina
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du redde liv?
Livredningsselskapet har, kursoversikt for Oslo ligger her: http://www.nls-oslo.no/course.asp?pageID=8859&catid=296
|
|
|
#4 |
|
villende
|
Sv: Kan du redde liv?Jeg hadde nok hatt godt av et oppfriskningskurs. Samtidig så holder jeg meg overraskende lugn i krisesituasjoner og friker heller fullstendig ut etter at situasjonen er under kontroll. Jeg er en god svømmer og trygg i vannet, så jeg hadde nok klart å redde opp et menneske som var mindre enn meg, samt klart å starte med HLR. Jeg har brukt "Heimlich" på både på en voksen og et barn og vet at det viktigste er å handle, ikke at det nødvendigvis er "etter boka". |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: Kan du redde liv?Jeg er temmelig habil svømmer og skulle greid å få de fleste med meg opp av vannet, spesielt om det er noe redningsbøye eller noe som jeg kan holde mellom meg og en med panikk.
|
|
|
#6 |
|
villende
|
Jeg husker ikke hvor jeg har hørt det, men jeg minnes at noen sa til meg en gang at korrekt utført HLR gjerne kan føre til brist i et ribben eller to på grunn av kraften som skal legges bak. Kan det stemme? |
|
|
|
|
|
#7 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Ja, det sa de når jeg var på kurs. Men det skulle man ikke bry seg om, ribben gror jo |
|
|
|
|
|
#8 |
|
Mother of Dragons
|
Ja, spesielt på eldre.
|
|
|
#9 |
|
Ringskrømt
|
Når jeg komprimerer (og det er oftest gamle mennesker som får hjertestans) er ribbena knekt og det blir "mykt" og lettere å trykke etter fire kompresjoner, ca.
|
|
|
#10 |
|
awesom
|
Selv med strake armer og med hjelp av kroppstyngden er det tungt som faen etter bortimot 15 minutter. I hvertfall på et voksent menneske ( i mitt tilfelle en stor mann på 1.90 og sikkert 115 kilo.)
|
|
|
#11 |
|
Kald på føttene
|
Sv: Kan du redde liv?Jeg er ikke en spesielt god svømmer, så jeg vet ikke om jeg hadde klart å få i land en person fra vannet. Livredning kan jeg i teorien, men merker at det er lenge siden siste gjennomgang, så jeg tror jeg må finne meg et kurs i nærmeste framtid.
|
|
|
#12 |
|
Glamorøs
|
Det er ganske god trening å gjøre det på en slik dukke, for man må virkelig bruke hele overkroppen og la den "falle" ned på brystet til vedkommende, med stive armer.
|
|
|
#13 |
|
Jazzbabe
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Elvebyen
Sv: Kan du redde liv?Ja og nei...
|
|
|
|
#14 |
|
I endring
|
Sv: Kan du redde liv?Jeg kjører på en vei hvor det ofte har vært trafikkulykker og går ofte gjennom hva jeg ville ha gjordt om det ville oppstått en ulykke på de ulike stedene langs veien.
|
|
|
#15 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Sv: Kan du redde liv?Ja, jeg kan livredning. Svært godt. Mer enn halvparten av kurset som flyvertinne er nemlig livreddende førstehjelp (selv om mange ynder å tro at vi bare går rundt og sier "kaffe og te"
|
|
|
#16 |
|
<*(((<
|
Sv: Kan du redde liv?Noen år siden forrige kurs nå og burde nok friske opp, men vil si jeg kan HLR. Tror jeg skulle klart å få en voksen opp av vannet også. |
|
|
|
|
|
#19 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du redde liv?Ja, det håper og tror jeg at jeg kan... Har oppfriskningskurs annen hvert år med jobben...med praktiske øvelser og caser.
|
|
|
#20 |
|
Har glorien til vask.
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Kan du redde liv?Og, ja, dette er jobben min...
|
![]() |
|
|