|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
flisespikker
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?
Du tenker i forhold til å sikre seg mot at de kommer over uheldige/skremmende ting på nett? Ja, det er klart. Men spiller det da noen rolle om de har en egen PC eller bruker en som tilhører de voksne?
![]() |
#82 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Nå har lillegutt to PC-er og slet ut en før det, men det er fra hjelpemiddelsentralen og litt annerledes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Leser
|
Ja, jeg vil si at det er en enkel måte å sikre PC-en på og ikke ha nettverk på den. Jeg tror som sagt at mange foreldre har dårlig tid, og kanskje ikke all verden med kompetanse på hvordan man separere brukere, setter opp forskjellige miljøer, stenger nettverket på gitte tidspunkt etc Og da er det enklere med en veldig enkel løsning.
![]() |
#84 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg mener at en 8 åring ikke trenger egen PC. Mine har ikke fått egen PC før de har vært over 10 år. De minste har en bærbar PC som de deler på. Men de er store begrensninger på hva de kan bruke denne til og hvor lenge de kan bruke den hver dag. Barna mine som er under 12 år får ikke lov å ha Nettby, Facebook osv. De kan spille spill om de vil og surfe på barnevennlige sider.
![]() |
#85 |
Leser
|
Ja, jeg vil si at det er en enkel måte å sikre PC-en på og ikke ha nettverk på den. Jeg tror som sagt at mange foreldre har dårlig tid, og kanskje ikke all verden med kompetanse på hvordan man separere brukere, setter opp forskjellige miljøer, stenger nettverket på gitte tidspunkt etc Og da er det lettere med en veldig enkel løsning.
![]() |
#86 |
flisespikker
|
Nå tror jeg ikke at jeg skjønte helt hva du mente. Mener du at barna skal bruke foreldrenes PC, og at det ikke skal være nettverk på den?
![]() |
#87 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg vurderer å kjøpe denne løsningen til lillegutt sine PC-er, så kan jeg ha litt mer roa når han er alene på PC-en, men også fordi jeg da har litt mer kontrollen på hva som skjer med PC-en som er på skolen, for der føler jeg ikke de har helt, eh, kompetansen til å se hva lillegutt egentlig driver med når de slipper han løs... |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Leser
|
Nei, jeg mente å arguementere for hvorfor jeg tror folk er mer positive til spillkonsoller enn til PC. (Den diskusjonen som mrc, du og ... noen til(?) hadde)
![]() |
#89 |
flisespikker
|
Ja, sånn ja. Men det jeg mente, var jo å si noe spesifikt om at barna skal ha egen PC, og hva folk synes om det. Ikke om det å i det hele tatt bruke PC. Så da ble jeg litt forvirret over hva du egentlig argumenterte for.
![]() |
#90 |
Plutselig tilbake
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
![]() ![]() |
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Vi er ikke helt der enda at det har vært aktuelt med pc-bruk, men jeg tenker at når den dagen kommer får barna ikke bruke min laptop. Enten bruker vi en gammel en som vi har stående eller vi kjøper en rimelig pc. Den vil da uansett bli familiens pc som barna kan bruke og ikke tilhøre et av barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Synes du? Bare navnet (PC-Personal Computer) er jo en indikasjon på at den nettopp er personlig. Min(e) PC-er er høyst personlige. De inneholder privat data som jeg ikke vil at øvrige familiemedlemmer skal klusse med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
flisespikker
|
Jeg mener ikke å argumentere for at en spillkonsoll er personlig, bare for at en PC ikke trenger å være det.
![]() |
#93 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2009
![]() |
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Ser at flere her nevner at det generelt er større motstand mot PC og mobiltelefon enn spillkonsoller etc. Selv opplever jeg det faktisk ikke slik. Vi har selv ingen spillkonsoller i hus, de anser vi som bare unyttige, og "alt" som kan spilles på konsoll kan også spilles på PC. |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Dig for victory!
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
flisespikker
|
Det synes jeg også høres fornuftig ut.
![]() |
#96 |
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Jeg lovte pjokken pc når han lærte seg å lese og skrive. I praksis er det jeg som bruker den mest, men fint at småtrolla har noe å dille med, siden de må gå over mitt lik for å få tilgang til jobbpc-en min. For min del er det kult at de lærer seg å bruke dingsen så tidlig som mulig, siden man ikke kommer utenom den senere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
"De"
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Selvsagt TRENGER de ikke pc. Det tror jeg ikke noen med vettet i behold mener. Men hva de ØNSKER seg er jo en annen sak.
![]() |
#98 |
Dig for victory!
|
Mer og mer off topic: Det samme slo meg før jeg skrev innlegget mitt faktisk, med en nylig tråd om "blomster og bier" svirrende i bakhodet. Siden jeg ikke har prøvd å være mamma ennå, relaterer jeg foreløpig mye av det jeg leser her til min egen barndom. Jeg tenkte da jeg leste den tråden at jeg kan virkelig aldri huske at foreldrene mine har tatt Den Store Praten om Blomster og Bier med meg, jeg kan ikke huske å ikke vite hva sex er. Jeg har alltid fått informasjon tilpasset mitt nivå, og det har heller aldri blitt unaturlig for meg å snakke med foreldrene mine om sex, i alle fall på det generelle planet, vi deler ikke akkurat detaljer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
L.F.C. supporter
|
![]() Sv: Trenger en åtteåring en egen pc?Selvsagt kan du være uenig med meg Matilda.
![]() |
#100 |
Dig for victory!
|
Trolldeig slutter de med i løpet av barneskolen. Ungdomsskolen, i alle fall. Pc-bruk må de kunne - og lære seg enda mer om - resten av livet. De gutta blir det nok folk av. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|