Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Tradisjoner i jula

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-12-09, 12:27   #1
iben
oppbevares tørt
 
iben sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 2.136
iben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smartiben imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Tradisjoner i jula

Fortell litt om hvilke tradisjoner din familie har på lillejulaften og julaften.

Lillejulaften brukte vi før å besøke mine besteforeldre som bor et stykke unna. Nå er de døde så da tenner vi lys på gravene.
Juletreet pynter vi sent på kvelden når ungene er i seng. Gjerne mens vi ser på en julefilm og tar en liten juleøl.

Julaften formiddag bruker vi til småbesøk her og der. Bytte julegaver og sånn. Handlinga skal være ferdig til da for jeg orker ikke butikker på julaften. Ungene er for små til å se Askepott, så det er lite sannsynlig at jeg får se, men det går greit.
Middag spiser vi ca 5 når sølvguttene synger jula inn.
Oppakking skjer fra tidlig på dagen til sent på kvelden

iben er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 13:11   #2
maggypop
nye muligheter
 
maggypop sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.275
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tradisjoner i jula

Lillejulaften kan være litt stressende. Det er alltid noe som gjenstår, men min gamle tante forventer at vi møter opp i hennes førjuls-/bytte presanger-selskap, og jeg er altfor snill pike til å la være.
Etterpå pynter vi treet og lager våre egne marsipanfigurer. Og så åpner vi èn julegave.
På julaften tar vi det som regel med ro. Ser på Tre nøtter til Askepott og Reisen til julestjernen. Kjøper den siste fløtekartongen. Går i kirken og tenner lys på graven til mannens søster. Spiser middag ca kl. 5, og åpner pakker etterpå.

__________________
Januar2007
Whereever you go, there you are
maggypop er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 13:17   #3
polarjenta
Tittel og tittel....
 
polarjenta sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vesterålen
Innlegg: 21.544
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tradisjoner i jula

Hvilke tradisjoner vi har avhenger litt av hvor vi feirer jul. I år skal vi være her, og da er barna i barnehagen på lillejulaften, henter dem før vi drar og henter mine foreldre på flyplassen. Vi pynter juletre og slapper av tenker jeg. Skulle vi vært hos foreldrene mine så hadde vi dratt på de kirkegårdene lengst unna for å tenne lys og sette på krans. Så ville vi pyntet juletre på ettermiddagen.

På julaften i år kommer vi nok til å se litt på tv, kanskje en liten tur ut for å leke om været er bra. Middagen spiser vi ca klokka 16. Så åpnes pakkene sånn ca kl 18.
På kvelden slapper vi bare av, ser litt på tv og kanskje spiller vi kort eller yatzy.
Hadde vi vært hos foreldrene mine ville vi vært på kirkegården på formiddagen, og ellers ville vel dagen sett ut som den er her.

__________________
Nå også med avatar
polarjenta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 14:20   #4
gullet
stille
 
gullet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Innlegg: 10.937
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tradisjoner i jula

Lillejuleaften pynter vi juletreet mens NRK surrer i bakgrunnen. De siste årene har vi pyntet treet den 22. fordi vi har vært hos min ex og eldstesønn og pyntet til jul og prøvesmakt julens kirsebærlikør lillejuleaften. I år skal eldstesønnen og samboeren stå for pyntingen selv.
Juleaften henter vi fløtepuddingen som er bestilt og som vi skal spise 1.dag(om vi orker), og kjøper et par ferske brød. Klokken 11. kjører vi til min venninne på julegrøt, der er vi alt fra 15-25 mennesker som spiser grøt mens Askepott går på TVen.
Så er det hjem for å se Disney og dekke bord og gjøre klar maten. Kanskje en tur i kirken om vi synes vi har tid.
Klokken halv fem kommer ex, eldstesønn og samboer, og kanskje fars eldste bror, og klokken fem setter vi oss til bords. Så er det mat og rydding før vi setter oss i sofaen for pakker, kaffe, kaker og dessert.

