Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva gjorde jeg galt? (mislykket creme brulee)

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-02-10, 16:00   #1
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.580
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva gjorde jeg galt? (mislykket creme brulee)

I går kveld prøvde jeg å lage creme brulee (skal sikkert være noen apostrofer her). De ville rett og slett ikke stivne selv etter dobbel steketid ut fra hva oppskriften sa, og ble selvsagt totalt mislykket.

Oppskriften er som følger:

6 eggeplommer
6 ss sukker
1 ts kanel
4 dl kremfløte
1 vaniljestang

Splitt vaniljestangen og skrap ut frøene, varm disse + stangen i fløten til kokepunkt. Visp eggeplommer og sukker, bland i kanel og visp inn fløteblandingen. Stekes i vannbad på 100 grader i ca 35 min.

Jeg vispet eggeplommene og sukkeret til nesten eggedosis, det ble kanskje for mye?

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:04   #2
Hjertensfryd
Unik
 
Hjertensfryd sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Innlegg: 9.317
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hva gjorde jeg galt? (mislykket creme brulee)

Var plommene romtempererte ?

Mannen seier at av og til så tar det berre himla lang tid. Du skulle berre latt dei stått enno lengre.

__________________
Nobody is perfect. My name is Nobody.
Hjertensfryd er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:06   #3
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.580
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva gjorde jeg galt? (mislykket creme brulee)

Da jeg til slutt ga opp hadde de stekt i nesten 1 time og et kvarter, og var fortsatt fullstendig flytende.

Plommene var ikke romtemperete nei, har det noe å si?

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:14   #4
torsk
<*(((<
 
torsk sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Innlegg: 13.088
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva gjorde jeg galt? (mislykket creme brulee)

Opprinnelig lagt inn av Minty, her.

Jeg vispet eggeplommene og sukkeret til nesten eggedosis, det ble kanskje for mye?

Jeg tror det er noe her, jeg trodde ikke plommene skulle vispes? Jeg rører i hvert fall bare egg og sukker sammen, og har vanligvis ikke noen større problemer med å få det til å stivne.

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:20   #5
Muskat
Bør lage seg en tittel selv
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 3.828
Blogginnlegg: 23
Muskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner tilMuskat er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Hva gjorde jeg galt? (mislykket creme brulee)

Avkjølte du fløten før du hadde i eggene? Jeg brukte denne oppskriften og de ble kjempegode! Jeg ser temperaturen der er på 150 grader og ikke 100, kanskje det har noe å si. Dessuten så jeg ikke før nå at de skulle stå i vannbad, så det gikk altså helt fint uten. Jeg lot de stå ca 60 minutter i ovnen, altså ganske mye lenger enn i oppskriften, og så brukte jeg to istedet for en vaniljestang. Supergodt!

Muskat er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:23   #6
Minty
Bør lage seg en tittel selv
 
Minty sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.580
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Hva gjorde jeg galt? (mislykket creme brulee)

Opprinnelig lagt inn av torsk, her.

Jeg tror det er noe her, jeg trodde ikke plommene skulle vispes? Jeg rører i hvert fall bare egg og sukker sammen, og har vanligvis ikke noen større problemer med å få det til å stivne.

Det aner meg at det er noe her ja. Vi får se om jeg gidder å prøve å lage det en annen gang.

Svigers får is til dessert istedet.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-02-10, 16:30   #7
Interference
Metallica!!
 
Interference sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Innlegg: 8.474
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva gjorde jeg galt? (mislykket creme brulee)

Ingrediensene bør ha samme temperatur, ting skal ikke vispes sammen, kun røres.
100 grader i 30 minutter er alt for lite. Skru opp temperaturen eller legg på tiden, masse.
Noen ganger tar det uendelig lang tid før det stivner, da må man bare ta tiden til hjelp.

__________________
Interference er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no