|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
|
|
#1 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Advarer mot fødestuer
Men likevel er det nok kanskje slik at man ikke alltid tør overkjøre en lege, eller? For etter min mening burde turnusjordmoren jeg hadde under første fødsel tatt affære mot overgrepene legen utførte.
|
|
|
#2 |
|
Ikke altetende
Medlem siden: Jan 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er klart at både sykelpleiere og jordmødre har et ansvar overfor pasienten dersom de er uenige i behandlingen pasienten får. Jeg har i et par tilfeller vært med på å tilkalle andre gynekologer/leger fordi jeg/vi ikke har følt oss trygg på legens vurdering. Det krever at man har ryggrad til å møte legen man "gikk bak ryggen" på i ettertid, også dersom det viser seg at den første legen hadde rett i sin vurdering. |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Mother of Dragons
|
Det kan være at det er forskjell på hva jordmødre merker av forskjeller mot andre sykepleiergrupper.
|
|
|
#4 |
|
Ikke altetende
Det er det vel ingen som har påstått. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Mother of Dragons
|
Tja. Jeg har nært kjennskap til to småsykehus hvor det fantes helt udugelige leger, og selv om noen visste at de var udugelige så fikk det ingen konsekvenser på den måten at de ble fjernet.
|
|
|
#6 |
|
maler
|
Nei, ikke bare fordi det er et lite sykehus. Jeg er egentlig ikke så overbevist om at de så mye lettere blir oppsagt eller omplassert på større sykehus heller, men jeg tror de i mindre grad blir ansatt i utgangspunktet. Og at de lettere får arbeidsoppgaver som ikke innebærer risiko hvis det er noe de ikke kan. Det er større muligheter for å sparke folk inn i mer administrative stillinger og stillinger med mindre pasientkontakt for eksempel. På bittesmå sykehus er de så desperate etter vaktkompetansen at de ikke nødvendigvis venter på en med bedre rykte. Av og til blir dette en lykkelig forening hvor en sær skrue finner et arbeidsmiljø å fungere i, av og til blir det en udugelig person på vakt.
|
|
|
#7 |
|
maler
|
Ja, man ser forskjeller. Og som jordmor ser man nok mer av fødelegene enn andre sykepleiere ser av andre leger tror jeg. Jeg hadde turnus på et av landets minste sykehus, og jeg har noe av samme inntrykk som Esme. Det er mange skruer som jobber der, og de har ikke søkt seg dit på grunn av jobben. Noen er veldig flinke også. Men når det gjelder om studenter og sykepleiere "avslører" en udugelig lege er jeg litt delt på, de har absolutt sine meninger om hvem som virker og ikke. Der jeg jobbet hadde sykepleierne et annet syn på kirurgene enn vi som turnusleger hadde. De vektla andre egenskaper når de skulle bedømme hvem som var flinke eller ei. For å bevege meg over i esme-land, en av kirurgene hadde det med å produsere tildels kreative vinkler på skruer når han naglet hofter. Likevel hadde han et rykte på seg for å være knallflink. Og det var han også med behandling av mennesker. Han bare kunne ikke nagle hofter, og da er det synd at det er en viktig del av jobben. Vi som sto med dem på operasjonsstua hadde et annet inntrykk, og ville utpekt en annen som "flinkest". Han var dårlig likt på avdelingen fordi han ikke var noe stortalent på kommunikasjon på norsk.
|
|
|
#8 |
|
Ikke altetende
Sv: Advarer mot fødestuerJegføler for å presisere at jeg aldri har fått fjernet noen lege og aldri stått i en situasjon der jeg hadde grunnlag for å mene at noen burde fjernes. Men jeg har stått i et par situasjoner der jeg og mine kolleger har vært uening i legens vurdering og tilkalt bakvakt for en ny vurdering. Ene tilfellet hadde legen rett i sin vurderning, andre gangen er vi veldig glad vi tilkalte bakvakt, for å si det slik. Min lojalitet er først og fremst til kvinnene og pasientene jeg behandler og ikke til legene. Selv om jeg har stor respekt for de legene jeg jobber med. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Absolut ateist
|
Sv: Advarer mot fødestuerAkkurat nå kan man få lite sykehus fra meg gratis.
|
|
|
#10 |
|
Absolut ateist
|
Jeg vet ikke. Men jeg fikk føde på mykenhet iallfall, men den er jo vegg i vegg med vanlig fødeklinikk.
|
|
|
#11 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Advarer mot fødestuerJeg mener pasientens ve og vel alltid må veie tyngst og dermed bør vel strengt tatt flere små steder legges ned. Det hjelper så lite at folk ønsker et tilbud i geografisk nærområde hvis faktum er at den kompetansen helsepersonell faktisk skal ha ikke er der (av naturlige årsaker, mye av dette går jo på erfaring som allerede sagt)
|
|
|
#12 |
|
Absolut ateist
|
Nå er vel strengt tatt en frisk fødende ikke en pasient.
|
|
|
#13 |
|
Bedreviter
|
Det er jo ikke bare fødende det er snakk om på distriktssykehusene da. Og er man ikke pasient når man ligger på barsel da? Jeg følte meg i alle fall som en etter begge mine fødsler. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Absolut ateist
|
Ja, det har jeg også følt meg som. Takket være den såkalte kompetansen de hadde der.
|
|
|
#15 |
|
anglofil
Jo det mener jeg i aller høyeste grad hun er så fort hun kommer inn på en klinikk eller fødestue. En gravid kvinne er en pasient med akkurat samme rettigheter som andre "pasienter", og i Norge har vi heldigvis masse rettigheter som pasienter (og det skulle bare mangle om gravide ikke skulle ha de samme rettighetene)
|
|
|
#16 |
|
Absolut ateist
|
Dermed er det ikke det spor merkelig at jeg ikke ønsker å sette mine bein der, da jeg ikke ønsker å sykeliggjøres uten at det er behov for det.
|
|
|
#17 |
|
ræv med ører
En frisk fødende kan bli til en pasient i løpet av noen få minutter. Det samme kan en frisk-ved-første-øyekast nyfødt være også. :erfart:
|
|
|
#18 |
|
Absolut ateist
|
Men mener du at absolutt alle fødende skal behandles som risikofødende av den grunn?
|
|
|
#19 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Advarer mot fødestuerTeofelia sa det.
|
|
|
#20 |
|
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Sv: Advarer mot fødestuerJeg "fødte" jo på ett stort sykehus, St.Olavs, og jeg synes du tegner ett litt enkelt bilde av å kalle de upersonlige etc.
|
![]() |
|
|