Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-01-10, 08:52   #1
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.957
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

(Jeg legger linken i andre innlegg siden det omhandler rasisme, men moderator må gjerne redigere utfra hva dere mener er hensiktsmessig).

I Dagbladet i dag leser jeg at Unni Lindell reagerer på et innslag på NRK nyheter i går om "raseskille" i barnehager og skoler i Oslo Øst. I tillegg til ordet "raseskille" reagerer hun særlig på at reporter Ander Magnus bruker begrepene "hvite" og "brune", og at dette forskyver fokuset bort fra språk- og kultur-forskjeller og over på hudfarge. Her kunne jeg ikke vært mer enig, Unni!

Anders Magnus, på sin side, mener at språkbruken var gjennomtenkt:

—Det vi så i denne saken, er at hovedtendensen er et geografisk og sosialt skille mellom brune og hvite, og hensikten var å sette fokus på dette. Vi opplevde også at disse ordene er de som brukes i disse områdene.

For det første: jeg bor i Oslo Øst. Jeg hører ingen som bruker disse ordene. For det andre: er ikke hovedproblemene uansett knyttet til språk og integrering, ikke til hudfarge per se? Ser ikke Anders Magnus at språkbruken er stigmatiserende og på siden av saken? Enda mer sjokkerende er det at han angivelig får støtte av språkforskere.

Hva mener FP om saken?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 08:52   #2
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.957
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

http://www.dagbladet.no/2010/01/14/n...edier/9914499/

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 09:15   #3
Muad'Dib
Trapper opp igjen !
 
Muad'Dib sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 2.802
Muad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt liktMuad'Dib er virkelig godt likt
Standard

Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

For meg å se er problemet i bunn og grunn knyttet til sosial status, og at folk med mørkere hudfarge stereotyperes som lavt utdannet og det å være Den Annen. Jeg irriterer meg hver gang Aftenposten skriver om "blendahvit" (= uten innvandrere).

Jeg kan også forestllle meg at utfordringene i Oslo Øst mest skyldes at det er for høy konsentrasjon folk med lav sosio-økonomisk status, som klynger sammen i mangel av annen tilknytning.

__________________
storebror 1997 og lillebror 2003
Moral er bra ! Dobbeltmoral er dobbelt så bra !!
Muad'Dib er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 09:22   #4
Slettet bruker
Passiv
 
Innlegg: n/a
Standard

Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

Jeg skulle ønske det kunne være sånn at man kan si brune, hvite, sorte osv som en nøytral egenskap ved noen. Rett og slett for å beskrive utseende. På samme måte som langhåret og korthåret er sosialt nøytralt så burde farge også være det.

Men det er jo ikke det og dermed kan det ikke brukes.

  Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 09:27   #5
Miromurr
Tøff i frakk
 
Miromurr sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 5.021
Miromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner tilMiromurr er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

Det er jo ikke relevant for saken om de er hvite eller brune, det ville kanskje vært relevant i forhold til en diskusjon om hvor fort man blir solbrent eller hvilke farger man kler. Det er ikke relevant her, det som er relevant er bakgrunn (fremmedspråklig, ulike kulturer, ulik sosial status eller lignende), og jeg mener derfor at språkbruken var veldig uheldig.

__________________
Rabalder -07, Sjarmøren -09, Mini -17
Join the nerds, we have pi
Miromurr er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 09:39   #6
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on
 
Mrs. Longbottom sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 5.212
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

Opprinnelig lagt inn av Miromurr, her.

Det er jo ikke relevant for saken om de er hvite eller brune, det ville kanskje vært relevant i forhold til en diskusjon om hvor fort man blir solbrent eller hvilke farger man kler. Det er ikke relevant her, det som er relevant er bakgrunn (fremmedspråklig, ulike kulturer, ulik sosial status eller lignende), og jeg mener derfor at språkbruken var veldig uheldig.

__________________
Snupsen -05 og Rusket -10
Some people are like a Slinky... not really good for anything, but you still can't help but smile when you shove them down the stairs
Mrs. Longbottom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 09:43   #7
Éowyn
Whatever, never mind
 
Éowyn sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Innlegg: 7.292
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skulle ønske det kunne være sånn at man kan si brune, hvite, sorte osv som en nøytral egenskap ved noen. Rett og slett for å beskrive utseende. På samme måte som langhåret og korthåret er sosialt nøytralt så burde farge også være det.

Men det er jo ikke det og dermed kan det ikke brukes.

Men her er det jo ikke relevant for saken, så fremt ikke journalisten anser det som et problem i seg selv at flere av barna har brun hud () da.


Og det legges sjeldent noen flere egenskaper i det at man har kort hår, men det er det dessverre en del som gjør når det kommer til hudfarge.


