Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke retter byr dere helt i mot?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-11-09, 18:18   #1
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilke retter byr dere helt i mot?

Lllemy01- når jeg nevnte lever som en av de tingene jeg ikke takler, så er det storfelever jeg snakker om. Det er noe med både lukten og konsistensen. Men je kan jo ikke være sikker på at min mor tilberedte det slik som det skal gjøres... Jeg har i allefall aldri smakt noe annen lever enn den. Fiskelever har jeg ingen problemer med Ellers har jeg ikke smakt annen lever.

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 10:33   #2
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Kjøttkaker i brunsaus. og i hjerlstekte koteletter og lamme steik(sånt som man får servert hos mormoren til mann på bursdagsmiddager og i jula)
Kotelettene er gjerne stekt på pannen kl 20 om mårningen og ligget i steikovnene heeeeeeeeeeeele dagen for å holde varmen til middag kl 15.
Kjøttkaker i brunnsaus har vi aldri til middag hjemme. Mann bruker å få det hos moren sin når jeg har ettermiddags skift og turbo har vært der etter skolen
Pannekaker liker jeg heller ikke

Jeg er ikke noe glad i ribbe. Men spiser det om jeg får det servert, men tar først bort alt fett og sånt på den.
Klarer ikke fett :spy:

Gammel 23-11-09, 17:37   #3
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Tja jeg er ikke norsk. og er oppvokst med en mor som kokk. Jeg elsker tillnærmet all mat men fiske lever og slike fiske ting liker jeg ikke.

Men en ting jeg ikke forstår er alle dere som ikke lever. Har dere noensinne smakt veltilberedt lever? Spesielt kyllinglever er kjempe godt om riktig tilberedet! Og bare sånn for å si det lever har ingenting i en gryte å gjøre!!!! Da blir den helt ødelagt!

Morsomm historie min bror hadde sin kresene norske venn på besøk og mamma lagde noen frityr stekte ruller med lever inni. Gutten visste ikke hva han spiste men han ba mamma gi han cirka 5 nye omganger på talereken da han synes det var noe av det beste han hadde smakt, han sa alltid at han hatet lever! Etter det endre han sin mening om mat og ble faktisk litt åpen for å smake på nye ting! Han var med broren min på sommerferie til vårt land ett år og der fikk han servert omelett med svine hjerne! Han visste ikke hva han spiste men siden han er blitt litt mer åpen så ble det fortalt han hva det var og den dagen i dag når han er på besøk hos broren min ønsker han at bestemor skall lage denne omeletten. Det er noe han drømmer om sier han

Så moralen i historien ikke dømm en ingrediens nord og ned uten å ha smakt på det virkelig godt tillberedt!

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-11-09, 18:19   #4
Manga
Bør lage seg en tittel selv

Manga sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Østfold
Manga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populærManga er populær
Standard

Lungemos hadde vi en dag i uka da jeg var liten. Jeg hater både smaken og lukta og blir faktisk småkvalm når jeg ser en lungemospakke i butikken. Så er det en ting til jeg ikke klarer og det er ferdiglagde karbonader fra blant annet Gilde. Dette hadde vi også veldig ofte og det var ofte harde klumper i dem. Sånt klarer jeg bare ikke. Grøss og gru, jeg blir småkvalm bare av å tenke på disse karbonadene også.

Gammel 23-11-09, 18:26   #5
Trulte
:)

Trulte sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Trulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de flesteTrulte er kulere enn de fleste
Standard

Kjøtt.
Jeg føler jeg spiser lik.
Liker smaken, men klarer ikke å spise det.

Gammel 23-11-09, 18:27   #6
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg takler overhodet ikke innmat og blodmat - ei heller rogn/kaviar av noe slag. Fisk skal være stekt eller kokt, til nød røkt, kjøtt skal ikke være rått.

Har ingen traumer i forbindelse med mat, annet enn at jeg ikke rørte pannekaker på mange, mange år etter å ha forspist meg på dette som unge.

Gammel 25-11-09, 11:01   #7
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

En annen middag som pappa ville ha ofte var morpølse. Dette smaker også forferdelig synes jeg.

Den ble stekt i panne og vi hadde poteter og smør til.

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-12-09, 10:42   #8
mocci
Retromum

mocci sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 3
mocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smartmocci imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brenda, her.

En annen middag som pappa ville ha ofte var morpølse. Dette smaker også forferdelig synes jeg.

Den ble stekt i panne og vi hadde poteter og smør til.

Som om jeg skulle sagt det selv Brenda. Jeg husker enda det ekle slimete belegget jeg fikk i ganen etter å ha spist morpølse. Av andre middagsretter fra barndommen kan jeg nevne rognkaker, blæh.

Jeg kan heller ikke fordra sjømat som reker, krabbe, blåskjell, østers o.l

mocci er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 11:22   #9
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg har lært meg å like mye som jeg ikke likte den eller de første gangene jeg smakte: blodpølse, raspeballer, oliven, fetaost, blåmuggost, fiskesuppe...

