Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Har du vært au pair?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 25-08-09, 12:55   #21
Sitron
Absolut ateist
 
Sitron sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 27.113
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Jah, for man ble fort blakk etter søndager på The Church.

__________________
Tøs
Indigo, Indigo ta meg med, til en regnbue langt av sted, under en dyne skal det skje og plutselig er vi tre.
Sitron er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-09, 13:53   #22
007
© All rights reserved
 
007 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Innlegg: 20.145
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Jeg skulle være au pair i San Francisco hos en halvt norsk familie, der far var advokat, fruen (norsk) hjemmeværende og jeg skulle passe baby og rydde hus. Jeg skulle bo på eget rom med eget bad og ellers ellers sammen med familien. Engelskkurs 2 kvelder pr. uke og fri lørdag etter kl. 14.00 og søndager.
Jeg møtte mannen i mitt liv og valgte å ikke dra. (Og har ofte angret på at jeg ikke dro.)

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-09, 14:35   #23
sindrome
Boler'o?
 
sindrome sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Innlegg: 6.481
sindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner tilsindrome er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Har vært au pair i England, litt sør for London. Første familie var engelsk, hadde 3 barn (8 år, 2 år og nyfødt). Jeg hjalp til på morgenen mens moren leverte på skolen, hadde så fri fra ca. 11-12 til 15-16 da jeg hjalp til mens moren hentet på skolen og så var det under barnas middag og fram til legging. Barnevakt på kvelden ble betalt utenom de £40 jeg fikk i uken. Hadde ikke bil, men bodde ikke langt fra togstasjon og landsby med litt butikker og pub'er.

Kulturutveksling: Ja, ble kjent med engelsk upper middle class livsstil fra innsiden samt publivet. Familien var veldig koselige og jeg har fremdeles kontakt med dem. Min eldste datter er oppkalt etter toåringen som jeg passet :-)

Jeg er anglofil og ville gjerne bo i England for å oppleve det, det fikk jeg. Om familien var så interessert i Norge tror jeg nok ikke, men de var interesserte nok i meg. Hadde et par diskusjoner (spesielt rundt skolesystemene i Norge og England) med faren i huset. De trengte hjelp i huset og syntes at au pair var en grei måte å få hjelp på.

sindrome er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-09, 14:58   #24
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.543
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Har du vært au pair noen gang? Hvordan var det? Hvor mye jobbet du? Var du "familiemedlem" eller "hushjelp"? Hvordan foregikk "kulturutvekslingen"? Hvordan syns du det var annerledes enn måten filippinske au pairer er her på?

Jeg har ikke vært au pair selv, men har flere jeg kjenner som har vært det (USA og Frankriket). Mitt inntrykk er at det er helt avhengig av familien som tar imot au pairene. Noen steder var det ren slavedrift og andre plasser ble man et familiemedlem.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell
him er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-09, 17:52   #25
Inagh
Slumrende Ullteppe
 
Inagh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 26.824
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Jeg dro som au pair til en familie i London da jeg var 19 år. Jeg ble kort fortalt utnytta på deg groveste. Jeg sa opp etter ei uke, var i ei uke til, men fikk betalt bare for første uka. Gadd aldri forsøke få ut pengene for siste uka, det var ikke verdt bryet.

__________________
What doesn't kill you, makes you stranger.
Inagh er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-09, 19:23   #26
Señora
Bør lage seg en tittel selv
 
Señora sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 7.723
Señora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de flesteSeñora er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Jeg dro som au pair 18 år gammel til USA. Første familie var jeg med fruen hele dagen og passet barna, 2,5 og 6 år gamle. De hadde ferie og skulle underholdes hele tiden. JEg måtte dilte i ræva på mora alle 8 ukene jeg holdt ut der. Hun var meget spesiell, og jeg passet absolutt ikke inn. Lønna var grei og jeg hadde eget rom og bad. Fikk ikke låne bilen før jeg hadde bevist at jeg kunne kjøre bil, greit nok. Jeg rømte til venninna mi etter en ferie, jeg orket ikke mer. Nå var det stort sett barne og mammapass, samt klesvask og litt enkel matlaging til barna. De hadde egne folk til husvask.

Hos venninna mi sin familie fikk jeg jobbe mot kost og losji, men uten lønn selvfølgelig, den fikk jo venninna mi. Var der i to uker til jeg fant en ny familie som var helt fantastisk. De var unge og hadde ett barn (6 mnd. gammel). Jeg fikk egen bil, eget rom, eget bad og oppgavene var å passe baby som hadde fantastiske rutiner, sov to ganger i dagen. Der vasket jeg babyens klær, feiet kjøkkengulvet, samt at jeg tok ut av oppvaskemaskinen/ryddet kjøkkenet etter at jeg hadde laget mat til barnet. Arbeidet fra 8-830 til ca. 1800, med fri hver kveld og helg. De hyret annen barnevakt på kvelds og helgedager.

