Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Streikerett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-06-10, 00:00   #461
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.113
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Vel, noen ganger kan man gjøre noe som ikke står i jobbeskrivelsen også. Har jeg hørt.

Jeg himle litt uten at du blir sur, ja? Om du leser tilbake i tråden, så kan du lese litt om hva lærere gjør utenfor arbeidstiden, og det er faktisk ganske mye. Jeg er ikke kjent for å klage (eller sutre ) over et travelt lærerliv, og jeg er en av dem som drar med meg elever på teater på fritiden, betaler teaterbillett og busspenger av egen lomme og som ikke skriver overtid for at skoledagen varer fra 08.00 - 21.30. Men ett sted går grensen: jeg ser ikke at jeg har tid til overs til å skaffe skolen midler som skoleeierene bør skaffe. Jeg mener faktsik at det er skoleeiers sin plikt å skaffe meg det utstyret jeg trenger for å utføre jobben min, og jeg mener det er sløsing av ressurser dersom jeg skal bruke tiden jeg burde brukt på elever (sårt tiltrengt tid) på å skaffe skolen sponsorer. Men om jeg kunne skrevet overtid på det, så kan det hende at jeg hadde brukt ettermiddagen og kvelden på en tur på Elkjøp. I og med at det er lite penger å hente, så tviler jeg på at det blir et aktuelt spørsmål.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:16   #462
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Du har lov til å himle, jeg blir ikke sur, og jeg vet veldig godt at mange lærere gjør veldig mye. Definitivt. Nå tenker jeg litt på Oslo-skolene, her er det _mange_ ressurser å benytte seg av. Og jeg synes absolutt ikke at det er lærernes jobb, jeg bare håper at det ikke er så utmattende at man, når man har en sjanse foran seg, ikke griper den fordi det er noen andres ansvar, og man har mer enn nok med sitt eget.

Dette er litt grunnen til at jeg er nysgjerrig på hvordan det hadde vært om en skoles administrasjon var drevet litt mer som en typisk bedrift, hvor noen har mer fokus på denslags ting. Spenn og sånt. En slags koordinator/personal/relasjonsansvarligting, og nå er det for sent og jeg er sløv, men dere skjønner kanskje hva jeg mener allikevel, sånn hvis dere legger godviljen til?

Da tenker jeg ikke bare sponsorer, men det kan hende at noen som faktisk da ikke ER lærere med alt det medfører kunne tenkt litt nytt rundt "hvordan få dette til å funke med få ressurser".

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:17   #463
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Veldig mye av det lærere gjør står ikke i noen jobbbeskrivelse. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt: This was not what I signed up for... Enig med 007 i at det ikke bør være lærere sin jobb, selv om jeg ikke hadde sagt nei takk hvis noen plutselig ville gi oss penger, eller unlatt å handle hvis jeg kom på en god idè.


...og det er jeg også helt enig i.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:22   #464
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.113
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Jeg er helt klart for sponsing, men jeg mener at det er en jobb for administrasjonen. Jeg kan gjerne komme med gode idéer, men jeg synes ikke jeg skal bruke tiden min på å skrive brev/mail proppfull av gode og saklige argumenter, forhandle avtaler osv. Det synes jeg noen andre enn pedagogene kan ta seg av.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:23   #465
Maverick
Offline
 
Maverick sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 50.332
Blogginnlegg: 1262
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Ja, er vel egentlig det jeg også tenker, agenten. Men samtidig er det lærerne som vet best hvor de trenger å snike inn flere ressurser?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:32   #466
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.113
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Ja, er vel egentlig det jeg også tenker, agenten. Men samtidig er det lærerne som vet best hvor de trenger å snike inn flere ressurser?

Ja, det er jeg enig i, men jeg kan ikke se at jeg skal få tid til noe annet en tenking og tipsing, og så må andre ha ansvar for å følge opp, om du skjønner? Jeg kan selvsagt snakke med pappaen til Knut i 8e, som eier den lokale Expertbutikken, om sponsing av micro til skolekjøkkenet, men brev og søknad til Trond Mohn om ny grus på fotballbanen vil jeg gjerne overlate til andre.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:34   #467
annemede
Ser lyst på livet
 
annemede sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.650
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Streikerett?

Samtidig synes jeg det er litt utidig å drive å mase på bedrifter om at de skal sponse noe.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 00:44   #468
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.113
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av annemede, her.

Samtidig synes jeg det er litt utidig å drive å mase på bedrifter om at de skal sponse noe.

I alle fall på bygda, der det ikke florerer av bedrifter, og der man i tillegg skal tigge sponsing til idrettslag, musikklag o.l


Sist redigert av 007 : 07-06-10 kl 09:35.
007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 07:54   #469
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Jeg tror det er litt ruskete sånn lovmessig sett også, det er jo f.eks. ikke lov for foreldre å slå seg sammen og kjøpe leker til kommunale barnehager?

Jeg mener personlig at sponsing er en finfin sak, men at det bør gå gjennom ledelsen. For det første er det vanskelig for en enkeltlærer å drive med forhandlinger, for hva skal agenten legge på bordet? Hun kan ikke love en plakett på skolegården, hun kan ikke signere noen avtale for skolen. Et eller annet sted må jo denne goodwillen komme frem. :kynisk: For det andre ville det virkelig føre til ulikheter mellom klassene, og selv en liberalist som meg synes det er problematisk.

