Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Synd på deltakerne i Luksusfellen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Synd på deltakerne i Luksusfellen?
Ja, jeg synes synd på deltakerne i LF 11 5,53%
Nei, jeg synes ikke synd på deltakerne i LF 97 48,74%
Synd på noen av dem 75 37,69%
Dustepoll/har ikke sett programmet 20 10,05%
Flervalgsundersøkelse. Deltakere: 199. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-01-10, 11:49   #241
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synd på deltakerne i Luksusfellen?

Det skal jeg faktisk, fikk litt lyst å sette meg inn i det nå.

Gammel 08-01-10, 12:02   #242
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes ærlig og oppriktig veldig synd på folka. Samme om det er tankeløshet, tvangstanker eller at noen har lurt deg som er årsaken, den forferdelige numne følelsen i brystet og krampene i magen når man sitter i deep, deep shit - den unner jeg ingen.

:BTDT:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 13:10   #243
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Jeg synes ærlig og oppriktig veldig synd på folka. Samme om det er tankeløshet, tvangstanker eller at noen har lurt deg som er årsaken, den forferdelige numne følelsen i brystet og krampene i magen når man sitter i deep, deep shit - den unner jeg ingen.

Jeg synes veldig synd i de som har blitt lurt. De må gjennomleve sjokket, sviket og sorgen i tillegg til all den andre angsten som økonomisk rot medfører.

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Men sånn er det jo noen som har det i mange sammenhenger. Jeg har jo sett her på FP at noen skriver de føler seg så udugelige, alle andre er flinke med alt. Men da har de på en måte lagt sammen alle andres sterke sider, pluss og fordeler og sammenlignet seg med summen av det. Og summen av FPs sterke sider er det ingen som kan leve opp til, ingen kan ha doktorgrad i alt, ha reist til alle land, snakke ti-femten språk, være steinrik, bo i et gigantisk hus, ha den kjekkeste og mest romantiske mannen, den nyeste bilen, nesten ikke jobbe i en kjempekul og engasjerende jobb, være på ferie hele tiden, være oppdatert på mote, interiør, kunst, film, litteratur og musikk, i tillegg til at man lager all mat fra bunnen, skifter sengetøy hver uke, har nypussede vinduer og en kjempefin kjøkkenhage.

Alle har litt av dette, men ingen har alt. Og der tror jeg luksusfellefolka driter seg ut også. De ser naboens flatskjerm og tenker ikke på at naboen forsaket en helgetur eller tre for å ha råd til den. de ser den andre naboens bilder fra en kjempekul tur til Mexico, men skjønner ikke at de sparte i tre år for å ha råd til det. De ser at kollegene har nye klær hele tiden, når sannheten er at en kollega har noe nytt den ene uken, den andre den neste. Det er den manglende viljen til å forsake som er problemet, tror jeg. Og noen mindreverdighetskomplekser i fht å ikke våge å si "nei, vi har ikke råd", et behov for oppmeksomheten en ny ting/et nytt plagg/en statusgreie gir et ørlite sekund osv.

Bra skrevet, Mim, og veldig sant. Jeg tror det er veldig lett å falle i "alle andre"-fallgruven. (Sier hun, som surfet stobyfeiebilletter til påsken i går, til tross for (!) at vi har leid hytte på fjellet, invistert i slalom- og langrennsutstyr til hele familien og skal 3 uker til USA til sommeren. Fordi naboen skal på påskestorbyferie... )

(Og ja: jeg tok til vett! )

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 18:12   #244
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Empati tar seg jammen godt ut skriftlig også.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 18:16   #245
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sant, kie.
aC og Kirsebær.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-01-10, 19:42   #246
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Claire, her.

Sant, kie.
aC og Kirsebær.

Ditto

Gammel 08-01-10, 19:54   #247
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Det er den manglende viljen til å forsake som er problemet, tror jeg.

Det tror jeg også, i tillegg til manglende evne til å se at det er sånn verden henger sammen (som du også skrev, forsåvidt). Det virker som om mange føler at de ikke har nok med mindre de kan få alt de ønsker seg innen rimelighetens grenser - og de som virkelig driter seg ut, er de som har et forskrudd forhold til hva de mener være rimelig.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 21:00   #248
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mim skriver det godt.