Fikk være med dem på flere turer og var helt klart et familiemedlem. Har jenta jeg passet på som venn på facebook i dag, men har knappest hatt kontakt med foreldrene.

Jeg fikk et flott år og ville aldri vært foruten.

Señora er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-09, 21:09   #27
Nasse
Fartsfantom
 
Nasse sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2008
Innlegg: 2.123
Blogginnlegg: 30
Nasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smartNasse imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Ja, jeg var au pair i Sveits for 20 år siden. Jeg passet barn, gjorde husarbeid og gikk på kveldskurs 2 ganger i uka. I tillegg hadde de krav på at jeg skulle stille som barnevakt et par ganger i uka. Jeg var med i et formidlingsbyrå der jeg fikk både rettigheter og plikter. Pliktene er som beskrevet over, rettighetene var om minimumlønn, forsikring, busskort o.l.

Jeg beskriver jobben som "Privat husslave", men det var nyttig også. Jeg lærte jo å snakke fransk mens jeg var der og traff på mennesker fra andre land.

Nasse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-09, 21:23   #28
indie
Bør lage seg en tittel selv
 
indie sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
Innlegg: 1.195
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Ja, jeg har vært au pair et år i USA. 04-05, så det er ikke så lenge siden. Jeg hadde egentlig begynt på studier, men mistrivdes og hadde lyst til å dra til utlandet. Samtidig hadde jeg ingen penger å reise for, så da passet det greit å bli au pair.

Kom til en super familie, en mor med tre barn. Jeg jobbet fra ca 10 til 18 og hadde to fridager i uken. Barna var hos faren noen dager også, var nok en av grunnene til at jeg hadde endel fri. Hadde eget rom og bad, og fri tilgang til bil. Jeg og alle au pairene jeg kjente tjente det samme, men noen av oss kunne ta på oss ekstra barnepass eller husarbeid for betaling. Jeg gjorde ofte det for vertsmoren min, og hadde da mer å rutte med.

Var veldig fornøyd med familien, og med det sosiale au pair miljøet også. Dro til Florida og andre småturer med familien, jeg og vertsmoren gikk ut på både fest og restauranter når barna var borte, og jeg følte meg godt inkludert. I området var det au pairer fra hele verden (men mange fra Sør-Amerika), og vi ble kjent for livet.

Det var litt varierende forhold hos de andre au pairene da. Alle fikk den betalingen de hadde krav på, men noen jobbet mye, andre ble ikke inkludert i familien og atter andre hadde mange merkelige regler å forholde seg til. Blant annet en au pair som da var nesten 25 år. Hun måtte være inne klokken ti og fikk ikke lov til å kjøre bilen ned til sentrum av byen. Dette var en au pair som var fullt ut til å stole på også. Men det fantes også mange eksempler på au pairer som hadde det helt supert også. De som ikke hadde det så bra ble nok værende pga det gode miljøet oss au pairer i mellom.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-09, 23:34   #29
Mango
Fullverdig medlem
 
Mango sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 48
Mango har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Jeg var au pair i Usa. Jeg hadde det virkelig bra. De var ikke noen rikinger og ville gjerne tilbringe mest mulig tid med barna sine. Jeg jobbet aldri kveld, helg eller nesten ikke om sommeren heller(bare litt sånn for syns skyld). Eneste husarbeidet jeg gjorde var å legge klærne til barna på plass, vasking og bretting gjorde moren selv. Ikke noe matlaging heller utenom lunsj til den minste som var hjemme. Hadde egen bil så jeg fartet mye Det var et år med mye reising i USA med venner og litt med familien. Jeg var nok heldig som havnet hos de jeg gjorde, men generelt virket det som det var mange bra familier i området som jeg var i. Ingen av vennene som jeg fikk der klaget over sine arbeidsforhold.

Mango er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-08-09, 23:36   #30
safran
frakoblet
 
safran sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.327
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Jeg har ikke, men søsteren min var i USA på midten av åttitallet? Uansett, hun passet barn og gjorde husarbeid om dagen.

__________________
In vino veritas
safran er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 14:46   #31
Jenna
Det ordner seg alltid
 
Jenna sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 2.823
Jenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smartJenna imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Jeg var au-pair i Sussex (sør for London), tidlig på 90-tallet. Var hos en veldig hyggelig familie på landsbygda, og ble absolutt med i familien! Jeg fikk være med på ferier, selskaper og annet, og jeg fikk definitivt ta del i livene deres! De hadde vaskehjelp, så huslige oppgaver var ikke en del av min avtale; foruten generell rydding etter barna, rengjøring av mitt eget rom og bad og rask kosting av gulv i hundenes rom hver morgen. Hadde egen bil og en fridag i uken. Satt sjeldent barnevakt. Gikk på engelskkurs noen dager i uken. Et supert år som jeg fremdeles ser tilbake på med glede! Har relativt god kontakt med familien enda.

