Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Innføring av karensdager ved sykdom

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-09, 12:03   #4
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Sv: Innføring av karensdager ved sykdom

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Tja. Jeg tror ikke Karensdag er særlig smart egentlig. "Skulkefraværet" går sikkert ned litt, men det tror jeg mer en utjevnes av at syke mennesker som ikke kan gå glipp av en dags inntekt, går på jobb og smitter andre. Som igjen får fravær.

Dette tror jeg er et slett ikke utenkelig resultat, dessverre. Det er en grunn til at jeg ikke synes karensdager er den beste løsningen.

Dertil, all den tid det er langtidsfraværet som er problemet, så tror jeg ikke karensdager er løsningen. Det er arbeidet med å få langtidssykemeldte tilbake på jobben som er vesentlig her, og da er ikke en dag eller to i begynnelsen av sykefraværet et virkemiddel som funker så godt, vel?

Der jeg jobber tror jeg ikke det har vært en dag uten at noen var sykemeldt. Dvs, jeg lurer på det kanskje var ei ukes tid på høsten da jeg begynte... Ellers har det vært minst en langtidssykemeldt hele tiden. Da snakker vi om en avdeling med rundtom 30 ansatte, i en periode på 6 år. (Jeg har for den del bidratt til statistikken selv også, jeg var gradert sykemeldt siste del av svangerskapet. Men det var aldri tvil om at jeg ville komme tilbake da, skulle bare få en unge og ha en permisjon først... (og så skulle jeg visst jobbe redusert grunnet manglende barnehageplass et år etter det igjen...men det er en annen sak)

Når noen blir borte i et år, eller til og med lenger, da er det ikke om de får lønn den første dagen eller ei som er avgjørende... Det vesentlige er å få dem tilbake.

Vi har fått ei tilbake, til 80% eller noe sånn i alle fall, etter over et års frvær. Vi har fått ei anna tilbake, etter to lange fravær på tilsammen over et år (ryggoperert) Vi har fått en tredje tilbake 50% etter to års fravær. Den fjerde er fortsatt sykemeldt...eller, hun er vel forlengst over på rehabilitering eller noe sånt nå, hun har vært sykemeldt siden... vel, det var litt av og på i begynnelsen, men det er vel 3 år siden eller noe sånn... hun tviler jeg på vi får tilbake, men 3 av 4 er i allefall tilbake. I tillegg er jo jeg (teoretisk sett) tilbake, hun andre som var sykemeldt med bekkenløsning kom jo også tilbake etter permisjon (begge gangene). Hun som fikk kreft kom aldri tilbake da, men det visste vi jo. Hun var sykemeldt allerede før jeg begynte, og frem til hun døde.

Det jeg kan si, de tre av de fire som kom tilbake, var inneimellom på besøk på jobb, spiste lusnj med oss, var med på sosiale sammenkomster, julelunsj og sånn. Hun som ikke er tilbake, har vi vel knapt nok sett siden hun ble sykemeldt. Jeg tror det har mye å si, det å holde kontakten med jobb (kombinert med diagnose, selvsagt). Hvorvidt de hadde fått en karensdag eller ei... det tror jeg ikke hadde betydd nevneverdig mye.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:25.