Lutefisk og sild jobber jeg litt med enda. Det går greiere for hver gang, liker tilbehøret da. :-)

Mat jeg sliter med er lever, lungemos, hele smådyr som snegler og blåskjell, blekksprut har jeg vanskelig for å lære meg å like.

Er lite kresen, men dersom jeg reagerer er det like mye på konsistens som på smak.

Har også smakt sånn gjæret hoppemelk en gang - det er ikke et øyeblikk jeg ønsker tilbake. Tilbragte 3 uker på leir i Mongolia - der fikk vi servert mye rart, men det bør nevnes at det ikke var primært mongolsk mat, men dårlig russisk mat som ble servert. Tror storkjøkken kan ødelegge mye god mat.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 11:37   #10
Sola
Bør lage seg en tittel selv

Sola sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Utenfor republikken
Sola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smartSola imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spiser ikke raspeballer mer. Det byr meg helt i mot etter at jeg satt på do i et par døgn med Noro-virus og hadde spist raspeballer tidligere på dagen.

Gammel 25-11-09, 12:03   #11
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg takler ikke innmat og blodmat, eller sånn vietnamesisk fiskesaus. Jeg kjenner den råtne fiskesmaken igjennom alle slags kunstferdige krydder, og syns det ødelegger hele måltidet.

Ellers er jeg ikke så kresen, jeg liker det meste. Men, jeg er sær på å ikke ville smake på ting fordi det er innmat, selv om jeg aldri har smakt det før. Filosofien er at jeg generelt har problemer med at jeg er alt for glad i mat, så de få tingene som byr meg imot kan jeg slippe å tvinge i meg, syns jeg

Gammel 25-11-09, 12:15   #12
Jinx
Tre små T

Jinx sin avatar

Jinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smartJinx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Torskerogn,levergryte,lungemos og blodpudding.

Gammel 25-11-09, 13:21   #13
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Veldig tragisk å tenke på hvor mange som faktisk ble tvunget i mat i barndommen, tenk om foreldrene visste hva det egentlig gjorde med barna. Grusomt.

Huff ja. Heldigvis var det ikke det regimet hos oss. Jeg kan styre meg for mat av innvoller og blodmat. Ellers er det ingenting jeg har blitt servert som jeg har reagert på.

Hos oss sier vi heller ikke "liker ikke", men ingen blir tvunget i noe som helst. Vi har ved et par anledninger hatt besøk av barn som sier "æsj" til ting de ikke liker, og det er ikke akseptert hos oss. Man sier ikke æsj om mat. Det sitter andre der og synes det er godt, og æsj er ikke koselig å høre da.

Når jeg ser folk har et problematisk forhold til vanlig matvarer tenker jeg at det er et potensielt minefelt å invitere på middag. Tenk om man i vanvare setter noe på bordet som folk får lyst til å brekke seg av.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 13:38   #14
Avelonia
Gangster girl

Avelonia sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
Avelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populærAvelonia er populær
Standard

Biff, blir ekkel bare jeg tenker på det.

Avelonia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 15:47   #15
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Glemte en ting.

Jeg liker ikke pannekaker. Det er hæææærslig!!!!

Gammel 25-11-09, 16:11   #16
mammatil3
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2008
mammatil3 har et hav av muligheter foran seg
Standard

Alt av blodmat og innmat... sushi takler jeg ikke tanken på å prøve en gang, og jeg spiser ikke makrell (spiser makrell i tomat). Ellers er fiskepinner og middagsmat på boks noe jeg kan styre meg for

mammatil3 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 16:45   #17
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er nesten altetende, men takler ikke lever, sursild og sånn julesild (sennepssild, tomatsild, osv) og tamales. Og ikke å forglemme cherrytomater. Urk.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 16:49   #18
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå kom jeg på en ting til som jeg virkelig sliter med. Sånne feite belgiske vafler. Jeg har nesten problemer med å gå forbi steder der de selger det.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-11-09, 17:23   #19
TheVoice
priiiima donna

TheVoice sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
TheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populærTheVoice er populær
Standard

Etter jeg var gravid første gang: røkt mat. Sommerkoteletter vokser i munnen :grøss:

Ellers takler jeg ikke kaviar. Litt ala iset har jeg også samme tendenser vedr kjøtt og blandingsprodukt. Kjøper så og si aldri pølser, og senest i dag sto jeg å kikket på noen små kjøttboller for å sjekke om de var uten melk - og da står det mekanisk utbeinet kjøtt??? det var nok til at jeg la den fra meg.

Jeg er heller ikke fan av "billig-kjøtt". Jeg betaler heller prisen for å få skikkelig vare. Kjøper f eks aldri kjøtt i sverige og er meeeeget skeptisk til kjøttprodukter fra first price, euroshopper etc. Bruker endel ting fra dem, men ikke kjøttmat!

Også liker jeg kortreist mat aller fremst.

Jeg sliter generelt med mat når jeg er i utlandet. Mest mpt å bli syk.

Gammel 02-12-09, 10:46   #20
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Smalahåve. :grøss: Jeg blir fysisk dårlig av å se det.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:26.