Jeg trodde at det alltid har vært sånn at au-pair-en generelt sett var der for å passe barn, men at det er normalt med noen huslige oppgaver også (á la stryking, støvsuging, enkel matlaging, re opp og skifte på senger, rydde). Kulturutvekslingen vil jeg si kommer natulg som følge av deltakelse i vertsfamiliens liv, så sant man involveres/integreres godt i den.

Jenna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-08-09, 17:06   #32
Nora H
Magisk
 
Nora H sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Innlegg: 1.600
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Jeg var au pair i USA på slutten av nittitallet. Jeg var en av de få av de andre au pairene der som var heldig med familien. Jeg jobbet aldri helger, hadde egen bil og fikk 130 dollar i uka. Helt greit det når man har gratis kost og losji. Det ble mye festing og mye reising. Hadde et fantastisk år der. Jeg gjorde aldri husarbeid, ikke en gang mitt eget rom vasket jeg, de hadde egne hushjelper til det. Jeg passet barna, kjørte dem til og fra skolen og aktiviteter etter skolen. Jeg vasket forresten klærne til barna og laget middag til dem. Ja, så litt husarbeid ble det jo.

__________________
2007 2012 2014
Nora H er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 14:24   #33
Liljekonvall
Uhelbredelig B-menneske
 
Liljekonvall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Innlegg: 3.255
Liljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smartLiljekonvall imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Jeg var au pair i Italia på begynnelsen av 90 tallet. Første familien byttet jeg ganske raskt da jeg mistrivdes noe vanvittig (var au pair via et byrå - så det var ikke noe problem). Fikk ny familie, og der hadde jeg det kjempebra! Hadde eget rom og bad. De hadde også egen vaskehjelp, så min oppgave var kun å passe barn. Noen ganger hentet jeg i barnehage og passet barnet til foreldrene kom hjem. Jobbet vel maks 3-4 timer om dagen. Barnevakt en kveld i uken. Fri fra lørdag ettermiddag og søndag. Var med på ferier, bla 6 uker på Sardinia. (da passet jeg barnet mer og fikk dermed dobbel lønn - og jobben var å kose seg på stranda med ungen )
Alpinferie i Cortina og en uke i Østerrike. Stortrivdes og hadde et veldig godt forhold til familien. Når jeg ikke jobbet, var jeg ute sammen med andre au pairer. Gikk på språkkurs. Ble godt tatt vare på! Har i dag kontakt med både barn og foreldre via facebook.

Liljekonvall er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 14:36   #34
emm
Men først, kaffe!
 
emm sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 9.552
emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Godt poeng. Motivene til vertsfamiliene har kanskje ikke endret seg så mye, men motivene til au pairene har det nok.

Forskjellen er vel at mange au-pairer i dag (de fleste?) ikke har råd til å ha noe annet motiv enn penger?

Min kusine og en venninne av meg var au-pair i USA for mange år siden. Kusinen min hjalp litt til med barna, men var aller mest på en slags kulturutveksling for å oppleve og lære språk. Vi besøkte henne, hun hadde i det hele tatt flere besøk i løpet av 1 års perioden hun var der. Avslutningsvis dro hun på en rundreise i USA som varte 1 måneds tid. Jeg tror neppe det året gikk i pluss økonomisk for henne.
Min venninne jobbet mer med husarbeide, men også hun gikk litt på skole, fikk lært mer språk og hadde besøk hjemmefra i perioden. Husker hun måtte få spedd på litt økonomisk fra moren og faren sin, det var nok å bruke penger på i fritiden der.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-10-09, 16:50   #35
Elisabet
Står på egne ben
 
Elisabet sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 10.930
Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Har du vært au pair?

Jeg har ikke vært au-pair, men jeg har vært praktikant. Dvs. akkurat det samme som au-pair bare at jeg ikke dro utenlands. Gud å jeg hatet den ene dagen i uka jeg måtte stryke. De brukte haugevis av skjorter begge de voksne. Men eller så stortrivdes jeg i jobben og hos familien jeg var et helt år. Jeg passer primært unger, men de var noen timer i park midt på dagen, så da hadde jeg noen oppgaver i huset jeg måtte gjøre. Jeg hadde veldig lite husarbeid og huslige plikter i forhold til mange av de andre praktikantene som jobbet rundt der jeg jobbet. Hadde hele underetasjen i huset for meg selv hvor jeg bodde.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no