Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Mørkerommet

Ekstern blitz og objektiver

Mørkerommet Fotoforum. For diskusjon av kamera, utstyr og teknikker. Hvordan ta bedre bilder, og riktig etterbehandling.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-01-10, 13:25   #1
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Ekstern blitz og objektiver

Jeg har et Nikon D40- kamera som jeg tenker å kjøpe en ekstern blitz til. Hvilken anbefaler dere? Tar mest bilder av ungene og sånt.

Jeg har to objektiver, en på 18-55 mm og en på 55-200 mm. Når jeg skal ta portretter, bør jeg ha et annet objektiv?

Sleng gjerne med linker.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~

Sist redigert av kiki : 20-01-10 kl 15:46.
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 13:38   #2
Hannah
tankefull
 
Hannah sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 4.227
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ekstern blitz og objekter

Jeg har samme kamera, og lurer på det samme, så jeg henger meg på her om det går greit.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 15:11   #3
gurgle
Inhabil
 
gurgle sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.569
gurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populærgurgle er populær
Standard

Sv: Ekstern blitz og objekter

Jeg ville kjøpt en SB-800 (eller 900). Pass på at hodet på blitzen er dreibar, i det minste, slik at den ikke bare kan stå rett frem.

Når det gjelder objektiver lar jeg noen andre gi råd. Men selv ønsker jeg meg en 18 - 200 mm objektiv, det kan brukes til så mangt.

__________________
-gurgle
gurgle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 15:46   #4
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ekstern blitz og objekter

Objektiver, ja....Gikk litt fort i svingen der.

Takk for tips!

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 19:25   #5
Juste
Populærkulturjunkie
 
Juste sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Innlegg: 2.093
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Sv: Ekstern blitz og objekter

Du kan fint ta portretter med et 55-200 objektiv, det er mange fotografer som gjør det siden det gir svært gode resultater. De utnyter noe som kalles for "lens compression" som kort fortalt gjør at dersom du skyter portretter med linsen zoomet helt ut (200 mm i ditt tilfelle) så vil du få veldig gode portretter.

Når det gjelder blitz så anbefaler jeg Nikon Speedlight 600, det er en meget god blitz. Koster ca. 2500. SB 900 er litt overkill på et D40.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 20:55   #6
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ekstern blitz og objekter

Takk for svar! Ja, D40 er vel ikke akkurat det mest avanserte kameraet, men jeg tror det er godt nok for mitt bruk, spesielt når jeg får meg ekstern blitz.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 21:03   #7
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Ekstern blitz og objekter

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Når det gjelder blitz så anbefaler jeg Nikon Speedlight 600, det er en meget god blitz. Koster ca. 2500.

Til samme pris kan du evt. få en Metz 48. Såvidt jeg kan skjønne har den tilsvarende funksjonalitet og er vesentlig kraftigere (ledetall 48 mot 30 for SB-600). Fungerer utmerket på min D80, i hvert fall.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-01-10, 21:32   #8
Agent Scully
Truth is in the x-files
 
Agent Scully sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Akershus
Innlegg: 8.402
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Kan jeg få spørre om noe da?
Til et Nikon D3000, hva skal jeg ha om jeg skal ha et objektiv til nærbilder/portrett?

__________________
Storebror -06, Lillesøster & Lillebror -09

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 00:39   #9
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.091
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Jeg har Canon og bruker et 100 mm. objektiv til portrett, Blir veldig bra

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 00:41   #10
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.091
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Hvorfor vil man ha blitz egentlig? Hvis man skal bruke blitz til portretter må det vel være for å ta bilde av noen man ikke er spesielt glad i.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 07:42   #11
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Hvorfor vil man ha blitz egentlig? Hvis man skal bruke blitz til portretter må det vel være for å ta bilde av noen man ikke er spesielt glad i.

