Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hadde feil baby i ett døgn

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 19-02-10, 12:51   #1
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hadde feil baby i ett døgn

Opprinnelig lagt inn av Matilda, her.

Den mer rasjonelle delen av hodet mitt tenker "Sånt skal ikke skje, men heldigvis oppdaget de det". Siden jeg er ganske fødeklar selv og proppfull av hormoner blir dette veldig nært for meg, og jeg hadde nok blitt knust om det hendte oss. Jeg sliter litt med følelsen av å ha gått glipp av mitt eget svangerskap siden jeg har vært nokså dårlig, så fokuset mitt nå er på tilknytning til barnet etter fødsel. En sånn forbytting hadde ikke gjort så mye bra for psyken min, for å si det pent. Jeg kommer nok til å være ganske påpasselig med at de navnelappene kommer på ja.

La mannen din følge babyen helt til lappen kommer på.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 12:54   #2
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Da yngste ble født, tok de med henne bort til meg da de satte på navnelapper, slik at jeg så at de gjorde det. Det var tydelig det var en rutine på det sykehuset og at de gjorde det for at jeg skulle være trygg. De var også nøye med å sette på nye bånd hvis det på hånd eller fot ramlet av. Jeg vet ikke hvordan jeg ville reagert hvis noe sånt hadde skjedd meg, men jeg tror det kunne vært tøft ja. For meg er det ikke sånn at jeg har følt kjempetilknytning fra første sekund med barna mine. Jeg har syntes at de er fine og flotte og alt sånt (vel, minste så litt sinna ut de første døgnene), men det har tatt litt tid å føle skikkelig tilknytning. En sånn hendelse kunne nok forvirret et fra før noe omtåket hode.

Gammel 19-02-10, 12:52   #3
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor nek er ikke moren som ikke sjekket armbåndet på ungen. Ærlig talt.

Gammel 19-02-10, 14:11   #4
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hvor nek er ikke moren som ikke sjekket armbåndet på ungen. Ærlig talt.

For å være ærlig - den sitter jeg litt og kjenner på også.

Nei - det skulle ikke ha skjedd at to babyer blir forbytta. Men når babyen har navnbånd, og hun sier hun ikke kjente babyen sin igjen - hvorfor da ikke ta en titt på navnbåndet til ungen og dobbeltsjekke at det faktisk er hennes barn hun har fått?

Sykehuset bør klart gå gjennom rutinene sine, slik at dette ikke skjer igjen - stresse og dobbeltstresse at navnbånd skal sjekkes før barnet blir levert ut til mor/far. Men her burde det vært oppklart tidligere, all den tid barnet faktisk var merket med navnbånd på seg.

Gammel 19-02-10, 14:13   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor vanlig er det forresten at barna er adskilt fra moren på barsel? Vi var på hotell sist, så jeg har ingen erfaring fra barsel.

Jeg må på barsel denne gangen og hadde sett for meg at jeg skulle ha babyen hos meg hele tiden?

minibolle mai 2012
Gammel 19-02-10, 14:16   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Men hvor vanlig er det forresten at barna er adskilt fra moren på barsel?
Jeg må på barsel denne gangen og hadde sett for meg at jeg skulle ha babyen hos meg hele tiden?

Hvis du ønsker ha barnet ditt hos deg hele tiden, er det nok ingen ting i veien for dette. Nå har jeg bare erfaring med en barselavdeling, men jeg vil tro det er almenn praksis at mor styrer selv hvor mye hun ønsker å ha barnet hos seg, og hvor mye hun ønsker barnet skal passes av de ansatte.

Gammel 19-02-10, 14:18   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Hvis du ønsker ha barnet ditt hos deg hele tiden, er det nok ingen ting i veien for dette. Nå har jeg bare erfaring med en barselavdeling, men jeg vil tro det er almenn praksis at mor styrer selv hvor mye hun ønsker å ha barnet hos seg, og hvor mye hun ønsker barnet skal passes av de ansatte.