1. dag er det brunsj hos min ex, men vi pleier å kjøre hjem når juleselskapet går over i fest, dvs når akevitt og cognac går rundt for tredje gang.
Orker vi da, lager vi fløtepudding og rekesaus til middag og synker ned i sofaen, mens vi ser på hverandre og er glade for å være hjemme.

Resten av julen er åpen for det som måtte komme, og det er ofte god mat sammen med familie og venner, men ...

3. dag er det guttas aften og far drar avsted på fest.

5.dag har vi invitert "hekleklubben" med familier(fem, seks fotballmammaer fra Ws årgang) til mat og kos.

Nyttårsaften lager vi god mat med venner enten her hjemme eller borte og har selskap på ungenes premisser.

Og vips var jula over ...

__________________
Gullet -63, M -87, W - 01. lille E -03
gullet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 15:05   #5
Michelle
X First Lady
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 6.452
Michelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt avMichelle har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tradisjoner i jula

Før var lille julaften dagen hvor alt skulle skje og, det inkluderte pynting av tre, hus, gaverunder, nissegrøt, dekking av julebordet, og hovmesteren skulle rekkes.
Nå gjør vi det slik.
Vi pynter treet siste helgen før julaften. Da spiller vi fin julemusikk og koser oss.

Et par dager før lille julaften er jeg "nisse" og vandrer byen rundt og besøker de som skal ha gaver, hilsener osv.

Lillejulaften er en ordentlig kosedag blitt siden vi har gjort unna det meste på forhånd. Vi besøker vi et par kirkegårder hvor vi pynter på flere gravsteder og tenner lys. Vi besøker noen naboer og deler ut kort/julebrev og ønsker god jul.
Når vi kommer hjem er det tid for Nissegrøt med mandel i. Deretter dekker jeg julebordet og lager Rødkål og Surkål til neste dag. Fin musikk spilles og jeg synger med. Da koser jeg meg.
Senere ser vi alle fire på tv.

Julaften spiser vi frokost i pysjen og 3 nøtter til Askepott må sees. Når vi står opp henger julestrømpene side om side i trappen.
Skal vi være hos oss så forbereder jeg middagen.
På ettermiddagen er det tid for å gå i kirken. Vi tenner da lys på pappas grav. Vemodig og trist for pappa elsket julen.
Deretter er det tid for mat men før vi spiser leser storesøster juleevangeliet.
Etter middagen er det kaffe og kaker og tid for pakker. Er vi hjemme hos oss spiller storesøster julesanger på piano og vi synger med.

1 juledag
Da sover vi lenge og spiser en sein brunsj. Vi koser oss med pakkene og leser og spiller spill sammen.

2 juledag har vi alltid fisk og i år som i fjor blir det kveite. Mamma og vår eldre familievenn på 85 år kommer.

En dag i romjulen har vi noen venner av oss på gravlaks som vi har laget selv. Det er noe vi gleder oss til her jul.

Er været bra prøver vi (desverre ikke jeg) å få gått på ski eller skøyter.

Nyttårsaften besøker vi gravene igjen og tenner lys. Pepperkakehuset smadres med hammer. Jeg bruker lang tid på å dekke bordet til kvelden samt tilberede middagen som alltid er kalkun. Vi er alltid hjemme hos oss enten med gode venner eller alene. En kveld på barnas premisser.
Vi pynter oss selvsagt.

__________________
De vennlige ord som sies i dag, kan bære frukt i morgen.

Michelle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 16:09   #6
Mandino
inn i dimman
 
Mandino sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.230
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tradisjoner i jula

Siden vi bare har andre jul hjemme hos oss selv, så vi har bare såvidt satt i gang med egne tradisjoner. Julaften skal ungene få kose seg med besteforeldre, tv og nissestrømpe mens jeg og mannen forbereder middagen - pinnekjøtt. Kl 15.00 skal vi i kirken, både mannen og jeg er oppvokst med kirkegang på julaften. I år blir første gang i vår lokale kirke. Etterpå blir det middag, pakkeåpning og bare kos. Når jentene er i seng, skal vi voksne ta oss et glass vin, høre på julemusikk og la julefreden senke seg. Mine foreldre har kommet på julebesøk og da vanker det alltid noen gode historier og fordums julefeiring

Jula består også av lange gåturer og brettspill - både for de minste og de største. God planlegging av selskap og middager fører til mindre stress.