Hva mener du? Man kan få veldig bra portretter med ekstern blitz hvis man bruker den riktig - dvs. indirekte.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 07:43   #12
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Jeg vil ha blitz jeg kan rette i taket. Lyset blir mye finere da. Ofte blir det for mørkt uten blitz, men alt for lyst med den innebygde blitzen.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 07:48   #13
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Problemet med den innebygde blitzen er ikke at det blir for lyst (man kan fint nedjustere lysstyrken). Problemet er at det blir et flatt lys (hele ansiktet ved portrett blir uniformt opplyst (rynker jevnes ut osv.) og at det er et hardt lys (kaster skarpe skygger). Når man bruker blitzen indirekte så reflekterer man lyset på en stor, hvit flate slik at man får et bløtere lys (som kaster diffuse skygger) i tillegg til at man endrer retningen på lyset slik at det kommer inn på ansiktet fra en annen vinkel - gjerne asymmetrisk på ansiktet slik at ansiktet kan modelleres bra.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 08:30   #14
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Ja, jeg er ikke helt inni dette enda. :nybegynner: Tenkte jeg skulle skaffe meg noen bøker og lære meg litt. Men bildene blir hvertfall finere med ekstern blitz.

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 09:22   #15
Chiffre
Profesjonelt paranoid
 
Chiffre sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Innlegg: 385
Chiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populærChiffre er populær
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Opprinnelig lagt inn av Kif, her.

Kan jeg få spørre om noe da?
Til et Nikon D3000, hva skal jeg ha om jeg skal ha et objektiv til nærbilder/portrett?

"Kort teleobjektiv" pleide å være standardsvaret på det i gamle dager (20. århundre). Da får du korrekt gjengivelse uten fortegning (portretter tatt med vidvinkel er ikke alltid like flatterende...) og liten dybdeskarphet, slik at bakgrunnen blir passe diffus. 60-100mm burde passe bra for en D3000.

Hvis du har tenkt å ta mer "ekstreme" nærbilder, finn et objektiv som heter noe med "micro" (Nikon) eller "macro". Alle de følgende kan fokusere helt ned til skala 1:1: Nikon 60mm f/2.8, Tamron 90mm f/2.8, Sigma 70mm f/2.8. Alle kan selvsagt også brukes til fotografering på mer "normal" avstand, f.eks. til portretter.

Chiffre er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 10:11   #16
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.091
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Hva mener du? Man kan få veldig bra portretter med ekstern blitz hvis man bruker den riktig - dvs. indirekte.

Det er jeg helt enig i, men det er så mange som ikke bruker blitzen riktig og det blir som du sier i ditt neste innlegg. Synes ofte folk fyrer av det harde blitz-lyset rett i fleisen på de som skal fotograferes og så ender det opp med at hele juleselskapet ser ut som en gjeng med spøkelser.
Personlig liker jeg best å bruke naturlig lys og lengre lukketid, men da trenger jeg avogtil stativ hvis det er veldig lite lys. Har et lysfølsomt objektiv, så det går stort sett veldig fint.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 10:30   #17
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Jeg har problemer med å få ungene mine til å sitte rolig lenge nok hvis jeg må på så lange lukkertider som krever stativ.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 10:33   #18
scilla
Bør lage seg en tittel selv
 
scilla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 3.091
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Nei, det funker dårlig med barn og dyr. Men, som sagt, hvis man bruker blitz riktig blir det jo bra, men det er bare så få som gjør det synes jeg.

__________________

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 11:16   #19
Crimina
L.F.C. supporter
 
Crimina sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Innlegg: 3.858
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Jeg har ikke lest alle svarene her, men svarer allikevel. Til portretter, så er begge objektivene egnet til dette.

Jeg ville hatt et objektiv der blender kan settes på minst 2,8. 5,6 duger også, utendørs.

Ellers anbefaler jeg også ekstern blitz til innendørs portretter.

__________________
YNWA


Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-01-10, 12:33   #20
kiki
Bør lage seg en tittel selv
 
kiki sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 3.729
kiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner tilkiki er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Ekstern blitz og objektiver

Jeg ser jeg har mye å lære.... Til nå har jeg egentlig bare knipset bilder med autofunksjon. Jeg tenker på å bestille disse bøkene:



Noen som har erfaring med dem?

__________________
~Gutt okt.06~
~Tvillingjentene juli -09~
kiki er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:10.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no