Ok, takk for svar. Ser for meg at så lenge formen er grei skal jeg ha babyen hos meg hele tiden, og at pappaen passer på når jeg dusjer (ja, han har å komme på visitt når jeg skal dusje ).

minibolle mai 2012
Gammel 19-02-10, 14:21   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvor vanlig er det forresten at barna er adskilt fra moren på barsel? Vi var på hotell sist, så jeg har ingen erfaring fra barsel.

Min eldste hadde gulsott, så vi var ti dager på barsel. Han lå i lyskasse, og vi fikk ikke ha lyskassen inne på rommene om natta. Dessuten tok de han fra meg første natta, slik at jeg skulle få sove. Jeg var bare glad til.

Andremann hadde jeg for det meste hos meg hele tiden. Men de tok han inn på vaktrommet når jeg dusjet og sånt.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 14:33   #9
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Noen mødre er ganske syke etter fødsel, og får litt hvile mens andre passer barnet.

Noen sjeldne tilfeller kan det hende at barsel passer barnet mens man får gjort noen raske ærend før man drar hjem. (Vet feks om et tilfelle med en begravelse hos nær slektning midt under barseloppholdet)

Noen barn må ha lysbehandling

Osv.

Gammel 19-02-10, 14:38   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Noen mødre er ganske syke etter fødsel, og får litt hvile mens andre passer barnet.

Noen sjeldne tilfeller kan det hende at barsel passer barnet mens man får gjort noen raske ærend før man drar hjem. (Vet feks om et tilfelle med en begravelse hos nær slektning midt under barseloppholdet)

Noen barn må ha lysbehandling

Osv.

Ja, jeg er klar over det. Når det gjelder lysbehandling måtte også knerten ha det, men siden han greide seg med lys kun undenfra fikk vi ha han hos oss hele tiden.

minibolle mai 2012
Gammel 19-02-10, 15:00   #11
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Å miste jobben for dette er i vel overkant synes nå jeg. Det er menneskelig å feile, noen feil er mer alvorlig enn andre, men dette var ingen livsfarlig situasjon.

Jeg synes også det er merkelig at moren ikke har oppdaget dette ved å kikke på navnebånd. Alle mine barn har fått navnebånd med en gang de har kommet ut, mens de har ligget på magen min. Så jeg faller nok litt mot Sitron sitt svar jeg også.

Men jeg forstår jo at dette må være en vond og rar opplevelse. Men jeg synes det må gå an å tilgi en slik feil. Det er bare mennesker.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 15:02   #12
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes det er helt merkelig at moren kunne ta feil av barnet. Jeg hadde kjent igjen mitt eget barn om så det var 20 barn som lignet på avdelingen.

Urinstinktet i mennesket blir vel aldri sterkere enn når det gjelder fødsel, og jeg merket at jeg var overstyrt av instinkter i hele barselperioden.

Sist redigert av Fruktflua : 19-02-10 kl 15:07.
Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 15:08   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Jeg synes det er helt merkelig at moren kunne ta feil av barnet. Jeg hadde kjent igjen mitt eget barn om så det var 20 barn som lignet på avdelingen.

Urinstinktet i mennesket blir vel aldri sterkere enn når det gjelder fødsel, og jeg merket at jeg var overstyrt av instinkter.

Eh, hallo. Jeg var livredd for å få feil baby, så jeg stirret og stirret og prøvde å feste meg ved trekk ved barnet som skulle gjøre det lett å kjenne igjen. Med eldstemann var det greit, for han var mye mørkere enn de andre, men med andremann var det verre. Nyfødte babyer kan være temmelig like, altså. Urinstinkt, du liksom.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 16:37   #14
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Eh, hallo. Jeg var livredd for å få feil baby, så jeg stirret og stirret og prøvde å feste meg ved trekk ved barnet som skulle gjøre det lett å kjenne igjen. Med eldstemann var det greit, for han var mye mørkere enn de andre, men med andremann var det verre. Nyfødte babyer kan være temmelig like, altså. Urinstinkt, du liksom.