Det er litt derfor jeg ofte utbasunerer hva vi IKKE kjøper. At vi ikke hadde dvd-spiller eller flatskjerm, for eksempel (og da vi endelig kjøpte så kjøpte jeg en "latterlig liten" en), at jeg syns Sydenferier er helt SINNSVAKT dyre og ikke får meg til å kjøpe det, og at jeg ikke klarer å motivere meg til å bruke penger på bil. Det virker BARE bortkastet. Og at folk som bruker 3000 kroner på et par jeans har blitt lurt.

Jeg kan selvsagt gjøre det med lett hjerte, fordi jeg har en ok økonomi og ikke har noe som helst behov for å sikre at folk ikke tror jeg er fattig. Men jeg syns faktisk også det er et poeng å vise at ikke ALLE har "alt" materielt. Ikke engang de med ok økonomi. Rett og slett kalibrere den der "alle de andre har..."-greia litt.

Gammel 10-01-10, 21:03   #249
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Det er litt derfor jeg ofte utbasunerer hva vi IKKE kjøper. At vi ikke hadde dvd-spiller eller flatskjerm, for eksempel (og da vi endelig kjøpte så kjøpte jeg en "latterlig liten" en), at jeg syns Sydenferier er helt SINNSVAKT dyre og ikke får meg til å kjøpe det, og at jeg ikke klarer å motivere meg til å bruke penger på bil. Det virker BARE bortkastet. Og at folk som bruker 3000 kroner på et par jeans har blitt lurt.

Jeg kan selvsagt gjøre det med lett hjerte, fordi jeg har en ok økonomi og ikke har noe som helst behov for å sikre at folk ikke tror jeg er fattig. Men jeg syns faktisk også det er et poeng å vise at ikke ALLE har "alt" materielt. Ikke engang de med ok økonomi. Rett og slett kalibrere den der "alle de andre har..."-greia litt.

Den slags utbasunering kan jo også virke en tanke irriterende og nedlatende på de som har de tingene, og også har kjøpt det med lett hjerte og grei lommebok.

Gammel 10-01-10, 21:03   #250
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kanskje vi skulle hatt en ikke-shopping-tråd.

Vi har heller ikke dvd-spiller.

Gammel 10-01-10, 21:04   #251
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hasselnøtt, her.

Den slags utbasunering kan jo også virke en tanke irriterende og nedlatende på de som har de tingene, og også har kjøpt det med lett hjerte og grei lommebok.

Men eh... vi prioriterer, ikke sant? Slik jeg forstår Polyanna, så sier hun at det ikke er slik at alle har alt. At folk med god økonomi også prioriterer. Kanskje er det nettopp derfor de har god økonomi?

Gammel 10-01-10, 21:10   #252
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men eh... vi prioriterer, ikke sant? Slik jeg forstår Polyanna, så sier hun at det ikke er slik at alle har alt. At folk med god økonomi også prioriterer. Kanskje er det nettopp derfor de har god økonomi?

Jo, men det er forskjell på å si at man heller vil ha fint interiør enn dyr ferie og å si at sydenferier er sinnsykt dyre og ikke noe å bruke penger på. Jeg har gått noen runder med meg selv mhp prioriteringer, vi har ikke vært de flinkeste alltid vi heller. Hva er det viktig å ha penger til? Og hva er ikke så viktig? Og litt trening i å si seg fornøyd med det man har. Ikke bare se på de som har større hus, men også på de med like stort og mindre.

Jeg har ofte lurt på hvordan andre tenker når de prioriterer. , det er mange som lever på mindre penger enn oss og ser ut til å ha det helt fint. Det hender jeg lurer på hvordan det går an. Kanskje vi skulle ha en dette-prioriterer-jeg-ikke-tråd ja.

Gammel 10-01-10, 21:14   #253
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Vi prioriterer regninger. Alltid. Deretter kommer mat og drikke. Så kommer Alt Det Andre, der vi hovedsaklig prioriterer ungene, fritidsutstyr, oppussing og opplevelser.

Gammel 10-01-10, 21:18   #254
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ser den. JEG innbiller meg jo at jeg gjør det med et visst glimt og selvironi, da, men hvem vet.