Det er supert med lærere som tar initiativ og tenker utenfor boksen, men det er rektor som må stå i avisen og trykke i hånden og klippe snorer og si at dette svømmebassenget kunne aldri blitt en realitet uten frisørgründer Klipp.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 07:55   #470
Candy Darling
Prettiest mess ever seen
 
Candy Darling sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Innlegg: 29.254
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Og ja, enig med Poly at det er fint med ledere som kan noe om faget de skal lede. Men det er katastrofe med ledere som ikke kan noe om faget ledelse.

__________________
Vi gjør alle så godt vi kan
Og vi gjør alt feil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 13:02   #471
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

På vår skole hadde vi kommet langt med tre ekstra klasserom. Og to av grupperommene våre er så store at de kan brukes til små klasser. Så det skal ikke så mye til. Dessuten kunne man jo beholdt noen av grendeskolene.

Grendeskoler er i alle regnestykker jeg har sett langt dyrere å drifte enn de litt større skolene.

Hvis rommene finnes, og lærerne finnes, hvorfor kan dere ikke dele i mindre grupper da?

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 20:23   #472
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Veldig mye av det lærere gjør står ikke i noen jobbbeskrivelse. Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har tenkt: This was not what I signed up for... Enig med 007 i at det ikke bør være lærere sin jobb, selv om jeg ikke hadde sagt nei takk hvis noen plutselig ville gi oss penger, eller unlatt å handle hvis jeg kom på en god idè.

Tre b-er jo.

  Svar med sitat
Gammel 07-06-10, 20:25   #473
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Streikerett?

Det er ikke lov med reklame i skolen i noen særlig grad. Dermed er det vanskelig å få sponsormidler vil jeg tro. Men det burde ikke være det - det burde gå fint an å fortelle foreldrene at om de tar imot mail fra elkjøp med reklame så får ungene noe.

Dette er forøvrig en finfin oppgave for FAU spørru meg.

  Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 11:27   #474
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Det er ikke lov med reklame i skolen i noen særlig grad. Dermed er det vanskelig å få sponsormidler vil jeg tro. Men det burde ikke være det - det burde gå fint an å fortelle foreldrene at om de tar imot mail fra elkjøp med reklame så får ungene noe.

Dette er forøvrig en finfin oppgave for FAU spørru meg.

Nei, nei, nei. Dette ville jeg reagert svært negativt på. (Altså på om min mailadresse ble utlevert til elkjøp for direkte reklame som motytelse for at elkjøp skulle utstyre elevene med ett eller annet).

Jeg godtar ikke en gang at Facebook eller Sportmann "selger" min e-post adresse, og slett ikke om skolen gjør det.

Sponsing foregår i skolene hele tiden, både i stor og liten målestokk. De små tingene hører vi ofte ikke noe om, men de større tingene får gjerne hederlig omtale i lokalavisen, med et bilde av sponsoren omgitt av glade barn og en svært fornøyd rektor.

Det nivået er greit. Men om noen begynte å videreselge min mailadresse så hadde jeg sluttet å oppgi mailadresse til skolen. (Og som hevn ville jeg brukt skolens mailadresser til å melde meg på alskens nyhetsbrev og reklamemottak).

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 11:31   #475
bina
Ustabil
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 4.405
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Du har lov til å himle, jeg blir ikke sur, og jeg vet veldig godt at mange lærere gjør veldig mye. Definitivt. Nå tenker jeg litt på Oslo-skolene, her er det _mange_ ressurser å benytte seg av. Og jeg synes absolutt ikke at det er lærernes jobb, jeg bare håper at det ikke er så utmattende at man, når man har en sjanse foran seg, ikke griper den fordi det er noen andres ansvar, og man har mer enn nok med sitt eget.

Dette er litt grunnen til at jeg er nysgjerrig på hvordan det hadde vært om en skoles administrasjon var drevet litt mer som en typisk bedrift, hvor noen har mer fokus på denslags ting. Spenn og sånt. En slags koordinator/personal/relasjonsansvarligting, og nå er det for sent og jeg er sløv, men dere skjønner kanskje hva jeg mener allikevel, sånn hvis dere legger godviljen til?

Da tenker jeg ikke bare sponsorer, men det kan hende at noen som faktisk da ikke ER lærere med alt det medfører kunne tenkt litt nytt rundt "hvordan få dette til å funke med få ressurser".

Jeg er veldig enig med deg, og jeg skjønner hva du prøver å si.

I prinsippet skal rektor være den som har fokus på alt-mellom-himmel-og-jord som ikke er direkte undervisning i klassene. Men i praksis tror jeg at på de fleste skolene er rektor redusert til en slags administrerende oversekretær, som lager timeplan i samråd med inspektøren, deltar i ansettelser og ønsker velkommen til nye 1. klassinger til høsten. Dessuten stepper rektor inn som vikar når man mangler folk i klassen.

Kort sagt tror jeg at de fleste rektorer lar seg "spise opp" av daglig drift, og derfor i praksis aldri greier å heve blikket og tenke langsiktig og tenke de nye tankene.

Skolene hadde etter mitt skjønn generelt vært tjent med en sterkere ledelse som først og fremst var leder, og ikke nødvendigvis pedagog. Mange rektorer har blitt det etter internt opprykk, og det er sikkert ikke enkelt å bli satt til å lede de du har jobbet sammen med før. Spesielt ikke lærere, som er en gruppe med sterke meninger.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-06-10, 12:37   #476
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Streikerett?

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Tre b-er jo.

Jeg streiker fra rettskriving også.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no