Sist redigert av Éowyn : 15-01-10 kl 09:53.
Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 09:48   #8
Dronningen
Pauset
 
Medlem siden: Oct 2007
Innlegg: 12.595
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skulle ønske det kunne være sånn at man kan si brune, hvite, sorte osv som en nøytral egenskap ved noen. Rett og slett for å beskrive utseende. På samme måte som langhåret og korthåret er sosialt nøytralt så burde farge også være det.

Men det er jo ikke det og dermed kan det ikke brukes.

Vi sier at noen er brune, helt nøytralt, i forhold til barna. Ikke sorte/svarte. De kan snakke om brune eller lyse. Det samme gjorde min bror som er mørk mulatt da han vokste opp. Han ser på seg selv som brun. Han er jo det. Han er i alle fall ikke svart. Å bare si "svart" generelt blir oppfattet mer nedsettende her til lands. Men når vi snakket om farger så var ikke jeg hvit. Litt lys beige kanskje. Og jeg solte meg ofte for å bli brun jeg også. Jeg liker farge.

Det er ikke skummelt å snakke om farger. Farger i seg selv er ikke det farlige. Det er ikke skummelt å se på og studere ting som kanskje er litt annerledes enn man som regel ser. Onkel har brune hender, men de er rosa inni. Og han han skikkelig krøllete hår. Men kjæresten hans er ikke brun. Så om de får barn så kan det bli som med maling som blandes, og man kan lure på om barnet får like krøllete hår.

Så nøytralt mener jeg at man kan bruke farge nøytralt, i alle fall ovenfor barn. Men at det i andre sammenhenger er mer riktig å velge andre termer. Det kommer an på hvordan det sies. Min bror er brun, men ikke innvandrer.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 10:46   #9
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.500
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skulle ønske det kunne være sånn at man kan si brune, hvite, sorte osv som en nøytral egenskap ved noen. Rett og slett for å beskrive utseende. På samme måte som langhåret og korthåret er sosialt nøytralt så burde farge også være det.

Jo, man kan det, hvis det er nettopp utseendet man beskriver. Problemet er at mange ofte føler for å presisere hudfarge når det ikke er relevant, og at de tillegger hudfargen flere egenskaper enn bare å være en hudfarge.

F.eks. så er det et problem at man har skoler og barnehager med bare fremmedspråklige barn, eller bare barn fra samme sosiokulturelle gruppe, men hudfargen deres er irrelevant når man snakker om dette. Det finnes mange barn med norsk som morsmål som er brune, og det finnes fremmedspråklige som er hvite.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 10:52   #10
Kanina
Sviiisj!!
 
Kanina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Innlegg: 12.957
Blogginnlegg: 838
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skulle ønske det kunne være sånn at man kan si brune, hvite, sorte osv som en nøytral egenskap ved noen. Rett og slett for å beskrive utseende. På samme måte som langhåret og korthåret er sosialt nøytralt så burde farge også være det.

Men det er jo ikke det og dermed kan det ikke brukes.

Det skulle jeg også ønske. Men poenget med kritikken var vel at utseende ikke er det som er mest relevant ved problemene? Eller er jeg helt på jordet?

__________________

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 10:53   #11
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.500
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Det skulle jeg også ønske. Men poenget med kritikken var vel at utseende ikke er det som er mest relevant ved problemene? Eller er jeg helt på jordet?

Nei, det er det jeg mener også.

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 11:13   #12
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

Jeg reagerte også på den reportasjen og synes det er håpløst at man bruker som forklaring at folk i området selv bruker ordene. Dette er snakk om NRK som ikke en gang får lov til å si tjueti eller Monk for Munch. Det er jo nettopp i medier som NRK som når ut til de fleste mennesker i Norge at det er viktig at de bruker et nyansert og presist språk. Anders Magnus har jeg forøvrig aldri hatt sansen for - da var det litt vanskeligere å svelge at Nina Owing snakket på det viset.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-01-10, 11:18   #13
Esme
Mother of Dragons
 
Esme sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Innlegg: 20.029
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Et tema vi aldri blir lei: språkbruk og rasisme i NRK

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg skulle ønske det kunne være sånn at man kan si brune, hvite, sorte osv som en nøytral egenskap ved noen. Rett og slett for å beskrive utseende. På samme måte som langhåret og korthåret er sosialt nøytralt så burde farge også være det.

Men det er jo ikke det og dermed kan det ikke brukes.

"Racism was not a problem on the Discworld, because--what with trolls and dwarfs and so on--speciesism was more interesting. Black and white lived in perfect harmony and ganged up on green."

Vi bør importere noen troll til Oslo Øst, så blir det nok bedre.

Ellers signerer jeg Miromurr.

__________________
It takes a great deal of effort to sustain a conservative, trustworthy persona.
Esme er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no