Jeg formulerer det i hvert fall ALDRI generelt. Men mer som at "jeg er fortsatt en litt gnien vestlandsbygdeberte, tror jeg, og får meg rett og slett ikke til å bruke penger på... " eller "nei, vi er jo skikkelige steinaldermennesker, og jeg orker bare ikke ENDA en dings som kan gå i stykker og sette grå hår i hodet på meg" (om PlayStation og sånt). Altså som noe VI velger. Hvis jeg er i tvil om folk oppfatter det som moraliserende så demper jeg det enda mer ned.

Gammel 10-01-10, 21:20   #255
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, ser den. JEG innbiller meg jo at jeg gjør det med et visst glimt og selvironi, da, men hvem vet.

Jeg formulerer det i hvert fall ALDRI generelt. Men mer som at "jeg er fortsatt en litt gnien vestlandsbygdeberte, tror jeg, og får meg rett og slett ikke til å bruke penger på... " eller "nei, vi er jo skikkelige steinaldermennesker, og jeg orker bare ikke ENDA en dings som kan gå i stykker og sette grå hår i hodet på meg" (om PlayStation og sånt). Altså som noe VI velger. Hvis jeg er i tvil om folk oppfatter det som moraliserende så demper jeg det enda mer ned.

Nei, jeg har ikke oppfattet deg som noe moraliserende. Jeg har lagt merke til tydelige utsagn fra deg i et par tråder (jeg er jo som sagt litt opptatt av prioriteringer og sånn for tiden ), og har sett på det med interresse hva du oppfatter som dyrt nok til å la være å putte i handlekurven. (fex der du sa du stegla over prisen på en pose nidar favoritter).

Gammel 10-01-10, 21:33   #256
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Selvsagt. Det er vel ikke dermed sagt at man alltid må fortelle andre hvordan man prioriterer? Dersom man alltid skal gjøre et poeng av de tingene man prioriterer bort, blir det fort like irriterende som de som alltid skal gjøre et poeng ut av hva de faktisk kjøper. Det kommer selvsagt an på tone, setting, årsak osv, jeg så bare for meg en person som hver gang det var en diskusjon om ett-eller-annet skulle gjøre et stort poeng ut av at DET har i hvert fall ikke JEG ... Sånt blir jeg svett av. Jeg oppfattet det som moralisering.

Når det er sagt er jeg heller ikke den som har alt, og det er sikkert tilfeller der jeg føler behov for å fortelle at ikke alle har iPod, f.eks, men jeg utbasunerer det ikke i tide og utide.

Gammel 10-01-10, 21:43   #257
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Hasselnøtt: Ser poenget. Generelt er vel de fleste uttalelser i kategorien "Jeg bare FATTER ikke at folk gidder å ..." ganske irriterende, om det nå skulle være "høre på sånn bråkete musikk", "kaste bort penger på dyre ferier!" eller "spise sånne fæle tilsetningsstoffer!".

Gammel 10-01-10, 21:49   #258
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 38
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Analysen din lenger opp var veldig god, synes jeg. Det du sier her tror jeg også det er noe i - og noen trekker det ganske langt også. Jeg veit i alle fall om flere som har meget god økonomi, men som også er meget sparsommelige, á la firebarnsfamilie med millioninntekter som lurer med madrasser inn på hotellrommet så de slipper å betale for eget rom til tenåringsbarna, som konsekvent holder seg til butikkenes billigmerker, bare handler klær på salg og så videre.

Selv har jeg langt færre stilige feriebilder, men noe større bolig enn en del av vennene mine - både mannen og jeg jobbet mye gjennom hele studietida og vi fortsatte å bo billig-billig en god stund etter at mannen min fikk jobb. Han bygde seg opp en ganske pen egenkapital før vi endelig flyttet, slik at vi kunne kjøpe et større hus enn vi hadde fått lån til ut fra inntektene våre. Nå er ikke dette akkurat noe jeg minner venner på om de klager over at de bor trangt da.

Matilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-01-10, 21:52   #259
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Hasselnøtt: Ser poenget. Generelt er vel de fleste uttalelser i kategorien "Jeg bare FATTER ikke at folk gidder å ..." ganske irriterende, om det nå skulle være "høre på sånn bråkete musikk", "kaste bort penger på dyre ferier!" eller "spise sånne fæle tilsetningsstoffer!".

Nettopp. Da er vi sikkert nokså enige.

Gammel 10-01-10, 23:43   #260
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vel ikke noe galt i å heller prioritere ferier og opplevelser enn større bolig?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:19.