Jeg skrev jo at jeg hadde et urinstinkt jeg tidligere (pre-barn) ikke kunne tro at eksisterte, men jeg virkelig var et primitivt dyr ifht. fødsel og barsel. Jeg hørte til og med forskjell på min og 14 andre babyers gråt.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 15:15   #15
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fruktflua, her.

Urinstinktet i mennesket blir vel aldri sterkere enn når det gjelder fødsel, og jeg merket at jeg var overstyrt av instinkter i hele barselperioden.

Jeg må fnise litt av dette, jeg. Jeg har født to barn men har aldri opplevd urinstinkt, "nærhet med Moder Jord" eller noe i den duren. Som nevnt over så hadde jeg også problemer med å kjenne igjen eldstejenta blant fem andre babyer på barsel.

Det fine med meg er at jeg tror ikke jeg er noen dårligere mor av den grunn.

Gammel 19-02-10, 12:54   #16
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden fikk plastarmbånd med en eneste gang, jeg tror jammen at han har det på seg allerede på bildet på vekten.

Om jeg hadde vært i tvil om det var min egen unge, hadde jeg jo sjekket armbåndet ... I hvert fall ikke holdt det for meg selv?!

Gammel 19-02-10, 14:49   #17
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Hele saken virker merkelig. Jeg fikk feil unge til amming da jeg fikk første, men jeg oppdaget det jo med en gang, og hadde jeg ikke gjort det, hadde han avslørt seg før eller siden, siden jeg hadde fått jente.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 14:55   #18
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Big deal. Det er jo helt utrolig at moren ikke sjekket navnebåndet, jeg trodde jo lenge at saken var at det var navnelappen som var forbyttet, men så var problemet at hun ikke kunne lese?

Med enern så hadde jeg henne veldig lite de første ti dagene, så de kunne kanskje ha byttet henne ut, men hun var altså spitting image av min mann, så jeg hadde nok reagert allikevel.

Verre med noen jeg kjenner til der de byttet om, og sykehuspersonalet ikke sa fra før en sykepleier brøt sammen og tilsto da guttene var 10 år! Familiene bestemte seg for å beholde det barnet de hadde hatt de ti årene, men det verste er at det tok litt tid før de ble enige om den løsningen. Det var før navnelapper ble rutine.

Gammel 19-02-10, 12:55   #19
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Ja, mannen må nok drilles i det og.

Jeg synes ikke dette er alvorlig nok til å gi noen sparken da. Hadde navnebåndene vært feil, hadde det vært verre. En beklagelse og litt debriefing av foreldrene er på sin plass, men det virker jo som om sykehuset har prøvd å rydde opp så godt de kan. Og så reagerer jeg også på at ingen av foreldrene sjekket hva som sto på merkebåndene.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-02-10, 13:26   #20
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Å gi noen sparken er for kraftig reaksjon.

Men at ingen sjekket merkelappene på ungen sin, særlig når hun reagerte på at ahn så annerledes ut... DET synes jeg er bra sløvt da. Da jeg fødte var de nøye på å vise meg navnelappene for å se at det sto rett og satte de på inne på fødestua så det aldri skulle være noen tvil om at rett barn fikk rett lapp. vel og merke erstattet de den ikke da den ene falt av (jeg lå på sykehotellet da, om det har noe å si kanskje), men han hadde jo den andre, til vi selv klippet den av ved hjemreise. Et minutts tid var han borte fra oss, da vi ved overførsel til hotellet måtte ta heis der det ikek var plass til både oss og babysenga, så jordmor og baby tok en heis, og pappa'n med meg i rullestol tok en annen (jeg fikk jo ikke lov å gå, må vite, og pappa'n måtte sku meg og bære baggen samtidig) og det syntes jeg var "ekkelt", men han var jo behørlig merket, og var siden ikke borte fra oss et sekund i løpet av den tiden vi var der.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:03.