__________________
Mandino

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 16:26   #7
Chablis
Drømmer
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Innlegg: 18.884
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Sv: Tradisjoner i jula

Lillejulaften pynter vi tre og gjør ferdig alt som skal være ferdig til julaften.
Julaften drar vi ut å lverer pakker, ser på tegnefilmer og koser oss frem til middag, da får vi besøk.
1 og 2 juledag brukes til å være med slekt og venner og muligens en tur ut på fest/byen.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 16:40   #8
Maya80
Bør lage seg en tittel selv
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 1.303
Maya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populærMaya80 er populær
Standard

Sv: Tradisjoner i jula

Det varierer litt fra år til år, men selv skal jeg innføre en ny tradisjon med grøtspising på formiddagen på julaften.
Vi har ikke hatt juletree på 2 år nå, men i år skal vi ha det skal enten pyntes i dag eller i morgen. Min familie med søsken og tantebarn kommer hit og skal feire litt i morgen, siden vi ikke skal være hos dem på julaften, dette har vi gjort før utrolig koselig.
På julaften så blir det og se det man orker og rekker på tv og spise litt julesnop, så blir det grøt i år som sagt.

Maya80 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 19:42   #9
Tilde
Jordbærpiken
 
Tilde sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 2.839
Tilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt liktTilde er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tradisjoner i jula

Vi levere gaver til slekt og venner lillejulaften. (De som ikke er levert allerede.)
Julaften går alltid min eldste datter og jeg på graven til hennes pappa, og tenner lys + pynter litt ekstra.

Ellers prøver jeg å få sett 3 nøtter til askepott og litt disney med barna, men har vi julaften selv, blir det som regel for travelt til det.

Tilde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 20:09   #10
Tangina
godtemonster
 
Tangina sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 6.359
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Tradisjoner i jula

På lille julaften reiser vi til min mors barndomshjem, handler inn mat, lager karamellpudding og ristopper, steker den første ribba hvis vi blir mange, pynter juletre og resten av huset og spiser deilig kveldsmat og sitter lenge ved bordet - alt på min gamle mors instrukser.

Julaften formiddage foreberedes mat - jeg pleier å snitte kål til surkålen - og det er grøt med mandel klokka tolv. Alle må gå i kirken klokka to eller tre hvis ikke de har noe å gjøre i huset (hvis vi er mange (15+) har dette alltid vært moderens eneste fritid i jula). Min oppgave har alltid vært å dekke bord mens de andre er i kirken. Klokka 17 hører vi jula ringes inn, så sier alle god jul til hverandre, og 17.30 spiser vi. Deretter er det oppvask, og så juletregang. I i sjutida pleier det å væreklart for gaveåpning. Det holder vi på med til det er tid for sein kvelds med kald ribbe og annet godt.

Vi har en deilig, deilig og tradisjonsrik jul, og jeg gruer meg for den dagen de gamle er borte og vi mister samlingspunktet.

__________________
Gutta -04 og -07
Tangina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-12-09, 21:44   #11
Macky
Flink jente
 
Macky sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 3.303
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Tradisjoner i jula

22.12: Rydde huset ordentlig (i skaper og kroker). Sølv pusses, gavene pakkes inn.
23.12: Huset vaskes og treet pyntes, når all pyntingen er gjort ser vi tv og koser oss sammen.
24.12: Vi går på gravene og tenner lys for de 3 besteforeldrene mine som er døde. Jeg tar en tur innom bestevenninnen min med gave. Vi spiser risgrøt til lunsj kl 13.00. Vi spiser kl 17 og vi har alltid julaften hjemme hos oss. Mine foreldre har 1 og 2 dag.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no